SME
Nedeľa, 1. august, 2021 | Meniny má BožidaraKrížovkyKrížovky

Tata Nano končí. Prečo najlacnejšie auto na svete nemalo úspech?

Nezabrala ani lepšia výbava.

Tata NanoTata Nano (Zdroj: Tata Motors)

BOMBAJ. Malé autá majú vždy dva osudy. Ak prídu v čase, keď ich ekonomická situácia potrebuje, väčšinou sa zapíšu do dejín ako úspešné, napríklad pôvodný Fiat 500 či Mini.

Lenže druhý scenár už tak ružovo nevyzerá a dokazuje, že malé a cenovo dostupné auto nemusí byť návodom na úspech.

Svoje o tom vie indická automobilka Tata, ktorá sa uplynulých 10 rokov snažila domáci trh presvedčiť, že potrebuje cenovo najdostupnejšie auto na svete. Napriek všetkej snahe sa úspech nedostavil.

V júni automobilka vyrobila jediný kus tohto auta, mesiac predtým len 275 kusov. Automobilka ohlásila, že Nano v aktuálnej podobe "nemôže ostať dlhšie ako do roku 2019".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Európe môže byť koniec Taty Nano ukradnutý, lenže zároveň je dôležitým poučením, kde nerobiť chyby. Na neúspech auta, ktoré malo motorizovať Indiu, sa preto pozreli podrobnejšie.

Auto pre všetkých

India je krajina motocyklov, čo sa však s čoraz dostupnejšou cenou áut postupne mení. V histórii európskych automobiliek sa väčšinou cenovo dostupné autá pre masy stali tými najpopulárnejšími.

Podobnú víziu mal aj bývalý riaditeľ indickej automobilky Ratan Tata. Počas jeho vedenia automobilka zažila prudký rozmach a stala sa vlastníkom značiek Jaguar a Land Rover.

Pre Indiu mal Ratan Tata jasnú víziu - ponúknuť moderné, ale cenovo dostupné auto, ktoré by zlepšilo komfort aj bezpečnosť na cestách plných skútrov a motoriek.

Výsledkom Ratanovej snahy bol malý štvormiestny hatchback, ktorý si počas rokovania nakreslil na papier. Návrh do finálnej podoby dotiahlo talianske štúdio I.DE.A. Dizajn musel byť čo najúčelovejší, aby nezvyšoval výrobné náklady.

SkryťVypnúť reklamu

Šetrenie zákazníkov neodradilo

Auto sa predávalo s magickou cenou od jedného lakhu. Ide o výraz pre množstvo, ktorým sa v Indii označuje hodnota 100-tisíc, v tomto prípade indických rupií, čo v prepočte znamená približne 1500 eur.

Zatiaľ čo u nás sa za podobnú cenu predávajú staré ojazdené autá, Tata za ňu ponúkala nové auto, aj keď s extrémnym šetrením výrobných nákladov.

S ním sa pri snahe stlačiť cenu áut čo najnižšie stretávame dodnes, napríklad Daciu Logan si stále môžete kúpiť v základe s čiernymi nelakovanými nárazníkmi a bez klimatizácie. Oproti Tate Nano sú to stále nepodstatné drobnosti.

Ambiciózny nástupca indického bestselleru

Jej základná verzia napríklad nemala ani otvárateľný kufor. Pod drobnými 12-palcovými kolesami bola štvorica bubnových bŕzd a vzadu umiestnený celohliníkový motor s parametrami podobnými motocyklom.

SkryťVypnúť reklamu

Nano ale malo šťastie a prišlo v období, keď dlhoročný indický bestseller Matuti 800 odchádzal do dôchodku.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5ET5 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5ET5 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  3. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  4. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 5 231
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 4 565
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 4 381
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 467
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 399
  6. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 331
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 272
  8. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 260
  9. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 3 210
  10. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 127
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Úvodná stránka webu https://www.bytzdravyjevyhra.sk/.

Spustenie registrácie sa posunulo o niekoľko hodín.


7 h
Peter Tkačenko

Kto chce vyhrať štátne peniaze, musí sledovať Matovičovo dielo.


1m
Golfista Rory Sabbatini na OH Tokio 2020 / 2021.

Golfista Rory Sabbatini získal olympijské striebro.


Boris Vanya 7 h
Vladimíra Kurincová Čavojová (1978) pôsobí na Ústave experimentálnej psychológie, ktorý funguje pod Centrom spoločenských a psychologických vied Slovenskej akadémie vied (SAV). Získala ocenenie SAV za popularizáciu vedy aj za aktivitu Prečo ľudia veria nezmyslom.

Rozhovor s Vladimírou Čavojovou o vášňach, ktoré rozdeľujú spoločnosť.


30. júl

Neprehliadnite tiež

Honda Motocompo

Predajný úspech nemala, no jej cena je teraz o to vyššia.


10 h
Dacia Duster

Novinkou je automat pri najsilnejšej verzii.


30. júl
Volkswagen Taigo

Osloviť chce športovejšími líniami aj veľkým kufrom.


29. júl
Hyundai Kona

Na prvých miestach sú kórejské značky.


28. júl