Tata Nano končí. Prečo najlacnejšie auto na svete nemalo úspech?

Nezabrala ani lepšia výbava.

Tata NanoTata Nano(Zdroj: Tata Motors)

BOMBAJ. Malé autá majú vždy dva osudy. Ak prídu v čase, keď ich ekonomická situácia potrebuje, väčšinou sa zapíšu do dejín ako úspešné, napríklad pôvodný Fiat 500 či Mini.

Lenže druhý scenár už tak ružovo nevyzerá a dokazuje, že malé a cenovo dostupné auto nemusí byť návodom na úspech.

Článok pokračuje pod video reklamou

Svoje o tom vie indická automobilka Tata, ktorá sa uplynulých 10 rokov snažila domáci trh presvedčiť, že potrebuje cenovo najdostupnejšie auto na svete. Napriek všetkej snahe sa úspech nedostavil.

V júni automobilka vyrobila jediný kus tohto auta, mesiac predtým len 275 kusov. Automobilka ohlásila, že Nano v aktuálnej podobe "nemôže ostať dlhšie ako do roku 2019".

Európe môže byť koniec Taty Nano ukradnutý, lenže zároveň je dôležitým poučením, kde nerobiť chyby. Na neúspech auta, ktoré malo motorizovať Indiu, sa preto pozreli podrobnejšie.

Auto pre všetkých

India je krajina motocyklov, čo sa však s čoraz dostupnejšou cenou áut postupne mení. V histórii európskych automobiliek sa väčšinou cenovo dostupné autá pre masy stali tými najpopulárnejšími.

Podobnú víziu mal aj bývalý riaditeľ indickej automobilky Ratan Tata. Počas jeho vedenia automobilka zažila prudký rozmach a stala sa vlastníkom značiek Jaguar a Land Rover.

Pre Indiu mal Ratan Tata jasnú víziu - ponúknuť moderné, ale cenovo dostupné auto, ktoré by zlepšilo komfort aj bezpečnosť na cestách plných skútrov a motoriek.

Výsledkom Ratanovej snahy bol malý štvormiestny hatchback, ktorý si počas rokovania nakreslil na papier. Návrh do finálnej podoby dotiahlo talianske štúdio I.DE.A. Dizajn musel byť čo najúčelovejší, aby nezvyšoval výrobné náklady.

Šetrenie zákazníkov neodradilo

Auto sa predávalo s magickou cenou od jedného lakhu. Ide o výraz pre množstvo, ktorým sa v Indii označuje hodnota 100-tisíc, v tomto prípade indických rupií, čo v prepočte znamená približne 1500 eur.

Zatiaľ čo u nás sa za podobnú cenu predávajú staré ojazdené autá, Tata za ňu ponúkala nové auto, aj keď s extrémnym šetrením výrobných nákladov.

S ním sa pri snahe stlačiť cenu áut čo najnižšie stretávame dodnes, napríklad Daciu Logan si stále môžete kúpiť v základe s čiernymi nelakovanými nárazníkmi a bez klimatizácie. Oproti Tate Nano sú to stále nepodstatné drobnosti.

Ambiciózny nástupca indického bestselleru

Jej základná verzia napríklad nemala ani otvárateľný kufor. Pod drobnými 12-palcovými kolesami bola štvorica bubnových bŕzd a vzadu umiestnený celohliníkový motor s parametrami podobnými motocyklom.

Nano ale malo šťastie a prišlo v období, keď dlhoročný indický bestseller Matuti 800 odchádzal do dôchodku.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5ET5 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5ET5 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  2. Štefánka by Pulitzer
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Na Slovensku sa vydáva najviac učiteľských preukazov
  2. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  6. Konferencia - EU support for research
  7. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  8. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 24 691
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 19 815
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 7 154
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 6 930
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 6 351
  6. Štefánka by Pulitzer 5 504
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 5 343
  8. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a. 3 446
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 415
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 2 937

Hlavné správy zo Sme.sk

Píše Patrik Dubovský - Fórum

Ako Harabinov senát poslal do väzenia ťažko chorého františkána

Bystrík Janík zomrel následkom perzekúcií komunistického režimu a jeho justície.

PLUS

Kde sa vzali nožík-rybička, verzatilka aj známe zápalky

Príbehy drobností českého dizajnu, ktoré prežili.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Multivan 6.1
Ilustračné foto.
Podcast Za volantom

Za volantom: Áut na letiskách pribúda, zaparkuje ich robot

Letiská riešia príliš veľa pasažierov.

Podcast Za volantom o autách a doprave.

Cupra odhaľuje prvý model, ktorý nie je preznačkovaným Seatom

Má technológiu výkonného plug-in hybridu.

Cupra Formentor

Pokuty na Slovensku: Na ktoré priestupky si vodiči musia dávať pozor?

Ak nafúkate nad jedno promile, hrozí už ročné väzenie.