SME
Sobota, 20. august, 2022 | Meniny má Anabela

Tata Nano končí. Prečo najlacnejšie auto na svete nemalo úspech?

Nezabrala ani lepšia výbava.

Tata NanoTata Nano (Zdroj: Tata Motors)

BOMBAJ. Malé autá majú vždy dva osudy. Ak prídu v čase, keď ich ekonomická situácia potrebuje, väčšinou sa zapíšu do dejín ako úspešné, napríklad pôvodný Fiat 500 či Mini.

Lenže druhý scenár už tak ružovo nevyzerá a dokazuje, že malé a cenovo dostupné auto nemusí byť návodom na úspech.

Svoje o tom vie indická automobilka Tata, ktorá sa uplynulých 10 rokov snažila domáci trh presvedčiť, že potrebuje cenovo najdostupnejšie auto na svete. Napriek všetkej snahe sa úspech nedostavil.

V júni automobilka vyrobila jediný kus tohto auta, mesiac predtým len 275 kusov. Automobilka ohlásila, že Nano v aktuálnej podobe "nemôže ostať dlhšie ako do roku 2019".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Európe môže byť koniec Taty Nano ukradnutý, lenže zároveň je dôležitým poučením, kde nerobiť chyby. Na neúspech auta, ktoré malo motorizovať Indiu, sa preto pozreli podrobnejšie.

Auto pre všetkých

India je krajina motocyklov, čo sa však s čoraz dostupnejšou cenou áut postupne mení. V histórii európskych automobiliek sa väčšinou cenovo dostupné autá pre masy stali tými najpopulárnejšími.

Podobnú víziu mal aj bývalý riaditeľ indickej automobilky Ratan Tata. Počas jeho vedenia automobilka zažila prudký rozmach a stala sa vlastníkom značiek Jaguar a Land Rover.

Pre Indiu mal Ratan Tata jasnú víziu - ponúknuť moderné, ale cenovo dostupné auto, ktoré by zlepšilo komfort aj bezpečnosť na cestách plných skútrov a motoriek.

Výsledkom Ratanovej snahy bol malý štvormiestny hatchback, ktorý si počas rokovania nakreslil na papier. Návrh do finálnej podoby dotiahlo talianske štúdio I.DE.A. Dizajn musel byť čo najúčelovejší, aby nezvyšoval výrobné náklady.

SkryťVypnúť reklamu

Šetrenie zákazníkov neodradilo

Auto sa predávalo s magickou cenou od jedného lakhu. Ide o výraz pre množstvo, ktorým sa v Indii označuje hodnota 100-tisíc, v tomto prípade indických rupií, čo v prepočte znamená približne 1500 eur.

Zatiaľ čo u nás sa za podobnú cenu predávajú staré ojazdené autá, Tata za ňu ponúkala nové auto, aj keď s extrémnym šetrením výrobných nákladov.

S ním sa pri snahe stlačiť cenu áut čo najnižšie stretávame dodnes, napríklad Daciu Logan si stále môžete kúpiť v základe s čiernymi nelakovanými nárazníkmi a bez klimatizácie. Oproti Tate Nano sú to stále nepodstatné drobnosti.

Ambiciózny nástupca indického bestselleru

Jej základná verzia napríklad nemala ani otvárateľný kufor. Pod drobnými 12-palcovými kolesami bola štvorica bubnových bŕzd a vzadu umiestnený celohliníkový motor s parametrami podobnými motocyklom.

SkryťVypnúť reklamu

Nano ale malo šťastie a prišlo v období, keď dlhoročný indický bestseller Matuti 800 odchádzal do dôchodku.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 705
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 14 280
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 527
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 160
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 5 231
  6. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 4 533
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 257
  8. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem 3 268
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná foto.

Minulý rok si meno alebo priezvisko zmenilo 1 912 ľudí.


17. aug
Nájomné byty na Bajkalskej ulici v Prešove.

Na byty s regulovaným nájmom by mali dosiahnuť aj lepšie zarábajúci.


9 h
Predseda vlády Eduard Heger z OĽaNO.

Od 6. júla sa strany k vyriešeniu krízy kompromisom nepriblížili.


6 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


2 h

Blogy SME

  1. Ján Chomík: Viva México - čokoláda & káva
  2. Peter Biščo: Smer sa trasie strachom, Hlas žobre, Jankovská plače a ostatní sa modlia všemocnému § 363.
  3. Štefan Vidlár: Málí sa mi, málí
  4. Ján Šeďo: Heger navrhuje o.i. aj tresty za osobné útoky, tvrdí SaS.
  5. Štefan Vidlár: Je suis fan
  6. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  7. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  8. Marián Kozák: Výlet do Bratislavy a Viedne v roku 2015
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 965
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 023
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 797
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 696
  5. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 056
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 999
  7. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 704
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 645
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu