SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Volkswagen ukončí výrobu kultového modelu Beetle

V budúcnosti by sa mohol vrátiť ako elektromobil.

(Zdroj: Volkswagen)

WOLSFBURG, PUEBLA. Osud Volkswagenu Beetle je spečatený. Automobilka oznámila, že posledné kusy legendárneho chrobáka v modernej podobe zídu z linky v mexickej Pueble v júli 2019.

Kým výroba definitívne skončí, Beetle ešte dostane rozlúčkovú sériu Final Edition, ktorá sa vzťahuje aj na verziu kabriolet.

Koniec prichádza z dôvodu nerentabilnej výroby a snahy Volkswagenu šetriť po finančne náročnej kauze Dieselgate. Za obeť tak už minulý rok padlo aj športové kupé Scirocco.

Legendárny Beetle, teda Chrobák pozná snáď každý. Práve z jeho nemeckej prezývky "volkswagen", teda ľudové auto, vzišiel názov úspešnej nemeckej automobilky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Auto, ktoré naštartovalo úspešnú kariéru nemeckého Volkswagenu, zažilo dve éry. Tá prvá odštartovala ešte v nacistickom Nemecku v roku 1938, druhá o 60 rokov neskôr.

Volkswagen Beetle (chrobák) poznajú asi všetci. Úplne prvý model wolfburskej automobilky vydržal vo výrobe neuveriteľných 65 rokov. Jednoduché auto bolo určené pre všetkých, odkiaľ aj pochádza názov „Volkswagen“, teda ľudové vozidlo.

Trochu cynicky sa mu občas hovorí aj Hitlerovo auto, pretože práve nacistický vodca mal predstavu o motorizovaní Nemecka cenovo dostupným a zároveň praktickým automobilom, ktorý si bude môcť dovoliť takmer každý.

Jeho predstava sa nakoniec naplnila, hoci úspech Chrobáku priniesla až povojnová situácia v Európe s dopytom po cenovo dostupnom aute. Predajom sa darilo a produkcie Chrobákov začala prudko rásť. Volkswagen Beetle dosiahol niečo, čo je teraz bežné pre väčšinu automobiliek - globálny model predávaný na rôznych svetadieloch.

SkryťVypnúť reklamu

Inšpirácia v Tatre

Okrem výborne zvládnutej aerodynamike poskytovala karoséria dosť miesta pre 5-člennú rodinu. Koncepcia bola jednoduchá, kufor vpredu a vzduchom chladený štvorvalcový motor vzadu. Autorom tejto úctyhodnej legendy je Erwin Komenda, vtedajší dizajnér u Ferdinanda Porscheho.

Koncepcia auta bola inšpirovaná návrhom Hansa Ledwinku pre Tatru T97 určenú pre strednú vrstvu. Žalobu Tatry prerušili okolnosti druhej svetovej vojny a k mimosúdnemu vyrovnaniu došlo až v 60. rokoch.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5FCN na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5FCN na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 488
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 682
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 966
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 981
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 103
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 618
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 741
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 710
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 584
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 9 093
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Autá Volkswagen

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
História áut
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Samuela Marca

Keď príde šialenec a všetko zmení (píše Samo Marec)

Čo všetko je možné, keď ľudia uveria, že možné je všetko.

Marcelo Bielsa.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.