SME
Nedeľa, 14. august, 2022 | Meniny má Mojmír

Volkswagen ukončí výrobu kultového modelu Beetle

V budúcnosti by sa mohol vrátiť ako elektromobil.

(Zdroj: Volkswagen)

WOLSFBURG, PUEBLA. Osud Volkswagenu Beetle je spečatený. Automobilka oznámila, že posledné kusy legendárneho chrobáka v modernej podobe zídu z linky v mexickej Pueble v júli 2019.

Kým výroba definitívne skončí, Beetle ešte dostane rozlúčkovú sériu Final Edition, ktorá sa vzťahuje aj na verziu kabriolet.

Koniec prichádza z dôvodu nerentabilnej výroby a snahy Volkswagenu šetriť po finančne náročnej kauze Dieselgate. Za obeť tak už minulý rok padlo aj športové kupé Scirocco.

Legendárny Beetle, teda Chrobák pozná snáď každý. Práve z jeho nemeckej prezývky "volkswagen", teda ľudové auto, vzišiel názov úspešnej nemeckej automobilky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Auto, ktoré naštartovalo úspešnú kariéru nemeckého Volkswagenu, zažilo dve éry. Tá prvá odštartovala ešte v nacistickom Nemecku v roku 1938, druhá o 60 rokov neskôr.

Volkswagen Beetle (chrobák) poznajú asi všetci. Úplne prvý model wolfburskej automobilky vydržal vo výrobe neuveriteľných 65 rokov. Jednoduché auto bolo určené pre všetkých, odkiaľ aj pochádza názov „Volkswagen“, teda ľudové vozidlo.

Trochu cynicky sa mu občas hovorí aj Hitlerovo auto, pretože práve nacistický vodca mal predstavu o motorizovaní Nemecka cenovo dostupným a zároveň praktickým automobilom, ktorý si bude môcť dovoliť takmer každý.

Jeho predstava sa nakoniec naplnila, hoci úspech Chrobáku priniesla až povojnová situácia v Európe s dopytom po cenovo dostupnom aute. Predajom sa darilo a produkcie Chrobákov začala prudko rásť. Volkswagen Beetle dosiahol niečo, čo je teraz bežné pre väčšinu automobiliek - globálny model predávaný na rôznych svetadieloch.

SkryťVypnúť reklamu

Inšpirácia v Tatre

Okrem výborne zvládnutej aerodynamike poskytovala karoséria dosť miesta pre 5-člennú rodinu. Koncepcia bola jednoduchá, kufor vpredu a vzduchom chladený štvorvalcový motor vzadu. Autorom tejto úctyhodnej legendy je Erwin Komenda, vtedajší dizajnér u Ferdinanda Porscheho.

Koncepcia auta bola inšpirovaná návrhom Hansa Ledwinku pre Tatru T97 určenú pre strednú vrstvu. Žalobu Tatry prerušili okolnosti druhej svetovej vojny a k mimosúdnemu vyrovnaniu došlo až v 60. rokoch.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 16 843
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 098
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 383
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 691
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 244
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 3 721
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 2 963
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 409
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na rozdiel od iných zahraničných platforiem YouTube v Rusku stále funguje.


12. aug
Natália Germani vo filme Svetlonoc Terezy Nvotovej.

Jej film Svetlonoc triumfoval v Locarne.


10 h

Dve knihy o budúcnosti - dve odlišné vízie vývoja ľudstva.


5. aug
Štiavnica v Liptovskom Jáne je v 700-metrovom úseku prázdna.

Vodu nemá Štiavnica ani Demänovka. Prepadla sa pod zem.


12. aug

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Lacný Jožko a iné rozprávky (stručný výcuc z tlačovky)
  2. Martin Červenka: Nie je most ako most
  3. Martin Sústrik: Legenda o vzniku Európskej Únie
  4. Teodor Hasala: Lož má krátke nohy
  5. Erik Kriššák: Jethro Tull v Trnave
  6. Tomáš Vodvářka: Moje druhé a poslední taneční - Manželské toccaty a fugy
  7. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - rozhľadňa Dubeň
  8. Štefan Vidlár: Nedeľné minizamyslenie sa
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 126 853
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 049
  3. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 8 907
  4. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 845
  5. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 7 296
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 728
  7. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 4 155
  8. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 028
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu