SME
Pondelok, 29. november, 2021 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Prečo sa výkon auta udáva v koňoch a nie v kilowattoch

Koní je viac a vieme si ich predstaviť.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Jaguar Land Rover)

Snáď najčastejšia sťažnosť, ktoré nám chodí na naše články, sa týka výkonu áut. Presnejšie toho, že o výkone auta píšeme v konských silách, nie v kilowattoch.

Udávať výkon v koňoch namiesto kilowattow je vo svete automobilov štandardom. Prakticky všetky automobilky udávajú výkon v koňoch aj kilowattoch, (v reklamných materiáloch častejšie stretnete kone, v technických brožúrach kilowatty.)

Médiá (vrátane tých z Nemecka, krajiny, kde si potrpia na exaktnosť) však vo svojich textoch píšu o koňoch miesto kilowattov, túto hantýrku potom preberá aj verejnosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Pre úradné účely nie je konská sila v súčasnosti oficiálnou jednotkou merania výkonu motorov.

Stále sa však používa na udávanie výkonu spaľovacích motorov - v autách, motorkách, odvodene aj pri kamiónoch či ťažkej technike.

Existujú na to hneď tri dôvody.

Dôvod prvý: História

Konské sily ako jednotka výkonu vznikla skôr, ako watt. Vymyslel ju James Watt (opdľa ktorého je pomenovaná aj "tá druhá" jednotka výkonu) ešte na konci 18. storočia.

Watt chcel ponúknuť svoj parný motor na pohon mlynov, ktoré dovtedy poháňali živé kone.

Watt teda vypočítal konskú silu podľa práce za čas, ktorú vykoná kôň ovládajúci mlyn - a vysvetľoval, že parný stroj má taký výkon, ako jeden kôň.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dávajú osemročnú záruku. Batérie vyvíjajú už desať rokov
  2. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  3. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  4. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  9. Proxenta oficiálne potvrdila záujem o ďalšie investície na Kube
  10. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  1. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  2. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  3. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  4. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  5. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  6. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  7. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  8. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  9. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 386
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 638
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 342
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 032
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 134
  6. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 671
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 409
  8. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 319
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 870
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 807
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


11 h
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov

Blogy SME

  1. Ladislav Boršoš: Spejbl a Hurvínek…
  2. Martin Greguš: V akom stave sú dopravné komunikácie v Bratislave? Aký je Váš názor?
  3. Jiří Ščobák: Trading: Když už chcete rychle a spekulativně obchodovat, věnujte se oblasti, které rozumíte
  4. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #26 - Pol roka a prvý kilometer
  5. Jaroslav Polaček: Pamätáte si ešte na modré tabuľky? Ja už ani nie!
  6. Ján Marton: Progresívna vízia ministerstva pôdohospodárstva je skôr halucináciou diletantov.
  7. Adam Sedláček: Bravčové ucho pod stromčekom a sukňa nad kolenami
  8. František Lefler: Vianočné trhy v Nemecku
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 413
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 322
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 524
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 467
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 6 058
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 157
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 649
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 028
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu