SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Prečo sa výkon auta udáva v koňoch a nie v kilowattoch

Koní je viac a vieme si ich predstaviť.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Jaguar Land Rover)

Snáď najčastejšia sťažnosť, ktoré nám chodí na naše články, sa týka výkonu áut. Presnejšie toho, že o výkone auta píšeme v konských silách, nie v kilowattoch.

Udávať výkon v koňoch namiesto kilowattow je vo svete automobilov štandardom. Prakticky všetky automobilky udávajú výkon v koňoch aj kilowattoch, (v reklamných materiáloch častejšie stretnete kone, v technických brožúrach kilowatty.)

Médiá (vrátane tých z Nemecka, krajiny, kde si potrpia na exaktnosť) však vo svojich textoch píšu o koňoch miesto kilowattov, túto hantýrku potom preberá aj verejnosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Pre úradné účely nie je konská sila v súčasnosti oficiálnou jednotkou merania výkonu motorov.

Stále sa však používa na udávanie výkonu spaľovacích motorov - v autách, motorkách, odvodene aj pri kamiónoch či ťažkej technike.

Existujú na to hneď tri dôvody.

Dôvod prvý: História

Konské sily ako jednotka výkonu vznikla skôr, ako watt. Vymyslel ju James Watt (opdľa ktorého je pomenovaná aj "tá druhá" jednotka výkonu) ešte na konci 18. storočia.

Watt chcel ponúknuť svoj parný motor na pohon mlynov, ktoré dovtedy poháňali živé kone.

Watt teda vypočítal konskú silu podľa práce za čas, ktorú vykoná kôň ovládajúci mlyn - a vysvetľoval, že parný stroj má taký výkon, ako jeden kôň.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5G7U na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5G7U na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 400
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 606
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 821
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 265
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 066
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 388
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 409
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 135
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 357
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 264
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová na stretnutí s náčelníkom generálneho štábu Danielom Zmekom a veliteľom operácie Spoločná zodpovednosť Ivanom Pachom.
Testovanie v Dolnom Kubíne.
Cynická obluda

Banzai!

Do plošného testovania ostáva pol dňa a stále je len 60% potrebných zdravotníkov. Vedenie nariadilo neustupovať.

Píše Janka Debrecéniová

„Spoločná zodpovednosť“ je ukážkou nezodpovednosti

Uznesenie vlády fakticky porušuje viacero základných práv a slobôd.

Testovanie na nový koronavírus v Bánovciach nad Bebravou.

Neprehliadnite tiež

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N