Polievanie ciest v meste, keď sú horúčavy: Naozaj to pomáha?

Teplota klesne, vlhkosť narastie.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Horúce, suché dni bez kvapky dažďa majú pre motoristov aspoň jednu výhodu - auto ostáva celé týždne čisté a nešpiní sa. Aspoň do chvíle, kedy sa neocitnete na ulici, ktorú práve kropí - alebo tesne predtým pokropilo - polievacie auto.

Prejazd po mokrej ceste zanechá auto zafŕkané, až sa má vodič chuť opýtať sa, komu - a či vôbec - to polievanie ciest prospieva. Pomaly idúce polievacie autá navyše osve často komplikujú dopravu, takže možno prinášajú viac škody ako úžitku.

Správcovia ciest argumentujú dvomi dôvodmi, prečo sa cesty polievajú - chladením (či už ciest, alebo celkovej mestskej mikroklímy) a znižovaním prašnosti.

Niektoré zahraničné zdroje sa dokonca odvolávajú na to, že polievanie chodníkov či budov ako spôsob chladenia poznali Japonci už v 17. storočí a túto činnosť nazývajú Uchimizu.

Až tento rok sa objavil relevantný výskum zisťujúci, či polievanie ciest naozaj pomáha.

Prach potom lepšie drží

Kropenie ciest poznáme z Bratislavy aj z ďalších slovenských miest, no neexistuje univerzálne pravidlo, kedy, koľko a prečo treba polievať. "Moskva má čudný dôvod, pre ktorý všetko oblieva vodou," znie nadpis článku webu Business Insider, ktorý o polievaní hovorí.

Cesty sa kropia na rôznych miestach vrátane spomínanej Moskvy, Varšavy, Los Angeles, miest v Indii alebo Číne. V niektorých mestách sa cesty, naopak, nemusia kropiť vôbec.

"V prípade extrémnych horúčav mesto vo väčšej miere kropí rozpálené cesty v centre mesta. Zníži sa tak prašnosť v uliciach a o niekoľko stupňov sa schladí vozovka aj ovzdušie," vysvetľuje pre SME Zuzana Onufer, hovorkyňa mesta Bratislava.

Cesty sa však polievajú len malým množstvom vody. Nie je jej dosť na to, aby z cesty naozaj spláchla všetku špinu a tá odtiekla do kanalizácie.

Len letmé pokropenie cesty však naozaj môže znížiť prašnosť. Keď sa prach namočí, jednotlivé zrniečka sa zlepia do väčších zhlukov, ktoré vánok ťažšie zdvihne z cesty.

Polievanie ciest teda dokáže znížiť prašnosť. Prach ostane tam, kde doteraz, no ťažšie sa rozvíri do vzduchu.

Je lepšie, keď je teplo nám, alebo asfaltu?

Na druhý dôvod - chladenie ciest - sme našli jediný relevantný vedecký výskum z júna tohto roku. Predtým sa k polievaniu ciest pristupovalo celkom intuitívne.

Prečítajte si tiež: Ako účinne bojovať s horúčavou v aute

Chladiť cesty vôbec nie je zlý nápad. V horúčavách asfalt zmäkne a rýchlejšie sa znehodnocuje, navyše od vyhriatych ciest sála nepríjemné teplo ešte dlho po zotmení. Mestá majú tendenciu sa v lete zohriať viac a vytvárať takzavné "ostrovy tepla" (heat islands), kde môže byť teplota vzduchu o 1 až 3 stupne vyššia ako v prírode pri meste.

Bratislavský magistrát polieva každý meter štvorcový v priemere 700 mililitrami vody, čiže 0,7-milimetrovou vrstvou. Je to dosť na to, aby sa niečo zmenilo?

Áno, ale viac vody by prinieslo výraznejší efekt. Vyplýva to z experimentov Anny Solcerovej, výskumníčky na Technickej univerzite v holandskom meste Delft.

Ochladí sa, ale nemusí nám byť príjemnejšie

Solcerová skúšala polievať rozpálenú zem a zisťovala, o koľko ju voda schladí. Z niekoľkých pokusov vyšilo najlepšie vyliatie dvojmilimetrovej vrstvy (dva litre na meter štvorcový) vody o teplote 15 stupňov Celzia.

Prečítajte si tiež: Prečo vám palubný počítač v aute ukazuje nesprávnu teplotu

Pri tomto pokuse teplota tesne pri zemi klesla o osem stuňov. "Keď chodíte po pokropenej ploche, necítite horúčavu, pretože na vás tak nesála odspodu," vysvetľuje Anna Solcerová.

Čo je však dôležité - ochladenie je citeľné aj vo výške okolo 1,5 až 2 metrov, čiže ho môže cítiť aj človek na svojom trupe. V tej výške teplota klesla o 2 stupne celzia.

Výraznejší ochladzovací účinok mala technika Uchimizu v tieni a vtedy, keď zem ešte nebola najviac rozpálená.

Solcerová ale upozorňuje aj na riziko - polievanie ciest zvyšuje relatívnu vlhkosť vzduchu, hoci len zanedbateľne (podľa pokusov o dve percentá). Vlhký, horúci vzduch vyvoláva pocity dusna a telo sa musí ešte viac potiť, aby sa ochladilo.

Zdroj: doi.org/10.3390/w10060741

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  3. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  4. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  5. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  6. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  10. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 29 500
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 22 951
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 19 636
  4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 16 079
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 15 165
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 11 177
  7. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 9 369
  8. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 8 527
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 770
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 6 233

Téma: Klimatizácia v aute


Článok je zaradený aj do ďalších tém Leto v aute

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo konkurenta pre X6, Cayenne Coupé

Nemecká automobilka si nechce nechať ujsť zisk z rastúceho segmentu.

Citroën oslavuje 100 rokov špeciálnou edíciou Origins

Limitovaná edícia odkazuje na bohatú históriu značky.

Citroën - Limitovaná séria Origins
Podcast Za volantom

Za volantom: Revolúcia elektromobilov začala, s čím prichádza Audi e-tron?

Záujemca si musí pripraviť aspoň 81 400 eur.

Diaľnicu D1 v úseku Bratislava - Vajnory čiastočne uzatvoria

Počas uzávery vyfrézujú vozovku a opravia časti mostov.

Ilustračné foto.

Ford bude mať v Európe nového šéfa, povedie ho Stuart Rowley

Druhá najväčšia americká automobilka robí zmeny vo vedení.

Ilustračná fotografia.