SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Škoda 1203 má 50 rokov. Radosť z nej majú hlavne turisti

Za svoj dlhý život vďačí sérii zlých rozhodnutí.

(Zdroj: Peter Kálmán)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

BRATISLAVA. Siréna húka, motor hučí na plné obrátky, ale udychčaná sanitka sa iba slimačím tempom štverá do kopca k nemocnici na Kramároch. Takýto tragikomický pohľad bol dlhé roky celkom bežný, najmä keď trochu nasnežilo.

Tento rok si pripomíname 50. výročie od začiatku výroby prvého aj posledného československého mikrobusu Škoda 1203. Hovorilo sa o ňom, že išlo o vozidlo na celý život, pretože jednu generáciu ako sanitka priviezlo na svet a ďalšiu ako pohrebné auto zase odviezlo na poslednej ceste.

Spoľahlivosť a kvalita boli Škode 1203 často vzdialené, no napriek tomu sa s odstupom času na tento zázrak centrálne plánovaného hospodárstva príjemne spomína. Hoci sa československá dodávka sériovo vyrábala vyše 30 rokov a posledné kusy na objednávku vznikli ešte minulý rok, dnes ju už na cestách prakticky nestretnete. Svoje spravilo šrotovné, poruchy, aj fakt, že medzi zberateľmi o ňu nie je veľký záujem.

Rozhodli sme sa preto osloviť ľudí, ktorí s vrtošivou dodávkou majú skúsenosti a trochu zaspomínať na najdlhšie vyrábanú Škodu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Vývoj trval 12 rokov

Väčšina krajín východného bloku mala vlastné úžitkové automobily. Vo Východnom Nemecku to bol Barkas dobre známy aj v Maďarsku, Poliaci mali Nysu a Žuk, Juhoslávia dodávky TAM a IMV a Sovietsky zväz zase UAZ a Latviu. Československo si muselo vystačiť s kombi a pick-upom Škoda 1201. Lenže ten podnikom kapacitne nepostačoval.

Prečítajte si tiež: So sanitkou Škoda 1203 brázdil cesty takmer 30 rokov (rozhovor) Čítajte 

V roku 1955 dostala škodovácka továreň ANZP Vrchlabí zadanie od Ministerstva automobilového priemyslu spoločne s Podnikom zahraničného obchodu Motokov, skonštruovať moderné úžitkové vozidlo s čo najlepším využitím priestoru.

Konštrukčne malo ísť o "bezkapotovú samonosnú karosériu trambusového typu," teda niečo veľmi podobné vtedajším západným dodávkam, ako Ford Taunus Transit alebo dnes už kultový Volkswagen T1.

Prvé prototypy československého mikrobusu pod číselným označením 979 vznikli pomerne rýchlo a mohli sa porovnávať so západnou konkurenciou. Potom bohužiaľ prišla séria nepochopiteľných rozhodnutí a s ňou reštrukturalizácia podniku. Medzi začiatkom vývoja Škody 1203 a jej sériovou výrobou nakoniec uplynulo celých 12 rokov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Dopyt po ľahkej dodávke v Československu ďalej rástol, a tak prišlo z ministerstva rozhodnutie modernizovať zastaranú Škodu 1201. Vzniklo ďalšie, tentoraz predĺžené kombi s označením Škoda 1202 STW. Písmená boli skratkou pre anglický výraz station wagon, z čoho vznikla prezývka Stejšn.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5H2V na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5H2V na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Škoda

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
História áut, Československo: Sto rokov
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L