Päť mýtov o Tesle. Je odsúdená na zánik a Musk vie, čo robí

Ak chce Musk inovovať, bude sa mýliť.

Logo automobilky vo švajčiarskom meste Bern. (Zdroj: Bloomberg / Stefan Wermuth)

Text pôvodne vyšiel v The Washington Post.

Tesla - výrobca elegantných, vysokovýkonných elektrických vozidiel - a jej ostro sledovaný riaditeľ Elon Musk v poslednej dobe plnili správy, no nie vždy v dobrom. Jeden týždeň sa chce firma stiahnuť z verejného akciového trhu, ďalší sa tvári, akoby sa nič nestalo.

Spoločnosť Tesla nie je len najväčší výrobca elektromobilov na svete, ale aj jedna z firiem s najväčšou trhovou hodnotou a tiež najväčšou pozornosťou.

S tým však prichádzajú aj veľké mýty.

Mýtus číslo 1: Tesla je odsúdená na zánik.

Firma má výrazne väčšie výdavky ako príjmy, od založenia je v celkovej strate 9 miliárd dolárov. Za druhý kvartál tohto roka, ktorý skončil v júni, strata dosiahla 717 miliónov.

S akciami Tesly sa špekuluje ako s máloktorými inými. Investori tento rok predali 25 percent obchodovateľných akcií vo viere, že sú nadhodnotené a neskôr ich nakúpia späť za nižšiu cenu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Tí, ktorí sa spoliehajú na úpadok Tesly, ako napríklad Vicki Bryan, si myslia, že "Tesla môže smerovať k bankrotu, ak nedokáže dostatočne rýchlo vyriešiť urgentné problémy, ako napríklad blížiacu sa splatnosť niektorých pôžičiek, ktoré by mohli ohroziť už tak sa stenčujúce zásoby hotovosti."

Prečítajte si tiež: Pozreli sme sa do továrne Tesly. Vyhoria v nej ľudia alebo investície?

Muskove výstredné správanie tejto vyhliadke nepomáha. Nedávneho tweetoval o tom, ako chce pretransformovať Teslu na súkromnú spoločnosť a že už má "financovanie zabezpečené." Výsledkom bolo vyšetrovanie americkej komisie pre cenné papiere a burzu.

Firma však má aj mnohé silné stránky, vrátane histórie v navrhovaní a vyrábaní atraktívnych a vzrušujúcich áut. Organizácia Consumer Reports dáva autám od Tesly pravidelne vysoké skóre, a čo je snáď najdôležitejšie, majitelia Tesiel milujú svoje autá.

Aj tá toľko diskutovaná cena akcií ostáva pri svojom historickom maxime, čo dáva možnosť firme v prípade potreby získať ďalšie finančné prostriedky. V USA sa Tesla Model 3 aktuálne predáva lepšie ako porovnateľné (neelektrické) modely od BMW, Lexusu aj Mercedesu.

Tesla naozaj čelí veľkým problémom s výrobou: Pravidelne mešká s plnením cieľov, ktoré si sama stanoví, a sú známe viaceré správy o ťažkostiach v jej fabrike v kalifornskom meste Fremont.

Ale úspech jej produktov naznačuje, že firma bude hodná záchrany, aj keď jej súčasné vedenie ju nedokáže spraviť ziskovou. Aj v tom najhoršom prípade - nedostatok aktív, bankrot alebo právne problémy ktoré vyhladia akcionárov - by Tesla stále obstála ako výrobca luxusných automobilov.

Bola by to skôr značka ako Porsche, ktorá má odhadovanú hodnotu 10 miliárd dolárov, než Ford s hodnotou 50 miliárd alebo firma s hodnotou vyše 500 miliárd, ako si ju Elon Musk predstavuje.

Mýtus číslo 2: Budúcnosť veľkosériových elektrických áut závisí od Tesly.

Mnohí si myslia, že väčšie problémy v Tesle by boli znakom pre všetky elektrické autá. "Keď padne Tesla, na koho sa môžeme spoľahnúť, že bude za elektrické autá niesť fakľu?" pýtali sa nedávno v článku vo Forbes. "Revolúcia elektromobilov Teslu stále potrebuje," presviedčali nás začiatkom augusta.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5H2U na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5H2U na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Článok je zaradený aj do ďalších tém Elon Musk, Tesla, Elektromobily

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA MICHALA HAVRANA

November živý ako nikdy (píše Michal Havran)

Ľudí neviedla naivita, ale realizmus.

EKONOMIKA

V Jasnej či v Tatrách si skipasy lyžiari kúpia po novom

Tatry Mountain Resorts zásadným spôsobom mení predaj lístkov.

Neprehliadnite tiež

Kia spustila výrobu nového modelu ProCeed

Tretia generácia modelu sa začne predávať exkluzívne v Európe.

Piata generácia Hondy CR-V neostala povesti úspešného SUV nič dlžná (test)

Novinka zaujala priestrannosťou i jazdnými vlastnosťami.

Rodina Toyoty Corolla je po predstavení sedanu už kompletná

Prvýkrát príde aj v hybridnej verzii.

Podcast Za volantom

Za volantom: Ako funguje automobilová reklama?

Hosťom je Marek Kopča, marketingový manažér Hyundaiu.