Päť mýtov o Tesle. Je odsúdená na zánik a Musk vie, čo robí

Ak chce Musk inovovať, bude sa mýliť.

Logo automobilky vo švajčiarskom meste Bern. (Zdroj: Bloomberg / Stefan Wermuth)

Text pôvodne vyšiel v The Washington Post.

Tesla - výrobca elegantných, vysokovýkonných elektrických vozidiel - a jej ostro sledovaný riaditeľ Elon Musk v poslednej dobe plnili správy, no nie vždy v dobrom. Jeden týždeň sa chce firma stiahnuť z verejného akciového trhu, ďalší sa tvári, akoby sa nič nestalo.

Spoločnosť Tesla nie je len najväčší výrobca elektromobilov na svete, ale aj jedna z firiem s najväčšou trhovou hodnotou a tiež najväčšou pozornosťou.

S tým však prichádzajú aj veľké mýty.

Mýtus číslo 1: Tesla je odsúdená na zánik.

Firma má výrazne väčšie výdavky ako príjmy, od založenia je v celkovej strate 9 miliárd dolárov. Za druhý kvartál tohto roka, ktorý skončil v júni, strata dosiahla 717 miliónov.

S akciami Tesly sa špekuluje ako s máloktorými inými. Investori tento rok predali 25 percent obchodovateľných akcií vo viere, že sú nadhodnotené a neskôr ich nakúpia späť za nižšiu cenu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Tí, ktorí sa spoliehajú na úpadok Tesly, ako napríklad Vicki Bryan, si myslia, že "Tesla môže smerovať k bankrotu, ak nedokáže dostatočne rýchlo vyriešiť urgentné problémy, ako napríklad blížiacu sa splatnosť niektorých pôžičiek, ktoré by mohli ohroziť už tak sa stenčujúce zásoby hotovosti."

Prečítajte si tiež: Pozreli sme sa do továrne Tesly. Vyhoria v nej ľudia alebo investície?

Muskove výstredné správanie tejto vyhliadke nepomáha. Nedávneho tweetoval o tom, ako chce pretransformovať Teslu na súkromnú spoločnosť a že už má "financovanie zabezpečené." Výsledkom bolo vyšetrovanie americkej komisie pre cenné papiere a burzu.

Firma však má aj mnohé silné stránky, vrátane histórie v navrhovaní a vyrábaní atraktívnych a vzrušujúcich áut. Organizácia Consumer Reports dáva autám od Tesly pravidelne vysoké skóre, a čo je snáď najdôležitejšie, majitelia Tesiel milujú svoje autá.

Aj tá toľko diskutovaná cena akcií ostáva pri svojom historickom maxime, čo dáva možnosť firme v prípade potreby získať ďalšie finančné prostriedky. V USA sa Tesla Model 3 aktuálne predáva lepšie ako porovnateľné (neelektrické) modely od BMW, Lexusu aj Mercedesu.

Tesla naozaj čelí veľkým problémom s výrobou: Pravidelne mešká s plnením cieľov, ktoré si sama stanoví, a sú známe viaceré správy o ťažkostiach v jej fabrike v kalifornskom meste Fremont.

Ale úspech jej produktov naznačuje, že firma bude hodná záchrany, aj keď jej súčasné vedenie ju nedokáže spraviť ziskovou. Aj v tom najhoršom prípade - nedostatok aktív, bankrot alebo právne problémy ktoré vyhladia akcionárov - by Tesla stále obstála ako výrobca luxusných automobilov.

Bola by to skôr značka ako Porsche, ktorá má odhadovanú hodnotu 10 miliárd dolárov, než Ford s hodnotou 50 miliárd alebo firma s hodnotou vyše 500 miliárd, ako si ju Elon Musk predstavuje.

Mýtus číslo 2: Budúcnosť veľkosériových elektrických áut závisí od Tesly.

Mnohí si myslia, že väčšie problémy v Tesle by boli znakom pre všetky elektrické autá. "Keď padne Tesla, na koho sa môžeme spoľahnúť, že bude za elektrické autá niesť fakľu?" pýtali sa nedávno v článku vo Forbes. "Revolúcia elektromobilov Teslu stále potrebuje," presviedčali nás začiatkom augusta.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5H2U na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5H2U na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Elektromobily


Článok je zaradený aj do ďalších tém Tesla, Elon Musk, Autonómne autá a budúcnosť dopravy

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kedy tu mávate leto? Vlani bolo v stredu

Reportáž z najchladnejšieho miesta na Slovensku.

Píše Emil Višňovský

Dankova kauza ukázala, že naši politici si nevážia vzdelanie

Stačí im ničím nekrytý papier.

Neprehliadnite tiež

Čo prinesie ženevský autosalón a kto sa ho nezúčastní?

Neúčasť viacerých značiek kompenzuje množstvo noviniek.

Dacia Logan MCV je splnený sen o dostupnom novom aute (test)

Časy, keď sa ľudia za Daciu hanbili sú už minulosťou.

Dacia Logan MCV Stepway
Ilustračné foto
Podcast Za volantom

Za volantom: Môže sa cestovanie vlakmi zlepšiť?

Za posledné mesiace došlo k viacerým nehodám vlakov.

Podcast Za volantom o autách a doprave.
Matúš Vallo