SME
Sobota, 24. júl, 2021 | Meniny má VladimírKrížovkyKrížovky

Prečo je benzín taký drahý a čo všetko vplýva na jeho cenu

Cena ropy je len malá zložka.

Ilustračné foto. (Zdroj: Gabriel Kuchta)

Vnútroštátny konflikt v Iraku, regulácie Európskej únie, ba aj počasie a z toho vyplývajúca úroda repy. To všetko sú faktory, ktoré môžu vplývať na cenu benzínu a nafty.

Spotrebiteľov však zaujíma len tá postupne sa zvyšujúca cifra na toteme, ktorý hrdo stojí pri čerpacej stanici. Tento rok začala po dlhšej dobe postupne rásť.

Keď sa druhá či dokonca prvá cifra za desatinnou čiarkou zvýši, zvykneme len zalomiť rukami. Čo všetko však reálne vplýva na ceny pohonných hmôt? Je ich tohtoročný rast naozaj taký zlý? A najmä - dokedy ešte porastú?

Spotreba benzínu na Slovensku? Neveľká

Pravidelní návštevníci čerpacích staníc si určite všimli, že pohonné hmoty od jari postupne zdražujú.

Je to však skôr preto, lebo slovenským športom je frflanie na zdražovanie čohokoľvek, než preto, že by sme toľko šoférovali a pocítili to na našich peňaženkách.

Bloomberg uvádza priemernú ročnú spotrebu paliva na Slovensku necelých 150 litrov na každého vodiča. Túto hodnotu výrazne tlačí dolu najmä veľké množstvo sviatočných vodičov.

150-litrová ročná spotreba znamená, že každý slovenský vodič sa na pumpe zastaví po plnú 50-litrovú nádrž v priemere len tri razy ročne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Pre porovnanie - zo susedných štátov sa ročne spotrebuje menej v Poľsku (135 litrov) viac v Maďarsku (177 litrov), Česku (202 litrov) aj v Rakúsku (257 litrov pohonných hmôt ročne). Európskymi rekordérmi sú Švédsko (365 litrov) a Fínsko (341 litrov).

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5HWG na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5HWG na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger.

Pred parlamentom boli stovky ľudí.


5 h
Milan Lasica počas klaňačky na svojom poslednom koncerte so súborom Bratislava Hot Serenaders 18. júla 2021 v Štúdiu L+S.

Teraz by som bol rád, keby sme o Milanovi Lasicovi spolu mlčali, hovorí.


23. júl
Predseda vlády SR Eduard Heger.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 392-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 534 obetí.


a 3 ďalší 24 h
Publicista Matúš Ritomský.

Môžeme si povedať pravdu alebo emocionálne vydierať.


22. júl

Neprehliadnite tiež

Suzuki S-Cross vs. Ssangyong Korando

Novšie auto nemusí byť vždy presvedčivejšie.


23. júl
Mercedes-Benz C 220 d

Vynovený naftový motor nadchol nízkou spotrebou.


22. júl
Kia Stinger

Predajcovia sa skladových zásob zbavujú so zľavami.


21. júl
Audi RS3

Na stovku zrýchli za 3,8 sekundy.


20. júl