
. Xantia je po príchode nástupcu v podobe C5 aj z finančných dôvodov zaujímavou alternatívou pre všetkých, ktorí chcú siahnuť po vozidle strednej triedy.
Limuzína s benzínovým motorom po prvý raz opustila výrobnú linku v júli 1993. O štyri mesiace neskôr už bola k dispozícii aj verzia s turbodieselovým motorom. Kombi a diesel vyžadujú pri kúpe viac prostriedkov, avšak v tomto prípade sa oplatí priplatiť si. Kombi, známe pod názvom Break, sa dizajnérom mimoriadne vydarilo. Priestranný interiér a kapacita batožinového priestoru spĺňajú všetky očakávania. Nezanedbateľná je aj možnosť výhodného opätovného predaja.
Výhodou dieselových verzií je ich výkon a úspornosť. Z hľadiska bezpečnostnej výbavy je najvhodnejšou voľbou automobil vyrobený po roku 1996, prípadne 1998. Pohľad do štatistiky ADAC a výsledkov pravidelných kontrol Dekra hovorí o vysokej spoľahlivosti. Skutočne závažné poruchy sa vyskytujú veľmi zriedkavo a Xantia je dostatočne odolná aj voči korózii.
V prípade opráv je však dobré počítať s istou rezervou vzhľadom na vysoké ceny náhradných dielov a servisu.
Typické slabé miesta
poruchový alternátor, chladiaci systém, elektrická sústava, korózia výfukovej sústavy, netesnosti hydropneumatického systému
+
veľmi komfortné pruženie
veľký a variabilný batožinový priestor
priestranná karoséria
bezpečné jazdné vlastnosti
bohatá sériová výbava
-
horší výhľad z karosérie
dielenské spracovanie
zlé vetranie
hlučný podvozok
Odporúčané druhy motorov
1,8 l štvorvalcový s výkonom 101 alebo 110 k. Kultivovaný, dobré jazdné vlastnosti. Spotreba 9 l/100 km.
2,0 l štvorventilový s výkonom 132 k. Silný, spotreba 9 - 10 l/100 km.
1,9 l turbodiesel s výkonom 90 k. Elastický a úsporný. Menej kultivovaný. Spotreba 7 l/100 km
2,0 l HDI turbodiesel s výkonom 90 alebo 109 k s priamym vstrekovaním Common-Rail. Veľmi kultivovaný, temperamentný a úsporný. Spotreba 7-8 l/100 km.
Ceny
ojazdených automobilov Citroën Xantia zodpovedajú základnému modelu so základnou výbavou, na trhu sa však môžu podľa motora, výbavy a príplatkov líšiť
R. v. 2001 - 571 000 Sk
R. v. 2000 - 476 500 Sk
R. v. 1999 - 690 600 Sk
R. v. 1998 - 624 200 Sk
R. v. 1997 - 257 600 Sk
R. v. 1996 - 213 100 Sk
R. v. 1995 - 174 200 Sk
R. v. 1994 - 147 100 Sk
R. v. 1993 - 128 100 Sk
Uvedené ceny platia pre model so základným motorom a výbavou, stavom primeraným veku a počtom najazdených kilometrov zodpovedajúcim triede automobilov. Ceny sú platné za predpokladu, že automobil nie je po havárii, absolvoval všetky predpísané prehliadky, má kompletnú servisnú knižku a bol zakúpený u autorizovaného predajcu značky. Cenu možno zvýšiť o príplatkovú výbavu, ktorej hodnotu však tiež treba amortizovať.
Autor: Martina Skurková; pripravené v spolupráci s www.eurotax.sk