Každý rok sa k nám dostávajú správy, koľko hviezdičiek nové auto získalo pri náraze do steny. Nejde, samozrejme, o nejaký rozmar v ničení áut, ale o výsledné hodnotenie merania bezpečnosti posádky auta, ako aj ostatných účastníkov premávky.
Aká je história nezávislých testov EuroNCAP a ako presne sa dnes hodnotia nové autá?
Už prvé automobilové nehody na konci 19. storočia viedli výrobcov áut k zamysleniu, ako by sa dala zlepšiť bezpečnosť ich vozidiel. Celé 20. storočie sa pracovalo najmä na pasívnej bezpečnosti áut.
Pribudli kotúčové brzdy, deformačné zóny auta, bezpečnostné pásy aj airbagy. Od 70. rokov sa začali klásť väčšie nároky aj na aktívnu bezpečnosť, ako antiblokovací systém (ABS) alebo elektronický stabilizačný systém (ESP).
Pre bezpečnostné štandardy áut v Európe sa stal zlomovým až rok 1997. Dovtedy museli zákazníci jednoducho veriť výrobcom, že ich autá sú bezpečné. Žiaľ, nie vždy to tak naozaj bolo.