SME
Sobota, 20. august, 2022 | Meniny má Anabela

Americký automobilový priemysel sa vmanévroval do existenčnej krízy

New York 21. januára (TASR) - Americký automobilový priemysel sa po rokoch nových a nových rekordov v predaji vozidiel vmanévroval do krízy, ktorú viacerí ...

New York 21. januára (TASR) - Americký automobilový priemysel sa po rokoch nových a nových rekordov v predaji vozidiel vmanévroval do krízy, ktorú viacerí znalci trhu označujú za existenčnú. Ako napísal rakúsky denník Der Standard, príčin tohto stavu je podstatne viac, než len diskutovaný problém vysokých rabatov za predaj vozidiel.

Ako cesta do slepej uličky sa ukázala výroba čoraz väčších vozidiel v hlavných amerických automobilkách, ktoré nezohľadňovali svetový trend znižovania spotreby pohonných látok a nevyhnutnosť chrániť nielen životné prostredie, ale aj drahocenné zásoby v zemských útrobách. V podobnej situácii sa veľká americká trojka - General Motors (GM), Ford a Chrysler ocitli už na prelome 60. a 70. rokov, keď vyčerpali svoju inovačnú silu v konštruovaní a výrobe čo najväčších krížnikov ciest.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ford sa v poslednom štvrťroku minulého roku dostal do mínusu sumou 5,07 miliardy dolárov. Do ťažkostí ho priviedol predovšetkým výrobca pneumatík Firestone, Fordov takmer výlučný dodávateľ. Firestone poškodil Fordu imidž a jeho vozidlá odsunul do druhej kvalitatívnej skupiny. Dôsledkom zníženého odbytu fordov je prepúšťanie, ktoré zasiahne 35 000 jeho zamestnancov; každého desiateho z osadenstva koncernu po celom svete.

General Motors ohlásil prudký pokles zisku. Za minulý rok by mal podľa predbežných odhadov dosiahnuť zisk okolo 1,5 miliardy, kým v roku 2000 bol 4,97 miliardy USD. V ťažkostiach sú však jeho dcérske podniky. Nemecký Opel skončil minulý rok so stratou 674 miliónov eúr. Podľa najnovších správ GM nemecký podnik buď predá alebo jednoducho zatvorí.

SkryťVypnúť reklamu

Prevzatie zbankrotovanej juhokórejskej automobilky Deawoo bude GM stáť veľa peňazí a smerom do hlbín ho ťahajú aj jeho rozsiahle účasti v japonských automobilkách Isuzu, Subaru a Suzuki. V oveľa lepšej situácii nie je ani taliansky Fiat, v ktorom má americký gigant 20-% podiel. Údajne hlavnou motiváciou pre všetky účasti bolo zostať vo výrobe vozidiel svetovou jednotkou, a to za každú cenu.

Ako veľká príťaž sa začína prejavovať aj systém celého amerického podnikateľského myslenia. Prví musia byť spokojní akcionári, za nimi nasledujú zákazníci a napokon zamestnanci. Americké automobilky nemajú strategické plány rozvoja. Záujem manažérov sa upriamuje hlavne na výsledky najbližšieho štvrťroka. Výstup takejto stratégie je podľa denníka to, že úroveň automatizácie v amerických automobilkách je žalostne nízka. Ak sa teraz firmy musia vzdať miliardových príjmov na prospech obchodníkov, výrobcovia zostanú prakticky s prázdnymi rukami.

SkryťVypnúť reklamu

Z vývoja v americkom automobilovom sektore ťažia japonské a najmä nemecké firmy. Schopnosť rozvíjať inovačné trendy a starostlivosť o povesť firmy i jej výrobkov sa začína vyplácať. V globalizovanom svete, za ktorý sa Američania tak sústredene zasadzujú, sa stáva aj obrovský americký trh pritesným.

(1 USD = 47,968 SKK) (1 EUR = 42,243 SKK)

* jns zll

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 720
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 14 177
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 511
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 163
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 5 247
  6. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 4 537
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 257
  8. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem 3 346
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná foto.

Minulý rok si meno alebo priezvisko zmenilo 1 912 ľudí.


17. aug
Nájomné byty na Bajkalskej ulici v Prešove.

Na byty s regulovaným nájmom by mali dosiahnuť aj lepšie zarábajúci.


12 h
Predseda vlády Eduard Heger z OĽaNO.

Od 6. júla sa strany k vyriešeniu krízy kompromisom nepriblížili.


9 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


4 h

Blogy SME

  1. Peter Biščo: Smer sa trasie strachom, Hlas žobre, Jankovská plače a ostatní sa modlia všemocnému § 363.
  2. Ján Chomík: Viva México - čokoláda & káva
  3. Štefan Vidlár: Málí sa mi, málí
  4. Ján Šeďo: Heger navrhuje o.i. aj tresty za osobné útoky, tvrdí SaS.
  5. Štefan Vidlár: Je suis fan
  6. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  7. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  8. Nina Erneker: Kde sa dobre varí, tam sa dobre darí
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 891
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 008
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 784
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 698
  5. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 056
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 999
  7. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 664
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 648
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu