SME
Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

Americký automobilový priemysel sa vmanévroval do existenčnej krízy

New York 21. januára (TASR) - Americký automobilový priemysel sa po rokoch nových a nových rekordov v predaji vozidiel vmanévroval do krízy, ktorú viacerí ...

New York 21. januára (TASR) - Americký automobilový priemysel sa po rokoch nových a nových rekordov v predaji vozidiel vmanévroval do krízy, ktorú viacerí znalci trhu označujú za existenčnú. Ako napísal rakúsky denník Der Standard, príčin tohto stavu je podstatne viac, než len diskutovaný problém vysokých rabatov za predaj vozidiel.

Ako cesta do slepej uličky sa ukázala výroba čoraz väčších vozidiel v hlavných amerických automobilkách, ktoré nezohľadňovali svetový trend znižovania spotreby pohonných látok a nevyhnutnosť chrániť nielen životné prostredie, ale aj drahocenné zásoby v zemských útrobách. V podobnej situácii sa veľká americká trojka - General Motors (GM), Ford a Chrysler ocitli už na prelome 60. a 70. rokov, keď vyčerpali svoju inovačnú silu v konštruovaní a výrobe čo najväčších krížnikov ciest.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ford sa v poslednom štvrťroku minulého roku dostal do mínusu sumou 5,07 miliardy dolárov. Do ťažkostí ho priviedol predovšetkým výrobca pneumatík Firestone, Fordov takmer výlučný dodávateľ. Firestone poškodil Fordu imidž a jeho vozidlá odsunul do druhej kvalitatívnej skupiny. Dôsledkom zníženého odbytu fordov je prepúšťanie, ktoré zasiahne 35 000 jeho zamestnancov; každého desiateho z osadenstva koncernu po celom svete.

General Motors ohlásil prudký pokles zisku. Za minulý rok by mal podľa predbežných odhadov dosiahnuť zisk okolo 1,5 miliardy, kým v roku 2000 bol 4,97 miliardy USD. V ťažkostiach sú však jeho dcérske podniky. Nemecký Opel skončil minulý rok so stratou 674 miliónov eúr. Podľa najnovších správ GM nemecký podnik buď predá alebo jednoducho zatvorí.

Skryť Vypnúť reklamu

Prevzatie zbankrotovanej juhokórejskej automobilky Deawoo bude GM stáť veľa peňazí a smerom do hlbín ho ťahajú aj jeho rozsiahle účasti v japonských automobilkách Isuzu, Subaru a Suzuki. V oveľa lepšej situácii nie je ani taliansky Fiat, v ktorom má americký gigant 20-% podiel. Údajne hlavnou motiváciou pre všetky účasti bolo zostať vo výrobe vozidiel svetovou jednotkou, a to za každú cenu.

Ako veľká príťaž sa začína prejavovať aj systém celého amerického podnikateľského myslenia. Prví musia byť spokojní akcionári, za nimi nasledujú zákazníci a napokon zamestnanci. Americké automobilky nemajú strategické plány rozvoja. Záujem manažérov sa upriamuje hlavne na výsledky najbližšieho štvrťroka. Výstup takejto stratégie je podľa denníka to, že úroveň automatizácie v amerických automobilkách je žalostne nízka. Ak sa teraz firmy musia vzdať miliardových príjmov na prospech obchodníkov, výrobcovia zostanú prakticky s prázdnymi rukami.

Skryť Vypnúť reklamu

Z vývoja v americkom automobilovom sektore ťažia japonské a najmä nemecké firmy. Schopnosť rozvíjať inovačné trendy a starostlivosť o povesť firmy i jej výrobkov sa začína vyplácať. V globalizovanom svete, za ktorý sa Američania tak sústredene zasadzujú, sa stáva aj obrovský americký trh pritesným.

(1 USD = 47,968 SKK) (1 EUR = 42,243 SKK)

* jns zll

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  4. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  5. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  8. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  9. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  10. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  1. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  2. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  3. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  4. Legislative intention - recodification of the corporate law
  5. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  6. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  7. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  8. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  9. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  10. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 17 154
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 498
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 591
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 954
  5. Po Slovensku na motorke 6 785
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 6 202
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 493
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 519
  9. Crème de la crème po slovensky 3 211
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 2 969
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Szijjártó sa za chrbtom ministra Korčoka stretol s poslancom Gyimesim.


24 h
Peter Tkačenko

Matoviča verejne podporí menej svojprávna časť poslaneckého klubu OĽaNO, ale inak je to jedno.


20. jún
Záverečná ďakovačka maďarských hráčov s fanúšikmi po remíze s Francúzskom.

V hlavnom meste Maďarska sa teoreticky môžu predstaviť aj Slováci.


Titanilla Bőd 4 h

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún
Nový emblém Dacia.

Kaki farba odkazuje na schopnosti v teréne, ale aj ekológiu.


17. jún
Najkrajší výhľad na Tatry ponúka čerpacia stanica Slovnaft na D1 v Štrbe.

Na cestovanie si vyčleňte aspoň štyri hodiny.


17. jún
Väčšina ponúka bohatú výbavu už v základe.

Ceny sa pohybujú od 15 do 25-tisíc eur.


16. jún