SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Americký automobilový priemysel sa vmanévroval do existenčnej krízy

New York 21. januára (TASR) - Americký automobilový priemysel sa po rokoch nových a nových rekordov v predaji vozidiel vmanévroval do krízy, ktorú viacerí ...

New York 21. januára (TASR) - Americký automobilový priemysel sa po rokoch nových a nových rekordov v predaji vozidiel vmanévroval do krízy, ktorú viacerí znalci trhu označujú za existenčnú. Ako napísal rakúsky denník Der Standard, príčin tohto stavu je podstatne viac, než len diskutovaný problém vysokých rabatov za predaj vozidiel.

Ako cesta do slepej uličky sa ukázala výroba čoraz väčších vozidiel v hlavných amerických automobilkách, ktoré nezohľadňovali svetový trend znižovania spotreby pohonných látok a nevyhnutnosť chrániť nielen životné prostredie, ale aj drahocenné zásoby v zemských útrobách. V podobnej situácii sa veľká americká trojka - General Motors (GM), Ford a Chrysler ocitli už na prelome 60. a 70. rokov, keď vyčerpali svoju inovačnú silu v konštruovaní a výrobe čo najväčších krížnikov ciest.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ford sa v poslednom štvrťroku minulého roku dostal do mínusu sumou 5,07 miliardy dolárov. Do ťažkostí ho priviedol predovšetkým výrobca pneumatík Firestone, Fordov takmer výlučný dodávateľ. Firestone poškodil Fordu imidž a jeho vozidlá odsunul do druhej kvalitatívnej skupiny. Dôsledkom zníženého odbytu fordov je prepúšťanie, ktoré zasiahne 35 000 jeho zamestnancov; každého desiateho z osadenstva koncernu po celom svete.

General Motors ohlásil prudký pokles zisku. Za minulý rok by mal podľa predbežných odhadov dosiahnuť zisk okolo 1,5 miliardy, kým v roku 2000 bol 4,97 miliardy USD. V ťažkostiach sú však jeho dcérske podniky. Nemecký Opel skončil minulý rok so stratou 674 miliónov eúr. Podľa najnovších správ GM nemecký podnik buď predá alebo jednoducho zatvorí.

Skryť Vypnúť reklamu

Prevzatie zbankrotovanej juhokórejskej automobilky Deawoo bude GM stáť veľa peňazí a smerom do hlbín ho ťahajú aj jeho rozsiahle účasti v japonských automobilkách Isuzu, Subaru a Suzuki. V oveľa lepšej situácii nie je ani taliansky Fiat, v ktorom má americký gigant 20-% podiel. Údajne hlavnou motiváciou pre všetky účasti bolo zostať vo výrobe vozidiel svetovou jednotkou, a to za každú cenu.

Ako veľká príťaž sa začína prejavovať aj systém celého amerického podnikateľského myslenia. Prví musia byť spokojní akcionári, za nimi nasledujú zákazníci a napokon zamestnanci. Americké automobilky nemajú strategické plány rozvoja. Záujem manažérov sa upriamuje hlavne na výsledky najbližšieho štvrťroka. Výstup takejto stratégie je podľa denníka to, že úroveň automatizácie v amerických automobilkách je žalostne nízka. Ak sa teraz firmy musia vzdať miliardových príjmov na prospech obchodníkov, výrobcovia zostanú prakticky s prázdnymi rukami.

Skryť Vypnúť reklamu

Z vývoja v americkom automobilovom sektore ťažia japonské a najmä nemecké firmy. Schopnosť rozvíjať inovačné trendy a starostlivosť o povesť firmy i jej výrobkov sa začína vyplácať. V globalizovanom svete, za ktorý sa Američania tak sústredene zasadzujú, sa stáva aj obrovský americký trh pritesným.

(1 USD = 47,968 SKK) (1 EUR = 42,243 SKK)

* jns zll

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 957
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 241
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 19 883
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 962
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 673
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 746
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 944
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 838
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 699
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 029
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Fica a Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.

Keď Sagana sledujem v médiách, vôbec sa nezmenil, tvrdí spolužiak

Už v šestnástich sníval, že pôjde na Tour.

Peter Sagan a René  Valent.
Boris Kollár.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.