SME
reklama

Za Ford Fiestou takmer k Gibraltaru

Do španielskeho pobrežného mestečka Estepona, ležiaceho na brehu Stredozemného mora, z ktorého je do Gibraltaru len pár desiatok kilometrov, približne o polovicu menej ako do Malagy, sa schádzajú od decembra minulého roka odborníci a motoristickí novinári


z celého sveta s jediným cieľom – vidieť a skúsiť, aký je nový najmenší Ford Fiesta. Pre skupinku novinárov zo Slovenska prišlo pozvanie na polovicu januára, kedy zima na Slovensku graduje.

V Španielsku je to však s počasím a teplotami inak, a tak skok z našich zemepisných šírok do najjužnejších končín Španielska bol príjemný. Presvedčili sme sa o tom, keď sme v Malage, približne po štyroch hodinách čistého letu vystupovali z lietadla a na letiskovej ploche nás ovieval teplý vánok s teplotou pre nás neuveriteľných osemnásť až dvadsať stupňov nad nulou. Po druhý raz znovu vtedy, keď sme na ploche blízko letiska uvideli v rade šikmo vedľa seba stáť približne tridsať novučičkých fiest. Približne polovica mala pod kapotou nové benzínové motory Duratec 1,4 l s výkonom 58 kW/80 k, druhá polovica preplňované vznetové Duratorq 1,4 TDCi s výkonom 50 kW/68 k.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Organizátori od anglického Fordu nám rozdali kľúče a doklady, pričom itinerár a mapu Andalúzie, kraja, kadiaľ viedla trasa testovacích jázd, sme našli ležať na sedadlách testovacích áut. Dvojice sa striedali za volantom, takže kto neriadil, navigoval. A keďže zo Slovenska nás bolo päť, Česi a Gréci, ktorí prileteli s nami, boli do páru, neušiel sa mi spolujazdec. Zato som počas celej vyše 200 km dlhej trasy prvého dňa z letiska v Malage do hotela Kempinski v Estepona nemusel presedlávať spoza volantu dieselovej fiesty na sedadlo spolujazdca.

Malo to len malú nevýhody – ak si neustrážim posádku jazdiacu predo mnou, budem musieť okrem volantu obsluhovať v neznámom kraji aj itinerár, čo na horšie čitateľný displej denného počítača fiesty (v tejto chvíli prvý a ako sa neskôr ukázalo, vari aj jediný nedostatok novej fiesty) bolo dosť komplikované. A tak som sa zubami-nechtami, najmä však razantným tlačením na pedál plynu držal na miestami prehustených španielskych cestách „navigátora“ predo mnou. Jazda ukázala, že s novou fiestou, ktorú Ford uvedie na trh v Európe i u nás približne koncom tohto leta ako svoj silný tromf, nie je ťažké si porozumieť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výkon motora a jeho pružnosť sú adekvátne technickým parametrom, jazdné vlastnosti automobilu však nie sú na úrovni svojej kategórie, ale aspoň o polovicu vyššie. Kľukatými horskými cestičkami a cestami Andalúzie sa fiesta šinula ako jej starší brat Focus serpentínami Korziky. Nové prepracované zavesenie kolies prednej a zadnej nápravy zmenili správanie sa na ceste tohto automobilu z kategórie malých oproti predchodcovi na nepoznanie.

Aj keď Španielov nové autá na cestách pravdepodobne neprekvapujú, za novou fiestou sa veru otáčali prakticky na celej trase z Malagy až do Estepona. Jej dizajn je predsa len nový, neodpozeraný, v umiernenejšom fordovom štýle New Edge, tak pre vyznávačov moderného štýlu, ako aj pre konzervatívnejších, tak prečo sa za niečím takým nepozrieť. Teplo okolo dvadsať stupňov, na slnku určite cez dvadsaťpäť, zavelilo pootvoriť okno a znížiť teplotu v kabíne. Bez prievanu to však nebolo, a tak dostala príležitosť klimatizácia, ktorá je súčasťou komfortu novej fiesty, podobne ako elektrické sťahovanie bočných skiel vpredu alebo elektrické nastavovanie vonkajších zrkadiel či autorádio s CD prehrávačom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dobrý pocit v novej fieste je aj z priestranného interiéru, pohodlných sedadiel, modernej a prehľadne usporiadanej prístrojovej dosky. Čo zvlášť mi počas testovacej jazdy prvého dňa neuniklo, bol na diesel nezvyčajne tichý chod motora, tak pri pomalej jazde a nízkych otáčkach, ako aj pri vytáčaní motora k hranici maximálnych otáčok. Po podvozku a jazdných vlastnostiach patrí rovnaké uznanie práve novému motoru 1,4 TDCi, ktorý je mimoriadne vydarený.

A ešte za čosi patrí fieste uznanie: na konci vyše dvesto kilometrov dlhej náročnej testovacej trasy pohľad na grafický palivomer zvestoval, že z nádrže ubudlo len málo paliva. Nedivil som sa tomu, keď som si overoval spotrebu udávanú výrobcom: v meste 5,3 l, mimo mesta 3,7 l a kombinovaná 4,3 l/100 km!
Na druhý deň sme si autá vymenili. Bolo treba vyskúšať aj zážihový, teda benzínový motor, moderný štvorvalec 1,4 16V Duratec s výkonom 58 kW/80 k.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výrobca udáva, že ho dosahuje pri 5700 otáčkach, najvyšší krútiaci moment 124 Nm pri 3500 otáčkach. Jeho priebeh je však zrejme dosť plochý, keďže už od 2000 otáčok mal dobrý záťah a pri normálnom zrýchľovaní nevyžadoval podraďovanie. Prednosťou aj tohto motora je tichý chod a nízka spotreba, takže zrejme sa vydarilo to, čo na stretnutí s predstaviteľmi Fordu v Estepona povedal produktový manažér Martin Cooper z Anglicka: „Pri riešení hospodárnosti motorov nám nešlo o to, aby sme deklarovali nízku spotrebu a aby ju vlastník auta dosiahol jedine ľahkou nohou. Našim cieľom bolo: nech jazdí, ako vie a ako chce, spotreba musí byť vždy nízka!“

Autor: Ján Goldberger, Estepona-Bratislava

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 416
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 11 720
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 027
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 744
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 557
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 058
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 222
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  2. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  3. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  4. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  5. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  7. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  8. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 006
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 675
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 488
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 9 012
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 395
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 393
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 794
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 743
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu