SME
Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

Českí výrobcovia ťažkých vozidiel nemali vlani dobrý rok

Praha 23. januára (TASR) - Českí výrobcovia ťažkých vozidiel nemali vlani dobrý rok: najväčší producent nákladných áut, Daewoo Avia, predal výrazne ...

Praha 23. januára (TASR) - Českí výrobcovia ťažkých vozidiel nemali vlani dobrý rok: najväčší producent nákladných áut, Daewoo Avia, predal výrazne menej vozidiel ako v predchádzajúcom roku, ani druhá Tatra nedosiahla - podľa zverejnených údajov za tri štvrťroky - predvlaňajšie čísla. Svetlou výnimkou sa tak stal český výrobca autobusov Karosa, ktorý ohlásil najlepšie výsledky predaja za posledných 10 rokov.

Pokles predaja Daewoo Avia spôsobil júnový nábeh výroby nového vozidla radu D. Tých vlani automobilka predala 979, celkový predaj však klesol o 32 % na 1 335 áut. Podľa generálneho riaditeľa firmy Young-Su Hura chcú tento rok predať 2 200 vozidiel. Celkom 787 avií si kúpili záujemcovia na českom trhu, ostatné putovali na export. Najväčším odberateľom bolo Slovensko so 175 vozidlami, spoločnosť však začala dodávať aj do Nemecka, Veľkej Británie a Írska. Majoritným vlastníkom firmy je s 50,2 % kórejský koncern Daewoo Motor, ktorý sa kvôli zadlženosti rozhodol predať niektoré svoje závody General Motors. O Daewoo Avia nemajú podľa všetkého Američania záujem.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Na opačnom póle sú výsledky najväčšieho českého výrobcu autobusov, Karosy Vysoké Mýto. Vlani predala 1 319 vozidiel, čo oproti 1 251 kusom v roku 2000 predstavovalo zvýšenie o 5,4 %. "Išlo o najlepší výsledok za posledných 10 rokov," povedal generálny riaditeľ podniku Rudolf Černý. Nenaplnili sa tak pôvodné predpoklady o výrazne nižšom exporte a menšom dopyte na českom trhu. "Naopak, české dopravné podniky zvýšili odber o pätinu na 570 autobusov," uviedol R. Černý. Na kľúčový francúzsky trh Karosa dodala 527 vozidiel. Celkový export bol 749 autobusov, čo znamenalo 57 % predaja. Karosa je od roku 1999 súčasťou holdingu Irisbus, ktorého členmi sú Renault a Iveco.

Tatra zatiaľ bližšie údaje o minuloročnom predaji odmieta povedať. "Výsledky budú zhruba na úrovni predchádzajúceho roka," uviedol iba generálny riaditeľ automobilky Petr Urban. V roku 2000 predala Tatra 1 632 vozidiel, za vlaňajšie prvé tri štvrťroky však boli výroba a predaj nižšie. Zverejnené zatiaľ boli iba informácie o vývoji na českom a slovenskom trhu: v Česku predaj stúpol o 11,3 % na 207 vozidiel, na Slovensku sa predalo 53 áut, o 3 viacej ako predminulý rok. Tieto údaje však vypovedajú málo - ťažisko odbytu Tatry je v zahraničí, a tých výsledkoch firma mlčí. "Je to dohoda s novými vlastníkmi," vysvetlila hovorkyňa Tatry Věra Breiová. Noví majitelia - americké firmy SDC International a Terex - sa chystajú automobilku prevziať už v pondelok. Generálnym riaditeľom Tatry sa má stať Hank Kiefer, bývalý šéf firmy Kenworth/Peterbilt Trucks.

SkryťVypnúť reklamu

Informuje o tom český denník Mladá fronta Dnes.

* bam zll

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 374
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 789
  3. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 10 323
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 610
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 6 650
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 799
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 406
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 967
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Maťo Chudík: Nedopovedané príbehy
  2. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov?
  3. Tupou Ceruzou: Igor, poď už dole!
  4. Ján Škerko: Sulík alebo Matovič? Kto to myslí so Slovenskom dobre a kto nie
  5. Marian Nanias: Jadrová energia – Olivia Newton-John - úžasná umelkyňa – úžasná rodina.
  6. Ján Šeďo: Okrem vlády nás dobehla aj iná pohroma - Covid a nepára sa s nami.
  7. Júlia Piraňa Mikolášiková: Herečka Karin Haydu nespáchala poisťovací podvod. Prokurátorka rozhodla po viac ako deviatich rokov
  8. Věra Tepličková: Na Bôriku zasa nič alebo Kto to dlhšie vydrží: Sulík alebo Matovič?
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 570
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 14 110
  3. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 10 347
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 903
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 797
  6. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 8 081
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 646
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 362
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu