Českí výrobcovia ťažkých vozidiel nemali vlani dobrý rok
Praha 23. januára (TASR) - Českí výrobcovia ťažkých vozidiel
nemali vlani dobrý rok: najväčší producent nákladných áut, Daewoo
Avia, predal výrazne ...
TASR
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Praha 23. januára (TASR) - Českí výrobcovia ťažkých vozidiel nemali vlani dobrý rok: najväčší producent nákladných áut, Daewoo Avia, predal výrazne menej vozidiel ako v predchádzajúcom roku, ani druhá Tatra nedosiahla - podľa zverejnených údajov za tri štvrťroky - predvlaňajšie čísla. Svetlou výnimkou sa tak stal český výrobca autobusov Karosa, ktorý ohlásil najlepšie výsledky predaja za posledných 10 rokov.
Pokles predaja Daewoo Avia spôsobil júnový nábeh výroby nového vozidla radu D. Tých vlani automobilka predala 979, celkový predaj však klesol o 32 % na 1 335 áut. Podľa generálneho riaditeľa firmy Young-Su Hura chcú tento rok predať 2 200 vozidiel. Celkom 787 avií si kúpili záujemcovia na českom trhu, ostatné putovali na export. Najväčším odberateľom bolo Slovensko so 175 vozidlami, spoločnosť však začala dodávať aj do Nemecka, Veľkej Británie a Írska. Majoritným vlastníkom firmy je s 50,2 % kórejský koncern Daewoo Motor, ktorý sa kvôli zadlženosti rozhodol predať niektoré svoje závody General Motors. O Daewoo Avia nemajú podľa všetkého Američania záujem.
Na opačnom póle sú výsledky najväčšieho českého výrobcu autobusov, Karosy Vysoké Mýto. Vlani predala 1 319 vozidiel, čo oproti 1 251 kusom v roku 2000 predstavovalo zvýšenie o 5,4 %. "Išlo o najlepší výsledok za posledných 10 rokov," povedal generálny riaditeľ podniku Rudolf Černý. Nenaplnili sa tak pôvodné predpoklady o výrazne nižšom exporte a menšom dopyte na českom trhu. "Naopak, české dopravné podniky zvýšili odber o pätinu na 570 autobusov," uviedol R. Černý. Na kľúčový francúzsky trh Karosa dodala 527 vozidiel. Celkový export bol 749 autobusov, čo znamenalo 57 % predaja. Karosa je od roku 1999 súčasťou holdingu Irisbus, ktorého členmi sú Renault a Iveco.
Tatra zatiaľ bližšie údaje o minuloročnom predaji odmieta povedať. "Výsledky budú zhruba na úrovni predchádzajúceho roka," uviedol iba generálny riaditeľ automobilky Petr Urban. V roku 2000 predala Tatra 1 632 vozidiel, za vlaňajšie prvé tri štvrťroky však boli výroba a predaj nižšie. Zverejnené zatiaľ boli iba informácie o vývoji na českom a slovenskom trhu: v Česku predaj stúpol o 11,3 % na 207 vozidiel, na Slovensku sa predalo 53 áut, o 3 viacej ako predminulý rok. Tieto údaje však vypovedajú málo - ťažisko odbytu Tatry je v zahraničí, a tých výsledkoch firma mlčí. "Je to dohoda s novými vlastníkmi," vysvetlila hovorkyňa Tatry Věra Breiová. Noví majitelia - americké firmy SDC International a Terex - sa chystajú automobilku prevziať už v pondelok. Generálnym riaditeľom Tatry sa má stať Hank Kiefer, bývalý šéf firmy Kenworth/Peterbilt Trucks.