SME

Oplatí sa priplatiť za udržiavanie v jazdnom pruhu?

Americký inštitút skúmal, prečo si vodiči asistenta vypínajú.

Kia Sorento a názorná ukážka snímania vodorovného značenia.Kia Sorento a názorná ukážka snímania vodorovného značenia. (Zdroj: Kia Motors)

WASHINGTON. Predstavte si, že máte v pláne kúpiť si nové auto. Vyberiete si značku aj model, no lámete si hlavu nad tým, za ktoré prvky výbavy sa oplatí priplatiť.

Nakoniec obetujete niekoľko stoviek eur, aby vás auto v prípade potreby udržalo v jazdnom pruhu. V praxi však drahý systém vypnete, pretože do riadenia zasahuje buď príliš nepresne a je skôr otravný, než prospešný.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Americký inštitút IIHS preto otestoval fungovanie moderného asistenta v štyroch nových autách. Konkrétne išlo o Ford Fusion, Hondu Accord, Volvo S90 a Chevrolet Malibu. Výsledky skúšky prekvapili.

SkryťVypnúť reklamu

Reakcie sú príliš oneskorené

Záver štúdie nepoteší majiteľov značiek Ford a Honda. Práve tieto automobily totiž napriek zapnutému systému na udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu, prekročili čiaru až v troch štvrtinách prípadov, neraz aj o 35 centimetrov.

Prečítajte si tiež: Osem vecí, ktoré nás na nových autách rozčuľujú Čítajte 

V reálnych podmienkach to môže znamenať zvýšené riziko čelnej zrážky s vozidlom v protismere a preto si vodiči týchto áut systém radšej vypínajú.

Na druhej strane značky Volvo a Chevrolet v teste dopadli oveľa lepšie. Chevrolet čiaru prekročil v menej ako jednej štvrtine prípadov, Volvo dokonca ani raz.

Dokázali to vďaka skoršej reakcii, citlivejšiemu pribrzďovaniu a miernejšiemu natáčaniu kolies. Majitelia týchto áut preto systém nechávajú pravidelne aktívny.

Príliš neskorá a tvrdá reakcia, spoločne s tým, že systém niekedy nezabráni vozidlu opustiť jazdný pruh, pravdepodobne spôsobuje, že vodiči asistenta radšej vypnú.

Ian Reagan, autor štúdie

Nech sa už pri kúpe nového auta rozhodnete akokoľvek vedzte, že ani prítomnosť systému na udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu neznamená, že vodič môže znížiť pozornosť a odovzdať auto do rúk elektroniky.

SkryťVypnúť reklamu

V mnohých prípadoch môžu byť moderní asistenti nápomocní, no šofér musí mať auto stále pod vlastnou kontrolou.

Volvo

Ilustračné foto.

Spoločnosť predstavila program znižovania nákladov.


TASR 1
Súvisiace témy: Ford
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 089
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 395
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 310
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 027
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 717
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 751
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 184
  8. Plátené tašky a opakované použitie 2 149
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Patrik Benčík: Denník advokáta: 22 rokov v advokácii & 1 z 5800 advokátov
  2. Irena Šimuneková: Vyšehrad
  3. Branko Štefanatný: Dôverujte, ale preverujte
  4. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053
  5. Marek Strapko: Pellegrini zmaril referendum!!!
  6. Martin Turčan: Prečo rušia práve 17. November?!
  7. Milan Polician: Cena za nesprávne rozhodnutie môže byť krutá
  8. Andrii Bashlak: Ako si z AI spraviť užitočného osobného poradcu – krok za krokom
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 41 772
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 21 151
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 640
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 441
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 548
  6. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 10 025
  7. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 5 947
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 783
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči
SkryťZatvoriť reklamu