Oplatí sa priplatiť za udržiavanie v jazdnom pruhu?

Americký inštitút skúmal, prečo si vodiči asistenta vypínajú.

Kia Sorento a názorná ukážka snímania vodorovného značenia.(Zdroj: Kia Motors)

WASHINGTON. Predstavte si, že máte v pláne kúpiť si nové auto. Vyberiete si značku aj model, no lámete si hlavu nad tým, za ktoré prvky výbavy sa oplatí priplatiť.

Nakoniec obetujete niekoľko stoviek eur, aby vás auto v prípade potreby udržalo v jazdnom pruhu. V praxi však drahý systém vypnete, pretože do riadenia zasahuje buď príliš nepresne a je skôr otravný, než prospešný.

Americký inštitút IIHS preto otestoval fungovanie moderného asistenta v štyroch nových autách. Konkrétne išlo o Ford Fusion, Hondu Accord, Volvo S90 a Chevrolet Malibu. Výsledky skúšky prekvapili.

Reakcie sú príliš oneskorené

Záver štúdie nepoteší majiteľov značiek Ford a Honda. Práve tieto automobily totiž napriek zapnutému systému na udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu, prekročili čiaru až v troch štvrtinách prípadov, neraz aj o 35 centimetrov.

Prečítajte si tiež: Osem vecí, ktoré nás na nových autách rozčuľujú

V reálnych podmienkach to môže znamenať zvýšené riziko čelnej zrážky s vozidlom v protismere a preto si vodiči týchto áut systém radšej vypínajú.

Na druhej strane značky Volvo a Chevrolet v teste dopadli oveľa lepšie. Chevrolet čiaru prekročil v menej ako jednej štvrtine prípadov, Volvo dokonca ani raz.

Dokázali to vďaka skoršej reakcii, citlivejšiemu pribrzďovaniu a miernejšiemu natáčaniu kolies. Majitelia týchto áut preto systém nechávajú pravidelne aktívny.

Príliš neskorá a tvrdá reakcia, spoločne s tým, že systém niekedy nezabráni vozidlu opustiť jazdný pruh, pravdepodobne spôsobuje, že vodiči asistenta radšej vypnú.

Ian Reagan, autor štúdie

Nech sa už pri kúpe nového auta rozhodnete akokoľvek vedzte, že ani prítomnosť systému na udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu neznamená, že vodič môže znížiť pozornosť a odovzdať auto do rúk elektroniky.

V mnohých prípadoch môžu byť moderní asistenti nápomocní, no šofér musí mať auto stále pod vlastnou kontrolou.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  3. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  4. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  5. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  6. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  7. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  9. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod
  10. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac
  1. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  3. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  4. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  5. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  6. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  7. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  8. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  9. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  10. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 15 506
  2. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 12 250
  3. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 9 222
  4. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 8 244
  5. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 8 187
  6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 6 603
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 4 860
  8. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 4 545
  9. Jedli ste už ružovú čokoládu? 4 140
  10. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho 2 776

Téma: Volvo


Článok je zaradený aj do ďalších tém Ford

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Zuzany Kepplovej

Mal Kočner Glváča na diaľkové ovládanie?

Zsuzsová s Glváčom je možno podobná schéma ako Trošková u Fica.

Neprehliadnite tiež

Podcast Za volantom

Za volantom: Ako bude vyzerať doprava v Bratislave od februára

Vodičov v hlavnom meste čakajú obmedzenia.