SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Oplatí sa priplatiť za udržiavanie v jazdnom pruhu?

Americký inštitút skúmal, prečo si vodiči asistenta vypínajú.

Kia Sorento a názorná ukážka snímania vodorovného značenia.Kia Sorento a názorná ukážka snímania vodorovného značenia. (Zdroj: Kia Motors)

WASHINGTON. Predstavte si, že máte v pláne kúpiť si nové auto. Vyberiete si značku aj model, no lámete si hlavu nad tým, za ktoré prvky výbavy sa oplatí priplatiť.

Nakoniec obetujete niekoľko stoviek eur, aby vás auto v prípade potreby udržalo v jazdnom pruhu. V praxi však drahý systém vypnete, pretože do riadenia zasahuje buď príliš nepresne a je skôr otravný, než prospešný.

Americký inštitút IIHS preto otestoval fungovanie moderného asistenta v štyroch nových autách. Konkrétne išlo o Ford Fusion, Hondu Accord, Volvo S90 a Chevrolet Malibu. Výsledky skúšky prekvapili.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Reakcie sú príliš oneskorené

Záver štúdie nepoteší majiteľov značiek Ford a Honda. Práve tieto automobily totiž napriek zapnutému systému na udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu, prekročili čiaru až v troch štvrtinách prípadov, neraz aj o 35 centimetrov.

Prečítajte si tiež: Osem vecí, ktoré nás na nových autách rozčuľujú Čítajte 

V reálnych podmienkach to môže znamenať zvýšené riziko čelnej zrážky s vozidlom v protismere a preto si vodiči týchto áut systém radšej vypínajú.

Na druhej strane značky Volvo a Chevrolet v teste dopadli oveľa lepšie. Chevrolet čiaru prekročil v menej ako jednej štvrtine prípadov, Volvo dokonca ani raz.

Dokázali to vďaka skoršej reakcii, citlivejšiemu pribrzďovaniu a miernejšiemu natáčaniu kolies. Majitelia týchto áut preto systém nechávajú pravidelne aktívny.

Príliš neskorá a tvrdá reakcia, spoločne s tým, že systém niekedy nezabráni vozidlu opustiť jazdný pruh, pravdepodobne spôsobuje, že vodiči asistenta radšej vypnú.

Ian Reagan, autor štúdie

Nech sa už pri kúpe nového auta rozhodnete akokoľvek vedzte, že ani prítomnosť systému na udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu neznamená, že vodič môže znížiť pozornosť a odovzdať auto do rúk elektroniky.

Skryť Vypnúť reklamu

V mnohých prípadoch môžu byť moderní asistenti nápomocní, no šofér musí mať auto stále pod vlastnou kontrolou.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 759
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 038
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 494
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 279
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 588
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 495
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 302
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 327
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 307
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 10 640
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Volvo

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Ford
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.