SME

Autosalón Ženeva: niektoré automobilky v poslednej chvíli prekvapili

V kurze sú nové značky aj mikromobilita.

Autosalón Ženeva 2019Autosalón Ženeva 2019 (Zdroj: Daniel Balucha)

ŽENEVA. Čoraz častejšie sa polemizuje, či ešte majú tradičné automobilové podujatia ako ženevský autosalón zmysel. Priehršť tohtoročných noviniek, ktorá prináša vyše 150 premiér, nás rýchlo vyviedla z podobných úvah.

O záujme svedčí aj obrovské množstvo prítomných novinárov a ľudí pohybujúcich sa v automobilovom priemysle. K niektorým novinkám bol problém sa prebojovať, pretože sa tešili až nezvyčajne veľkej pozornosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najväčší záujem bol v prvý novinársky deň o tie modely, ktoré automobilky vopred neukázali a držali ich v tajnosti až do autosalónu. Veľkým tajnostkárom sa ukázal koncern Fiat, ktorý v posledných rokoch nepredstavil žiadnu zásadnú novinku, až doteraz.

SkryťVypnúť reklamu

Inšpirácia v minulosti

Koncepty Alfa Romeo Tonale a Fiat Centoventi ukazujú budúcnosť oboch talianskych značiek. V prípade Alfy pôjde o malé SUV na podvozku kompaktného Jeepu Compass a štýlový Fiat je zase stelesnenou predstavou mladých o budúcnosti mestského auta plného praktických riešení.

Zaujímavosťou je napríklad meniť spojazdcovo sedadlo za autosadačku alebo box pre domáceho miláčika. Podľa potreby sa dá meniť aj strecha, napríklad za vyššiu s integrovaným priestorom pre batožinu.

Veľký záujem vzbudil tiež koncept elektrického SUV Škoda iV vo výraznej žltej farbe a s dvojicou elektromotorov, ktoré dodávajú výkon 306 koní.

V tomto prípade nejde len o dizajnové cvičenie, ale už o predobraz sériovej verzie, ktorá sa nám predstaví na budúci rok. Batéria s kapacitou 83 kilowatthodín pohodlne vystačí na 500-kilometrový dojazd.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Vyhlasovanie Auta roka bolo dramatické, malo dvoch víťazov Čítajte 

Okrem konceptu iV si môže verejnosť prvýkrát pozrieť malý crossover Škoda Kamiq, ktorý má veľa spoločného s kompaktným hatchbackom Scala.

Kamiq príde na trh koncom leta a iba s pohonom predných kolies, ale za to so slušným objemom batožinového priestoru, ktorý má 400 litrov.

Až do ženevského autosalónu bolo ticho aj Subaru. Priviezlo sýto modrý koncept Viziv Bolder, ktorý je pre značku dôležitý najmä kvôli dizajnu. Ten ukazuje, ako budú vyzerať budúce modely Subaru a ako chce značka osloviť aj mladšiu klientelu.

Do poslednej chvíle sa podarilo utajiť aj nový model Mazda CX-30 - kompaktný crossover určený pre mladých. Veľkosťou zapadá medzi menšiu CX-3 a väčšiu sestru CX-5. Využíva technológiu novej Mazdy 3 a zároveň ťaží z úspechu SUV.

V kurze sú malé elektromobily

Osvieženie a odklon od SUV mánie ukázala Honda vďaka predprodukčnému elektromobilu, ktorý si roztomilým vzhľadom získal srdcia návštevníkov. Ide o malé mestské auto, ktoré má atraktívny retro dizajn.

SkryťVypnúť reklamu

Ponúka viacero neštandardných riešení, ako obrazovku na celú šírku prístrojovej dosky, či kamery namiesto zrkadiel. Elektrický dojazd 200 kilometrov nijak neoslní a cena tiež nebude patriť k ľudovým.

Z dopredu avizovaných noviniek je veľký záujem o dvoch malých rival z Francúzska - Peugeot 208 a Renault Clio. Oba modely prichádzajú v novej generácii a s dôrazom na kvalitu najmä v interiéri. Trnavská 208 bude k dispozícii aj ako elektromobil, Clio dostane hybrid, vďaka ktorému môže až z 80 percent jazdy v meste ísť na elektrinu.

Medzi súčasné trendy v oblasti dizajnu patrí návrat k čistým líniám bez zbytočných rušivých prvkov, hneď viaceré automobilky si osvojujú motto, že menej je viac.

Zaujímavé je tiež sledovať, ako sa menia trendy vo farbách. Zatiaľ čo pred niekoľkými rokmi bola obľúbená biela, teraz sa hlásia k slovu výrazné farby, ktorými chcú automobilky prilákať návštevníkov k svojmu stánku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za prémiové sa považujú nové matné farby, do ktorých sa v Ženeve odeli modely od BMW, Mercedesu, ale aj rýchle hybridné SUV Cupra Formentor.

Hľadanie nových spôsobov dopravy

Ďalším trendom je riešenie konceptu mikromobility, ktorá sa v praxi týka posledných metrov, ktoré ľudia denne absolvujú po zaparkovaní auta cestou do práce.

Čoraz častejšie sa tak objavujú elektrické kolobežky či bicykle. Ich cieľom je motivovať ľudí nejsť autom takpovediac až do kancelárie, ale v centre miest využiť alternatívny spôsob dopravy.

Zároveň sa o slovo na autosalóne hlási aj množstvo nových značiek, ktoré buď obnovujú zašlú slávu luxusných áut, ako britská Lagonda či španielska Hispano-Suiza. Iné vznikajú úplne od základov nanovo, napríklad výrobca ruských limuzín Aurus Senat, do ktorých sa montuje 4,4-litrový benzínový osemvalec.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Brány 89. ročníka ženevského autosalónu budú pre verejnosť otvorené od 7. do 17. marca so vstupným 14 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 278
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 420
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 829
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 8 756
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 387
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 079
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 361
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 269
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tupou Ceruzou: Businessman
  2. Dávid Polák: Dve vojny, dva metre
  3. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  4. Juraj Tušš: Informačné škatuľky, alebo prečo starého psa novým kúskom nenaučíš.
  5. Štefan Šturdzík: Stal sa nulou.
  6. Marián Gunár: 8. apríl - Medzinárodný deň Rómov. Ja ho venujem tým, ktorých ešte nikto neobjal.
  7. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  8. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 826
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 361
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 76 613
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 717
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 14 628
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 13 935
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 507
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 684
  1. Tupou Ceruzou: Businessman
  2. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  3. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  4. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  5. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  6. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  7. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  8. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
SkryťZatvoriť reklamu