ŽENEVA. Čoraz častejšie sa polemizuje, či ešte majú tradičné automobilové podujatia ako ženevský autosalón zmysel. Priehršť tohtoročných noviniek, ktorá prináša vyše 150 premiér, nás rýchlo vyviedla z podobných úvah.
O záujme svedčí aj obrovské množstvo prítomných novinárov a ľudí pohybujúcich sa v automobilovom priemysle. K niektorým novinkám bol problém sa prebojovať, pretože sa tešili až nezvyčajne veľkej pozornosti.
Najväčší záujem bol v prvý novinársky deň o tie modely, ktoré automobilky vopred neukázali a držali ich v tajnosti až do autosalónu. Veľkým tajnostkárom sa ukázal koncern Fiat, ktorý v posledných rokoch nepredstavil žiadnu zásadnú novinku, až doteraz.
Inšpirácia v minulosti
Koncepty Alfa Romeo Tonale a Fiat Centoventi ukazujú budúcnosť oboch talianskych značiek. V prípade Alfy pôjde o malé SUV na podvozku kompaktného Jeepu Compass a štýlový Fiat je zase stelesnenou predstavou mladých o budúcnosti mestského auta plného praktických riešení.
Zaujímavosťou je napríklad meniť spojazdcovo sedadlo za autosadačku alebo box pre domáceho miláčika. Podľa potreby sa dá meniť aj strecha, napríklad za vyššiu s integrovaným priestorom pre batožinu.
Veľký záujem vzbudil tiež koncept elektrického SUV Škoda iV vo výraznej žltej farbe a s dvojicou elektromotorov, ktoré dodávajú výkon 306 koní.
V tomto prípade nejde len o dizajnové cvičenie, ale už o predobraz sériovej verzie, ktorá sa nám predstaví na budúci rok. Batéria s kapacitou 83 kilowatthodín pohodlne vystačí na 500-kilometrový dojazd.

Okrem konceptu iV si môže verejnosť prvýkrát pozrieť malý crossover Škoda Kamiq, ktorý má veľa spoločného s kompaktným hatchbackom Scala.
Kamiq príde na trh koncom leta a iba s pohonom predných kolies, ale za to so slušným objemom batožinového priestoru, ktorý má 400 litrov.
Až do ženevského autosalónu bolo ticho aj Subaru. Priviezlo sýto modrý koncept Viziv Bolder, ktorý je pre značku dôležitý najmä kvôli dizajnu. Ten ukazuje, ako budú vyzerať budúce modely Subaru a ako chce značka osloviť aj mladšiu klientelu.
Do poslednej chvíle sa podarilo utajiť aj nový model Mazda CX-30 - kompaktný crossover určený pre mladých. Veľkosťou zapadá medzi menšiu CX-3 a väčšiu sestru CX-5. Využíva technológiu novej Mazdy 3 a zároveň ťaží z úspechu SUV.
V kurze sú malé elektromobily
Osvieženie a odklon od SUV mánie ukázala Honda vďaka predprodukčnému elektromobilu, ktorý si roztomilým vzhľadom získal srdcia návštevníkov. Ide o malé mestské auto, ktoré má atraktívny retro dizajn.
Ponúka viacero neštandardných riešení, ako obrazovku na celú šírku prístrojovej dosky, či kamery namiesto zrkadiel. Elektrický dojazd 200 kilometrov nijak neoslní a cena tiež nebude patriť k ľudovým.
Z dopredu avizovaných noviniek je veľký záujem o dvoch malých rival z Francúzska - Peugeot 208 a Renault Clio. Oba modely prichádzajú v novej generácii a s dôrazom na kvalitu najmä v interiéri. Trnavská 208 bude k dispozícii aj ako elektromobil, Clio dostane hybrid, vďaka ktorému môže až z 80 percent jazdy v meste ísť na elektrinu.
Medzi súčasné trendy v oblasti dizajnu patrí návrat k čistým líniám bez zbytočných rušivých prvkov, hneď viaceré automobilky si osvojujú motto, že menej je viac.
Zaujímavé je tiež sledovať, ako sa menia trendy vo farbách. Zatiaľ čo pred niekoľkými rokmi bola obľúbená biela, teraz sa hlásia k slovu výrazné farby, ktorými chcú automobilky prilákať návštevníkov k svojmu stánku.
Za prémiové sa považujú nové matné farby, do ktorých sa v Ženeve odeli modely od BMW, Mercedesu, ale aj rýchle hybridné SUV Cupra Formentor.
Hľadanie nových spôsobov dopravy
Ďalším trendom je riešenie konceptu mikromobility, ktorá sa v praxi týka posledných metrov, ktoré ľudia denne absolvujú po zaparkovaní auta cestou do práce.
Čoraz častejšie sa tak objavujú elektrické kolobežky či bicykle. Ich cieľom je motivovať ľudí nejsť autom takpovediac až do kancelárie, ale v centre miest využiť alternatívny spôsob dopravy.
Zároveň sa o slovo na autosalóne hlási aj množstvo nových značiek, ktoré buď obnovujú zašlú slávu luxusných áut, ako britská Lagonda či španielska Hispano-Suiza. Iné vznikajú úplne od základov nanovo, napríklad výrobca ruských limuzín Aurus Senat, do ktorých sa montuje 4,4-litrový benzínový osemvalec.
Brány 89. ročníka ženevského autosalónu budú pre verejnosť otvorené od 7. do 17. marca so vstupným 14 eur.