Ak pri viditeľnom ľade dávate nohu z plynu a počas pekných letných dní nadobúdate pocit, že nebezpečenstvo pominulo s posledným škrabaním námrazy z čelného skla, robíte chybu.
Letné vozovky sú za istých okolností ešte zradnejšie ako tie namrznuté.
1. Nepozornosť seba aj iných
Nepozornosť a rozptyľovanie sa za volantom je najčastejšou príčinou dopravných nehôd a to dokonca aj smrteľných. Zo štatistiky Policajného zboru Slovenskej republiky vyplýva, že dlhodobo obsadzuje popredné priečky v príčinách nehodovosti.
„Jednému klientovi vletela do auta osa a ako sa zaháňal, narazil a poškodil auto. Ďalší vodič prevážal na prednom sedadle vozidle psa, no vbehol mu k pedálom a havarovali,“ hovorí Matej Neumann z poisťovne Union.
Veľkým letným zdrojom nehodovosti, ktorý odvádza pozornosť, sú aj krátke sukne.
„Evidujeme prípad kolízie motorových vozidiel na frekventovanej križovatke v jednom veľkom meste. Cez priechod pre chodcov išla chodkyňa, ktorej vietor dosť výrazne nadvihol sukňu. Vodič prechádzajúci okolo, ktorý to videl, nečakane spomalil a následne do neho vrazilo vozidlo idúce za ním,“ potvrdzuje Beata Lipšicová z poisťovne Uniqua.

2. Nevhodná vzdialenosť
Okrem nepozornosti je veľkým problémom aj nedodržanie bezpečnej vzdialenosti medzi vozidlami. Spoliehame sa na to, že na suchej letnej vozovke zabrzdíme rýchlejšie ako na snehu. Je to však častým problémom.
„Vodiči idú nadoraz a nedodržiavajú primeraný odstup. Často preto nevedia adekvátne reagovať na prudko brzdiace auto pred nimi. Prípadne sú v lete oslepení slnkom a nemusia si brzdové svetlá ani všimnúť. Je omnoho lepšie jazdiť s odstupom aj v lete a brzdiť miernejšie, napríklad motorom, ako nečakane dupnúť na brzdu,“ hovorí Pavel Hlinka z Autoškoly PRIMA.
K obozretnosti a bezpečnej vzdialenosti však treba zvoliť aj správnu hĺbku dezénu pneumatiky.
„Ak máte na letných pneumatikách hĺbku dezénu menšiu ako tri milimetre, odporúčam zvýšenú obozretnosť. Dôvodom je dlhšia brzdná dráha na mokrej vozovke,“ vysvetľuje Magda Nagy zo spoločnosti Continental.
Stačí letná búrka a vaše auto neubrzdí tak rýchlo, ako ste zvyknutí na suchej ceste.
„Nie je problém s autom zrýchliť, ale spomaliť,“ upozorňuje Hlinka.
3. Prekračovanie rýchlosti
Zasnežená vozovka nás všetkých spomaľuje, počas letných dní zas zvykne byť pedál plynu bližšie k podlahe.
„Plynový pedál vo vozidle je jediný pedál, ktorý zabíja,“ pripomína Hlinka.
Svoje o tom vedia aj poisťovne, ktoré majú počas leta plné ruky práce s „pretekármi na cestách“.
„Z našich štatistík vyplýva, že v lete vodiči veľmi často prekračujú rýchlosť a jazdia neprimerane rýchlo aj na nebezpečných úsekoch,“ hovorí Lipšicová.
Najproblematickejší sú mladí vodiči, ktorí testujú svoje schopnosti aj limity auta.
„Rizikom je precenenie schopností. Najmä mladí vodiči po získaní vodičského oprávnenia experimentujú a začnú rýchlosť nadhodnocovať. Vtedy môžu ľahko preceniť svoje schopnosti a stávajú sa nebezpečnými. Jedinou možnosťou je uvedomiť si, že rýchlosť nie je všetko. Je podstatnejšie odviesť sa bezpečne, nie najrýchlejšie,“ zdôrazňuje Hlinka.
4. Rizikom sú pasažieri
Veľkým problémom pre vodiča sú aj jeho spolujazdci. Leto je plné zábavy a festivalov, kde často ostane triezvy len vodič, prípadne sa chcú ľudia z partie pred ostatnými vytiahnuť a ukázať, čo všetko vedia. Na ceste však nie je priestor na dokazovanie si hrdinstva.
„Ak je za volantom mladý a menej skúsený vodič a má plné auto možno len o niečo skúsenejších poradcov, neveští to nič dobré. Začnú mu do šoférovania rozprávať, vodič precení svoje sily a môže dôjsť k nehode,“ upozorňuje Hlinka.
V takom prípade sa stáva nebezpečným pre seba, posádku a často aj pre protiidúce autá.

5. Nepozornosť a únava
Únava patrí k najrizikovejším faktorom letných ciest. Objavuje sa hlavne na dlhých trasách.
„V lete je veľkým problémom dehydratácia a prehriatie organizmu vodiča. Najmä pri cestách do zahraničia sa zabúda na dostatočný pitný režim a pravidelný oddych. Odborníci upozorňujú, že takýto stav má mimoriadne nepriaznivý vplyv na reakcie vodiča za volantom,“ vymenúva riziká na cestách na dovolenku Lipšicová.
Ak ide o niekoľkohodinové cesty, nevyhnutný je dostatok tekutín a prestávok.
„Dehydrovaný vodič jazdiaci niekoľko hodín môže dostať mikrospánok a spôsobiť dopravnú nehodu,“ dodáva Neumann.
6. Nebezpeční cyklisti
Cyklisti sú prevažne letnou cestnou záležitosťou a pre vodiča predstavujú riziko. Najideálnejšie je, ak sa im čo najrýchlejšie a najbezpečnejšie vyhne.
„Je nutné držať si bezpečný odstup. Najhoršia situácia je ísť za cyklistom, pretože je nestabilný. Treba sa ho čo najskôr snažiť bezpečne predbehnúť. Dať smerovku, pozrieť sa do spätného zrkadla a sledovať situáciu pred vami,“ hovorí Hlinka.
V takejto situácii pomôžu aj kvalitné letné pneumatiky, ktoré zaberú v pravý čas a je možné sa na ne plne spoľahnúť.
„Netreba zabúdať, že celý výkon motora sa prenáša na vozovku len cez štyri kontaktné plochy, ktoré sú veľké ako pohľadnica. Je to skutočne malý priestor. Preto je dôležité, aby pneumatiky držali stopu, preniesli zrýchlenie aj dokázali zabrzdiť. Je to alchýmia zmesi, dezénu a plášťa. Platí to aj na rozpálenej vozovke, aj keď prší. Kvalitná letná pneumatika bezpečne prevedie vodiča slnečným počasím aj dažďom a dostane ho z predbiehacieho manévru,“ hovorí Nagy.

7. Iný kraj, iný mrav
„Počas letných mesiacov evidujeme zvýšený počet poistných udalostí, ktoré nám klienti hlásia z obľúbených prímorských destinácií ako Chorvátsko, Taliansko či Bulharsko, ale aj z tranzitných krajín ako Rakúsko či Maďarsko,“ vymenúva Helena Kanderková z Allianz – Slovenskej poisťovne.
Dôvody? Často ide o nervozitu a neistotu vodiča, ktorý v snahe nájsť správnu trasu prestáva sledovať dianie kolo, dopravné značky či semafory, a spraví chybu. Svoju úlohu zohráva aj stres z inej krajiny a iný systém dopravy.
Zvyčajne platí, že čím južnejšie v Európe cestujete, tým je doprava živelnejšia a slovenskí vodiči na ňu nie sú zvyknutí.
„Odporúčame dobre sa pripraviť na cestu a jazdu, naštudovať si zvyky a tradície, jazdiť opatrne, snažiť sa predvídať a vyhýbať sa komplikovaným dopravným uzlom, používať navigáciu s aktuálnymi mapami a jazdiť najmä za svetla,“ hovorí Lipšicová.
Takisto treba počítať najmä v južných oblastiach s vyššími teplotami a prívalovými dažďami, preto je vhodné vybaviť sa na dlhšie cesty kvalitnými a spoľahlivými pneumatikami.
Tento článok vám prináša Continental.
Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.
Autor: Marek Mittaš pre Continental