SME
Štvrtok, 27. jún, 2019 | Meniny má Ladislav, Ladislava
INZERCIA

7 kritických situácií na letných cestách. Ohrozujú každého vodiča

V lete vedia byť vozovky zradnejšie ako v zime.

Ak pri viditeľnom ľade dávate nohu z plynu a počas pekných letných dní nadobúdate pocit, že nebezpečenstvo pominulo s posledným škrabaním námrazy z čelného skla, robíte chybu.

Letné vozovky sú za istých okolností ešte zradnejšie ako tie namrznuté.

1. Nepozornosť seba aj iných

Nepozornosť a rozptyľovanie sa za volantom je najčastejšou príčinou dopravných nehôd a to dokonca aj smrteľných. Zo štatistiky Policajného zboru Slovenskej republiky vyplýva, že dlhodobo obsadzuje popredné priečky v príčinách nehodovosti.

„Jednému klientovi vletela do auta osa a ako sa zaháňal, narazil a poškodil auto. Ďalší vodič prevážal na prednom sedadle vozidle psa, no vbehol mu k pedálom a havarovali,“ hovorí Matej Neumann z poisťovne Union.

Veľkým letným zdrojom nehodovosti, ktorý odvádza pozornosť, sú aj krátke sukne.

„Evidujeme prípad kolízie motorových vozidiel na frekventovanej križovatke v jednom veľkom meste. Cez priechod pre chodcov išla chodkyňa, ktorej vietor dosť výrazne nadvihol sukňu. Vodič prechádzajúci okolo, ktorý to videl, nečakane spomalil a následne do neho vrazilo vozidlo idúce za ním,“ potvrdzuje Beata Lipšicová z poisťovne Uniqua.

2. Nevhodná vzdialenosť

Okrem nepozornosti je veľkým problémom aj nedodržanie bezpečnej vzdialenosti medzi vozidlami. Spoliehame sa na to, že na suchej letnej vozovke zabrzdíme rýchlejšie ako na snehu. Je to však častým problémom.

„Vodiči idú nadoraz a nedodržiavajú primeraný odstup. Často preto nevedia adekvátne reagovať na prudko brzdiace auto pred nimi. Prípadne sú v lete oslepení slnkom a nemusia si brzdové svetlá ani všimnúť. Je omnoho lepšie jazdiť s odstupom aj v lete a brzdiť miernejšie, napríklad motorom, ako nečakane dupnúť na brzdu,“ hovorí Pavel Hlinka z Autoškoly PRIMA.

K obozretnosti a bezpečnej vzdialenosti však treba zvoliť aj správnu hĺbku dezénu pneumatiky.

„Ak máte na letných pneumatikách hĺbku dezénu menšiu ako tri milimetre, odporúčam zvýšenú obozretnosť. Dôvodom je dlhšia brzdná dráha na mokrej vozovke,“ vysvetľuje Magda Nagy zo spoločnosti Continental.

Stačí letná búrka a vaše auto neubrzdí tak rýchlo, ako ste zvyknutí na suchej ceste.

„Nie je problém s autom zrýchliť, ale spomaliť,“ upozorňuje Hlinka.

Pozrite si infografiku v plnom rozlíšeníPozrite si infografiku v plnom rozlíšení (zdroj: Continental)

3. Prekračovanie rýchlosti

Zasnežená vozovka nás všetkých spomaľuje, počas letných dní zas zvykne byť pedál plynu bližšie k podlahe.

„Plynový pedál vo vozidle je jediný pedál, ktorý zabíja,“ pripomína Hlinka.

Svoje o tom vedia aj poisťovne, ktoré majú počas leta plné ruky práce s „pretekármi na cestách“.

„Z našich štatistík vyplýva, že v lete vodiči veľmi často prekračujú rýchlosť a jazdia neprimerane rýchlo aj na nebezpečných úsekoch,“ hovorí Lipšicová.

Najproblematickejší sú mladí vodiči, ktorí testujú svoje schopnosti aj limity auta.

„Rizikom je precenenie schopností. Najmä mladí vodiči po získaní vodičského oprávnenia experimentujú a začnú rýchlosť nadhodnocovať. Vtedy môžu ľahko preceniť svoje schopnosti a stávajú sa nebezpečnými. Jedinou možnosťou je uvedomiť si, že rýchlosť nie je všetko. Je podstatnejšie odviesť sa bezpečne, nie najrýchlejšie,“ zdôrazňuje Hlinka.

4. Rizikom sú pasažieri

Veľkým problémom pre vodiča sú aj jeho spolujazdci. Leto je plné zábavy a festivalov, kde často ostane triezvy len vodič, prípadne sa chcú ľudia z partie pred ostatnými vytiahnuť a ukázať, čo všetko vedia. Na ceste však nie je priestor na dokazovanie si hrdinstva.

„Ak je za volantom mladý a menej skúsený vodič a má plné auto možno len o niečo skúsenejších poradcov, neveští to nič dobré. Začnú mu do šoférovania rozprávať, vodič precení svoje sily a môže dôjsť k nehode,“ upozorňuje Hlinka.

V takom prípade sa stáva nebezpečným pre seba, posádku a často aj pre protiidúce autá.

5. Nepozornosť a únava

Únava patrí k najrizikovejším faktorom letných ciest. Objavuje sa hlavne na dlhých trasách.

„V lete je veľkým problémom dehydratácia a prehriatie organizmu vodiča. Najmä pri cestách do zahraničia sa zabúda na dostatočný pitný režim a pravidelný oddych. Odborníci upozorňujú, že takýto stav má mimoriadne nepriaznivý vplyv na reakcie vodiča za volantom,“ vymenúva riziká na cestách na dovolenku Lipšicová.

Ak ide o niekoľkohodinové cesty, nevyhnutný je dostatok tekutín a prestávok.

„Dehydrovaný vodič jazdiaci niekoľko hodín môže dostať mikrospánok a spôsobiť dopravnú nehodu,“ dodáva Neumann.

6. Nebezpeční cyklisti

Cyklisti sú prevažne letnou cestnou záležitosťou a pre vodiča predstavujú riziko. Najideálnejšie je, ak sa im čo najrýchlejšie a najbezpečnejšie vyhne.

„Je nutné držať si bezpečný odstup. Najhoršia situácia je ísť za cyklistom, pretože je nestabilný. Treba sa ho čo najskôr snažiť bezpečne predbehnúť. Dať smerovku, pozrieť sa do spätného zrkadla a sledovať situáciu pred vami,“ hovorí Hlinka.

V takejto situácii pomôžu aj kvalitné letné pneumatiky, ktoré zaberú v pravý čas a je možné sa na ne plne spoľahnúť.

„Netreba zabúdať, že celý výkon motora sa prenáša na vozovku len cez štyri kontaktné plochy, ktoré sú veľké ako pohľadnica. Je to skutočne malý priestor. Preto je dôležité, aby pneumatiky držali stopu, preniesli zrýchlenie aj dokázali zabrzdiť. Je to alchýmia zmesi, dezénu a plášťa. Platí to aj na rozpálenej vozovke, aj keď prší. Kvalitná letná pneumatika bezpečne prevedie vodiča slnečným počasím aj dažďom a dostane ho z predbiehacieho manévru,“ hovorí Nagy.

7. Iný kraj, iný mrav

„Počas letných mesiacov evidujeme zvýšený počet poistných udalostí, ktoré nám klienti hlásia z obľúbených prímorských destinácií ako Chorvátsko, Taliansko či Bulharsko, ale aj z tranzitných krajín ako Rakúsko či Maďarsko,“ vymenúva Helena Kanderková z Allianz – Slovenskej poisťovne.

Dôvody? Často ide o nervozitu a neistotu vodiča, ktorý v snahe nájsť správnu trasu prestáva sledovať dianie kolo, dopravné značky či semafory, a spraví chybu. Svoju úlohu zohráva aj stres z inej krajiny a iný systém dopravy.

Zvyčajne platí, že čím južnejšie v Európe cestujete, tým je doprava živelnejšia a slovenskí vodiči na ňu nie sú zvyknutí.

„Odporúčame dobre sa pripraviť na cestu a jazdu, naštudovať si zvyky a tradície, jazdiť opatrne, snažiť sa predvídať a vyhýbať sa komplikovaným dopravným uzlom, používať navigáciu s aktuálnymi mapami a jazdiť najmä za svetla,“ hovorí Lipšicová.

Takisto treba počítať najmä v južných oblastiach s vyššími teplotami a prívalovými dažďami, preto je vhodné vybaviť sa na dlhšie cesty kvalitnými a spoľahlivými pneumatikami.

Tento článok vám prináša Continental.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sporením sa oberáte o peniaze. Najmä v týchto štyroch prípadoch
  2. Každé nové auto bude SUV. Ktorá značka je pripravená najlepšie?
  3. Ako využiť rastúci trh s mobilnými zariadeniami?
  4. Putujte v Čechách! Zlatá stezka-najdlhšia pešia trasa v Európe
  5. Myslíte si, že vás lepok v potravinách neprekvapí? Otestujte sa
  6. Horúce počasie a zlé skladovanie rýchlo znehodnocuje potraviny
  7. Aké je primerané vreckové? Deti by ho mali dostávať včas
  8. Dodržuje váš pneuservis všetky svoje povinnosti?
  9. Letná dovolenka 2019 s odletom z rôznych kútov Slovenska
  10. Prečo je elektromobil ekologický na Slovensku a v Poľsku nie?
  1. Ako využiť rastúci trh s mobilnými zariadeniami?
  2. Každé nové auto bude SUV. Ktorá značka je pripravená najlepšie?
  3. Sčítanie prešovskej dopravy
  4. Proti pojistným podvodům pomůže autokamera Mio MiVue 785 Touch!
  5. Gartner označil Atos za lídra
  6. Putujte v Čechách! Zlatá stezka-najdlhšia pešia trasa v Európe
  7. Tepelné hospodárstvo Moldava pokračuje v modernizácii
  8. Horúce počasie a zlé skladovanie rýchlo znehodnocuje potraviny
  9. Sporením sa oberáte o peniaze. Najmä v týchto štyroch prípadoch
  10. Myslíte si, že vás lepok v potravinách neprekvapí? Otestujte sa
  1. Aké je primerané vreckové? Deti by ho mali dostávať včas 20 363
  2. Prečo je elektromobil ekologický na Slovensku a v Poľsku nie? 19 482
  3. Sporením sa oberáte o peniaze. Najmä v týchto štyroch prípadoch 14 504
  4. Letná dovolenka 2019 s odletom z rôznych kútov Slovenska 12 694
  5. Známy výrobca oslavuje 50 rokov. Ponúka výrazné zľavy 6 004
  6. Dodržuje váš pneuservis všetky svoje povinnosti? 5 239
  7. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne. 3 402
  8. Pivo, káva a horká čokoláda. Na niektoré chute musíme vyzrieť 3 109
  9. 5 tipov ako si vybrať tú správnu klimatizáciu 2 827
  10. Krása verzus hrozba. Ako si užiť slnko bez rizika? 2 778

Téma: Nehody


Hlavné správy zo Sme.sk

Na technickú kontrolu sa čaká. V Martine až do novembra

Technici kontrolujú autá prísnejšie.

Ilustračné foto.

Dobré ráno: Vládne ešte naozaj Smer a koalícia?

Čo znamená ďalšie zlyhanie pri voľbe ústavných sudcov.

Podcast Dobré Ráno
Komentár Petra Schutza

Je predstaviteľné, aby normálny konzervatívec fabuloval bohapusté fantazmagórie?

Klausov inštitút podporil Babiša.

Peter Schutz.
Príslušník NAKA inštaluje policajnú pásku pred začiatkom rekonštrukcie vraždy Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej.

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed je crossover zrodený pre mesto

Premiéru má digitálny prístrojový štít Supervision.

Logo Volkswagenu.

Ford Puma sa vracia ako roztomilý crossover

Puma ponúkne praktický kufor, hybridný pohon aj masážne sedadlá.

WaterCar Panther - najrýchlejšie obojživelné auto na svete