SME

Ford vysvetľuje, prečo sa dvere elektrického Transitu otvárajú len do polovice

10-miestny mikrobus má pomôcť značke hľadať nové riešenia.

Transit Smart Energy ConceptTransit Smart Energy Concept (Zdroj: Ford)

KOLÍN, NEMECKO. Americká automobilka Ford nedávno v Amsterdame odhalila novú štúdiu. Ide o veľký 10-miestny mikrobus Transit, ktorý svoju prevádzku obhospodaruje čisto vďaka elektrickej energii.

Aktuálne prieskumy ukazujú, že až 40 percent Európanov chce, aby ich najbližšie auto, ktoré si kúpia už bolo elektrické. Za najväčšiu nevýhodu elektromobilov však považujú, vysoký vplyv klimatizácie na celkový dojazd. Podľa výskumov sa môže dojazd v chladnom počasí znížiť aj o 50 percent.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V porovnaní s úžitkovými autami na prepravu tovaru, vyžadujú mikrobusy podstatne viac energie, na vytvorenie pohodlnej teploty pre cestujúcich. Elektrickú energiu v tomto prípade zabezpečuje vysokonapäťová batéria, ktorá sa dá považovať sa srdce celého konceptu.

SkryťVypnúť reklamu

Ford Transit Smart Energy Concept prejde v plnej prevádzke na jedno nabitie okolo 150 kilometrov. Vďačí za to predovšetkým solárnym panelom na streche auta a rekuperácii brzdnej energie.

„Vďaka častému otváraniu dverí, veľkému priestoru na udržanie komfortnej teploty a veľkému užitočnému zaťaženiu, je mikrobus najťažšou výzvou pre maximalizáciu dojazdu elektrických vozidiel a práve preto sme si ho vybrali pre novú štúdiu Transit Smart Energy Concept,“ vysvetľuje Kilian Vas, vedúci projektu architektúry vozidiel Ford.

Medzi najvýraznejšie inovácie, ktoré Transit Smart Energy Concept prináša, patrí napríklad systém tepelného čerpadla, ktorý využíva odpadové teplo z komponentov hnacích ústrojenstiev, vonkajšieho vzduchu a vzduchu v kabíne, na zníženie spotreby energie vykurovacieho systému až o 65%, čo má za následok zvýšenie celkového dojzadu auta o 20%.

SkryťVypnúť reklamu

Aby úžitkový elektromobil nespotreboval zbytočne veľa energie, nemeckí inžinieri vymysleli mnoho rôznych vychytávok. Bočné posuvné dvere sa napríklad otvárajú len do polovice, aby sa znížili tepelné straty. Naviac, môžu byť ovládané cestujúcimi pomocou inteligentného zariadenia, pričom pri otvorených dverách sa automaticky vypne vykurovanie, ventilácia aj klimatizácia.

Zaujímavých nápadov je však pri tomto koncepte neúrekom. Spomenúť ešte môžeme šesť solárnych panelov, namontovaných na streche, ktoré nabíjajú 12-voltovú batériu na vyhrievanie sedadiel, osvetlenie kabíny a palubných elektrických systémov, vrátane bezdrôtového nabíjania mobilných zariadení cestujúcich.

Novinkami sú aj ventilované okná s dvojitým zasklením, ktoré redukujú studené kontaktné plochy a izolujú proti tepelným stratám, či náladové osvetlenie, ktoré sa nastavuje podľa teploty v kabíne - červená pre teplo a modrá pre chlad, čo podprahovo ovplyvňuje ľudské vnímanie teploty v kabíne.

SkryťVypnúť reklamu

V priebehu tohto roka prejde Transit Smart Energy Concept rôznymi skúškami a testovaním, aby sa postupne mohol priblížiť k sériovej výrobe. Je to teda ďalší dôkaz toho, že Ford chce postupne prechádzať na elektrický pohon vo všetkých svojich modeloch, počnúc najmenšou Fiestou a končiac najväčším Transitom.

Elektromobily

Súvisiace témy: Ford
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  2. Prvý mobil dieťaťa prináša radosť aj veľkú zodpovednosť
  3. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  2. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  3. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  4. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  5. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  6. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  7. Po mape s EUROVIA SK: Objavujeme Spiš a Gemer
  8. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  1. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 035
  2. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 329
  3. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 5 668
  4. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 872
  5. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 548
  6. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 4 395
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 3 265
  8. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac? 2 974
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Kto je dnes vlastne pravičiar a kto ľavičiar?
  2. Vladimír Krátky: " Peniaze ležia na ceste ", len sa treba pre ne zohnúť ... .
  3. Tibor Javor: Aby vás e-bajk nezabil
  4. Vladimír Hatara: 1+1=3
  5. Ján Šeďo: Stalina nahnali do vojny židia, Putina kapitalisti zo "Západu".
  6. Ján Valchár: Kauza slovenských sviatkov a nezmyselnosť ľavice a pravice
  7. Martin Balajty: Cherry picking v článku na portály Closer.
  8. Simona Šramová: Hodnoty v AI: Technológia s dušou svojich tvorcov
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 65 722
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 367
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 9 586
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 8 727
  5. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 329
  6. Daniel Guľaš: Svetový šašo 5 372
  7. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 596
  8. Rudolfa Vallová: Hrmelo už dávno, no Booking.com sa neobával 4 403
  1. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  2. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  3. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
  4. Věra Tepličková: ... a voľ nebyť, ako byť otrokom
  5. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  6. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  7. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  8. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
SkryťZatvoriť reklamu