KOLÍN, NEMECKO. Americká automobilka Ford nedávno v Amsterdame odhalila novú štúdiu. Ide o veľký 10-miestny mikrobus Transit, ktorý svoju prevádzku obhospodaruje čisto vďaka elektrickej energii.
Aktuálne prieskumy ukazujú, že až 40 percent Európanov chce, aby ich najbližšie auto, ktoré si kúpia už bolo elektrické. Za najväčšiu nevýhodu elektromobilov však považujú, vysoký vplyv klimatizácie na celkový dojazd. Podľa výskumov sa môže dojazd v chladnom počasí znížiť aj o 50 percent.
V porovnaní s úžitkovými autami na prepravu tovaru, vyžadujú mikrobusy podstatne viac energie, na vytvorenie pohodlnej teploty pre cestujúcich. Elektrickú energiu v tomto prípade zabezpečuje vysokonapäťová batéria, ktorá sa dá považovať sa srdce celého konceptu.

Ford Transit Smart Energy Concept prejde v plnej prevádzke na jedno nabitie okolo 150 kilometrov. Vďačí za to predovšetkým solárnym panelom na streche auta a rekuperácii brzdnej energie.
„Vďaka častému otváraniu dverí, veľkému priestoru na udržanie komfortnej teploty a veľkému užitočnému zaťaženiu, je mikrobus najťažšou výzvou pre maximalizáciu dojazdu elektrických vozidiel a práve preto sme si ho vybrali pre novú štúdiu Transit Smart Energy Concept,“ vysvetľuje Kilian Vas, vedúci projektu architektúry vozidiel Ford.
Medzi najvýraznejšie inovácie, ktoré Transit Smart Energy Concept prináša, patrí napríklad systém tepelného čerpadla, ktorý využíva odpadové teplo z komponentov hnacích ústrojenstiev, vonkajšieho vzduchu a vzduchu v kabíne, na zníženie spotreby energie vykurovacieho systému až o 65%, čo má za následok zvýšenie celkového dojzadu auta o 20%.
Aby úžitkový elektromobil nespotreboval zbytočne veľa energie, nemeckí inžinieri vymysleli mnoho rôznych vychytávok. Bočné posuvné dvere sa napríklad otvárajú len do polovice, aby sa znížili tepelné straty. Naviac, môžu byť ovládané cestujúcimi pomocou inteligentného zariadenia, pričom pri otvorených dverách sa automaticky vypne vykurovanie, ventilácia aj klimatizácia.

Zaujímavých nápadov je však pri tomto koncepte neúrekom. Spomenúť ešte môžeme šesť solárnych panelov, namontovaných na streche, ktoré nabíjajú 12-voltovú batériu na vyhrievanie sedadiel, osvetlenie kabíny a palubných elektrických systémov, vrátane bezdrôtového nabíjania mobilných zariadení cestujúcich.
Novinkami sú aj ventilované okná s dvojitým zasklením, ktoré redukujú studené kontaktné plochy a izolujú proti tepelným stratám, či náladové osvetlenie, ktoré sa nastavuje podľa teploty v kabíne - červená pre teplo a modrá pre chlad, čo podprahovo ovplyvňuje ľudské vnímanie teploty v kabíne.
V priebehu tohto roka prejde Transit Smart Energy Concept rôznymi skúškami a testovaním, aby sa postupne mohol priblížiť k sériovej výrobe. Je to teda ďalší dôkaz toho, že Ford chce postupne prechádzať na elektrický pohon vo všetkých svojich modeloch, počnúc najmenšou Fiestou a končiac najväčším Transitom.