SME
Štvrtok, 8. jún, 2023 | Meniny má Medard
reklama

V Nemecku začali kamióny jazdiť na elektrinu, vyzerajú ako trolejbusy

Ak bude projekt úspešný, pribudnú ďalšie úseky.

Elektrická diaľnica pre kamióny v Nemecku.Elektrická diaľnica pre kamióny v Nemecku. (Zdroj: Siemens)

BERLÍN. Nemecko spustilo prvý úsek diaľnice, na ktorom sa špeciálne upravené nákladné autá môžu pomocou trolejov dobíjať rovno za jazdy.

Päťkilometrová testovacia trasa na hesenskej diaľnici A5 neďaleko Frankfurtu nad Mohanom má ukázať, či bude takýto spôsob prepravy nákladov možné využiť aj v širšej mierke a prispieť tak k znižovaniu emisií oxidu uhličitého (CO2).

Nemecku sa zatiaľ na rozdiel od ostatných sektorov vôbec nedarí znižovať emisie CO2 v doprave, ktoré boli aj vlani prakticky na úrovni roku 1990. Hľadajú sa preto cesty, ako to dosiahnuť. Jednou z nich je zvažovaná daň z oxidu uhličitého, ale aj inovatívne technológie, ako je práve dobíjanie áut za jazdy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Možnosti takzvaných elektrických diaľnic testuje už niekoľko rokov spoločnosť Siemens na bývalom vojenskom letisku Gross Dölln, ktoré leží asi 60 kilometrov severne od Berlína.

Kamióny sa môžu aj predbiehať

Kamióny sa tam za jazdy pri rýchlosti až 90 kilometrov za hodinu pripájajú k elektrickému vedeniu za pomoci trolejov, ktoré môžu počas niekoľkých sekúnd vytiahnuť z nadstavby nad kabínou vodiča. Rovnako tak sa z neho môžu rýchlo odpojiť, napríklad pri predbiehaní, počas ktorého kamión využíva energiu z hybridného motora.

Prakticky identická technológia sa teraz v spolupráci s niekoľkými špedičnými firmami začala testovať v reálnej prevádzke v oboch smeroch medzi hesenskými mestami Weiterstadt a Mörfelden-Walldorf, teda na úseku, ktorým denne prejde približne 121 000 osobných a 14 000 nákladiakov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ministerstvo životného prostredia do projektu, ktorý využíva výhradne energiu z obnoviteľných zdrojov, investovalo 14,6 milióna eur.

Energiu pri brzdení využijú ďalší

Výhodou elektrického vedenia je okrem iného to, že v spojení so špeciálnymi senzormi umožňuje kamiónom jednoducho držať jazdný pruh. Možná je aj výmena energie cez elektrické vedenie medzi kamiónom, ktorý práve brzdí a takým, ktorý práve zrýchľuje.

Za hlavnú výhodu však ministerstvo životného prostredia považuje dvojnásobnú efektivitu elektrického vedenia v porovnaní so spaľovacími motormi, ktorá vedie k polovičnej spotrebe energie a k nižšiemu znečisteniu ovzdušia. Nákladné autá s hmotnosťou nad 3,5 tony sú v Nemecku zodpovedná za približne 26 percent emisií z dopravy.

Bývalá ministerka životného prostredia Barbara Hendricksovej (SPD) plánovala, že by spolková republika do 15 rokov mohla elektrickým vedením pokryť zhruba 3000 kilometrov diaľnic v oboch smeroch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak sa tak skutočne stane, záleží okrem iného na výsledkoch testov. Ďalšie testovacie trasy vznikajú v severonemeckom Šlezvicku-Holštajnsku a juhonemeckom Bádensku-Württembersku.

Trať nie je novinkou

Trolejové trate pre nákladiaky pri tom nie sú žiadnou novinkou. Na Ukrajine medzi mestami Simferopol, Alušta a Jalta je od 60. rokov vybudovaná najdlhšia trolejbusová trať v Európe, meria 86 kilometrov. Okrem trolejbusov sa na nej občas objavia aj elektrické nákladiaky.

Zaujímavá bola tiež elektrická trať pre nákladiaky, ktorá fungovala v Taliansku v medzi rokmi 1936 až 1962. Slúžila na výstavbu priehrady Valtellina, kde 20 elektrifikovaných nákladiakov vozilo lomový kameň, štrk a cement.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Aj vaše dieťa sa môže veľmi jednoducho nakaziť parazitmi.
  3. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  4. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  1. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  2. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  3. Super zábava, super deň
  4. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Čo priznali rodičia?
  7. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  8. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  1. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 15 341
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 12 155
  3. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 746
  4. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 5 863
  5. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 5 506
  6. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 5 275
  7. Ak si teraz predplatíte mesačník INDEX, získate knihu zadarmo 5 145
  8. Tesco v Levoči otvára jedinečnú predajňu 3 861
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Martin Turčan: Krstný otec IV, človek minulosti Fico.
  2. Julius Kravjar: Ako hlboko v dejinách majú korene integrita, etika a etiketa?
  3. Ján Valchár: Ako zničiť nepriateľský John Deere (a útok prežiť)
  4. Martin Zachar: Stále slabšie (každoročné) Majstrovstvá Sveta v hokeji?
  5. Miroslav Tokarčík: Školy čelia ďalšej výzve. Príspevky na nákup učebníc ministerstvo znížilo na polovicu
  6. Aleš Tvrdý: Cesta z Botswany do Namíbie
  7. Martin Majer: Nastavenie systému pomoci obetiam domáceho násilia na Slovensku
  8. Jozef Varga: Accept mi celkom sedia
  1. Vlasta Sedláková: Ruský štandard 11 837
  2. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 11 437
  3. Martin Sukupčák: Barbari na Slovensku 8 842
  4. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 537
  5. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 7 884
  6. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 864
  7. Ján Šeďo: Západ nejaví záujem o dianie na Slovensku a odchádzajú aj veľkí investori. 4 968
  8. Adriana Boysová: Ako sa z paláca volá, tak sa z Ameriky ozýva 4 955
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
SkryťZatvoriť reklamu