SME
Utorok, 21. máj , 2019

V Nemecku začali kamióny jazdiť na elektrinu, vyzerajú ako trolejbusy

Ak bude projekt úspešný, pribudnú ďalšie úseky.

Elektrická diaľnica pre kamióny v Nemecku.Elektrická diaľnica pre kamióny v Nemecku.(Zdroj: Siemens)

BERLÍN. Nemecko spustilo prvý úsek diaľnice, na ktorom sa špeciálne upravené nákladné autá môžu pomocou trolejov dobíjať rovno za jazdy.

Päťkilometrová testovacia trasa na hesenskej diaľnici A5 neďaleko Frankfurtu nad Mohanom má ukázať, či bude takýto spôsob prepravy nákladov možné využiť aj v širšej mierke a prispieť tak k znižovaniu emisií oxidu uhličitého (CO2).

Nemecku sa zatiaľ na rozdiel od ostatných sektorov vôbec nedarí znižovať emisie CO2 v doprave, ktoré boli aj vlani prakticky na úrovni roku 1990. Hľadajú sa preto cesty, ako to dosiahnuť. Jednou z nich je zvažovaná daň z oxidu uhličitého, ale aj inovatívne technológie, ako je práve dobíjanie áut za jazdy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Možnosti takzvaných elektrických diaľnic testuje už niekoľko rokov spoločnosť Siemens na bývalom vojenskom letisku Gross Dölln, ktoré leží asi 60 kilometrov severne od Berlína.

Kamióny sa môžu aj predbiehať

Kamióny sa tam za jazdy pri rýchlosti až 90 kilometrov za hodinu pripájajú k elektrickému vedeniu za pomoci trolejov, ktoré môžu počas niekoľkých sekúnd vytiahnuť z nadstavby nad kabínou vodiča. Rovnako tak sa z neho môžu rýchlo odpojiť, napríklad pri predbiehaní, počas ktorého kamión využíva energiu z hybridného motora.

Prakticky identická technológia sa teraz v spolupráci s niekoľkými špedičnými firmami začala testovať v reálnej prevádzke v oboch smeroch medzi hesenskými mestami Weiterstadt a Mörfelden-Walldorf, teda na úseku, ktorým denne prejde približne 121 000 osobných a 14 000 nákladiakov.

Ministerstvo životného prostredia do projektu, ktorý využíva výhradne energiu z obnoviteľných zdrojov, investovalo 14,6 milióna eur.

Energiu pri brzdení využijú ďalší

Výhodou elektrického vedenia je okrem iného to, že v spojení so špeciálnymi senzormi umožňuje kamiónom jednoducho držať jazdný pruh. Možná je aj výmena energie cez elektrické vedenie medzi kamiónom, ktorý práve brzdí a takým, ktorý práve zrýchľuje.

Za hlavnú výhodu však ministerstvo životného prostredia považuje dvojnásobnú efektivitu elektrického vedenia v porovnaní so spaľovacími motormi, ktorá vedie k polovičnej spotrebe energie a k nižšiemu znečisteniu ovzdušia. Nákladné autá s hmotnosťou nad 3,5 tony sú v Nemecku zodpovedná za približne 26 percent emisií z dopravy.

Bývalá ministerka životného prostredia Barbara Hendricksovej (SPD) plánovala, že by spolková republika do 15 rokov mohla elektrickým vedením pokryť zhruba 3000 kilometrov diaľnic v oboch smeroch.

Ak sa tak skutočne stane, záleží okrem iného na výsledkoch testov. Ďalšie testovacie trasy vznikajú v severonemeckom Šlezvicku-Holštajnsku a juhonemeckom Bádensku-Württembersku.

Trať nie je novinkou

Trolejové trate pre nákladiaky pri tom nie sú žiadnou novinkou. Na Ukrajine medzi mestami Simferopol, Alušta a Jalta je od 60. rokov vybudovaná najdlhšia trolejbusová trať v Európe, meria 86 kilometrov. Okrem trolejbusov sa na nej občas objavia aj elektrické nákladiaky.

Zaujímavá bola tiež elektrická trať pre nákladiaky, ktorá fungovala v Taliansku v medzi rokmi 1936 až 1962. Slúžila na výstavbu priehrady Valtellina, kde 20 elektrifikovaných nákladiakov vozilo lomový kameň, štrk a cement.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šok pri servisnej prehliadke! Za toto už neplaťte
  2. Slovenskí právnici partnermi právnickej kancelárie CMS
  3. Nabrali odvahu bojovať ďalej
  4. Termínovaný vklad alebo stavebné sporenie. Čo sa oplatí viac?
  5. Bezstarostná klíma len za 35 € mesačne a s doživotným servisom
  6. Top desať pobytových zájazdov, ktoré si nenechať ujsť
  7. Pravda o šalátových uhorkách. Vydržia bez plastovej fólie?
  8. Rušia vás susedia? Toto na nich zaberie
  9. Nový Hyundai i30 Fastback N má emócií na rozdávanie
  10. Top dvadsaťpäť hotelov na rodinnú dovolenku
  1. Do finále McDonald´s Cupu postúpili mladí Vranovčania
  2. Atos poukázal na spotrebu mobilných aplikácií
  3. Slovenskí právnici partnermi právnickej kancelárie CMS
  4. Šok pri servisnej prehliadke! Za toto už neplaťte
  5. Bezstarostná klíma len za 35 € mesačne a s doživotným servisom
  6. Termínovaný vklad alebo stavebné sporenie. Čo sa oplatí viac?
  7. Bezstarostná klimatizácia len za 35 € mesačne
  8. Rozvody tepla v Plešivci prejdú tento rok veľkou modernizáciou
  9. Odpovedáme na vaše otázky - Sídlo s.r.o-čky
  10. Alkohol za volantom neriskujte ani v zahraničí
  1. Rušia vás susedia? Toto na nich zaberie 74 944
  2. Kedy zaplatíme v Česku eurom? Pýtali sme sa analytikov 30 412
  3. Pravda o šalátových uhorkách. Vydržia bez plastovej fólie? 29 879
  4. Termínovaný vklad alebo stavebné sporenie. Čo sa oplatí viac? 16 475
  5. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 16 411
  6. Top desať pobytových zájazdov, ktoré si nenechať ujsť 15 264
  7. Telefóny sme zakázali, deti spolu nekomunikovali 9 429
  8. Top dvadsaťpäť hotelov na rodinnú dovolenku 7 628
  9. Hľadáte tip na výlet s autom? Navštívte krásne horské priesmyky 6 543
  10. Pri hypotéke už nemusíte mať znalecký posudok, môžu stačiť fotky 3 137

Téma: Úžitkové vozidlá


Článok je zaradený aj do ďalších tém Diaľnice, Nemecko, Elektromobily, Obnoviteľná energia

Hlavné správy zo Sme.sk

Igor Matovič sa vzdal kandidatúry do europarlamentu.
Dobré ráno

Dobré ráno: USA hovorí, že po vojne by Irán zmizol z mapy

Krajiny si vymieňajú ostré posolstvá.

Ilustračná fotografia.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako dopadne ďalší zápas Petra Pellegriniho

Pellegrini si všetky funkcie vysedel.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Škoda predstaví v Bratislave naraz tri novinky

Elektrifikácia odštartuje 23. mája počas hokeja.

Škoda Superb

Smart sa lúči so spaľovacími motormi špeciálnou edíciou

Exkluzivitu zaručuje séria obmedzená na 21 kusov.

Úpravy dieslových motorov v Nemecku sa stále omeškávajú

Žiadna dodávateľská firma doteraz nepožiadala o schválenie potrebných sád.

Emisie výfuk.

Sporný emisný softvér môžu mať aj Mercedesy tried C, E a S

Čerstvé podozrenie z manipulácie s emisiami vo vozidlách Daimleru by sa mohlo dotýkať väčšieho počtu modelov.

Mercedes C.