SME
Pondelok, 29. máj, 2023 | Meniny má Vilma
reklama

Telefón počas šoférovania môže váš život vážne ohroziť. Čo s tým?

Vodičov prijímajúcich smrteľný hovor pribúda.

Prečítanie esemesky nám odvráti pohľad od vozovky na tri a viac sekúnd. Je to ako zatvoriť oči a dupnúť na plyn. Urobili by ste to? Pozerať sa do mobilu počas šoférovania je preto v každom prípade smrteľné riziko.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Narazil do stromu vedľa cesty

Odkedy sa dá na mobiloch viac ako len volať či písať správy, stúpol aj počet nehôd z nezistených príčin. Záchranné zložky v máji tohto roka zaznamenali nehodu, pri ktorej zo zatiaľ nezistených dôvodov vošiel 36-ročný vodič z Vrbového do protismeru a narazil do stromu vedľa cesty.

V prípade inej májovej nehody zas prišlo k stretu nákladného vozidla s osobným autom Volkswagen Passat. Takýchto správ s tragickými následkami a zraneniami osôb je každý mesiac niekoľko.

„Nie je jednoduché povedať, koľko nehôd a smrteľných zranení si vyžiadal mobilný telefón za volantom. Je to tak z dôvodu, že k jeho používaniu sa nikto dobrovoľne neprizná a dokazovanie je zložité. Avšak domnievam sa, že až polovica nehôd, kde nie je zistená príčina, môže ísť na vrub používania mobilu počas šoférovania,“ hovorí dopravný analytik Ján Bazovský.

Vozidlo je podľa neho špecifické svojou rýchlosťou. Jednoznačne kladie vyššie nároky na ľudské vnímanie ako chôdza, preto je absolútnym základom bezpečnej jazdy venovať sa výhradne situácii na ceste.

Polícia Slovenskej republiky v roku 2018 vyhodnotila ako prvotnú príčinu smrteľných dopravných nehôd porušenie povinnosti vodiča, kam spadá aj používanie mobilného telefónu a nevenovanie pozornosti vedeniu vozidla.

Vypnite si zvonenia

„Prvý problém nastáva, keď mobil zazvoní. Vodičova pozornosť okamžite smeruje k nemu. Už tu môže dôjsť k prvej chybe. Vodič môže byť v situácii, keď sa akurát potrebuje rozhodnúť, no pozornosť venuje mobilu namiesto situácii na ceste,“ hovorí Pavel Hlinka z autoškoly Prima.

Ďalším používaním mobilu vodič pokračuje v strate pozornosti. Stáva sa tým nebezpečným pre seba aj iných.

„Až 80 percent našej pozornosti sa upriamuje na riadenie motorového vozidla. Jej prenesenie na iné činnosti znižuje schopnosť reakcie,“ hovorí klinický a dopravný psychológ Karol Kleinmann.

Práve kvôli nepozornosti vodičov polícia v roku 2018 evidovala 13 902 dopravných nehôd, pri ktorých zahynulo 229 ľudí. Okrem nich boli tisícky zranených ľahko alebo ťažko, a následky im často ostanú počas celého života. Je preto vhodné vybaviť si všetky telefonáty pred jazdou alebo po nej.

„Niekoho môže rozrušiť už len zvonenie mobilu. Odporúčam dať si telefón do tichého režimu a nevenovať mu pozornosť,“ pripomína Hlinka.

Osudná kontrola sociálnych sietí

Ešte horšie ako telefonovanie za volantom je četovanie, esemeskovanie, video streamovanie alebo prezeranie príspevkov na sociálnych sieťach.

„Mobil si v prípade aktívneho využívania vyžaduje nielen vedomú pozornosť, ale aj potrebu odvrátiť zrak od premávky. Toto je najnebezpečnejšia kombinácia,“ konštatuje Bazovský.

Nehovoriac o fotení selfie. Pozornosť vodiča to dokáže "ukradnúť" na 14 sekúnd, pričom kontrola profilu na sociálnej sieti až na 20 a viac sekúnd. V praxi to znamená, že pri rýchlosti 50 km/h vozidlo prejde vyše 194 metrov prakticky samé.

Navyše na diaľnici prejde auto za štrnásť sekúnd vyše pol kilometra a bez pozornosti môže prísť o život vodič aj niekto iný.

Myslite na druhých

„Šoférovanie nie je len o točení volantom a radení rýchlostí. Je nutné sledovať okolie a predvídať,“ zdôrazňuje Bazovský.

V prípade nehôd sa neraz stáva, že okolie a blízka rodina trpí viac ako samotný poškodený.

„Následky môžu viesť až k vzniku posttraumatickej stresovej poruchy,“ hovorí Kleinmann.

„Je výnimočne dobré, že O2 Slovakia robí akciu, ktorá nie je represívna, ale motivuje vodičov nepoužívať mobil počas jazdy,“ teší sa Bazovský z aktivít operátora, ktorý rozšíril aplikáciu O2 Extra výhody o navigáciu Sygic. Pre zákazníkov O2 je zadarmo.

Okrem navigovania aplikácia sleduje aj bežné správanie vodiča za volantom. Monitoruje prekračovanie rýchlosti aj manipuláciu s telefónom prostredníctvom dotykového displeja.

Aplikácia vyhodnocuje zodpovednosť vodiča, ktorý keď bude jazdiť celý mesiac zodpovedne a so zapnutou navigáciou v aplikácii O2 Extra výhody, môže získať 1 GB dát naviac mesačne. Viac informácií o aplikácii sa dozviete na datujzodpovedne.o2.sk.

Tento článok vám prináša O2 Slovakia.

Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Martin Cígler zo Seyforu: Rast IT sektora predbieha počet odborn
  3. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko
  4. V Bratislave sa koná Globsec
  5. Zasadíte strom, postavíte (hmyzí) dom: A uvidíte aj hviezdy
  6. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori?
  7. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  8. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“
  1. Život je moc krátky, aby ste ho prekosili
  2. Kto stretne legendárneho Ronalda?
  3. Modrovlasý gamer Michal: Tu sú moje tipy pre Digitálneho žiaka
  4. V Bratislave sa koná Globsec
  5. Vyhrajte elektrokolobežku SENCOR s tipom od Romana!
  6. Art, Terra, Duo: SodaStream prichádza s novými prístrojmi
  7. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori?
  8. Zasadíte strom, postavíte (hmyzí) dom: A uvidíte aj hviezdy
  1. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko 10 198
  2. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 8 885
  3. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 6 374
  4. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami 5 102
  5. Tipy na výlety po letnom Rakúsku 2 496
  6. Viete, prečo existuje hmyz? Vďačíme mu za jedlo aj čistý vzduch 2 204
  7. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori? 2 016
  8. Ďurákovci a ich biznis: Z malého e-shopu k státisícovým tržbám 1 915
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana
  2. Martin Borecky: Život je Fajn - Časť piata
  3. Lukáš Čelinák: Klesajúca životná úroveň – ako oslobodiť ľudí závislých od populistických politík?
  4. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné.
  5. Víťazoslav Würschner: Dobro národa je najvyšším zákonom
  6. Jozef Varga: Krkavci / 10. /
  7. Marek Mačuha: O zákaze spaľovacích motorov
  8. Ján Šeďo: Nebyť Putina, R. Kadyrov by bol dedinský blázon, takto je vedec a...všetko, ale nevie čítať z papiera...
  1. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 108 605
  2. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 37 903
  3. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 30 401
  4. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 18 155
  5. Ján Šeďo: Nové ruské zbrane sú desiatky rokov pred zahraničnou konkurenciou... 8 936
  6. Marek Strapko: Investigatívec Fico našiel novú paru 6 450
  7. Peter Remeselník: Ako hodnotíte tento dôkaz v prípade vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice Vy ? 5 715
  8. Ján Valchár: Russkij korábľ pošól naChurs 4 917
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu