SME
Utorok, 15. október, 2019 | Meniny má Terézia
INZERCIA

Telefón počas šoférovania môže váš život vážne ohroziť. Čo s tým?

Vodičov prijímajúcich smrteľný hovor pribúda.

Prečítanie esemesky nám odvráti pohľad od vozovky na tri a viac sekúnd. Je to ako zatvoriť oči a dupnúť na plyn. Urobili by ste to? Pozerať sa do mobilu počas šoférovania je preto v každom prípade smrteľné riziko.

Narazil do stromu vedľa cesty

Odkedy sa dá na mobiloch viac ako len volať či písať správy, stúpol aj počet nehôd z nezistených príčin. Záchranné zložky v máji tohto roka zaznamenali nehodu, pri ktorej zo zatiaľ nezistených dôvodov vošiel 36-ročný vodič z Vrbového do protismeru a narazil do stromu vedľa cesty.

V prípade inej májovej nehody zas prišlo k stretu nákladného vozidla s osobným autom Volkswagen Passat. Takýchto správ s tragickými následkami a zraneniami osôb je každý mesiac niekoľko.

„Nie je jednoduché povedať, koľko nehôd a smrteľných zranení si vyžiadal mobilný telefón za volantom. Je to tak z dôvodu, že k jeho používaniu sa nikto dobrovoľne neprizná a dokazovanie je zložité. Avšak domnievam sa, že až polovica nehôd, kde nie je zistená príčina, môže ísť na vrub používania mobilu počas šoférovania,“ hovorí dopravný analytik Ján Bazovský.

Vozidlo je podľa neho špecifické svojou rýchlosťou. Jednoznačne kladie vyššie nároky na ľudské vnímanie ako chôdza, preto je absolútnym základom bezpečnej jazdy venovať sa výhradne situácii na ceste.

Polícia Slovenskej republiky v roku 2018 vyhodnotila ako prvotnú príčinu smrteľných dopravných nehôd porušenie povinnosti vodiča, kam spadá aj používanie mobilného telefónu a nevenovanie pozornosti vedeniu vozidla.

Vypnite si zvonenia

„Prvý problém nastáva, keď mobil zazvoní. Vodičova pozornosť okamžite smeruje k nemu. Už tu môže dôjsť k prvej chybe. Vodič môže byť v situácii, keď sa akurát potrebuje rozhodnúť, no pozornosť venuje mobilu namiesto situácii na ceste,“ hovorí Pavel Hlinka z autoškoly Prima.

Ďalším používaním mobilu vodič pokračuje v strate pozornosti. Stáva sa tým nebezpečným pre seba aj iných.

„Až 80 percent našej pozornosti sa upriamuje na riadenie motorového vozidla. Jej prenesenie na iné činnosti znižuje schopnosť reakcie,“ hovorí klinický a dopravný psychológ Karol Kleinmann.

Práve kvôli nepozornosti vodičov polícia v roku 2018 evidovala 13 902 dopravných nehôd, pri ktorých zahynulo 229 ľudí. Okrem nich boli tisícky zranených ľahko alebo ťažko, a následky im často ostanú počas celého života. Je preto vhodné vybaviť si všetky telefonáty pred jazdou alebo po nej.

„Niekoho môže rozrušiť už len zvonenie mobilu. Odporúčam dať si telefón do tichého režimu a nevenovať mu pozornosť,“ pripomína Hlinka.

Osudná kontrola sociálnych sietí

Ešte horšie ako telefonovanie za volantom je četovanie, esemeskovanie, video streamovanie alebo prezeranie príspevkov na sociálnych sieťach.

„Mobil si v prípade aktívneho využívania vyžaduje nielen vedomú pozornosť, ale aj potrebu odvrátiť zrak od premávky. Toto je najnebezpečnejšia kombinácia,“ konštatuje Bazovský.

Nehovoriac o fotení selfie. Pozornosť vodiča to dokáže "ukradnúť" na 14 sekúnd, pričom kontrola profilu na sociálnej sieti až na 20 a viac sekúnd. V praxi to znamená, že pri rýchlosti 50 km/h vozidlo prejde vyše 194 metrov prakticky samé.

Navyše na diaľnici prejde auto za štrnásť sekúnd vyše pol kilometra a bez pozornosti môže prísť o život vodič aj niekto iný.

Myslite na druhých

„Šoférovanie nie je len o točení volantom a radení rýchlostí. Je nutné sledovať okolie a predvídať,“ zdôrazňuje Bazovský.

V prípade nehôd sa neraz stáva, že okolie a blízka rodina trpí viac ako samotný poškodený.

„Následky môžu viesť až k vzniku posttraumatickej stresovej poruchy,“ hovorí Kleinmann.

„Je výnimočne dobré, že O2 Slovakia robí akciu, ktorá nie je represívna, ale motivuje vodičov nepoužívať mobil počas jazdy,“ teší sa Bazovský z aktivít operátora, ktorý rozšíril aplikáciu O2 Extra výhody o navigáciu Sygic. Pre zákazníkov O2 je zadarmo.

Okrem navigovania aplikácia sleduje aj bežné správanie vodiča za volantom. Monitoruje prekračovanie rýchlosti aj manipuláciu s telefónom prostredníctvom dotykového displeja.

Aplikácia vyhodnocuje zodpovednosť vodiča, ktorý keď bude jazdiť celý mesiac zodpovedne a so zapnutou navigáciou v aplikácii O2 Extra výhody, môže získať 1 GB dát naviac mesačne. Viac informácií o aplikácii sa dozviete na datujzodpovedne.o2.sk.

Tento článok vám prináša O2 Slovakia.

Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  2. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  3. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  4. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  5. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  6. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  7. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  8. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  9. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  1. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  3. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  4. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  5. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  7. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  10. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  1. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 13 426
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 951
  3. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 315
  4. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 11 380
  5. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 10 106
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 789
  7. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 8 973
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 8 775
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 8 606
  10. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 7 338

Hlavné správy zo Sme.sk

Šteňo skončí ako prednosta neurochirurgie

Šteňa sa rozhodla odvolať šéfka Univerzitnej nemocnice Bratislava.

Prednosta Neurochirurgickej kliniky Univerzitnej nemocnice Bratislava na Kramároch Andrej Šteňo.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

V Smere sa vedia aj odznámiť

Sledujeme ďalší príklad krízovej komunikácie Smeru.

Peter Tkačenko
Ilustračné foto.

Dobré ráno naživo: Oslavujeme dva roky podcastov SME (video)

Živé nahrávanie špeciálnej epizódy podcastu.

Neprehliadnite tiež

Švédi prišli s elektromobilom, za ktorý by sa nemuselo hanbiť ani Apple

Švédske elektrické auto sa najskôr začne predávať v severnej Európe.

Uniti One

Euro NCAP: Nárazové testy odhalili slabinu Peugeotu 208 a Jeepu Cherokee

Najvyššie hodnotenie si naopak odnáša nemecké BMW.

Nový Peugeot 208 získal v nárazových testoch len štyri hviezdičky

Seat Leon sa lúči atraktívnou výbavou Black Limited (test)

Čierne prvky a čalúnenie Alcantara navodzujú pocit exkluzivity.

Ilustračná fotografia.