SME

Výbuch plniacej stanice v Nórsku odstavil všetky vodíkové autá

Majitelia vodíkových áut zažívajú krízu.

Vodíková plniaca stanica Uno X v NórskuVodíková plniaca stanica Uno X v Nórsku (Zdroj: Uno X)

SANDVIKA. Rozvoj vodíkových áut zažíva v Nórsku ťažké časy. V pondelok 10. júna došlo k výbuchu vodíkovej plniacej stanice v mestečku Sandvika, neďaleko Osla. Tlaková vlna explózie na okoloidúcich autách aktivovala airbagy, dvaja ľudia utrpeli ľahšie zranenia.

Po incidente evakuovali okolie v okruhu 500 metrov a zastavená bola aj premávka na diaľnici E18, kde sa v oboch smeroch vytvorili dlhé kolóny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Príčina výbuchu je zatiaľ predmetom vyšetrovania, prevádzkovateľ plniacej stanice Uno X do zistenia a odstránenia príčiny zatvoril aj svoje zvyšné dve plničky. V spojitosti s minuloročným krachom konkurenčnej spoločnosti Hyop, ktorá v krajine zatvorila sedem svojich plničiek, nemajú teraz kde vodíkové autá tankovať.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci na Slovensku by sa vodíkové auto ťažko hľadalo, v Nórsku ich len v súkromnom vlastníctve jazdí vyše 170, ďalšie vodíkové vozidlá sa začínajú používať v logistike.

Všetky plniace stanice spája technológia od firmy Nel, ktorá po výbuchu rozhodla okamžite zastaviť prevádzku svojich zariadení. Jej akcie na burze začali prudko klesať.

Na situáciu hneď zareagovali aj výrobcovia vodíkových áut - Toyota, ktorá v Nórsku Mirai a tiež Hyundai s SUV Nexo. Obe automobilky sa rozhodli dočasne zastaviť predaje.

Prečítajte si tiež: Je vodík palivo budúcnosti, alebo iba kuriozita? (otázky a odpovede) Čítajte 

Podobnú krízu zažívajú aj majitelia vodíkových áut v štáte Kalifornia, kde sa podobný incident stal pred týždňom v Santa Clare, keď počas dopĺňania skvapalneného vodíka došlo v priemyselnom areáli k výbuchu.

Do vyšetrenia príčiny zatvorili 10 plniacich staníc v okolí Sacramenta a San Francisca. Na Toyotu Mirai začali predajcovia ponúkať veľké zľavy.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci vodíková technológia sa do budúcna často považuje za lepšiu alternatívu k batériovým elektromobilom, nateraz nad jej rozvojom visí otáznik. Hlavu v smútku má aj Ulf Hafseld, predseda nórskej asociácie vodíkových áut Hybil.

„Je to tragické. Rozvoj vodíkových áut je ťažký a teraz ešte prišlo toto. Momentálne snaha presadiť vodíkové autá ide zlým smerom a ďaleko zaostávame za plánom predávať iba autá s nulovými emisiami do roku 2025. Situácia ukazuje, akí sme zraniteľní, keď je na trhu iba jeden hráč alebo keď všetci používajú rovnakú technológiu,“ povedal Hafseld pre ekonomický denník Dagens Næringsliv.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na Marka oharka do jarka
  2. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 194
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 10 961
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 239
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 311
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 264
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 919
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 147
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 029
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  2. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  3. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  4. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 506
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 153
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 481
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 226
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 559
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 691
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 309
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 820
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu