SANDVIKA. Rozvoj vodíkových áut zažíva v Nórsku ťažké časy. V pondelok 10. júna došlo k výbuchu vodíkovej plniacej stanice v mestečku Sandvika, neďaleko Osla. Tlaková vlna explózie na okoloidúcich autách aktivovala airbagy, dvaja ľudia utrpeli ľahšie zranenia.
Po incidente evakuovali okolie v okruhu 500 metrov a zastavená bola aj premávka na diaľnici E18, kde sa v oboch smeroch vytvorili dlhé kolóny.
Príčina výbuchu je zatiaľ predmetom vyšetrovania, prevádzkovateľ plniacej stanice Uno X do zistenia a odstránenia príčiny zatvoril aj svoje zvyšné dve plničky. V spojitosti s minuloročným krachom konkurenčnej spoločnosti Hyop, ktorá v krajine zatvorila sedem svojich plničiek, nemajú teraz kde vodíkové autá tankovať.
Hoci na Slovensku by sa vodíkové auto ťažko hľadalo, v Nórsku ich len v súkromnom vlastníctve jazdí vyše 170, ďalšie vodíkové vozidlá sa začínajú používať v logistike.
Všetky plniace stanice spája technológia od firmy Nel, ktorá po výbuchu rozhodla okamžite zastaviť prevádzku svojich zariadení. Jej akcie na burze začali prudko klesať.
Na situáciu hneď zareagovali aj výrobcovia vodíkových áut - Toyota, ktorá v Nórsku Mirai a tiež Hyundai s SUV Nexo. Obe automobilky sa rozhodli dočasne zastaviť predaje.

Podobnú krízu zažívajú aj majitelia vodíkových áut v štáte Kalifornia, kde sa podobný incident stal pred týždňom v Santa Clare, keď počas dopĺňania skvapalneného vodíka došlo v priemyselnom areáli k výbuchu.
Do vyšetrenia príčiny zatvorili 10 plniacich staníc v okolí Sacramenta a San Francisca. Na Toyotu Mirai začali predajcovia ponúkať veľké zľavy.
Hoci vodíková technológia sa do budúcna často považuje za lepšiu alternatívu k batériovým elektromobilom, nateraz nad jej rozvojom visí otáznik. Hlavu v smútku má aj Ulf Hafseld, predseda nórskej asociácie vodíkových áut Hybil.
„Je to tragické. Rozvoj vodíkových áut je ťažký a teraz ešte prišlo toto. Momentálne snaha presadiť vodíkové autá ide zlým smerom a ďaleko zaostávame za plánom predávať iba autá s nulovými emisiami do roku 2025. Situácia ukazuje, akí sme zraniteľní, keď je na trhu iba jeden hráč alebo keď všetci používajú rovnakú technológiu,“ povedal Hafseld pre ekonomický denník Dagens Næringsliv.