SME
Streda, 24. júl, 2019 | Meniny má Vladimír
INZERCIA

Prečo je elektromobil ekologický na Slovensku a v Poľsku nie?

V Poľsku je spaľovacie auto čistejšie ako elektromobil.

(Zdroj: pixabay.com)

Rozmýšľate nad kúpou nového auta? Možno zvažujete elektromobil. Stretávame ich na uliciach čoraz častejšie, v obchodných centrách pribúdajú nabíjačky na elektromobily ako huby po daždi a ak používate niektorú z taxi aplikácií na smartfóne, je možné, že ste sa v ňom už viezli.

Na Slovensku sú predaje áut s alternatívnym pohonom na vzostupe, zo sto predaných áut zhruba dve vedia jazdiť aj na elektrinu (hybridy a elektromobily). Budúci rok by sa na celom svete mali predať štyri milióny elektromobilov. V roku 2012 to bolo len 120-tisíc kusov.

Keďže elektromobil poháňa elektrina uložená v batériách a nemusíme doňho nalievať žiadne fosílne palivo, jazdí ekologicky a bez emisií skleníkových plynov. Je to však skutočne tak? Nový druh pohonu možno planétu predsa len trochu ohrozuje.

Záleží na tom, kde ste

Skeptici hovoria o elektromobiloch ako o „autách s dlhou výfukovou rúrou“. Elektrina, ktorá elektroauto poháňa, totiž musí byť niekde vyrobená, a elektráreň môže byť rovnakým zdrojom emisií ako benzínové auto.

V každej krajine EÚ okrem Estónska, Poľska, Malty a Lotyšska je elektromobil čistejší ako spaľovacie auto.

Alberto Moro, Laura Lonza

Najekologickejšie autá vypustia okolo 100 gramov oxidu uhličitého na prejdený kilometer a bežné stredne veľké autá zas okolo 140 – 200 gramov CO2.

Rozlišovacím kritériom by malo byť, či viac emisií na jeden kilometer vypustí auto s benzínovým alebo naftovým motorom, prípadne to, koľko emisií vyprodukujú elektrárne, aby vytvorili dosť energie na prejdenie jedného kilometra elektromobilu.

Čistota elektromobilu preto závisí od toho, v ktorej krajine ho nabíjame a z akých elektrární elektrina na jeho nabíjanie pochádza.

Pre každú krajinu Európskej únie existuje údaj, koľko CO2 sa vyprodukuje na jednu kilowatthodinu energie. Toto číslo závisí od energetického mixu v danej krajine – či krajina využíva tepelné alebo jadrové elektrárne, prípadne energiu z obnoviteľných zdrojov.

Situáciu však komplikuje fakt, že niektoré krajiny vyrábajú viac elektriny, ako samé spotrebujú a predávajú ju do iných krajín. To znamená, že sa nemôžeme pozerať na emisie vyprodukovanej elektrickej energie v jednotlivých krajinách, ale na emisie spotrebovanej elektriny.

K tomu ešte treba pripočítať energetickú stratu, ktorá vzniká distribúciou energie z elektrárne až po nabíjačku. Ak nabíjame z klasickej 230-voltovej (nízkonapäťovej) siete, energetická strata môže byť približne päť percent.

Nabíjanie jednosmerným prúdom je o niečo efektívnejšie a auto sa, samozrejme, nabíja rýchlejšie. Napríklad elektromobil Kona Electric sa dokáže na 100-kilowattovej nabíjačke nabiť na 80 percent kapacity za 54 minút.

Ak teda chcete nabíjať z klasickej domácej zásuvky, modernizovaná Kona Electric, ktorú už tento rok Hyundai uvedie na trh, sa dokáže vďaka silnejšej vstavanej 11-kilowattovej nabíjačke nabiť na plný dojazd 449 kilometrov za sedem a pol hodiny, čo je o dve hodiny menej ako doteraz.

Ako je na tom Slovensko?

Najnovšia veľká štúdia o uhlíkovej intenzite členských štátov Európskej únie (koľko gramov CO2 sa spotrebuje na výrobu jednej kilowatthodiny) vyšla na jeseň minulého roka a pozerá sa na produkciu elektriny za rok 2013 – posledný rok, za ktorý boli v čase výskumu všetky dostupné dáta.

Najekologickejšiu elektrinu majú vo Švédsku, kde jedna kilowatthodina spotrebovaná z domácej zásuvky zodpovedá 47 gramom CO2. Nasleduje Francúzsko (105 g CO2/kWh) a Fínsko (211 g CO2/kWh).

Slovensko má so 420 gramami CO2/kWh o niečo „zelenšiu“ elektrinu ako priemer EÚ. Najmenej ekologickú elektrinu má Poľsko (980), Malta (1032) a Lotyšsko (1168).

Na prejdenie jedného kilometra potrebuje elektromobil približne 0,14 až 0,2 kilowatthodiny, čo závisí od veľkosti, váhy, aerodynamiky, sily motora a ďalších faktorov. Vo Fínsku tak elektromobil na prejdenie spotrebuje elektrinu úmernú 6,58 až 9,4 gramom, na Slovensku 58,8 až 84 gramom.

Relatívne ekologické auto so spaľovacím motorom vyprodukuje približne 120 gramov oxidu uhličitého, čo znamená, že v každej krajine EÚ okrem Estónska, Poľska, Malty a Lotyšska je elektromobil čistejší ako spaľovacie auto – a to aj vtedy, ak porovnávame väčšie elektrické SUV s malým hatchbackom s naftovým motorom.

Je výhodou, že elektromobil nevytvára emisie v mestách, ale vo vzdialenejších elektrárňach, na miestach, kde znečistenie vzduchu nie je také kritické a kde hustota osídlenia nie je taká vysoká.

Auto treba vyrobiť aj zrecyklovať

Kritici sa v tomto momente ozvú, že elektromobil nie je veľmi zelené auto ani preto, lebo jeho výroba a recyklácia musí byť určite oveľa náročnejšia ako bežného spaľovacieho auta. Ani toto však nie je pravda.

Zďaleka najviac emisií sa vyprodukuje počas prevádzky auta, čím sa myslí spotreba paliva a jeho výroba, keďže aj rafinovanie benzínu a nafty je energeticky náročné a nezaobíde sa bez emisií.

Samotná výroba a recyklácia auta tak tvoria len zlomok z celkového množstva skleníkových plynov vyprodukovaných počas života auta.

Elektrické autá sú z hľadiska produkcie skleníkových plynov náročnejšie na výrobu a približne rovnako náročné na recykláciu. Ich batérie sa dajú čiastočne recyklovať a môžu poslúžiť na výrobu nových batérií, dajú sa z nich izolovať vzácne zeminy a zbytky sa dajú primiešať do stavebných materiálov.

Na elektrinu nemusíte jazdiť celý čas

Ak si teda vyberáte nové auto, pokojne rozmýšľajte aj nad elektromobilom. Strach z malého dojazdu môže vyriešiť hybrid. Jeho výhodou je, že nevypúšťa emisie v čase, kedy má spaľovací motor bežného auta najnižšiu efektivitu (posúvanie sa v zápchach či manévrovanie v nízkej rýchlosti).

Uvedomuje si to aj Hyundai, ktorý svoj kompaktný eko-model IONIQ priniesol hneď v troch rôznych variantoch. Ako klasický hybrid, plug-in hybrid s možnosťou dobíjania zo siete a elektromobil. Podobne aj SUV Hyundai Kona bude čoskoro okrem elektrickej verzie dostupná aj ako hybrid.

Moderné elektromobily už ponúkajú takú výbavu, akú by im mohli závidieť aj luxusné limuzíny. Vďaka vyhrievaným sedadlám a volantu vám v nich nebude zima ani chvíľu.

Okrem toho automobilky zvyknú do elektromobilov montovať aj najmodernejšie bezpečnostné systémy a asistentov ako adaptívny tempomat či udržiavanie v jazdnom pruhu. Stačí si vybrať, Hyundai ponúka hneď niekoľko možností.

Tento článok vám prináša Hyundai.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci pri novom aute chcú technológie, bonusy a služby navyše!
  2. Hyundai Kona Chilli je štýlová mestská provokatérka
  3. Pranie v potoku je vraj trendy, ale...
  4. Oslava 50. výročia pristátia na Mesiaci aj v Kine Lumiére
  5. Dovolenka na Malorke: Tipy na hotely pre rodiny s deťmi
  6. Už to na vás niekedy padalo?
  7. Príbeh Maťa Homolu: Od malička srdcom pretekár
  8. Najefektívnejšie vám hladinu železa v tele doplní hémové železo
  9. Dvanásť zaujímavých výletov na spestrenie dovolenky v Turecku
  10. Tohtoročná Pohoda bude BEZ starostí
  1. Pekná a upravená záhrada bez námahy nemusí byť iba snom
  2. Lenor – aby bielizeň voňala ako čerstvo vypratá
  3. Pranie v potoku je vraj trendy, ale...
  4. Hyundai Kona Chilli je štýlová mestská provokatérka
  5. Z ukradnutého loga sa môže stať tichý zabijak
  6. Slováci pri novom aute chcú technológie, bonusy a služby navyše!
  7. COOP Jednota má unikátne prepracovaný inšpekčný systém
  8. Nechajte si citlivé informácie pre seba
  9. Sencor klimatizácie – urgentne kontaktujte servis
  10. Tip pre tých, čo chcú bývať v novom už tento rok
  1. Dovolenka na Malorke: Tipy na hotely pre rodiny s deťmi 10 427
  2. Najefektívnejšie vám hladinu železa v tele doplní hémové železo 6 235
  3. Dvanásť zaujímavých výletov na spestrenie dovolenky v Turecku 6 010
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Bulharsku 5 561
  5. Výnimočná učiteľka z Ružomberka 5 263
  6. Elektromobily kúpime lacnejšie. Na cestách bude viac ekovozidiel 4 299
  7. Sporením sa oberáte o peniaze. Najmä v týchto štyroch prípadoch 4 264
  8. Koľko stojí najlacnejší elektromobil? Cena vás poteší 3 898
  9. Rezervujte si last minute dovolenku so zľavou až do 70% 3 882
  10. Pranie v potoku je vraj trendy, ale... 3 570

Téma: Hyundai


Článok je zaradený aj do ďalších tém Elektromobily

Hlavné správy zo Sme.sk

Kresliči na súdoch musia prácu zvládnuť, aj keby viseli za nohy zo stropu

V Spojených štátoch má kreslenie na súde tradíciu, na Slovensku to tak nie je.

Súdny proces s Pavlom Ruskom.
Dobré ráno

Dobré ráno: Koľko rokov väzenia môžu dostať Kočner s Ruskom

O čo ide v kauze zmenky televízie Markíza.

Podcast Dobré Ráno

Rusko spochybňuje účtovníctvo, Kočner žiada presun procesu

Mika zmenky poprel. Podľa Ruska to nie je podstatné.

Pavol Rusko si v pondelok doniesol na hlavné pojednávanie aj flipchart (tabulu na písanie) a kreslil na ňu vzťahy okolo televízie Markíza.
Komentár Zuzany Kepplovej

Matovič to dal na Harabina

Zase musíme byť na Matoviča zlí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Čo sa to deje s pick-upmi v Európe? Ford sa raduje, Mercedes smúti

Kým Ford Ranger láme rekordy, Mercedesu X hrozí koniec.

Mercedes-Benz X a Ford Ranger - dva pick-upy, v dvoch úplne rozdielnych situáciách
Výkonný riaditeľ skupiny PSA Carlos Tavares (vľavo) a výkonný riaditeľ Opel Michael Lohscheller.
Škoda Fabia

Oplatí sa auto na plyn? Seat Leon TGI má pár silných argumentov

S autom na CNG sme sa vybrali z Bratislavy do Košíc.

Seat Leon ST 1,5 TGI