SME
Štvrtok, 21. október, 2021 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Dodržuje váš pneuservis všetky svoje povinnosti? O niektorých ani nemusí vedieť

Čo by ste mali o vašich pneumatikách vedieť.

(Zdroj: OZV Eltma)

V čase, keď sa prezúvajú zimné pneumatiky na letné a naopak, je takmer nemožné nájsť voľný termín v pneuservise.

Lenže čo po zvyšok roka a s povinnosťami, o ktorých sa nerozpráva? Pneuservisy sú povinné robiť ich bez ohľadu na počet zákazníkov alebo ročné obdobie. Pritom niektoré sú pre nich neziskové až stratové. Ktoré to sú?

Bezplatný zber ojazdených pneumatík

Platí to už tri roky, pritom mnohým sa pri informácii, že každý pneuservis je povinný bezplatne zobrať staré pneumatiky, ešte stále zjaví úškrn na tvári.

„Pneuservisy a predajcovia pneumatík sú zo zákona povinní bezplatne prevziať ojazdené pneumatiky bez ohľadu na to, či ich zákazník kúpil u nich alebo či nakúpi ďalší tovar. Likvidácia pneumatiky je totiž započítaná už v jej cene, čo musí byť uvedené aj na predajnom doklade, aby spotrebiteľ vedel, že si za spracovanie zaplatil už pri kúpe,“ vysvetľuje Radim Filák, konateľ neziskovej organizácie zodpovednosti výrobcov Eltma.

Okrem pneuservisov a predajní môžete ojazdené pneumatiky bezplatne odovzdať aj na zberných miestach určených obcami (vo všeobecno záväzných nariadeniach). Tie majú byť viditeľne označené ako „miesto spätného zberu pneumatík“ a majú o tom informovať aj na svojej webstránke.

Všetky miesta by mali mať zazmluvneného výrobcu alebo dovozcu pneumatík, prípadne niektorú organizáciu zodpovednosti výrobcov, ktorá zabezpečí ich odber a konečné spracovanie.

„Vďaka tomu sa nebudú pneumatiky váľať v prírode,“ hovorí Filák.

A čo e-shopy?

Bezplatné odovzdanie pneumatík platí aj v prípade, že ich nakúpite na internetovej stránke bez kamennej predajne.

„Keď niekto predáva pneumatiky výhradne zásielkovým spôsobom, je povinný informovať kupujúceho o mieste, kde mu opotrebované pneumatiky odoberie,“ radí Filák.

Takúto možnosť by mal ponúkať v každom okrese, aby spotrebiteľ nemusel pneumatiky vracať poštou.

Povinná registrácia na ministerstve

Mohlo by sa zdať, že predávať pneumatiky je pomerne jednoduché. Veď tu nakúpim, tam predám a mám vybavené. Lenže nie je to celkom tak.

Každý výrobca a dovozca je povinný registrovať sa na Ministerstve životného prostredia SR a dohodnúť sa, kto bude od neho ojazdené pneumatiky odoberať.

„Ak niekto nakupuje od neregistrovaného výrobcu alebo dovozcu, prechádza zber aj likvidácia pneumatík, ako aj všetky ostatné zákonné povinnosti na neho,“ vysvetľuje Filák.

To, či sa spoločnosť výrobcu alebo dovozcu na ministerstve zaregistrovala, je najlepšie overiť si priamo u nej.

„Na stránkach ministerstva síce existuje register výrobcov, ale nemusí byť kompletný. My na svojej stránke transparentne uvádzame všetkých výrobcov a dovozcov, ktorí s nami spolupracujú,“ odkrýva Filák filozofiu Eltmy.

Každá organizácia zodpovednosti výrobcov by zároveň mala na svojej webovej stránke uvádzať aj sieť zberných miest či zmluvné podmienky. Ak tak nerobí, treba hľadať inú, ktorá vykonáva svoju činnosť seriózne a zodpovedne.

Pneumatika stráca aj štvrtinu váhy

Podnikanie s pneumatikami komplikuje aj fakt, že jeden rok sa líši od druhého. Každý rok sa uvádza na trh iný počet pneumatík a výrazne to ovplyvňuje aj výkonnosť ekonomiky. Keď sa jej darí, firmy majú viac zákaziek a súkromné osoby viac cestujú, kvôli čomu sa viac derú aj samotné pneumatiky.

„Je preto potrebné mať vytvorenú finančnú rezervu, aby bolo možné takéto výkyvy pokryť. Vtedy sa nemôže stať, že by firma skrachovala a povinnosť spätného zberu pneumatík by sa presunula na štát alebo niekoho iného,“ hovorí Filák.

Okrem povinnej finančnej rezervy sa organizácia zodpovednosti výrobcov Eltma snaží presadiť aj opatrenie, že minimálny limit na odber nemá vychádzať z celkovej hmotnosti pneumatík uvedených na trh, ale len zo 75 percent ich váhy.

„Pneumatiky sa totiž používaním menia. Oderom strácajú až štvrtinu váhy, preto je nezmysel započítavať niečo, čo vlastne zoderie cesta,“ hodnotí Filák.

Čo sa deje s jazdenými pneumatikami?

Pneumatiky sa neraz ocitajú aj na miestach, kde nemajú čo robiť. Na čiernych skládkach, v potokoch či na okraji lesa. Dôvodom je nízka osveta medzi verejnosťou, servismi aj obcami. Preto sa Eltma snaží robiť intenzívnejšiu edukačnú kampaň.

„Zbernú sieť budujeme čo najbližšie a najhustejšie ku konečným spotrebiteľom. Pneumatiky nezvážame iba z miest, ktoré sú logisticky a ekonomicky výhodné. Zazmluvňujeme aj odľahlé miesta,“ hovorí Filák o poslaní spoločnosti Eltma, ktorá nebola založená pre vytváranie zisku, ale ako služba verejnosti od výrobcov a dovozcov pneumatík.

V prípade potreby prídu priamo na miesto určenia. Zberné miesta tak nemusia pneumatiky zvážať alebo premiestňovať do väčších miest, odkiaľ by bol odvoz jednoduchší a lacnejší. Eltma to urobí za nich.

Ak by sa stalo, že by predajca alebo servis odmietli prevziať jazdené pneumatiky, Radim Filák odporúča kontaktovať Slovenskú inšpekciu životného prostredia. Zároveň by mali mať splnené aj všetky zákonné povinnosti.

Pneumatiky sa po odovzdaní recyklujú a vyrába sa z nich druhotná surovina. Najskôr sa z nich vyčlení kov a textil, potom sa ekologicky rozomelú, až z nich vznikne granulát. Z neho sa potom vyrábajú gumové koberčeky do áut, obrubníky, mozaikové podlahy, kvetináče či rohože.

„Používa sa aj na výrobu odhlučňovacích pásov pre električky alebo ako prísada do bezhlukového asfaltu. Recyklácia pneumatík je cesta nielen k novým produktom, ale najmä k zlepšeniu prostredia, v ktorom žijeme,“ uzatvára Filák.

Tento článok vám prináša OZV Eltma.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  2. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  3. Šéf Accenture: Nie je nič nezvyčajné, že mám paralelne dva mítingy naraz
  4. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  5. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  6. 4 hi-tech inovácie, ktoré zmenia Slovensko
  7. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  9. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  10. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  3. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  4. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  5. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  6. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  7. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  8. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  9. Stanovisko Asociácie moderných benefitov k TK RÚZ
  10. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 22 961
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 132
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 166
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 5 835
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 5 825
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 735
  7. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 347
  8. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 3 079
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 2 871
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus 2 692
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Judita a Tomáš

Na jej verzii nesedeli nože, rany ani stopy krvi.


12 h
Testovanie na koronavírus.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 446-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 883 obetí.


a 4 ďalší 12 h
Traumatológ Daniel Knapp

Náhrada kĺbu vydrží približne pätnásť rokov.


18. okt

Neprehliadnite tiež

Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt
BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


18. okt
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt

Blogy SME

  1. Rudolf Pado: Čo Vlčan netuší alebo vedome ignoruje
  2. Juraj Halička: Supervýkonné a dokonale presné, také sú naše oči
  3. INEKO: Koronakríza sa v roku 2020 podpísala pod nárast dlhu miest zo 180 na 197 eur na obyvateľa
  4. Miroslav Židek: Čím sú čísla?
  5. Anna Záhorčáková: Vymysli appku, ktorá zlepší svet!
  6. Miroslav Galovič: Stověžatá Praha trocha jinak anebo sedm pražských zastavení. Dnes první, všehochuť bez ladu a skladu (pragomix).
  7. Jan Pražák: Budeš se nám starat o dítě, maminko
  8. Samuel Ivančák: Úvaha (nielen) o rozhlasových kvótach
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 31 011
  2. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 6 462
  3. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 6 343
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 948
  5. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 5 755
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 674
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 4 748
  8. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 4 551
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu