DETROIT/STUTTGART. Na Európskom automobilovom trhu v súčasnosti nastala zaujímavá situácia. Americká automobilka Ford hlási, že v prvej polovici roka 2019 v Európe predala 26 700 kusov modelu Ranger. To je najvyššie číslo od roku 1999, kedy bol tento pracovný pick-up uvedený na trh.
Vyzerá to teda tak, že Európania si svalnaté autá s korbou obľúbili. V nemeckom Stuttgarte by však zrejme nesúhlasili. Mercedes totiž plánuje ukončiť výrobu modelu X necelé tri roky po tom, ako svoj prvý pick-up predstavil svetu.
Je Ford Ranger naozaj taký dobrý, alebo Mercedes jednoducho zakopol?
Ford zvyšuje produkciu
Výroba Rangeru a Rangeru Raptor prebieha v juhoafrickom závode Silverton Assembly, ktorý autami zásobuje až 148 rôznych svetových trhov.
Vďaka európskym nárastom predaja Fordu Ranger (medziročne o 8,2 percenta) bola v závode pridaná tretia výrobná zmena. Fabrika tak namiesto doterajších 506, vyprodukuje až 720 nových pick-upov denne. Ročne teda automobilka vyrobí o 58-tisíc Rangerov viac.
Americkému pracantovi v súčasnosti patrí vyše 30-percentný podiel na európskom trhu vo svojom segmente, čo z neho robí vôbec najúspešnejší pracovný pick-up.

Mercedes pravdepodobne končí
Úplne iné starosti ako Ford má značka s trojcípou hviezdou v znaku. Mercedes len pred nedávnom vstúpil do segmentu s novou triedou X a smelými plánmi.
Trieda X vznikla vďaka kooperácii so značkou Nissan a konštrukčne vychádza z modelu Navara. Japonci sa postarali o spoľahlivú techniku a Mercedes autu dodal luxusný charakter a silný dieselový šesťvalec.
Ani to však nestačilo. V minulom roku si totiž novinku zo Stuttgartu kúpilo iba 16 700 ľudí na celom svete. Teda okrem Ameriky, kde sa však po dohode s Nissanom trieda X vôbec nepredávala.

Kameňom úrazu je zrejme príliš vysoká obstarávacia suma. V prípade, že máte o triedu X záujem, musíte si pripraviť minimálne 37-tisíc eur a to sa ukázalo byť priveľa.
Nemecký pick-up sa snažil konkurenciu poraziť väčšou dávkou luxusu a šesťvalcovým motorom (ktorý okrem neho ponúka už iba Volkswagen Amarok), no zrejme očakával lepší výsledok.
V lacnejšej pracovnej verzii už taký zmysel nedáva a je si parametrami až príliš podobný so súrodencami Nissan Navara a Renault Alaskan.
Mercedes zatiaľ rozhodnutie o ukončení výroby modelu X oficiálne nepotvrdil. Otázna tak ostáva aj ďalšia spolupráca s Renaultom pri malej dodávke Citan.