Seat Toledo s novým extravagantným dizajnom polarizuje motoristickú obec i priaznivcov značky na dva tábory. Seat však týmto modelom dokázal, že jeho produkty majú osobité postavenie v rámci koncernu Volkswagen a hlavný dizajnér Valter de Silva vštepil značke novú identitu športového rodinného vozidla.
Neoprávnené predsudky
Až praktické skúsenosti nám vyvrátili predsudky, ktorým človek podľahne pri pohľade na netradičné tvary zadnej časti. Vysoká karoséria, v opačnom smere zošikmený zadný stĺpik a šikmá predná kapota sú totiž v porovnaní so starým modelom takmer nestráviteľným skokom. Nový dizajn karosérie však vytvoril najlepšie predpoklady na priestranný interiér a posádka má viac miesta i odkladacích priestorov než v ktoromkoľvek inom aute kompaktnej triedy. Prístrojový panel oplýva nápadmi a jednoduchým usporiadaním ovládacích prvkov. Jedine kruhové prístroje na nás pôsobili neprehľadne a chaoticky. Plochá stredová konzola natočená k vodičovi priniesla nový pohľad na rozmiestnenie ovládacích prvkov a jedinou tienistou stránkou v ovládaní auta je výhľad šikmo dopredu. Inteligentné centrálne zamykanie nám viac sťažovalo, ako uľahčovalo život za volantom, pretože na odomknutie všetkých dverí treba dvakrát a v správnom intervale kliknúť na diaľkový ovládač. Po rozbehnutí sa Toledo automaticky zamkne a automaticky sa odomkne až po vypnutí motora a vytiahnutí kľúča. V iných prípadoch treba auto odomykať manuálne tlačidlom pri ručnej brzde. Interiér vrátane veľkých boxov vo dverách, úložných priestorov a perfektne anatomicky tvarovaných sedadiel posúva latku v triede poriadne vysoko. Dokonca aj zadné sedadlá sú anatomicky tvarované, aby si posádka vzadu mohla dokonale vychutnať športovú jazdu. Vysoká strecha dovolila umiestniť zadné sedadlá vysoko nad podlahu. Vznikol tak zaujímavý priestor na nohy a dobrý výhľad aj dozadu. Pri dodržaní bezpečnostného štandardu a zachovaní športovej atmosféry ponúka Toledo zaujímavý priestor pre rodinu. Základný objem batožinového priestoru (500 l) narastie jednoduchým sklopením zadných operadiel do jednej roviny s dvojitým dnom kufra. Našej pozornosti neušiel ani praktický odkladací box na spodnej strane krytu batožinového priestoru vhodný na kabelku alebo dáždnik.
Tradičný Seat
Napohľad vysoké Toledo jazdí veľmi bezpečne a bez dramatického nakláňania karosérie. Športovo ladený podvozok by si vzhľadom na kvalitu našich ciest zaslúžil mäkšie pruženie. Dobre zladené poháňacie ústrojenstvo vrátane podvozka, prevodovky a motora pochádza z dielní VW a používa ho aj Golf piatej generácie. Starší a lacnejší naftový motor 1,9 TDI s výkonom 77 kW (105 k) pracuje pomerne hlučne a zvlášť v nižších otáčkach a rýchlostiach dáva najavo, že je diesel. Krútiaci moment 250 Nm nastupuje veľmi rázne už pri 1900 otáčkach, ale pomerne rýchlo sa stráca. Napriek tomu ho považujeme za výborný základ spomedzi naftových motorov hlavne z pohľadu nákupnej ceny i spotreby, ktorá v teste predstavovala iba 5,6 l/100 km.
Komerčne úspešný modelový rad značky dostal novú fazónu, ktorá doviedla motoristickú verejnosť do rozpakov. S istotou však možno povedať, že Toledo predstavuje veľmi zaujímavé skĺbenie športového auta, rodinného liftbacku, minivanu a kombi.
Sedenie vzadu patrí k silným stránkam modelu. Na výrazné anatomické tvarovanie krajných sedadiel síce doplatí pasažier v strede, pretože koncepcia zadných sedadiel počíta s dvomi dospelými. Tí si môžu pohodlne “natiahnuť“ nohy do veľkého priestoru pod prednými sedadlami.
Interiér rodinného auta so športovým nádychom má svojskú ale veľmi praktickú podobu. Problematický výhľad šikmo dopredu typický pre minivany nevyriešilo ani malé trojuholníkové okienko.
Súčasne so sklopením operadla klesne aj sedák a tak vznikne rovná podlaha s dnom batožinového priestoru. Polohovateľné operadlá zlepšujú komfort pasažierov vzadu a zvyšujú využiteľnosť kufra. Napríklad pri nakladaní kočíka obyčajne prekáža práve horná hrana operadla. V Tolede možno potrebné centimetre dohnať zmenou jeho polohy.
Stredné úzke sedadlo slúži aj ako lakťová opierka s držiakom na nápoje. Kotviaci mechanizmus bezpečnostných pásov vyčnieva z profilu sedadla a tlačí stredného pasažiera do zadnej časti tela.
Nepopierateľné výhody má aj dvojité dno batožinového priestoru, nezistili sme však akú nosnosť má deliaca doska.