SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Beriete staršie auto na STK? Na čo si dať pozor

Problém môžu mať, paradoxne, aj novšie autá.

(Zdroj: Peter Kálmán)

BRATISLAVA. Technická a emisná kontrola auta začala pripomínať návštevu lekára. Nikto sa na ňu neteší, ale je rád, keď sa k nemu vôbec dostane.

Stanice technickej kontroly sú už prísnejšie, celý priebeh kontroly zaznamenáva zvýšený počet kamier, takže proces sa nedá urýchliť. Na jednej linke by malo byť len jedno auto a dvaja technici.

Nejde len o formality, od mája stúpol počet áut, ktoré kontrolou neprešli.

Pri čakacej lehote aj niekoľko mesiacov si, pochopiteľne, kontrolu nikto nechce zopakovať. Riziko, že neprejdete, sa dá našťastie celkom jednoducho znížiť, ak pred STK dáte auto do poriadku. Na čo si dať teda pozor?

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Servis nechajte na odborníkov

STK sme skúsili absolvovať so 16-ročným autom. Takto staré auto treba na kontrolu pripraviť.

Čím je auto staršie, tým viac treba riešiť dilemu, ktoré investície doň ešte majú zmysel a ktoré už nie.

V našom prípade išlo o Renault Kangoo z roku 2003 v dobrom technickom stave a s nájazdom pod stotisíc kilometrov.

Keďže sme nechceli nechať nič na náhodou, padla voľba absolvovať prehliadku pred STK v autorizovanom servise.

Skontrolovať treba auto aj pod povrchom

"Pri staršom aute je určite dobré skontrolovať stav náprav, tiež či neunikajú kvapaliny, a stav bŕzd. To sú najzákladnejšie veci, na ktoré sa pri STK zameriavajú. Ďalej sú to svetlá, či svietia a či sú správne nastavené. Výmenou žiarovky alebo prejazdom výtlkov sa mohli medzičasom rozladiť," vysvetľuje Michal Lovíšek, vedúci servisu Renault Retail Group v Bratislave.

Skryť Vypnúť reklamu

Keď sa naše auto dostalo na zdvihák, ukázal sa prvý problém - predné brzdy. Hoci auto ešte dobre brzdilo, kotúče boli sčasti silno skorodované, čo znamená, že sa nerovnomerne opotrebovali a brzdný účinok bol iba v strede.

"Takéto brzdy už sú dôvodom, aby auto neprešlo technickou kontrolou," skonštatoval pri obhliadke vedúci servisu.

Zabúdať by sa nemalo ani na stav pneumatík vrátane rezervy. Platí, že ak dostanete defekt a vymeníte koleso, treba aj tak čo najskôr navštíviť pneuservis a mať opäť rezervu. Pri kontrole nejde ani tak o vek ako o hĺbku dezénu. Tá nesmie byť pri letných pneumatikách menej ako 1,6 mm, no výmena sa sa odporúča už pri 3 mm a veku päť rokov.

Problémy môžu narobiť aj poškodenia čelného skla od kameňov s priemerom väčším ako 20 milimetrov.

Skryť Vypnúť reklamu

Menšie sa síce dajú opraviť, no nesmú byť v zornom poli vodiča, pretože oprava by mohla spôsobiť iné lámanie svetla.

Ak je teda sklo poškodené pred vodičom alebo pri kraji, treba ho vymeniť.

Dôvod, prečo auto na prvýkrát neprejde technickou kontrolou, môže byť celkom banálny, napríklad v podobe nesvietiaceho svetla, nekompletnej povinnej výbavy alebo expirovanej lekárničky.

"Nefungujúce komfortné prvky výbavy ako klimatizácia alebo vyhrievanie sedadiel nemajú vplyv na technickú kontrolu, ale napríklad pokazené elektrické sťahovanie okien už môže byť problém. Všetko však nakoniec závisí od konkrétnych pracovníkov STK," dodáva Lovíšek.

Problém môžu spôsobiť svietiace varovné kontrolky na prístrojovej doske, ktoré sú znakom, že niečo nie je v poriadku. Auto sa na kontrole pripája na diagnostiku a tá nesmie ukázať chybové hlásenia. Aj preto je dobré podobné problémy zistiť ešte predtým v servise.

Skryť Vypnúť reklamu

Sprísnili sa najmä emisie

Technická kontrola už nie je takým postrachom, akým sa teraz stala emisná kontrola so sprísnenými normami na dymivosť auta. Môže sa stať, že neprejde už dvoj- či štvorročné auto, ktoré ide na svoju prvú kontrolu.

"Väčšina servisov dymivosť nedokáže zmerať, stáva sa preto, že prekročené hodnoty sa majiteľ dozvie až pri emisnej kontrole. Potom mu neostáva nič iné, ako sa vrátiť do servisu a ten musí krok za krokom zisťovať, kde je problém," vysvetľuje Lovíšek.

Napriek tomu nie je dôvod na paniku, najmä ak máte staré auto v dobrom technickom stave.

Zmena sa týka áut s benzínovým motorom, ktoré boli ako nové registrované po roku 2005 (norma Euro 4) a áut s naftovým motorom až po roku 2017. Pre staršie autá sa teda normy nesprísňovali.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri emisnej kontrole sa merajú koncentrácie oxidu uhoľnatého (CO) a nespálených uhľovodíkov (HC). Práve ich najvyššia povolená koncentrácia sa znižovala.

Súvisiaci článok Za neplatné osvedčenie je mastná pokuta Čítajte 

Zatiaľ čo v minulosti bola prípustná hodnota 1,0 g/km HC, teraz je to 0,6 g/km.

Netreba sa však báť, pokiaľ je motor v poriadku, koncentrácia HC nepresahuje 0,3 g/km. Veľa závisí od správne fungujúceho katalyzátora.

Pri dieselových autách je dôležité, aby mali v poriadku EGR ventil na recirkuláciu výfukových plynov na elimináciu škodlivých oxidov dusíka (NOX) a filter pevných častíc (DPF).

Pokiaľ vodič do týchto zariadení nerobil zásahy a motor bol správne zabehnutý, nemal by mať pri kontrole problém.

Autorizovaný servis sa vyplatí novším autám

Výrobcovia samozrejme odporúčajú, aby sa s ich autami chodilo do autorizovaných servisov, sú to služby, z ktorých je nemalý zisk.

Skryť Vypnúť reklamu

Výhodou je zaznamenávanie servisnej histórie, ktorá je v dnes už samozrejme v elektronickej forme a je medzinárodná. Úplné záznamy sa zídu pri predaji auta, ale aj pre predpísané servisné úkony, ktoré pre každé vozidlo stanovuje výrobca.

Platí však, že čím je auto staršie, tým menej sa jeho majiteľovi oplatí chodiť do autorizovaného servisu. Ten preto láka majiteľov starších áut rôznymi zľavami.

Kontrola plná paradoxov

V médiách sa v poslednom čase objavili články o dlhých čakacích lehotách na STK aj množstva neprechádzajúcich áut. Scenár, ktorý spôsobil paniku v objednávaní sa s autom na technickú a emisnú kontrolu, môžeme potvrdiť len čiastočne.

Súvisiaci článok V Bratislave týždne, v Martine mesiace. Ako dlho si počkáte na STK? Čítajte 

Je pravda, že čakacie lehoty sa od 20. mája predĺžili pre prísnejšiu kontrole a čas, ktorý musí auto stráviť pod dohľadom kamier.

Skryť Vypnúť reklamu

Za deň tak jedna stanica technickej kontroly vybaví menší počet áut ako v minulosti.

Pri snahe objednať sa telefonicky sme zistili, že skôr sa na rad dostanete, ak s autom prídete bez snahy dohadovať sa vopred.

Takáto situácia je spôsobená nedostatkom technikov, takže pri záujme o termín v predstihu sa často dozviete, že na nasledujúci mesiac sa zatiaľ objednávky neprijímajú, lebo nie je ešte pracovný rozpis technikov.

Osvedčila sa nám nakoniec rada skúsiť sa objednať k STK mimo mesta, v tomto prípade Bratislavy. Okolité obce sú síce vzdialenejšie, ale nápor je menší a skôr sa dopracujete k termínu.

Treba sa tiež pripraviť na spoluprácu so servisnými technikmi. Samotná kontrola totiž v snahe stihnúť čo najviac áut v súčasnosti pripomína výrobu na bežiacom páse. Naďalej platí, že čo kamera nevidí, to srdce nebolí.

Skryť Vypnúť reklamu

Auto síce musí na kontrole stráviť určitý čas, čo bolo v našom prípade približne 40 minút, no ak je na fotografiách vytvorených kamerovým záznamom osamote, je všetko v poriadku. Popritom sa však dá šikovne vybaviť aj ďalšie auto, ktoré medzi jednotlivými úkonmi čaká mimo záberu kamery.

Kontrolou sme so starším Renaultom nakoniec bez problémov prešli a emisná aj technická nás dokopy stáli 85 eur. V prípade, že na prvýkrát neprejdete, začne vám plynúť dvojmesačná lehota na nápravu nedostatkov. Opakované absolvovanie kontroly je lacnejšie, ale bude vás stáť minimálne ďalších 30 eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 25 868
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 21 429
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 548
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 542
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 637
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 048
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 910
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 627
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 433
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 760
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Renault

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
STK
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Palác pri Čiernom mori má podľa Navaľného patriť Putinovi.
Ilustračné foto.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako Sulík s Remišovou zle zapli gombík

Didaktická príručka pre budúcich členov koalícií.

Peter Tkačenko
Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.