SME
Nedeľa, 25. august, 2019 | Meniny má Ľudovít

Beriete staršie auto na STK? Na čo si dať pozor

Problém môžu mať paradoxne aj novšie autá.

(Zdroj: Peter Kálmán)

BRATISLAVA. Technická a emisná kontrola auta začala pripomínať návštevu lekára. Nikto sa na ňu neteší, ale je rád, keď sa k nemu vôbec dostane.

Stanice technickej kontroly sú už prísnejšie, celý priebeh kontroly zaznamenáva zvýšený počet kamier, takže proces sa nedá urýchliť. Na jednej linke by malo byť len jedno auto a dvaja technici.

Nejde len o formality, od mája stúpol počet áut, ktoré jednoducho neprešli kontrolou.

Pri čakacej dobe aj niekoľko mesiacov si pochopiteľne nikto nechce zopakovať kontrolu. Riziko, že neprejdete, sa dá našťastie celkom jednoducho znížiť, ak pred STK dáte auto do poriadku. Na čo si dať teda pozor?

Článok pokračuje pod video reklamou

Servis nechajte na odborníkov

STK sme skúsili absolvovať so 16-ročným autom. Takto staré auto treba na kontrolu pripraviť.

Čím je auto staršie, tým viac treba riešiť dilemu, ktoré investície doňho ešte majú zmysel a ktoré už nie.

V našom prípade išlo o Renault Kangoo z roku 2003 v dobrom technickom stave a s nájazdom pod 100-tisíc kilometrov.

Keďže sme nechceli nechať nič na náhodou, padla voľba absolvovať prehliadku pred STK v autorizovanom servise.

Skontrolovať treba auto aj pod povrchom

"Pri staršom aute je určite dobré skontrolovať stav náprav, tiež či neunikajú kvapaliny, a stav bŕzd. To sú najzákladnejšie veci, na ktoré sa pri STK zameriavajú. Ďalej sú to svetlá, či svietia a či sú správne nastavené. Výmenou žiarovky alebo prejazdom výtlkov sa mohli medzičasom rozladiť," vysvetľuje Michal Lovíšek, vedúci servisu Renault Retail Group v Bratislave.

Keď sa naše auto dostalo na zdvihák, ukázal sa prvý problém - predné brzdy. Hoci auto ešte dobre brzdilo, kotúče boli z časti silno skorodované, čo znamená, že sa nerovnomerne opotrebovali a brzdný účinok bol iba v strede.

"Takéto brzdy už sú dôvodom, aby auto neprešlo technickou kontrolou," skonštatoval pri obhliadke vedúci servisu.

Zabúdať by sa nemalo ani na stav pneumatík, vrátane rezervy. Platí, že pokiaľ dostanete defekt a vymeníte koleso, treba aj tak čo najskôr navštíviť pneuservis a mať opäť rezervu. Pri kontrole nejde ani tak o vek, ako o hĺbku dezénu. Tá nesmie byť pri letných pneumatikách menej ako 1,6 mm, no výmena sa sa odporúča už pri 3 mm a veku 5 rokov.

Problémy môžu narobiť aj poškodenia čelného skla od kameňov s priemerom väčším ako 20 milimetrov.

Menšie sa síce dajú opraviť, no nesmú byť v zornom poli vodiča, pretože oprava by mohla spôsobiť iné lámanie svetla.

Pokiaľ je teda sklo poškodené pred vodičom alebo pri kraji, treba ho vymeniť.

Dôvod, prečo auto na prvýkrát neprejde technickou kontrolou, môže byť celkom banálny, napríklad v podobe nesvietiaceho svetla, nekompletnej povinnej výbavy alebo expirovanej lekárničky.

"Nefungujúce komfortné prvky výbavy, ako klimatizácia alebo vyhrievanie sedadiel nemajú vplyv na technickú kontrolu, ale napríklad pokazené elektrické sťahovanie okien už môže byť problém. Všetko však nakoniec záleží od konkrétnych pracovníkov STK," dodáva Lovíšek.

Problém môžu spôsobiť svietiace varovné kontrolky na prístrojovej doske, ktoré sú znakom, že niečo nie je v poriadku. Auto sa na kontrole pripája na diagnostiku a tá nesmie ukázať chybové hlásenia. Aj preto je dobré podobné problémy zistiť ešte predtým v servise.

Sprísnili sa najmä emisie

Technická kontrola už nie je takým postrachom, akým sa teraz stala emisná kontrola so sprísnenými normami na dymivosť auta. Môže sa stať, že neprejde už dvoj- či štvorročné auto, ktoré ide na svoju prvú kontrolu.

"Väčšina servisov dymivosť nedokáže zmerať, stáva sa preto, že prekročené hodnoty sa majiteľ dozvie až pri emisnej kontrole. Potom mu neostáva nič iné, ako sa vrátiť do servisu a ten musí krok po kroku zisťovať, kde je problém," vysvetľuje Lovíšek.

Napriek tomu nie je dôvod na paniku, najmä ak máte staré auto v dobrom technickom stave.

Zmena sa týka áut s benzínovým motorom, ktoré boli ako nové registrované po roku 2005 (norma Euro 4) a áut s naftovým motorom až po roku 2017. Pre staršie autá sa teda normy nesprísňovali.

Pri emisnej kontrole sa merajú koncentrácie oxidu uhoľnatého (CO) a nespálených uhľovodíkov (HC). Práve ich najvyššia povolená koncentrácia sa znižovala.

Súvisiaci článok Za neplatné osvedčenie je mastná pokuta Čítajte 

Zatiaľ čo v minulosti bola prípustná hodnota 1,0 g/km HC, teraz je to 0,6 g/km.

Netreba sa však báť, pokiaľ je motor v poriadku, koncentrácia HC nepresahuje 0,3 g/km. Veľa závisí od správne fungujúceho katalyzátora.

Pri dieselových autách je dôležité, aby mali v poriadku EGR ventil na recirkuláciu výfukových plynov na elimináciu škodlivých oxidov dusíka (NOX) a filter pevných častíc (DPF).

Pokiaľ vodič do týchto zariadení nerobil zásahy a motor bol správne zabehnutý, nemal by mať pri kontrole problém.

Autorizovaný servis sa vyplatí novším autám

Výrobcovia samozrejme odporúčajú, aby sa s ich autami chodilo do autorizovaných servisov, sú to služby, z ktorých je nemalý zisk.

Výhodou je zaznamenávanie servisnej histórie, ktorá je v dnešnej dobe už samozrejme v elektronickej forme a je medzinárodná. Úplné záznamy sa zídu pri predaji auta, ale aj pre predpísané servisné úkony, ktoré pre každé vozidlo stanovuje výrobca.

Platí však, že čím je auto staršie, tým menej sa jeho majiteľovi oplatí chodiť do autorizovaného servisu. Ten preto láka majiteľov starších áut rôznymi zľavami.

Kontrola plná paradoxov

V médiách sa v poslednej dobe objavili články o dlhých čakacích dobách na STK aj množstva neprechádzajúcich áut. Scenár, ktorý spôsobil paniku v objednávaní sa s autom na technickú a emisnú kontrolu, môžeme potvrdiť len čiastočne.

Súvisiaci článok V Bratislave týždne, v Martine mesiace. Ako dlho si počkáte na STK? Čítajte 

Je pravda, že čakacie doby sa od 20. mája predĺžili kvôli prísnejšej kontrole a času, ktorý musí auto stráviť pod dohľadom kamier.

Za deň tak jedna stanica technickej kontroly odbaví menší počet áut ako v minulosti.

Pri snahe objednať sa telefonicky, sme zistili, že skôr sa na rad dostanete, ak s autom prídete bez snahy dohadovať sa vopred.

Takáto situácia je spôsobená nedostatkom technikov, takže pri záujme o termín v predstihu sa často dozviete, že na nasledujúci mesiac sa zatiaľ objednávky neprijímajú, lebo nie je ešte pracovný rozpis technikov.

Osvedčila sa nám nakoniec rada skúsiť sa objednať k STK mimo mesta, v tomto prípade Bratislavy. Okolité obce sú síce vzdialenejšie, ale nápor je menší a skôr sa dopracujete k termínu.

Treba sa tiež pripraviť na spoluprácu so servisnými technikmi. Samotná kontrola totiž v snahe stihnúť čo najviac áut v súčasnosti pripomína výrobu na bežiacom páse. Naďalej platí, že čo kamera nevidí, to srdce nebolí.

Auto síce musí na kontrole stráviť určitý čas, čo bolo v našom prípade približne 40 minút, no pokiaľ je na fotografiách vytvorených kamerovým záznamom osamote, je všetko v poriadku. Popritom sa však dá šikovne odbaviť aj ďalšie auto, ktoré medzi jednotlivými úkonmi čaká mimo záberu kamery.

Kontrolou sme so starším Renaultom nakoniec bez problémov prešli a emisná aj technická nás dokopy stáli 85 eur. V prípade, že na prvýkrát neprejdete, začne vám plynúť dvojmesačná lehota na nápravu nedostatkov. Opakované absolvovanie kontroly je lacnejšie, ale bude vás stáť minimálne ďalších 30 eur.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta
  2. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  3. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  4. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  5. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  6. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  7. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  8. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  9. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku?
  1. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta
  2. Mimoriadny úspech na medzinárodnej súťaži v Číne
  3. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  4. Filmári objavili skryté krásy Novej Bane – tu je video
  5. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Prvá časť
  6. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  7. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  8. Opätovne ožíva bratislavská Koliba Expo
  9. Prvý dojem urobíte len raz. Prečo to platí práve pri predaji?
  10. Otvoria prvú časť zrekonštruovaného Polusu
  1. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich? 58 687
  2. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta 10 270
  3. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 10 161
  4. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco 9 517
  5. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 9 014
  6. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 8 494
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 6 579
  8. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži 6 512
  9. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami 4 948
  10. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 770

Téma: Renault


Článok je zaradený aj do ďalších tém STK

Hlavné správy zo Sme.sk

Fobia Kid na koncerte.
Ilustračné foto
Píše Mikuláš Sliacky

Fico by si mal kúpiť kladivo

Nebyť Lucie Žitňanskej, už by Jankovská bola v Súdnej rade.

Štátna tajomníčka ministerstva spravodlivosti Monika Jankovská.
Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kamiq

Nemecko chce do roka 2022 dostať na cesty milión elektromobilov

Začiatkom roka bolo v Nemecku registrovaných len 83-tisíc čisto elektrických vozidiel.

Nabíjací konektor je schovaný v zadnom nárazníku.

Automobilový dodávateľ IAC otvorí v Rakúsku nový výskumno-vývojový areál

Zariadenie v Burgenlandsku má vytvoriť približne 200 pracovných miest.

Skontroluje sa dotiahnutie matíc na kolesách, podľa objednávky zákazníka montujú ochranné matice.
Toyota Corolla Hatchback