SME
Sobota, 13. august, 2022 | Meniny má Ľubomír

Trojbodový pás zachraňuje životy už 60 rokov. Aká je jeho história?

Prevratný vynález získal mnoho ocenení.

Trojbodový bezpečnostný pás sa začal používať začiatkom 60-tych rokov.Trojbodový bezpečnostný pás sa začal používať začiatkom 60-tych rokov. (Zdroj: Volvo)

Trojbodové bezpečnostné pásy nie sú iba neodmysliteľnou súčasťou moderných áut, ale už niekoľko desiatok rokov aj ich povinnou výbavou. Celý príbeh okolo najznámejšieho bezpečnostného prvku sa však začal písať už v roku 1958.

Práve v tom období totiž Gunnar Engellau, vtedajší prezident Volva, zamestnal muža menom Nils Ivar Bohlin ako bezpečnostného inžiniera. Bohlin dovtedy pracoval pre spoločnosť SAAB (Svenska Aeroplan Aktiebolaget), v ktorej sa venoval vývoju katapultovacích sedadiel pre vojenské prúdové stíhačky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Tempomat poznáme už 70 rokov. Ako pracuje a čo znamená, keď je adaptívny? Čítajte 

Švédska automobilka mala už pred príchodom skúseného konštruktéra rozbehnutý vlastný vývoj rôznych bezpečnostných systémov.

Patrili medzi nich napríklad teleskopický stĺpik riadenia, kožené čalúnenie interiéru a predovšetkým dvojbodový bezpečnostný pás.

Bezpečnostný pás, ktorý Volvo v tom čase využívalo síce dokázal pri nehode udržať telo v sedadle, no spona bola umiestnená presne v oblasti hrudného koša a mohla spôsobiť devastačné poranenia.

Práve to bol dôvod, prečo Bohlin vymyslel lepšiu alternatívu. Jeho prioritou malo byť, aby spodná, ako aj vrchná časť tela, boli pevne zafixované a nehrozilo riziko zabitia samotným pásom.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 772
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 14 438
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 726
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 655
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 4 692
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 483
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 154
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 585
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Urologička Patrícia Häuserová.

Ochorením trpia častejšie ženy než muži.


8. aug
Otvorenie novej prevádzky rýchleho občerstvenia namiesto McDonald´s v Moskve.

Namiesto Instagramu Rosgram, namiesto Coca-Coly Ivan - čaj… Sankcie nás nezlomia.


9. aug
Bývalý americký prezident Barack Obama.

Obamove pamäte hovoria o lídroch s víziami a uvoľňujú miesto ďalším.


11. aug
Húfnica Zuzana 2.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 10 h

Blogy SME

  1. Marek Kytka: Oba góly Slovanu Bratislava proti Olympiakosu takmer zbúrali štadión!
  2. Za živé rieky: Ipeľ. Rozdelená krajina, rozdelená rieka
  3. Daniel Bíro: Mestské legendy - čo sú zač? A s ktorými príbehmi sa môžeme stretnúť?
  4. Věra Tepličková: Koniec strachu alebo Už len svetlé zajtrajšky (optimistická úvaha na víkend)
  5. Katarína Chudá: Amrita Sher-gil: škandalózny život indickej maliarky
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3
  7. Štefan Vidlár: My dúchotci
  8. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022. Časť 3 - Budatínsky hrad. Exteriér a park.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 994
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 12 800
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 9 930
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 381
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 830
  6. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 5 906
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 699
  8. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 3 568
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu