SME

Trojbodový pás zachraňuje životy už 60 rokov. Aká je jeho história?

Prevratný vynález získal mnoho ocenení.

Trojbodový bezpečnostný pás sa začal používať začiatkom 60-tych rokov.Trojbodový bezpečnostný pás sa začal používať začiatkom 60-tych rokov. (Zdroj: Volvo)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Trojbodové bezpečnostné pásy nie sú iba neodmysliteľnou súčasťou moderných áut, ale už niekoľko desiatok rokov aj ich povinnou výbavou. Celý príbeh okolo najznámejšieho bezpečnostného prvku sa však začal písať už v roku 1958.

Práve v tom období totiž Gunnar Engellau, vtedajší prezident Volva, zamestnal muža menom Nils Ivar Bohlin ako bezpečnostného inžiniera. Bohlin dovtedy pracoval pre spoločnosť SAAB (Svenska Aeroplan Aktiebolaget), v ktorej sa venoval vývoju katapultovacích sedadiel pre vojenské prúdové stíhačky.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Tempomat poznáme už 70 rokov. Ako pracuje a čo znamená, keď je adaptívny? Čítajte 

Švédska automobilka mala už pred príchodom skúseného konštruktéra rozbehnutý vlastný vývoj rôznych bezpečnostných systémov.

Patrili medzi nich napríklad teleskopický stĺpik riadenia, kožené čalúnenie interiéru a predovšetkým dvojbodový bezpečnostný pás.

Bezpečnostný pás, ktorý Volvo v tom čase využívalo síce dokázal pri nehode udržať telo v sedadle, no spona bola umiestnená presne v oblasti hrudného koša a mohla spôsobiť devastačné poranenia.

Práve to bol dôvod, prečo Bohlin vymyslel lepšiu alternatívu. Jeho prioritou malo byť, aby spodná, ako aj vrchná časť tela, boli pevne zafixované a nehrozilo riziko zabitia samotným pásom.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C64M7 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Volvo

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 426
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 515
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 082
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 174
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 600
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 479
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 312
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 264
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu