SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Kupujete si SUV do mesta? Kedy sa oplatí benzín, diesel alebo hybrid

Hybridný pohon šetrí palivo, výbava nervy vodiča.

(Zdroj: Lexus)

Nepotrebujete jazdiť do terénu na to, aby ste si kúpili SUV. Výhody auta s vysokou stavbou karosérie a vyšším podvozkom oceníte aj v meste.

Analytici hlásia, že 70 percent modelov, ktoré v najbližších rokoch prídu na trh, budú mať prvky SUV.

Do SUV sa vám bude pohodlnejšie nastupovať, ľahšie si do kufra položíte pracovnú tašku či malý nákup (vďaka vyššej podlahe sa nemusíte zohýbať), spoza volantu budete mať lepší výhľad a robustná stavba karosérie poskytuje vysokú bezpečnosť pre celú posádku.

Niet divu, že SUV sú dnes také populárne a čoraz častejšie ich stretávame na cestách – aj v meste, pred nákupným centrom či na parkovisku medzi bytovkami. Analytici hlásia, že až 70 percent nových modelov, ktoré v najbližších rokoch prídu na trh, budú mať prvky SUV ako robustnejší vzhľad, vyšší podvozok či pohon všetkých kolies.

Povedzme, že si chcete kúpiť SUV najmä na jazdenie po meste. Vysoké auto pomôže pri častom nastupovaní, pri jazde po rozbitých cestách či pri parkovaní na obrubník, kedy pneumatiky s vyššími bočnicami tlmia nárazy a chránia disk pred poškodením.

Ktoré si však vybrať? Každá automobilka sa dnes snaží ponúkať nie jedno, ale hneď niekoľko modelov v rôznych veľkostiach.

Aj menšie SUV môže byť vysoké

Ešte pred pár rokmi boli SUV hlavne veľké škatule, ktoré zaberali na ceste veľa miesta a ťažko sa s nimi parkovalo.

Automobilky však v ostatných rokoch vypočuli priania zákazníkov a začali pre nich vyrábať aj menšie štýlovejšie SUV modely navrhnuté tak, aby sa s nimi dobre jazdilo práve po meste.

Príkladom môže byť Lexus UX. Výrobca o ňom hovorí, že má najmenší polomer otáčania v segmente – 10,4 metra, čo je len o 0,4 metra viac ako mestské miniauto Toyota Yaris. Má tiež najnižšie ťažisko spomedzi všetkých SUV, vďaka čomu bude stabilne sedieť na ceste.

Požiadavku zákazníkov na ľahšie manévrovanie riešia aj parkovacie senzory či kamery – nielen cúvacia, ale aj s pohľadom z vtáčej perspektívy. Moderné parkovacie senzory tiež vedia pri cúvaní z radu zaparkovaných áut upozorniť na približujúce sa vozidlo, aby ste mu nevošli do cesty.

Čo má byť pod kapotou?

Ak si vyberáte SUV do mesta, mali by ste pozerať po takých, ktoré majú hybridný pohon. Hybridy totiž dokážu nabíjať batériu prebytočnou energiou pri spomaľovaní (rekuperácia), ktorá by pri klasickom aute unikla do okolia v podobe tepla z bŕzd.

Energia uložená z brzdenia potom poháňa kolesá v prípadoch, kedy má spaľovací motor najvyššiu spotrebu – pri rozbiehaní či manévrovaní pri nízkych rýchlostiach. Aj hybrid bez možnosti dobíjania pomáha zároveň znižovať spotrebu, ale aj šetriť brzdy aj motor.

Lexus používa pre tento typ pohonu označenie samonabíjací hybrid, keďže pri ňom úplne odpadá starosť o nabíjanie auta zo siete a dôležité je nabíjanie pomocou zužitkovanej energie z brzdenia.

Vďaka hybridnému pohonu má model UX 250h emisie oxidu uhličitého vo výške len od 94 gramov na kilometer, čím sa radí medzi najúspornejšie SUV na trhu.

Ak hybrid nechcete, druhou najlepšou voľbou je stále benzínový motor, ideálne atmosférický bez turba. Má plynulejší priebeh výkonu, takže sa skôr hodí na jazdenie po meste, kde sa častejšie zrýchľuje.

Je tiež jednoduchší na údržbu – má menej dielov, ktoré si dlhodobo budú vyžadovať servis a pri benzínovom motore tiež odpadá starosť s pravidelným dolievaním aditíva AdBlue. Do benzínových motorov netreba dolievať močovinu, sú ekologické aj bez nej.

Štvorkolku nepotrebujete, batérie veľmi pomôžu

S karosériou SUV sa často spájal pohon všetkých kolies, no čoraz viac modelov prichádza na trh aj s pohonom len jednej nápravy.

Ak sa naozaj väčšinu času zdržujete v meste, je možné, že pohon 4x4 ani nevyužijete a bude vám len na príťaž. Štvorkolka totiž zvyšuje hmotnosť auta, mechanický odpor a vo výsledku aj spotrebu, niekedy aj o takmer dva litre na sto kilometrov.

Lexus UX 250h ponúka obe možnosti. Okrem klasického predného pohonu, aj pohon 4x4. V tomto prípade zadné kolesá poháňa len elektromotor. To odstraňuje nevýhody klasickej štvorkolky, no zachováva vyššiu priľnavosť na klzkom povrchu.

Či už sa rozhodnete pre hybridný alebo benzínový motor, samozrejmosťou by mala byť automatická prevodovka. S ňou odpadá starosť o radenie rýchlostí a tým aj opotrebovanie ďalšieho dielu – spojky. Dnešné automatické prevodovky už nemajú nevýhody ako pomalšiu akceleráciu či vyššiu spotrebu.

Investícia sa vám vyplatí dvakrát

Súčasným trendom je aj rozširovanie bezpečnostných a komfortných prvkov. Napríklad Lexus UX má už v základnej výbave za necelých 37-tisíc eur adaptívny tempomat a systém na udržiavanie v jazdných pruhoch, takže dokáže jazdiť poloautonómne.

Súčasťou balíka je aj automatické prepínanie diaľkových svetiel a protikolízny systém, ktorý dokáže zabrzdiť namiesto vodiča, aby sa vyhol čelnej zrážke.

Ešte pred pár rokmi boli podobné systémy vyhradené len pre najluxusnejšie, teda najdrahšie a najväčšie modely. Automobilky sa však rozhodli ich montovať aj do menších SUV, aby si ich mohli užívať aj tí, ktorí nepotrebujú nevyhnutne veľké auto.

Dá sa povedať, že výber správneho SUV sa vám vyplatí dvakrát – pri kúpe aj pri následnom predaji. Vďaka vysokej spoľahlivosti sa Lexusy (a sesterské Toyoty) umiestňujú na vrchole rebríčkov spoľahlivosti nových áut. Vysoká kvalita v kombinácii s bohatou výbavou z nich robí autá, ktoré si aj po rokoch držia svoju cenu.

Tento článok vám prináša Lexus.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Advertisement
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 016
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 258
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 868
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 218
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 858
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 044
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 335
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 351
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 303
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 124
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Lexus

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Najväčší žúr v histórii krajiny

Niektoré slovenské idiomy po tomto víkende už nebudú, čo bývali.

Koronavírus: Počet vážnych prípadov prekročil v Česku prvýkrát tisícku (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728 ľudí. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Ilustračná fotografia.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L je zabudnutým rekordérom

Auto vážilo len 826 kilogramov.

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.