SME
Utorok, 15. október, 2019 | Meniny má Terézia
INZERCIA

Kupujete si SUV do mesta? Kedy sa oplatí benzín, diesel alebo hybrid

Hybridný pohon šetrí palivo, výbava nervy vodiča.

(Zdroj: Lexus)

Nepotrebujete jazdiť do terénu na to, aby ste si kúpili SUV. Výhody auta s vysokou stavbou karosérie a vyšším podvozkom oceníte aj v meste.

Analytici hlásia, že 70 percent modelov, ktoré v najbližších rokoch prídu na trh, budú mať prvky SUV.

Do SUV sa vám bude pohodlnejšie nastupovať, ľahšie si do kufra položíte pracovnú tašku či malý nákup (vďaka vyššej podlahe sa nemusíte zohýbať), spoza volantu budete mať lepší výhľad a robustná stavba karosérie poskytuje vysokú bezpečnosť pre celú posádku.

Niet divu, že SUV sú dnes také populárne a čoraz častejšie ich stretávame na cestách – aj v meste, pred nákupným centrom či na parkovisku medzi bytovkami. Analytici hlásia, že až 70 percent nových modelov, ktoré v najbližších rokoch prídu na trh, budú mať prvky SUV ako robustnejší vzhľad, vyšší podvozok či pohon všetkých kolies.

Povedzme, že si chcete kúpiť SUV najmä na jazdenie po meste. Vysoké auto pomôže pri častom nastupovaní, pri jazde po rozbitých cestách či pri parkovaní na obrubník, kedy pneumatiky s vyššími bočnicami tlmia nárazy a chránia disk pred poškodením.

Ktoré si však vybrať? Každá automobilka sa dnes snaží ponúkať nie jedno, ale hneď niekoľko modelov v rôznych veľkostiach.

Aj menšie SUV môže byť vysoké

Ešte pred pár rokmi boli SUV hlavne veľké škatule, ktoré zaberali na ceste veľa miesta a ťažko sa s nimi parkovalo.

Automobilky však v ostatných rokoch vypočuli priania zákazníkov a začali pre nich vyrábať aj menšie štýlovejšie SUV modely navrhnuté tak, aby sa s nimi dobre jazdilo práve po meste.

Príkladom môže byť Lexus UX. Výrobca o ňom hovorí, že má najmenší polomer otáčania v segmente – 10,4 metra, čo je len o 0,4 metra viac ako mestské miniauto Toyota Yaris. Má tiež najnižšie ťažisko spomedzi všetkých SUV, vďaka čomu bude stabilne sedieť na ceste.

Požiadavku zákazníkov na ľahšie manévrovanie riešia aj parkovacie senzory či kamery – nielen cúvacia, ale aj s pohľadom z vtáčej perspektívy. Moderné parkovacie senzory tiež vedia pri cúvaní z radu zaparkovaných áut upozorniť na približujúce sa vozidlo, aby ste mu nevošli do cesty.

Čo má byť pod kapotou?

Ak si vyberáte SUV do mesta, mali by ste pozerať po takých, ktoré majú hybridný pohon. Hybridy totiž dokážu nabíjať batériu prebytočnou energiou pri spomaľovaní (rekuperácia), ktorá by pri klasickom aute unikla do okolia v podobe tepla z bŕzd.

Energia uložená z brzdenia potom poháňa kolesá v prípadoch, kedy má spaľovací motor najvyššiu spotrebu – pri rozbiehaní či manévrovaní pri nízkych rýchlostiach. Aj hybrid bez možnosti dobíjania pomáha zároveň znižovať spotrebu, ale aj šetriť brzdy aj motor.

Lexus používa pre tento typ pohonu označenie samonabíjací hybrid, keďže pri ňom úplne odpadá starosť o nabíjanie auta zo siete a dôležité je nabíjanie pomocou zužitkovanej energie z brzdenia.

Vďaka hybridnému pohonu má model UX 250h emisie oxidu uhličitého vo výške len od 94 gramov na kilometer, čím sa radí medzi najúspornejšie SUV na trhu.

Ak hybrid nechcete, druhou najlepšou voľbou je stále benzínový motor, ideálne atmosférický bez turba. Má plynulejší priebeh výkonu, takže sa skôr hodí na jazdenie po meste, kde sa častejšie zrýchľuje.

Je tiež jednoduchší na údržbu – má menej dielov, ktoré si dlhodobo budú vyžadovať servis a pri benzínovom motore tiež odpadá starosť s pravidelným dolievaním aditíva AdBlue. Do benzínových motorov netreba dolievať močovinu, sú ekologické aj bez nej.

Štvorkolku nepotrebujete, batérie veľmi pomôžu

S karosériou SUV sa často spájal pohon všetkých kolies, no čoraz viac modelov prichádza na trh aj s pohonom len jednej nápravy.

Ak sa naozaj väčšinu času zdržujete v meste, je možné, že pohon 4x4 ani nevyužijete a bude vám len na príťaž. Štvorkolka totiž zvyšuje hmotnosť auta, mechanický odpor a vo výsledku aj spotrebu, niekedy aj o takmer dva litre na sto kilometrov.

Lexus UX 250h ponúka obe možnosti. Okrem klasického predného pohonu, aj pohon 4x4. V tomto prípade zadné kolesá poháňa len elektromotor. To odstraňuje nevýhody klasickej štvorkolky, no zachováva vyššiu priľnavosť na klzkom povrchu.

Či už sa rozhodnete pre hybridný alebo benzínový motor, samozrejmosťou by mala byť automatická prevodovka. S ňou odpadá starosť o radenie rýchlostí a tým aj opotrebovanie ďalšieho dielu – spojky. Dnešné automatické prevodovky už nemajú nevýhody ako pomalšiu akceleráciu či vyššiu spotrebu.

Investícia sa vám vyplatí dvakrát

Súčasným trendom je aj rozširovanie bezpečnostných a komfortných prvkov. Napríklad Lexus UX má už v základnej výbave za necelých 37-tisíc eur adaptívny tempomat a systém na udržiavanie v jazdných pruhoch, takže dokáže jazdiť poloautonómne.

Súčasťou balíka je aj automatické prepínanie diaľkových svetiel a protikolízny systém, ktorý dokáže zabrzdiť namiesto vodiča, aby sa vyhol čelnej zrážke.

Ešte pred pár rokmi boli podobné systémy vyhradené len pre najluxusnejšie, teda najdrahšie a najväčšie modely. Automobilky sa však rozhodli ich montovať aj do menších SUV, aby si ich mohli užívať aj tí, ktorí nepotrebujú nevyhnutne veľké auto.

Dá sa povedať, že výber správneho SUV sa vám vyplatí dvakrát – pri kúpe aj pri následnom predaji. Vďaka vysokej spoľahlivosti sa Lexusy (a sesterské Toyoty) umiestňujú na vrchole rebríčkov spoľahlivosti nových áut. Vysoká kvalita v kombinácii s bohatou výbavou z nich robí autá, ktoré si aj po rokoch držia svoju cenu.

Tento článok vám prináša Lexus.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Advertisement

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  2. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  3. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  4. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  5. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  6. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  7. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  8. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  9. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  1. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  2. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  3. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  4. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  5. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  6. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  9. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  10. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  1. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 14 882
  2. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 13 750
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 597
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 11 997
  5. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 9 456
  6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 430
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 115
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 8 218
  9. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 147
  10. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 6 840

Téma: Lexus


Hlavné správy zo Sme.sk

Prenosová technika denníka SME v pojednávacej miestnosti v Ústave na výkon väzby v Bratislave.
Oskar Bereczk.
Sídlo investičnej skupiny Penta v bratislavskej Petržalke a obžalovaný Marian Kočner počas hlavného pojednávania v kauze falšovania zmeniek TV Markíza.
CYNICKÁ OBLUDA

Danko urazil Gotta

Nikto tak veľmi neznehodnotil pamiatku Karla Gotta ako známy renesančný diletant Andrej Danko.

Neprehliadnite tiež

Euro NCAP: Nárazové testy odhalili slabinu Peugeotu 208 a Jeepu Cherokee

Najvyššie hodnotenie si naopak odnáša nemecké BMW.

Nový Peugeot 208 získal v nárazových testoch len štyri hviezdičky

Seat Leon sa lúči atraktívnou výbavou Black Limited (test)

Čierne prvky a čalúnenie Alcantara navodzujú pocit exkluzivity.

Ilustračná fotografia.
Martin Winterkorn.