SME
Pondelok, 23. september, 2019 | Meniny má Zdenka
INZERCIA

Kupujete si SUV do mesta? Kedy sa oplatí benzín, diesel alebo hybrid

Hybridný pohon šetrí palivo, výbava nervy vodiča.

(Zdroj: Lexus)

Nepotrebujete jazdiť do terénu na to, aby ste si kúpili SUV. Výhody auta s vysokou stavbou karosérie a vyšším podvozkom oceníte aj v meste.

Analytici hlásia, že 70 percent modelov, ktoré v najbližších rokoch prídu na trh, budú mať prvky SUV.

Do SUV sa vám bude pohodlnejšie nastupovať, ľahšie si do kufra položíte pracovnú tašku či malý nákup (vďaka vyššej podlahe sa nemusíte zohýbať), spoza volantu budete mať lepší výhľad a robustná stavba karosérie poskytuje vysokú bezpečnosť pre celú posádku.

Niet divu, že SUV sú dnes také populárne a čoraz častejšie ich stretávame na cestách – aj v meste, pred nákupným centrom či na parkovisku medzi bytovkami. Analytici hlásia, že až 70 percent nových modelov, ktoré v najbližších rokoch prídu na trh, budú mať prvky SUV ako robustnejší vzhľad, vyšší podvozok či pohon všetkých kolies.

Povedzme, že si chcete kúpiť SUV najmä na jazdenie po meste. Vysoké auto pomôže pri častom nastupovaní, pri jazde po rozbitých cestách či pri parkovaní na obrubník, kedy pneumatiky s vyššími bočnicami tlmia nárazy a chránia disk pred poškodením.

Ktoré si však vybrať? Každá automobilka sa dnes snaží ponúkať nie jedno, ale hneď niekoľko modelov v rôznych veľkostiach.

Aj menšie SUV môže byť vysoké

Ešte pred pár rokmi boli SUV hlavne veľké škatule, ktoré zaberali na ceste veľa miesta a ťažko sa s nimi parkovalo.

Automobilky však v ostatných rokoch vypočuli priania zákazníkov a začali pre nich vyrábať aj menšie štýlovejšie SUV modely navrhnuté tak, aby sa s nimi dobre jazdilo práve po meste.

Príkladom môže byť Lexus UX. Výrobca o ňom hovorí, že má najmenší polomer otáčania v segmente – 10,4 metra, čo je len o 0,4 metra viac ako mestské miniauto Toyota Yaris. Má tiež najnižšie ťažisko spomedzi všetkých SUV, vďaka čomu bude stabilne sedieť na ceste.

Požiadavku zákazníkov na ľahšie manévrovanie riešia aj parkovacie senzory či kamery – nielen cúvacia, ale aj s pohľadom z vtáčej perspektívy. Moderné parkovacie senzory tiež vedia pri cúvaní z radu zaparkovaných áut upozorniť na približujúce sa vozidlo, aby ste mu nevošli do cesty.

Čo má byť pod kapotou?

Ak si vyberáte SUV do mesta, mali by ste pozerať po takých, ktoré majú hybridný pohon. Hybridy totiž dokážu nabíjať batériu prebytočnou energiou pri spomaľovaní (rekuperácia), ktorá by pri klasickom aute unikla do okolia v podobe tepla z bŕzd.

Energia uložená z brzdenia potom poháňa kolesá v prípadoch, kedy má spaľovací motor najvyššiu spotrebu – pri rozbiehaní či manévrovaní pri nízkych rýchlostiach. Aj hybrid bez možnosti dobíjania pomáha zároveň znižovať spotrebu, ale aj šetriť brzdy aj motor.

Lexus používa pre tento typ pohonu označenie samonabíjací hybrid, keďže pri ňom úplne odpadá starosť o nabíjanie auta zo siete a dôležité je nabíjanie pomocou zužitkovanej energie z brzdenia.

Vďaka hybridnému pohonu má model UX 250h emisie oxidu uhličitého vo výške len od 94 gramov na kilometer, čím sa radí medzi najúspornejšie SUV na trhu.

Ak hybrid nechcete, druhou najlepšou voľbou je stále benzínový motor, ideálne atmosférický bez turba. Má plynulejší priebeh výkonu, takže sa skôr hodí na jazdenie po meste, kde sa častejšie zrýchľuje.

Je tiež jednoduchší na údržbu – má menej dielov, ktoré si dlhodobo budú vyžadovať servis a pri benzínovom motore tiež odpadá starosť s pravidelným dolievaním aditíva AdBlue. Do benzínových motorov netreba dolievať močovinu, sú ekologické aj bez nej.

Štvorkolku nepotrebujete, batérie veľmi pomôžu

S karosériou SUV sa často spájal pohon všetkých kolies, no čoraz viac modelov prichádza na trh aj s pohonom len jednej nápravy.

Ak sa naozaj väčšinu času zdržujete v meste, je možné, že pohon 4x4 ani nevyužijete a bude vám len na príťaž. Štvorkolka totiž zvyšuje hmotnosť auta, mechanický odpor a vo výsledku aj spotrebu, niekedy aj o takmer dva litre na sto kilometrov.

Lexus UX 250h ponúka obe možnosti. Okrem klasického predného pohonu, aj pohon 4x4. V tomto prípade zadné kolesá poháňa len elektromotor. To odstraňuje nevýhody klasickej štvorkolky, no zachováva vyššiu priľnavosť na klzkom povrchu.

Či už sa rozhodnete pre hybridný alebo benzínový motor, samozrejmosťou by mala byť automatická prevodovka. S ňou odpadá starosť o radenie rýchlostí a tým aj opotrebovanie ďalšieho dielu – spojky. Dnešné automatické prevodovky už nemajú nevýhody ako pomalšiu akceleráciu či vyššiu spotrebu.

Investícia sa vám vyplatí dvakrát

Súčasným trendom je aj rozširovanie bezpečnostných a komfortných prvkov. Napríklad Lexus UX má už v základnej výbave za necelých 37-tisíc eur adaptívny tempomat a systém na udržiavanie v jazdných pruhoch, takže dokáže jazdiť poloautonómne.

Súčasťou balíka je aj automatické prepínanie diaľkových svetiel a protikolízny systém, ktorý dokáže zabrzdiť namiesto vodiča, aby sa vyhol čelnej zrážke.

Ešte pred pár rokmi boli podobné systémy vyhradené len pre najluxusnejšie, teda najdrahšie a najväčšie modely. Automobilky sa však rozhodli ich montovať aj do menších SUV, aby si ich mohli užívať aj tí, ktorí nepotrebujú nevyhnutne veľké auto.

Dá sa povedať, že výber správneho SUV sa vám vyplatí dvakrát – pri kúpe aj pri následnom predaji. Vďaka vysokej spoľahlivosti sa Lexusy (a sesterské Toyoty) umiestňujú na vrchole rebríčkov spoľahlivosti nových áut. Vysoká kvalita v kombinácii s bohatou výbavou z nich robí autá, ktoré si aj po rokoch držia svoju cenu.

Tento článok vám prináša Lexus.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Advertisement

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo potrebujete vedieť pred kúpou tepelného čerpadla?
  2. Zmení sa nábrežie Dunaja v Bratislave? Odpovedia hostia na fóre
  3. Ako sa zrodila pýcha tokajskej oblasti - Chateau GRAND BARI
  4. K športovým hodinkám sa dá teraz dostať výhodnejšie
  5. Laci Strike: Kotrmelec je pre veľa detí už neuveriteľné umenie
  6. Aj verejnosť si vyberá svojho Učiteľ Slovenska
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  8. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  9. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  10. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  1. K športovým hodinkám sa dá teraz dostať výhodnejšie
  2. Ako sa zrodila pýcha tokajskej oblasti - Chateau GRAND BARI
  3. Čo potrebujete vedieť pred kúpou tepelného čerpadla?
  4. Zmení sa nábrežie Dunaja v Bratislave? Odpovedia hostia na fóre
  5. Moderné technológie do škôl patria
  6. Laci Strike: Kotrmelec je pre veľa detí už neuveriteľné umenie
  7. Nový Focus ST - exkluzívne vo Ford POP Up Store
  8. Aj verejnosť si vyberá svojho Učiteľ Slovenska
  9. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  10. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  1. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu 13 041
  2. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 10 924
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu 10 226
  4. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 9 211
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 8 335
  6. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz 7 634
  7. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu 5 734
  8. Vyhrajte cestu okolo sveta 5 588
  9. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 5 535
  10. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu! 5 080

Téma: Lexus


Hlavné správy zo Sme.sk

Zuzana Čaputová v Prešove.
Dobré ráno

Dobré ráno: Prvých 100 dní, aká je Zuzana Čaputová prezidentka

Ako sa v úrade darí novej prezidentke.

Podcast Dobré Ráno
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Prezidentka mierneho pokroku v medziach zákona

Obavy z prehnanej angažovanosti sa nenaplnili.

Peter Tkačenko
Šimon Janík.

Neprehliadnite tiež

Frankfurtský autosalón prilákal rekordne nízky počet ľudí

Dôvodom môže byť aj neúčasť dôležitých automobiliek.

Autosalón Frankfurt 2019
Výrobný závod Hyundai, Nošovice - výrobná linka
Citroen 2CV Sahara

Slovenský pretekár Maťo Homola je novým ambasádorom OMV

Mladý pretekár sa stal novým ambasádorom OMV.

Maťo Homola