Diaľničné značenia "bez úhrady" budú od apríla postupne odstraňované
Bratislava 19.marca (TASR) - Počnúc prvým aprílom tohto roku by
mala Slovenská správa ciest (SSC) iniciovať na diaľničných úsekoch
SR, ktoré disponujú ...
TASR
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Bratislava 19.marca (TASR) - Počnúc prvým aprílom tohto roku by mala Slovenská správa ciest (SSC) iniciovať na diaľničných úsekoch SR, ktoré disponujú dopravným označením "bez úhrady", jeho odstránenie. Ako prvá bude upravená diaľničná komunikácia od hraničného priechodu Kúty. Nasledovať budú ďalšie úseky, napríklad Nitra - Trnava, Zvolen - Žiar nad Hronom, pričom v budúcnosti sa zreviduje aj označenie ostatných relevantných ciest pre motorové vozidlá.
Dôvodom tohto kroku je snaha o zvýšenie príjmov z predaja diaľničných nálepiek, uviedol riaditeľ Štátneho fondu cestného hospodárstva (ŠFCH) Martin Križan. Dodal, že v súčasnosti platí všeobecná domnienka, že ak nie je pri každom diaľničnom úseku zabezpečená súbežná cestná komunikácia nižšej triedy, motoristi môžu využívať tento úsek (označený tabuľkou "bez úhrady") bezplatne. Na základe tejto domnienky boli na tieto úseky umiestnené príslušnými orgánmi aj predmetné tabule. Tým, že motoristická verejnosť využívala radšej nesúbežné diaľničné úseky, dochádzalo k zníženiu predpokladaných výnosov z predaja diaľničných nálepiek. Prijatím navrhovaného riešenia sa očakáva zvýšenie príjmov za používanie diaľnic minimálne o 100 miliónov Sk.
K záveru, že táto všeobecná domnienka o súbežnosti nie je právne podložená, a teda je v praxi neuplatniteľná, dospeli predstavitelia ŠFCH a SSC v spolupráci s Výskumným ústavom dopravy na základe prieskumu všetkých dostupných právnych noriem vrátane noriem Európskej únie. Jedinú výnimku podľa dostupnej legislatívy tvorili vozidlá do maximálnej rýchlosti 50 km/hod, ktorým zákon prístup na diaľnice síce neumožňuje, ale mal by im byť umožnený vstup na ostatnú cestnú infraštruktúru.
Odstránením označení "bez úhrady" zaniknú podľa M. Križana právne spory pri vymáhaní pokút za nepoužívanie diaľničných nálepiek a odstráni sa nesystémový prístup v tomto smere na hraničných priechodoch. Zároveň sa podarí vyriešiť problém obcí, cez ktoré za súčasných podmienok smeruje kamiónová doprava len z toho dôvodu, že dopravcovia využívajú možnosť použiť cestu bez úhrady k najbližšej odbočke na cestu nižšej kategórie. Najmarkantnejšie sa daná situácia prejavila práve na hraničnom priechode Kúty s ČR, keď kamionisti nepoužili spoplatnený diaľničný úsek na Malacky, ale do Bratislavy zvolili bezplatnú alternatívu.