SME
Sobota, 25. september, 2021 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Každodenne sa na cestách zraní veľa detí. Vysvetlite im tieto pravidlá, kým ich vyprevadíte z domu

Základné pravidlo: Vidieť a byť videný.

Jedenásťročný cyklista z mesta Gbely mal v sobotu 21. septembra príležitosť odviezť sa na vrtuľníku. Žiaľ, okolnosti neboli až také príjemné. Vrtuľník ho viezol do nemocnice na ošetrenie po dopravnej nehode. Polícia jej príčinu stále vyšetruje, mladý cyklista pravdepodobne nedal prednosť autu a vodička auta nedokázala zrážke zabrániť.

Cyklista našťastie utrpel len ľahšie zranenia, no nie každá dopravná nehoda má taký koniec. Najzraniteľnejšími účastníkmi cestnej premávky, a tými, ktorí si vyžadujú najväčšiu pozornosť, sú práve deti.

Kým si človek sadne za volant často aj dvojtonového auta, musí absolvovať niekoľkomesačný výcvik v autoškole a mladiství navyše musia najmenej tri mesiace jazdiť pod dozorom skúseného vodiča.

Dieťaťu pritom stačí otvoriť dvere, vybehnúť pred dom a stáva sa úplne rovnakým účastníkom cestnej premávky. Platia preň rovnaké pravidlá. Ak si sadne na bicykel alebo nastúpi na kolobežku, vie ísť rýchlejšie ako autá v rannej zápche, pritom je oveľa zraniteľnejšie ako vodiči áut chránení veľkým pancierom.

Spoločnosť DEKRA vykonáva osvetu pre rodičov a deti na celom svete od roku 2004 a na Slovensku od roku 2017. Na jednom takomto podujatí pre deti sme sa zúčastnili na Dopravnom ihrisku v Petržalke a v spolupráci s DEKRA Slovensko sme pripravili zoznam najdôležitejších pravidiel, ktoré by mali rodičia deťom vysvetliť pred tým, ako ich pustia do premávky.

1. Vidieť a byť videný

Jednou z najstresujúcejších situácií, ktoré môže vodič na cestách zažiť, je, že mu do cesty prudko vbehne dieťa. Či už pešo alebo na bicykli. Stálo za autobusom či za rohom budovy, takže od cesty ho nebolo vidno, a keď sa mu zdalo, že je cesta voľná, vybehlo na ňu. Autá sa väčšinou stihnú uhnúť, no vodič ostane vystrašený z toho, čo sa mohlo stať, keby nestrhol volant alebo nedupol na brzdy.

Dieťa si myslí, že ak ono vidí prichádzajúce auto, aj vodič v aute vidí jeho. Avšak nie vždy je tomu tak. Keď sa dieťa chystá vojsť na cestu, musí zastaviť na takom mieste, aby prichádzajúce autá mali možnosť zbadať ho. Nesmie sa postaviť medzi dve autá či za roh budovy. Aj státie v tieni stromu či budovy, ak okolo svieti ostré slnko, môže zapríčiniť, že vodič auta zbadá dieťa neskôr, ak vôbec.

Platí pravidlo: „K ceste sa postav tak, aby ťa vodiči videli aj z diaľky. Ak sa pozeráš, či môžeš vojsť na cestu, ubezpeč sa, že ťa môžu zbadať aj šoféri na ceste.“

Jeden príklad za všetky. Keď dieťa vystupuje z autobusu a ide na opačnú stranu cesty, musí ísť poza autobus, nie popred, aby ho prichádzajúci vodiči videli.

2. Dávaj pozor na to, čo sa deje okolo teba

Existuje toľko vecí, ktorým sa môžu deti venovať počas chôdze. Či už sledujú displej smartfónu, sú zahĺbené do skupinovej debaty či vlastných myšlienok, ľahko sa im stane, že prestanú vnímať dianie okolo seba.

Nie je výnimkou, že si malý chodec či cyklista pri prechádzaní cez cestu nevšimne auto, ktoré vychádza spoza budovy alebo odbočuje z iného smeru, než dieťa očakáva. Preto treba deťom vysvetliť, že: „keď chceš prejsť cez cestu, dobre sa pozri okolo seba na všetky strany, či nevojdeš do cesty nejakému autu. Potom sa pozri ešte raz. Až potom cez ňu prejdi.“

Súvisiaci článok Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich Čítajte 

Deti treba naučiť sledovať dianie v premávke aj vtedy, keď idú pešo, nehovoriac o tom, keď fujazdia na kolobežke či hoverboarde. S trochou zveličenia sa dá povedať, že z takých detí, ktoré sa nepozerajú, raz môžu vyrásť nezodpovední vodiči, ktorí do vás nabúrajú, lebo „si vás vôbec nevšimli“.

Neplatí to len pre obzeranie sa. Dôležité je aj počúvať. Vždy, keď dieťa ide cez cestu, malo by si dať dolu slúchadlá, aby počulo všetky autá a iné dopravné prostriedky.

Tomáš Korbeľ z oddelenia znalectva DEKRA Slovensko skúma dopravné nehody, ich príčiny a zavinenie. Hovorí, že mnohým by sa dalo predísť len správnou výchovou. „Pri prechádzaní cez cestu sa musíme pozerať doľava-doprava-doľava,“ vysvetľuje deťom.

3. Používaj reflexné ochranné prvky

Väčšie deti možno budú nad reflexnými prvkami krútiť hlavou, že sú nepekné a kazia im outfit. V šere, po tme, či v daždi im však môžu zachrániť život.

Už malé reflexné prvky – nálepky, prívesky na batoh, prúžky na bunde alebo na čiapke – výrazne pomáhajú dieťa identifikovať na väčšiu vzdialenosť. Kým v bežnom oblečení vidieť človeka po tme najviac na 55 metrov, reflexné prvky predlžujú viditeľnosť až na 200 metrov.

Ak bývate napríklad v obci, kde nie sú chodníky a vaše dieťa chodí po krajnici, reflexné prvky na oblečení či školskej taške musia byť povinným doplnkom. Druhou najlepšou vecou po reflexných prvkoch je oblečenie v jasných, výrazných farbách, ktorými sú biela, červená, žltá, zelená a oranžová.

4. Semafory platia pre všetkých

Keď sedíme v aute a čakáme v zápche, neraz nás nahnevá pohľad na chodca, ktorý prebieha po prechode na červenú, alebo na cyklistu, ktorý červenú na semafore obieha po chodníku. Svetlá na semaforoch by mali platiť pre všetkých.

Dôvod? Nie je to len bezohľadné voči ostatným, je to hlavne nebezpečné. Dieťa si často nemusí uvedomiť, že keď prebieha cez veľkú križovatku na červenú, auto môže prísť aj „od chrbta“, čiže z inej strany, než z akej čakalo.

Tam, kde je semafor, treba prechádzať cez cestu len vtedy, keď svieti zelená. Bez výnimiek.

Používanie semaforov v cestnej premávke či už ako chodci alebo ako „vozidlá“ na kolobežkách a odrážadlách si deti z materskej škôlky Šustekova na vlastnej koži vyskúšali v rámci DEKRA Safety Event na Dopravnom ihrisku v Petržalke, a to za asistencie nie len zamestnancov DEKRA Slovensko, ale aj Dopravnej polície a Akadémie Policajného zboru.

5. Aj v aute treba poslúchať

Niektorí rodičia si možno v tomto momente pomyslia: „Budem svoje dieťa všade voziť autom, bude to oveľa bezpečnejšie ako ho nechať ísť pešo.“ Nie je to však riešenie na celý život, radšej vychovávajme deti k zodpovednému správaniu na ceste. Ale zatiaľ kým budú dostatočne samostatné môžeme popracovať aj na bezpečnosti v aute.

Dôležité pravidlo je, že byť pripútaný nie je hanba. Pripútať sa treba hneď po nastúpení do auta a to aj na krátku vzdialenosť, keď ideme napríklad len kúsok do školy alebo do obchodu. Deti majú používať autosedačku, kým ju naozaj potrebujú. Sedieť vzadu je v prípade nehody bezpečnejšie ako sedieť vpredu.

Odporúčame, aby dieťa vystupovalo len na strane chodníka. Pred otváraním dverí musí počkať na pokyn vodiča, ktorý sa vie pozrieť do zrkadla, či je cesta voľná. Pri malých deťoch používajte na aute detskú poistku.

A hoci sa zamestnanci DEKRA Slovensko (technici STK a ďalší) usilujú udržiavať cesty čo najbezpečnejšie, svoj podiel na tom nesieme my všetci. Aj prostredníctvom toho, ako pripravíme do premávky naše deti.

Tento článok vám prináša DEKRA Slovensko.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  2. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  3. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  4. Znalec slovenského brandy
  5. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  6. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  7. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  8. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  9. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  1. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  2. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  3. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  4. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  5. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 873
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 593
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 4 695
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 560
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 592
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 501
  7. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 3 307
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 293
  9. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 945
  10. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 2 866
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hlasovanie poštou sa už začalo.

Otázky a odpovede o voľbách v Nemecku.


24. sep
Ilustračné foto.

Časť D4/R7 sprístupnia o týždeň.


23 h
Miroslav Kollár na tlačovej konferencii po zvolení za predsedu strany Spolu.

Vo voľbách na sneme strany porazil Juraja Hipša.


TASR a 1 ďalší 12 h
Thajská vláda plánuje zriadiť centrum na boj proti neovereným správam na sociálnych médiách.

Dokedy sa chceme prizerať, ako nám lži na internete zabíjajú spoluobčanov?


Martin Klus 24. sep

Neprehliadnite tiež

Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep
Mercedes-Benz AMG GT63 S E Performance 4-Door

Od roku 2025 bude mať výrobca nové platformy len elektrické.


20. sep

Blogy SME

  1. Denis Jánošík: Nevidiaci a slabozraký
  2. Katarína Tóthová: Objatie a jeho sila
  3. Anna Milanová: Strom a Klíma ťa potrebuje... 2021
  4. Marián Kozák: Anton Benča - životný príbeh
  5. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju!
  6. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes.
  7. Štefan Vidlár: Autority
  8. Iveta Bakitová: Taliansko - poznávanie známych aj menej známych miest pokračuje
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 666
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 12 377
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 129
  4. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 511
  5. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 5 239
  6. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 3 920
  7. Peter Chudý: Aký je motív sledovania špeciálneho prokurátora Daniela Lipšica? Kompromitácia alebo príprava na spáchanie násilného trestného činu? 3 851
  8. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 3 760
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu