SME
Utorok, 30. máj, 2023 | Meniny má Ferdinand
reklama

Každodenne sa na cestách zraní veľa detí. Vysvetlite im tieto pravidlá, kým ich vyprevadíte z domu

Základné pravidlo: Vidieť a byť videný.

Jedenásťročný cyklista z mesta Gbely mal v sobotu 21. septembra príležitosť odviezť sa na vrtuľníku. Žiaľ, okolnosti neboli až také príjemné. Vrtuľník ho viezol do nemocnice na ošetrenie po dopravnej nehode. Polícia jej príčinu stále vyšetruje, mladý cyklista pravdepodobne nedal prednosť autu a vodička auta nedokázala zrážke zabrániť.

Cyklista našťastie utrpel len ľahšie zranenia, no nie každá dopravná nehoda má taký koniec. Najzraniteľnejšími účastníkmi cestnej premávky, a tými, ktorí si vyžadujú najväčšiu pozornosť, sú práve deti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kým si človek sadne za volant často aj dvojtonového auta, musí absolvovať niekoľkomesačný výcvik v autoškole a mladiství navyše musia najmenej tri mesiace jazdiť pod dozorom skúseného vodiča.

Dieťaťu pritom stačí otvoriť dvere, vybehnúť pred dom a stáva sa úplne rovnakým účastníkom cestnej premávky. Platia preň rovnaké pravidlá. Ak si sadne na bicykel alebo nastúpi na kolobežku, vie ísť rýchlejšie ako autá v rannej zápche, pritom je oveľa zraniteľnejšie ako vodiči áut chránení veľkým pancierom.

Spoločnosť DEKRA vykonáva osvetu pre rodičov a deti na celom svete od roku 2004 a na Slovensku od roku 2017. Na jednom takomto podujatí pre deti sme sa zúčastnili na Dopravnom ihrisku v Petržalke a v spolupráci s DEKRA Slovensko sme pripravili zoznam najdôležitejších pravidiel, ktoré by mali rodičia deťom vysvetliť pred tým, ako ich pustia do premávky.

1. Vidieť a byť videný

Jednou z najstresujúcejších situácií, ktoré môže vodič na cestách zažiť, je, že mu do cesty prudko vbehne dieťa. Či už pešo alebo na bicykli. Stálo za autobusom či za rohom budovy, takže od cesty ho nebolo vidno, a keď sa mu zdalo, že je cesta voľná, vybehlo na ňu. Autá sa väčšinou stihnú uhnúť, no vodič ostane vystrašený z toho, čo sa mohlo stať, keby nestrhol volant alebo nedupol na brzdy.

Dieťa si myslí, že ak ono vidí prichádzajúce auto, aj vodič v aute vidí jeho. Avšak nie vždy je tomu tak. Keď sa dieťa chystá vojsť na cestu, musí zastaviť na takom mieste, aby prichádzajúce autá mali možnosť zbadať ho. Nesmie sa postaviť medzi dve autá či za roh budovy. Aj státie v tieni stromu či budovy, ak okolo svieti ostré slnko, môže zapríčiniť, že vodič auta zbadá dieťa neskôr, ak vôbec.

Platí pravidlo: „K ceste sa postav tak, aby ťa vodiči videli aj z diaľky. Ak sa pozeráš, či môžeš vojsť na cestu, ubezpeč sa, že ťa môžu zbadať aj šoféri na ceste.“

Jeden príklad za všetky. Keď dieťa vystupuje z autobusu a ide na opačnú stranu cesty, musí ísť poza autobus, nie popred, aby ho prichádzajúci vodiči videli.

2. Dávaj pozor na to, čo sa deje okolo teba

Existuje toľko vecí, ktorým sa môžu deti venovať počas chôdze. Či už sledujú displej smartfónu, sú zahĺbené do skupinovej debaty či vlastných myšlienok, ľahko sa im stane, že prestanú vnímať dianie okolo seba.

Nie je výnimkou, že si malý chodec či cyklista pri prechádzaní cez cestu nevšimne auto, ktoré vychádza spoza budovy alebo odbočuje z iného smeru, než dieťa očakáva. Preto treba deťom vysvetliť, že: „keď chceš prejsť cez cestu, dobre sa pozri okolo seba na všetky strany, či nevojdeš do cesty nejakému autu. Potom sa pozri ešte raz. Až potom cez ňu prejdi.“

Súvisiaci článok Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich Čítajte 

Deti treba naučiť sledovať dianie v premávke aj vtedy, keď idú pešo, nehovoriac o tom, keď fujazdia na kolobežke či hoverboarde. S trochou zveličenia sa dá povedať, že z takých detí, ktoré sa nepozerajú, raz môžu vyrásť nezodpovední vodiči, ktorí do vás nabúrajú, lebo „si vás vôbec nevšimli“.

Neplatí to len pre obzeranie sa. Dôležité je aj počúvať. Vždy, keď dieťa ide cez cestu, malo by si dať dolu slúchadlá, aby počulo všetky autá a iné dopravné prostriedky.

Tomáš Korbeľ z oddelenia znalectva DEKRA Slovensko skúma dopravné nehody, ich príčiny a zavinenie. Hovorí, že mnohým by sa dalo predísť len správnou výchovou. „Pri prechádzaní cez cestu sa musíme pozerať doľava-doprava-doľava,“ vysvetľuje deťom.

3. Používaj reflexné ochranné prvky

Väčšie deti možno budú nad reflexnými prvkami krútiť hlavou, že sú nepekné a kazia im outfit. V šere, po tme, či v daždi im však môžu zachrániť život.

Už malé reflexné prvky – nálepky, prívesky na batoh, prúžky na bunde alebo na čiapke – výrazne pomáhajú dieťa identifikovať na väčšiu vzdialenosť. Kým v bežnom oblečení vidieť človeka po tme najviac na 55 metrov, reflexné prvky predlžujú viditeľnosť až na 200 metrov.

Ak bývate napríklad v obci, kde nie sú chodníky a vaše dieťa chodí po krajnici, reflexné prvky na oblečení či školskej taške musia byť povinným doplnkom. Druhou najlepšou vecou po reflexných prvkoch je oblečenie v jasných, výrazných farbách, ktorými sú biela, červená, žltá, zelená a oranžová.

4. Semafory platia pre všetkých

Keď sedíme v aute a čakáme v zápche, neraz nás nahnevá pohľad na chodca, ktorý prebieha po prechode na červenú, alebo na cyklistu, ktorý červenú na semafore obieha po chodníku. Svetlá na semaforoch by mali platiť pre všetkých.

Dôvod? Nie je to len bezohľadné voči ostatným, je to hlavne nebezpečné. Dieťa si často nemusí uvedomiť, že keď prebieha cez veľkú križovatku na červenú, auto môže prísť aj „od chrbta“, čiže z inej strany, než z akej čakalo.

Tam, kde je semafor, treba prechádzať cez cestu len vtedy, keď svieti zelená. Bez výnimiek.

Používanie semaforov v cestnej premávke či už ako chodci alebo ako „vozidlá“ na kolobežkách a odrážadlách si deti z materskej škôlky Šustekova na vlastnej koži vyskúšali v rámci DEKRA Safety Event na Dopravnom ihrisku v Petržalke, a to za asistencie nie len zamestnancov DEKRA Slovensko, ale aj Dopravnej polície a Akadémie Policajného zboru.

5. Aj v aute treba poslúchať

Niektorí rodičia si možno v tomto momente pomyslia: „Budem svoje dieťa všade voziť autom, bude to oveľa bezpečnejšie ako ho nechať ísť pešo.“ Nie je to však riešenie na celý život, radšej vychovávajme deti k zodpovednému správaniu na ceste. Ale zatiaľ kým budú dostatočne samostatné môžeme popracovať aj na bezpečnosti v aute.

Dôležité pravidlo je, že byť pripútaný nie je hanba. Pripútať sa treba hneď po nastúpení do auta a to aj na krátku vzdialenosť, keď ideme napríklad len kúsok do školy alebo do obchodu. Deti majú používať autosedačku, kým ju naozaj potrebujú. Sedieť vzadu je v prípade nehody bezpečnejšie ako sedieť vpredu.

Odporúčame, aby dieťa vystupovalo len na strane chodníka. Pred otváraním dverí musí počkať na pokyn vodiča, ktorý sa vie pozrieť do zrkadla, či je cesta voľná. Pri malých deťoch používajte na aute detskú poistku.

A hoci sa zamestnanci DEKRA Slovensko (technici STK a ďalší) usilujú udržiavať cesty čo najbezpečnejšie, svoj podiel na tom nesieme my všetci. Aj prostredníctvom toho, ako pripravíme do premávky naše deti.

Tento článok vám prináša DEKRA Slovensko.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Martin Cígler zo Seyforu: Rast IT sektora predbieha počet odborn
  3. Ako zvládnuť zápal močových ciest bez antibiotík?
  4. V Bratislave sa koná Globsec
  5. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  6. Krásna a zdravá pokožka už za 10 dní
  7. Zasadíte strom, postavíte (hmyzí) dom: A uvidíte aj hviezdy
  8. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori?
  1. Ako správne napúšťať bazén
  2. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  3. Krásna a zdravá pokožka už za 10 dní
  4. Život je moc krátky, aby ste ho prekosili
  5. Kto stretne legendárneho Ronalda?
  6. Modrovlasý gamer Michal: Tu sú moje tipy pre Digitálneho žiaka
  7. V Bratislave sa koná Globsec
  8. Vyhrajte elektrokolobežku SENCOR s tipom od Romana!
  1. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko 10 203
  2. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 8 888
  3. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 6 378
  4. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami 5 102
  5. Tipy na výlety po letnom Rakúsku 2 496
  6. Viete, prečo existuje hmyz? Vďačíme mu za jedlo aj čistý vzduch 2 190
  7. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori? 2 037
  8. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“ 1 914
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Samuel Ivančák: 80 rokov života s hudbou. Peter Lipa jubiluje
  2. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana
  3. Martin Borecky: Život je Fajn - Časť piata
  4. Lukáš Čelinák: Klesajúca životná úroveň – ako oslobodiť ľudí závislých od populistických politík?
  5. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné.
  6. Víťazoslav Würschner: Dobro národa je najvyšším zákonom
  7. Jozef Varga: Krkavci / 10. /
  8. Marek Mačuha: O zákaze spaľovacích motorov
  1. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 108 619
  2. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 37 863
  3. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 30 402
  4. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 18 311
  5. Ján Šeďo: Nové ruské zbrane sú desiatky rokov pred zahraničnou konkurenciou... 8 916
  6. Marek Strapko: Investigatívec Fico našiel novú paru 6 451
  7. Peter Remeselník: Ako hodnotíte tento dôkaz v prípade vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice Vy ? 5 739
  8. Ján Valchár: Russkij korábľ pošól naChurs 4 923
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu