SME
Piatok, 22. november, 2019 | Meniny má Cecília
INZERCIA

Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? Pozrite si históriu jednotlivých prvkov

Navigácia či kamera už nie sú výsadou drahých áut.

Dnešné autá prinášajú množstvo technológií už v základnej výbave.Dnešné autá prinášajú množstvo technológií už v základnej výbave.(Zdroj: Hyundai)

Spomeňte si, s akou samozrejmosťou ste si dnes ráno odomkli naraz všetky dvere aj kufor auta, stiahli okno stlačením jedného tlačidla či pustili svoju obľúbenú hudbu bez toho, aby ste museli v autorádiu vymieňať CD.

Ešte pred desiatimi rokmi nebolo nič z toho v bežných autách štandardom. Ak vás neoslovilo to, čo ste si naladili na „dlhých vlnách“, museli ste siahnuť po kazetách a neskôr CD diskoch.

Automobilky dnes robia všetko pre to, aby cestu autom vodičovi čo najviac spríjemnili. To, čo bolo kedysi výsadou drahých áut, dnes už považujeme za samozrejmosť. Vymoženosti ako parkovaciu kameru nájdeme aj v autách za menej ako 15-tisíc eur.

Moderné technológie sa však do áut dostali rôzne. Viete, za ktorým vynálezom stojí žena a za ktorým výrobca telefónov? Pozreli sme sa na to, ako sa vyvíjali rôzne prvky výbavy v autách a akú pomoc vodičovi poskytujú dnes.

Stierače

Vynález stieračov sa často pripisuje Mary Andersonovej. V roku 1903 si nechala patentovať ručne poháňaný systém na utieranie okna po tom, ako na newyorských cestách videla zasnežené autá a električky, ktorých vodiči si nemali ako za jazdy utrieť čelné sklo a museli kvôli jeho čisteniu zastavovať.

Andersonovej vynález sa ovládal páčkou v kabíne, ktorá hýbala ramienkom na čelnom skle. Páčku stačilo stlačiť do jednej strany; stierače sa samy vrátili do pôvodnej polohy. Ramienka na sklo tlačila pružina tak, ako dnes. Navrhnúť zariadenie na utieranie okna sa na prelome storočí pokúšali viacerí vynálezcovia, no jedine Andersonovej stierače naozaj fungovali.

Do sériovej výbavy auta sa stierače dostali prvýkrát v roku 1922. Na konci šesťdesiatych rokov prichádzajú do áut stierače s nastaviteľnou rýchlosťou stierania.

Dnes už netreba čelné sklo utierať ručne, ba ani stierače zapínať vždy, keď počas jazdy zaprší. Na autách vybavených dažďovým senzorom stačí stierače zapnúť raz a tie utrú sklo vždy, keď senzor deteguje, že sa na ňom nazbierali nové dažďové kvapky alebo snehové vločky.

Parkovanie

Pre mnohých vodičov je práve parkovanie tou najmenej príjemnou časťou celého šoférovania. Nie je problém prejsť napríklad z Košíc do Bratislavy bez jedinej zastávky, no potom sa zapotíte pri pozdĺžnom parkovaní na sídlisku.

Pri parkovaní pomáhajú senzory, ktoré vodiča upozorňujú na blížiacu sa prekážku zrýchľujúcim sa pípaním, alebo kamera, ktorej obraz sa premieta cez infotainmentový systém.

Cúvacie senzory si nechal v roku 1983 patentovať Angličan Tony Heyes na základe jeho zariadenia na pomoc nevidiacim. Keď cúvacie senzory ponúkol ako technológiu Jaguaru, automobilka ho vysmiala s tým, že skutoční šoféri predsa nie sú slepí, vedia odhadovať vzdialenosť a podobná vec im je zbytočná. Na konci osemdesiatych rokov sa však už objavujú vo výbave mnohých áut.

Parkovacie kamery prichádzajú okolo roku 2000, dnešné verzie ponúkajú aj pohľad na okolie auta z vtáčej perspektívy či dokonca 3D zobrazenie auta v priestore. Aj tá najzákladnejšia cúvacia kamera je nenahraditeľným pomocníkom: vodičovi ukazuje, kde presne končí zadný nárazník a čo je za ním.

Od roku 2018 sú zadné senzory a parkovacia kamera súčasťou predpísanej povinnej výbavy každého nového auta v USA. Nájdeme ju však vo výbave mnohých nových áut aj na starom kontinente.

Autorádio

Komerčné vysielanie rádia sa začalo rozširovať v dvadsiatych rokoch minulého storočia. Hoci vtedy vyrábané autá by sme dnes považovali za kabriolety s plátennou strechou a bez bočných okien, ich majitelia chceli aj napriek vetru už vtedy počúvať hudbu.

Už o pár rokov po spustení vysielania boli dostupné elektrónky dosť malé na to, aby umožnili vznik prijímačov, ktoré sa zmestia do auta. Prvé sériové autorádio predstavila v roku 1930 spoločnosť Galvin Manufacturing pod názvom Motorola. Ten si dnes najčastejšie spájame s prvými mobilmi či telekomunikačnými zariadeniami, no Motorola sa preslávila práve vďaka autorádiám.

V 50. rokoch nahradili elektrónky v rádiách tranzistory, na konci 60. rokov prichádzajú kazetové prehrávače Phillips a od konca 80. rokov už sú na scéne CD prehrávače.

Dnešné „autorádio“ má omnoho viac funkcií ako len prehrávanie hudby. Preto sa často označuje ako palubná jednotka či infotainmentový systém. Veľký displej v strede palubnej dosky slúži na zobrazovanie navigácie, údajov palubného počítača, nastavovanie niektorých funkcií auta či ako displej cúvacej kamery. Vlastnú hudbu si pustíte jedine z USB kľúča, pamäťovej karty či telefónu. Ten si môžete pripojiť bezdrôtovo cez Bluetooth alebo káblom pomocou rozhrania Apple CarPlay či AndroidAuto.

Jedinú technológiu, ktorú má moderná palubná jednotka spoločnú s rádiom Motorola z roku 1930, je strednovlnné vysielanie AM. Pre zaujímavosť, na Slovensku na ňom stále naladíte rádio Patria. Okrem stredných vĺn však moderné rádiá zvládnu prijímať aj dlhé vlny (FM) a digitálne vysielanie DAB.

Svetlá

Osvetlenie cesty neprišlo s autami, na cestu si svietili už na kočoch. Prvé lampy boli, samozrejme, tie horiace, elektrické svetlá prišli až neskôr. Najprv boli poháňané dynamom, až neskôr z autobatérie.

Osvetlenie na aute však neslúži len na to, aby vodič videl na cestu, ale aj na odovzdávanie informácií ostatným. Prvé koncové a brzdové svetlá sa objavujú na konci desiatych rokov, prepínacie stretávacie a diaľkové svetlá v polovici dvadsiatych. Na ukazovanie odbočovania spočiatku slúžila ruka vodiča alebo jej vysúvacia atrapa.

Použitie moderných technológií umožnilo dlhší dosvit svetiel, ale ovplyvnilo aj vzhľad áut, keďže predné svetlomety vnímame ako oči na „tvári“ auta.

Xenónové a bi-xenónové lampy začali používať nemecké automobilky v 90. rokoch, LED diódové svetlá sa používajú od roku 2006.

Od roku 2011 sú v Európskej únii povinné špeciálne svetlá pre denné svietenie, ktoré sú montované buď v hlavných svetlometoch, alebo pri hmlovkách. Pri takýchto autách stačí nechať svetlá stále zapnuté v polohe „auto“ (aj po vypnutí motora). Svetelný senzor rozhoduje, kedy stačí nechať zapnuté denné svietenie a keď je príliš málo svetla, zapína aj stretávacie svetlá.

Mnohé autá dnes ponúkajú aj funkciu natáčania svetiel do zákrut, automatického prepínania diaľkových svetiel či osvetľovania len časti plochy pred autom bez toho, aby svetlá oslepovali ostatné vozidlá na ceste.

Nové auto si kupujete kvôli technológiám

Automobilky preto začali tieto systémy montovať aj do lacnejších áut. Už nepotrebujete drahé auto na to, aby sa vám pohodlne jazdilo. Navyše vám najmodernejšie technológie často neponúkne ani jazdené auto za rovnakú cenu.

Či už sú to automatické svetlá s prisvecovaním do zákrut, zadné cúvacie senzory a parkovacia kamera alebo palubná jednotka s pripojením Bluetooth, AndroidAuto a Apple CarPlay, všetky položky výbavy nájdete aj v modeloch Hyundai i20 a i30 v akčnej výbave Cool. Model i30 Cool má, navyše, aj systém na udržiavanie v jazdných pruhoch, systém varovania pred čelným nárazom či systém núdzového brzdenia.

Modely Hyundai v akčnej výbave Cool sú k dispozícii u každého autorizovaného predajcu značky Hyundai alebo na www.hyundai.sk.

Tento článok vám prináša Hyundai.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Trnavská univerzita v Trnave
  2. Vysoká škola múzických umení v Bratislave
  3. CUPRA si podmanila parížske nebo
  4. Viac ako vzdelanie
  5. Predražené zamestnanecké systémy? Mýtus!
  6. Dvadsaťdva hotelov a destinácií, kam za romantikou a teplom
  7. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  8. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  10. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  1. Viac ako vzdelanie
  2. Predražené zamestnanecké systémy? Mýtus!
  3. Dvadsaťdva hotelov a destinácií, kam za romantikou a teplom
  4. Vysoká škola múzických umení v Bratislave
  5. Trnavská univerzita v Trnave
  6. CUPRA si podmanila parížske nebo
  7. Radšej škola ako metla
  8. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  9. Zažite svoj vlastný úspech
  10. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  1. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 12 132
  2. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 027
  3. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 8 035
  4. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 7 067
  5. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 6 999
  6. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 6 943
  7. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 5 977
  8. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 5 050
  9. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 4 929
  10. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí... 4 327

Hlavné správy zo Sme.sk

Prieskumy môžu manipulovať voľby. Ako sa v nich vyznať

Prečítajte si, ako sa orientovať v údajoch agentúr.

V roku 2012 agentúra MVK namerala Smeru v deň volieb o 7,1 percenta hlasov menej, než reálne získal.
Podcast Dobré Ráno
Adèle Haenel (vpravo) a Noémie Merlant vo filme Portrét ženy v plameňoch.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Čo hovoria a čo nehovoria prieskumy

Že informácie ovplyvňujú správanie voličov, nie je žiadna chyba.

Peter Tkačenko