SME
reklama

Máte dobré tlmiče?

Vyše 67 percent vodičov si myslí, že pravidelnej kontrole auta by mali podliehať brzdy, pneumatiky a olej, iba 7,5 percenta však považuje za potrebné kontrolovať tlmiče pruženia.

Podľa prieskumu spoločnosti Monroe viac ako 93 percent vodičov nevie o potrebnej kontrole tlmičov po najazdení dvadsaťtisíc kilometrov.

Kontakt s cestou

Základom bezpečného ovládania automobilu je dokonalý kontakt všetkých kolies s cestou. Najmodernejšie systémy (ABS, ASR, ESP) nedokážu účinne korigovať brzdenie, zrýchlenie a stabilitu, ak auto na ceste poskakuje či pláva. Úlohou pruženia je tlmiť nárazy od nerovností cesty a zaručiť komfort posádky. Pružiny bez tlmičov však auto na nerovnostiach rozhojdajú až na nekontrolovateľnú úroveň. Správne navrhnutý tlmič má teda tlmiť reakcie pružiny a zabezpečiť, aby boli kolesá vždy v styku s cestou. Kontakt vozidla s cestou udržujú iba štyri malé plochy medzi pneumatikou a povrchom vozovky a hneď, ako sa tento kontakt poruší, automobil sa stáva nestabilný. Hoci tlmiče patria medzi motoristami medzi zanedbávané súčasti auta, často rozhodujú o bezpečnom držaní zvoleného smeru.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tlmiče a ich nastavenie rozhodujú o úspechoch i osude posádok pretekárskych automobilov. Nesprávne nastavenie má za následok stratu času a zlý prenos výkonu na cestu.

Dôsledky

Keď sú tlmiče nadmerne opotrebované, vozidlo má tendenciu ísť do šmyku, na mokrej ceste dochádza k aquaplaningu už pri nižších rýchlostiach, vodič horšie ovláda auto pri zatáčaní alebo bočnom vetre a zvyšuje sa opotrebovanie pneumatík. Poškodené tlmiče znižujú aj životnosť homokinetických kĺbov a ložísk kolies. Vplyv tlmičov na správanie vozidla testoval rad nezávislých organizácií (jednou z nich bola napríklad nemecká skúšobňa TÜV). Pri porovnaní auta so stopercentnými tlmičmi a s opotrebovanými na 50 percent sa zistili závažné nedostatky. Auto s opotrebovanými tlmičmi obsadené iba vodičom zastaví z rýchlosti 80 km/h na brzdnej dráhe dlhšej o 2,6 metra. Centrum automobilovej bezpečnosti z Milána zase zistilo, že plne obsadené vozidlo zastaví z rýchlosti 70 km/h na nerovnom povrchu o 11,3 metra ďalej. Aquaplaning sa za rovnakých podmienok pri opotrebovaných tlmičoch dostavil už pri rýchlosti 109 km/h, kým s dobrými tlmičmi to bolo až pri 125 km/h (TÜV). Opotrebované tlmiče výrazne zhoršujú jazdné vlastnosti supermoderných výkonných automobilov. Dôsledky sa môžu zákerne prejaviť pri vysokej rýchlosti, ktorú auto ešte pred rokom s rezervou zvládalo.Pokles účinnosti tlmičov o 50 percent môže nastať už po dvoch - troch rokoch a najazdení 80 000 kilometrov. Nemožno teda povedať, že  sa táto problematika týka iba starých áut.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prevencia

Prieskumy ukazujú, že 20 až 25 percent európskych vodičov jazdí s opotrebovanými tlmičmi. Na rozdiel od pískajúcich brzdových platničiek zhoršujúci sa stav tlmičov bežný vodič nespozoruje. Podvedome prispôsobí štýl riadenia zlej ovládateľnosti auta. Najlepšie stav tlmičov preveria v servise, preto po náročnej zime i jari na cestách nezaškodí doň zájsť a nechať si pred hlavnou sezónou skontrolovať tlmiče, brzdy a geometriu náprav. Mnohé servisy v snahe udržať si klientelu ponúkajú bezplatnú kontrolu auta, alebo sa v mestách objavujú mobilné meracie stanice.  Tenneco Automotive - svetová jednotka v systémoch regulácie podvozka - odporúča pravidelnú kontrolu tlmičov kvalifikovaným mechanikom vždy po 20 000 km.

Autoservisov, kde dokážu zmerať stav opotrebenia a účinnosti tlmičov nie je veľa. V jednom z nich kontrolujeme (každých 10 000 km) stav tlmičov Dacie Logan, ktorú máme v redakcii na dlhodobý test 50 000 km.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Citroen sa preslávil konštrukciou hydraulického pruženia a svoj najnovší systém Hydroactive 3 montuje do modelového radu C5 a C6. Výrobca predpisuje servis každých 200 000 km alebo raz za päť rokov.

Autor: rch

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 068
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 16 003
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 987
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 557
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 474
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 975
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 426
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 625
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 662
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 465
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 428
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 413
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 389
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 363
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 544
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu