Máte dobré tlmiče?

Vyše 67 percent vodičov si myslí, že pravidelnej kontrole auta by mali podliehať brzdy, pneumatiky a olej, iba 7,5 percenta však považuje za potrebné kontrolovať tlmiče pruženia.

Podľa prieskumu spoločnosti Monroe viac ako 93 percent vodičov nevie o potrebnej kontrole tlmičov po najazdení dvadsaťtisíc kilometrov.

Kontakt s cestou

Základom bezpečného ovládania automobilu je dokonalý kontakt všetkých kolies s cestou. Najmodernejšie systémy (ABS, ASR, ESP) nedokážu účinne korigovať brzdenie, zrýchlenie a stabilitu, ak auto na ceste poskakuje či pláva. Úlohou pruženia je tlmiť nárazy od nerovností cesty a zaručiť komfort posádky. Pružiny bez tlmičov však auto na nerovnostiach rozhojdajú až na nekontrolovateľnú úroveň. Správne navrhnutý tlmič má teda tlmiť reakcie pružiny a zabezpečiť, aby boli kolesá vždy v styku s cestou. Kontakt vozidla s cestou udržujú iba štyri malé plochy medzi pneumatikou a povrchom vozovky a hneď, ako sa tento kontakt poruší, automobil sa stáva nestabilný. Hoci tlmiče patria medzi motoristami medzi zanedbávané súčasti auta, často rozhodujú o bezpečnom držaní zvoleného smeru.

Článok pokračuje pod video reklamou

Tlmiče a ich nastavenie rozhodujú o úspechoch i osude posádok pretekárskych automobilov. Nesprávne nastavenie má za následok stratu času a zlý prenos výkonu na cestu.

Dôsledky

Keď sú tlmiče nadmerne opotrebované, vozidlo má tendenciu ísť do šmyku, na mokrej ceste dochádza k aquaplaningu už pri nižších rýchlostiach, vodič horšie ovláda auto pri zatáčaní alebo bočnom vetre a zvyšuje sa opotrebovanie pneumatík. Poškodené tlmiče znižujú aj životnosť homokinetických kĺbov a ložísk kolies. Vplyv tlmičov na správanie vozidla testoval rad nezávislých organizácií (jednou z nich bola napríklad nemecká skúšobňa TÜV). Pri porovnaní auta so stopercentnými tlmičmi a s opotrebovanými na 50 percent sa zistili závažné nedostatky. Auto s opotrebovanými tlmičmi obsadené iba vodičom zastaví z rýchlosti 80 km/h na brzdnej dráhe dlhšej o 2,6 metra. Centrum automobilovej bezpečnosti z Milána zase zistilo, že plne obsadené vozidlo zastaví z rýchlosti 70 km/h na nerovnom povrchu o 11,3 metra ďalej. Aquaplaning sa za rovnakých podmienok pri opotrebovaných tlmičoch dostavil už pri rýchlosti 109 km/h, kým s dobrými tlmičmi to bolo až pri 125 km/h (TÜV). Opotrebované tlmiče výrazne zhoršujú jazdné vlastnosti supermoderných výkonných automobilov. Dôsledky sa môžu zákerne prejaviť pri vysokej rýchlosti, ktorú auto ešte pred rokom s rezervou zvládalo.Pokles účinnosti tlmičov o 50 percent môže nastať už po dvoch - troch rokoch a najazdení 80 000 kilometrov. Nemožno teda povedať, že  sa táto problematika týka iba starých áut.

Prevencia

Prieskumy ukazujú, že 20 až 25 percent európskych vodičov jazdí s opotrebovanými tlmičmi. Na rozdiel od pískajúcich brzdových platničiek zhoršujúci sa stav tlmičov bežný vodič nespozoruje. Podvedome prispôsobí štýl riadenia zlej ovládateľnosti auta. Najlepšie stav tlmičov preveria v servise, preto po náročnej zime i jari na cestách nezaškodí doň zájsť a nechať si pred hlavnou sezónou skontrolovať tlmiče, brzdy a geometriu náprav. Mnohé servisy v snahe udržať si klientelu ponúkajú bezplatnú kontrolu auta, alebo sa v mestách objavujú mobilné meracie stanice.  Tenneco Automotive - svetová jednotka v systémoch regulácie podvozka - odporúča pravidelnú kontrolu tlmičov kvalifikovaným mechanikom vždy po 20 000 km.

Autoservisov, kde dokážu zmerať stav opotrebenia a účinnosti tlmičov nie je veľa. V jednom z nich kontrolujeme (každých 10 000 km) stav tlmičov Dacie Logan, ktorú máme v redakcii na dlhodobý test 50 000 km.

Citroen sa preslávil konštrukciou hydraulického pruženia a svoj najnovší systém Hydroactive 3 montuje do modelového radu C5 a C6. Výrobca predpisuje servis každých 200 000 km alebo raz za päť rokov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  2. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  3. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  4. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  5. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  7. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  2. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  3. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  4. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  5. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  6. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  7. Company´s autumn in the High Tatras
  8. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  9. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  10. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 32 535
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 26 516
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 18 006
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 467
  5. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 651
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 111
  7. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 5 111
  8. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 5 079
  9. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 883
  10. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu 4 219