Máte dobré tlmiče?

Vyše 67 percent vodičov si myslí, že pravidelnej kontrole auta by mali podliehať brzdy, pneumatiky a olej, iba 7,5 percenta však považuje za potrebné kontrolovať tlmiče pruženia.

Podľa prieskumu spoločnosti Monroe viac ako 93 percent vodičov nevie o potrebnej kontrole tlmičov po najazdení dvadsaťtisíc kilometrov.

Kontakt s cestou

Základom bezpečného ovládania automobilu je dokonalý kontakt všetkých kolies s cestou. Najmodernejšie systémy (ABS, ASR, ESP) nedokážu účinne korigovať brzdenie, zrýchlenie a stabilitu, ak auto na ceste poskakuje či pláva. Úlohou pruženia je tlmiť nárazy od nerovností cesty a zaručiť komfort posádky. Pružiny bez tlmičov však auto na nerovnostiach rozhojdajú až na nekontrolovateľnú úroveň. Správne navrhnutý tlmič má teda tlmiť reakcie pružiny a zabezpečiť, aby boli kolesá vždy v styku s cestou. Kontakt vozidla s cestou udržujú iba štyri malé plochy medzi pneumatikou a povrchom vozovky a hneď, ako sa tento kontakt poruší, automobil sa stáva nestabilný. Hoci tlmiče patria medzi motoristami medzi zanedbávané súčasti auta, často rozhodujú o bezpečnom držaní zvoleného smeru.

Tlmiče a ich nastavenie rozhodujú o úspechoch i osude posádok pretekárskych automobilov. Nesprávne nastavenie má za následok stratu času a zlý prenos výkonu na cestu.

Dôsledky

Keď sú tlmiče nadmerne opotrebované, vozidlo má tendenciu ísť do šmyku, na mokrej ceste dochádza k aquaplaningu už pri nižších rýchlostiach, vodič horšie ovláda auto pri zatáčaní alebo bočnom vetre a zvyšuje sa opotrebovanie pneumatík. Poškodené tlmiče znižujú aj životnosť homokinetických kĺbov a ložísk kolies. Vplyv tlmičov na správanie vozidla testoval rad nezávislých organizácií (jednou z nich bola napríklad nemecká skúšobňa TÜV). Pri porovnaní auta so stopercentnými tlmičmi a s opotrebovanými na 50 percent sa zistili závažné nedostatky. Auto s opotrebovanými tlmičmi obsadené iba vodičom zastaví z rýchlosti 80 km/h na brzdnej dráhe dlhšej o 2,6 metra. Centrum automobilovej bezpečnosti z Milána zase zistilo, že plne obsadené vozidlo zastaví z rýchlosti 70 km/h na nerovnom povrchu o 11,3 metra ďalej. Aquaplaning sa za rovnakých podmienok pri opotrebovaných tlmičoch dostavil už pri rýchlosti 109 km/h, kým s dobrými tlmičmi to bolo až pri 125 km/h (TÜV). Opotrebované tlmiče výrazne zhoršujú jazdné vlastnosti supermoderných výkonných automobilov. Dôsledky sa môžu zákerne prejaviť pri vysokej rýchlosti, ktorú auto ešte pred rokom s rezervou zvládalo.Pokles účinnosti tlmičov o 50 percent môže nastať už po dvoch - troch rokoch a najazdení 80 000 kilometrov. Nemožno teda povedať, že  sa táto problematika týka iba starých áut.

Prevencia

Prieskumy ukazujú, že 20 až 25 percent európskych vodičov jazdí s opotrebovanými tlmičmi. Na rozdiel od pískajúcich brzdových platničiek zhoršujúci sa stav tlmičov bežný vodič nespozoruje. Podvedome prispôsobí štýl riadenia zlej ovládateľnosti auta. Najlepšie stav tlmičov preveria v servise, preto po náročnej zime i jari na cestách nezaškodí doň zájsť a nechať si pred hlavnou sezónou skontrolovať tlmiče, brzdy a geometriu náprav. Mnohé servisy v snahe udržať si klientelu ponúkajú bezplatnú kontrolu auta, alebo sa v mestách objavujú mobilné meracie stanice.  Tenneco Automotive - svetová jednotka v systémoch regulácie podvozka - odporúča pravidelnú kontrolu tlmičov kvalifikovaným mechanikom vždy po 20 000 km.

Autoservisov, kde dokážu zmerať stav opotrebenia a účinnosti tlmičov nie je veľa. V jednom z nich kontrolujeme (každých 10 000 km) stav tlmičov Dacie Logan, ktorú máme v redakcii na dlhodobý test 50 000 km.

Citroen sa preslávil konštrukciou hydraulického pruženia a svoj najnovší systém Hydroactive 3 montuje do modelového radu C5 a C6. Výrobca predpisuje servis každých 200 000 km alebo raz za päť rokov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  2. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  3. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  4. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  5. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  6. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  7. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  8. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod
  9. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac
  10. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho
  1. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  2. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  3. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  4. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  6. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  8. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  9. Rozhodujú činy!
  10. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  1. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 13 306
  2. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 12 308
  3. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 11 554
  4. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 9 367
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 6 194
  6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 5 036
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 3 522
  8. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho 3 449
  9. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod 3 288
  10. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur 3 249

Hlavné správy zo Sme.sk

Prečo je Ústavný súd dôležitý?

Ústavný súd: Kandidát Radovan Hrádek zastupoval Kotlebu

Radovan Hrádek dlhodobo pracuje pre ĽSNS

Dobré ráno

Dobré ráno: Čo urobí nový zákon s kolobežkármi

Ako skompiluje nový cestný zákon život kolobežkárom.

DOMOV

Trabelssie: So Slotom sa stretávam, bavíme sa o babách

Zatiaľ nemá víziu o budúcnosti bývalého Priora v Bratislave.

Neprehliadnite tiež

Podcast Za volantom

Za volantom: Ako bude vyzerať doprava v Bratislave od februára

Vodičov v hlavnom meste čakajú obmedzenia.

BMW predstavilo nový rad 7, zväčšovanie mriežok nekončí

Plug-in hybrid je po novom kombinovaný so šesťvalcom.

Hyundai chce, aby si elektroauto samo našlo parkovacie miesto

Otravné hľadanie voľného miesta bude minulosťou.

Autonómna Tesla zrazila robota, pravdepodobne ide o podvrh

Spoločnosť Promobot aj v minulosti čelila podobným podozreniam.