SME
Piatok, 22. október, 2021 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Ako sa zmenil automobilový priemysel v uplynulých rokoch a čo ho čaká? (rozhovor)

Potreba vlastniť auto slabne.

Koncept Peugeot e-Legend môžete, ale nemusíte šoférovať a aj tak vás dovezie do cieľa.Koncept Peugeot e-Legend môžete, ale nemusíte šoférovať a aj tak vás dovezie do cieľa. (Zdroj: Peugeot)

BRATISLAVA. O ďalšom vývoji automobilov aj zmene ich vnímania sme sa zhovárali s analytikom Slovenského automobilového inštitútu a Revue priemyslu Martinom Jesným.

Ako sa zmenil automobilový priemysel za uplynulé desaťročie?

To, čo sme pred desiatimi rokmi nazývali krízou, odštartovalo veľké zmeny. Predtým automobilový priemysel zažíval rozkvet a vyzeralo, že predaje nikdy neprestanú rásť a výrobcovia budú donekonečna prichádzať so silnejšími motormi.

Potom prišli roky 2008 a 2009, keď viaceré kľúčové trhy klesli a automobilky museli výrazne zefektívniť svoju výrobu a zbaviť sa často zaujímavých, ale okrajových modelov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Dopyt sa znížil, čo pre vývojárov znamenalo, že museli prísť s lepšími autami, ktoré zákazníkov dokážu presvedčiť.

Hoci prišiel downsizing, teda zmenšovanie motorov, úplne paradoxne sa do menších áut dostali aj väčšie a výkonnejšie motory a taktiež oveľa bohatšia výbava, na akú sme boli zvyknutí pri prémiových autách. Jednoducho, začal sa boj o zákazníka.

Práve táto zmena pomohla automobilovému priemyslu sa rýchlo otriasť po kríze. Zároveň sa však do sféry áut začali vnárať regulácie, ktoré súvisia s citlivejším vnímaním životného prostredia a čoraz väčší dôraz sa začal klásť na ekológiu.

Týka sa takéto zhrnutie udalostí aj Slovenska?

Prejde ešte veľa času, kým tento faktor na Slovensku reálne pocítime, no už je prítomný a rastie jeho spoločenský význam. Tým sa dostávame k emisiám, z ktorých sa zrodila aj známa kauza Dieselgate. Zďaleka nešlo len o problém Volkswagenu, pretože v rôznej miere nasledovali prehrešky ďalších automobiliek.

SkryťVypnúť reklamu

Dospelo sa tak k zisteniu, že automobilky merali emisie tak trochu pokryteckým spôsobom, ktorý sa líšil od reálnej prevádzky auta. Výsledkom tak bol prechod na novú metodiku merania, známu pod skratkou WLTP.

Aby automobilky splnili požiadavky WLTP aj emisné limity Euro 6d, z ponuky sa postupne sťahovali motory, ktoré čakala nová homologizácia. Vznikali tak výpadky vo výrobe, rástli čakacie lehoty na dodanie áut k zákazníkom. Zlá reputácia dieselových motorov citeľne ovplyvnila predaje, a to všetko sa v istej miere dotýkalo aj slovenského trhu.

V Európe sú už také vysoké nároky na znižovanie emisií, že je otázne, či ich automobilky budú schopné spĺňať a či to regulátori neprehnali. Už totiž začínajú ohrozovať fungovanie samotného automobilového priemyslu.

SkryťVypnúť reklamu

Ako sa budú predávať autá v blízkej budúcnosti? Ostane zachovaný koncept predajní s vystavenými modelmi vo výklade?

Klasický nákup auta je už v podstate minulosťou a celý tento proces v uplynulom desaťročí prešiel výraznými zmenami.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  2. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  3. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  4. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  5. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  6. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  7. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  8. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  9. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  10. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  1. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  2. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  3. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  6. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  9. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  10. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 18 854
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 322
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 5 930
  4. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 5 699
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 5 265
  6. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 4 023
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 705
  8. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 375
  9. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 2 810
  10. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 707
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Zdôvodnenie opisuje detaily podozrení voči inšpekcii.


a 1 ďalší 6 h

Neprehliadnite tiež

Hyundai Kona

Najväčšou novinkou je kombinácia trojvalca s automatom.


21. okt
Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt
BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


18. okt
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj

Blogy SME

  1. Tomáš Vodvářka: Soucit jako universální emoce?
  2. Mária Szegfüová: 20 vyhratých súdov, 20 kg papierov, 11 rokov boja za spravodlivosť
  3. Adriana Boysová: Mladá láska
  4. INEKO: Finančné zdravie žúp sa kvôli koronakríze začalo zhoršovať, významne im narástol dlh
  5. Július Kovács: Prešlo 20 mesiacov od volieb a my voliči Oľano prehrávame
  6. Štefan Vidlár: V schránkách
  7. Michal Porubän: "Nenávistná Čaputová" vs "Mierotvorca Blaha".
  8. Rudolf Pado: Podtatranské metastázy. TANAP i Budaj mlčia
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 31 876
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 11 625
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 8 363
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 6 896
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 728
  6. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 4 760
  7. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 4 748
  8. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 4 405
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu