SME
Sobota, 20. august, 2022 | Meniny má Anabela

Škoda Fabia 1,4 Comfort Aut – luxus bez spojky

Slovenského zákazníka a slovenský trh už veľa rokov ovplyvňuje značka Škoda. V ostatnom čase model Fabia. Vo vzťahu k cene a solventnosti nášho zákazníka predstavuje Fabia typ rodinného automobilu, pričom na západ od našich a českých hraníc sa autá typu f


abie vnímajú ako druhé auto v rodine. My sme mali možnosť v teste vyskúšať mimoriadnu fabiu, síce s celkom bežným, nie českým, ale koncernovým šestnásťventovým motorom s objemom 1,4 l, výkonom 55 kW/75 k a automatickou (samočinnou) štvorstupňovou prevodovkou. Ako teda vidieť, aj výrobcovia áut kategórie malé siahajú po samočinných prevodovkách a ponúkajú luxus bez spojky.

O vzhľade Fabie sa toho už veľa popísalo. Okrem iného aj to, že sa usmieva. To kvôli prednému nárazníku a hlavným svetlometom (s čírou optikou), s tvarovaním do písmena U. Na Fabii je štylisticky veľmi vydarená celá jej predná časť, solídny je bočný pohľad, trošku rozpačito však pôsobí zadnú časť päťdverového hatchbacku, čo však neplatí o verziách kombi či sedan. Aj keď je fabia homologovaná ako päťmiestna, pre tri dospelé na zadných sedadlách je na dlhšiu cestu predsa len málo komfortu. Iné je to vpredu, kde dobre anatomicky tvarované sedadlá poskytujú vodičovi i spolujazdcovi dostatok priestoru i pohodlia. Na zadných sedadlách pre vyššie postavy chýba pár centimetrov pre nohy i hlavu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Prístrojová doska je pomerne strohá, zato však dobre prehľadná. Kruhové prístroje sú akoby vystrihnuté z väčšej Octavie. Z palubného počítača môžeme vyčítať priemernú i okamžitú spotrebu, prejdenú vzdialenosť, priemernú rýchlosť, ale aj dojazd na zostávajúce palivo. Odkladacie priestory sú vo dverách, pod volantom, pri radiacej páke i pod sedadlom a schránka pred spolujazdcom je u auta s klimatizáciou zvlášť chladená. Stredovej konzole dominuje autorádio s prehrávačom. Alarm s diaľkovým ovládaním, elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie zrkadlá a protiblokovací systém bŕzd ABS mala testovaná Fabia za príplatok, mechanickú klimatizáciu v štandardnej výbave. Verzia Comfort má elektrické okná len vpredu, nechýba mu však pre vodiča výškovo nastaviteľné sedadlo pomocou praktickej páky, ktorou sa vhodná poloha “napumpuje”.

SkryťVypnúť reklamu

Testovaná verzia so samočinnou štvorstupňovou prevodovkou pracuje v súčinnosti so šestnásťventilovým motorom 1,4 l s výkonom 55 kW/75 k. Ten síce nevyniká nejakým ohromujúcim výkonom, ale pre fabiu s “automatom” bol zrejme najvhodnejší. S týmto motorom a manuálnou prevodovkou sa mimo mesta dá jazdiť so spotrebou pod 6 l/100 km, v meste sa príliš nevyšplhá nad 7 l/100 km. Inak je to s verziou so samočinnou prevodovkou. Výrobca udáva spotrebu v meste 10,8 l/100 km, mimo mesta 5,6 a kombinovanú 7,1 l/100 km. My sme počas testu dosiahli priemernú spotrebu 8,1 l/100 km, takže k výrobcom deklarovanej spotrebe 7,1 l/100 km sme sa len priblížili.

Aj to môže byť argument, ktorý hrá dôležitú úlohu pri rozhodovaní sa o kúpe Fabie s prevodovkou nevyžadujúcou radenie. Skvelý podvozok fabie je to, čo zaujme po prvých kilometroch. Svojou charakteristikou je blízky podvozku Octavie, avšak krátke previsy karosérie Fabie jeho skvelé vlastnosti ešte umocňujú. Fabia sa veľmi dobre ovláda, citlivo brzdí, má presné radenie.
Základná cena Fabie s motorom 1,4 16V (55 kW/75 k) a manuálnou päťstupňovou prevodovkou je 433 900 Sk, so samočinnou štvorstupňovou vo výbave Comfort je drahšia o 60-tisíc, stojí teda 493 000 korún. Testovaný automobil s doplnkovou výbavou, o ktorej sme sa zmienili, 536 400 Sk.  Komfortnejšia verzia Elegance je ešte drahšia - stojí 571 900 korún.
                             
TECNICKÉ ÚDAJE

SkryťVypnúť reklamu


Škoda Fabia 1,4 Comfort (Aut)

Motor
Vpredu naprieč uložený kvapalinou chladený zážihový štvorvalec. Zdvihový objem 1390 cm3, vŕtanie a zdvih 76,5/75,6 mm. Kompresný pomer 10,5:1. Najväčší výkon 55 kW/75 k pri otáčkach 5000 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 126 Nm pri otáčkach 3800 min.-1. Štyri ventily na valec, ventilový rozvod DOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Hlava valcov z hliníkovej  zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom. Elektronicky riadené viacbodové vstrekovanie paliva.

Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka. Štvorstupňová samočinná prevodovka.

Podvozok
Bezrámová konštrukcia. Všetky kolesá nezávisle zavesené. Predné na spodných priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson. Zadná náprava kľuková s vlečenými ramenami, odpružená vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu kotúčové, vzadu bubnové, ABS s elektronickým rozdeľovaním brzdného účinku EBV. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 185/60 R 14.

SkryťVypnúť reklamu

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 3960/1646/1451 mm, rázvor náprav 2462 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1419/1408 mm. Pohotovostná hmotnosť 1125 kg. Objem batožinového priestoru 260/1016 dm³. Objem palivovej nádrže 45 l.

Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 166 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h  za 17,0 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 10,8/5,6/7,1 l/100 km.

Karoséria
Samonosná oceľová. Päťdverová päťmiestna typu hatchback.

Cena  493 900 Sk

Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h 17,0 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h  –  8,5 s 
80 – 120 km/h  – 11,7 s
Max.  rýchlosť 165 km/h
Spotreba počas testu 8,1 l/100 km

 

Porovnanie s automobilmi rovnakej triedy:


Fiat Punto  1,2 16V ELX Speedgear
Zdvih. objem 1242 cm³
Výkon 59 kW/80 k
Krút. mom. 114/4000 Nm.min-1
0 – 100 km/h 12,6 s
Max. rých. 165 km/h
Spotreba mesto 8,7 l/100 km
mimo mesta 5,6 l/100 km
kombinovaná 6,7 l/100 km
Cena 471 900 Sk                                   

SkryťVypnúť reklamu

Peugeot 206 XT 1,4 BVA
Zdvih. objem 1361 cm³
Výkon 55 kW/75 k
Krút. mom. 120/2800 Nm.min-1
0 – 100 km/h 17,3 s
Max. rých. 160 km/h
Spotreba mesto 10,0 l/100 km
mimo mesta 5,6 l/100 km
kombinovaná 7,2 l/100 km
Cena 497 900 Sk                                   

Opel Corsa Easytronic 1,2 16V Comfort
Zdvih. objem 1199 cm³
Výkon 55 kW/75 k
Krút. mom. 110/4000 Nm.min-1
0 – 100 km/h 14,0 s
Max. rých. 170 km/h
Spotreba mesto 8,4 l/100 km
mimo mesta 5,3 l/100 km
kombinovaná 6,4 l/100 km
Cena 472 800 Sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 720
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 14 177
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 511
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 163
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 5 247
  6. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 4 537
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 257
  8. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem 3 346
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná foto.

Minulý rok si meno alebo priezvisko zmenilo 1 912 ľudí.


17. aug
Nájomné byty na Bajkalskej ulici v Prešove.

Na byty s regulovaným nájmom by mali dosiahnuť aj lepšie zarábajúci.


12 h
Predseda vlády Eduard Heger z OĽaNO.

Od 6. júla sa strany k vyriešeniu krízy kompromisom nepriblížili.


9 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


4 h

Blogy SME

  1. Peter Biščo: Smer sa trasie strachom, Hlas žobre, Jankovská plače a ostatní sa modlia všemocnému § 363.
  2. Ján Chomík: Viva México - čokoláda & káva
  3. Štefan Vidlár: Málí sa mi, málí
  4. Ján Šeďo: Heger navrhuje o.i. aj tresty za osobné útoky, tvrdí SaS.
  5. Štefan Vidlár: Je suis fan
  6. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  7. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  8. Nina Erneker: Kde sa dobre varí, tam sa dobre darí
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 891
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 008
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 784
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 698
  5. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 056
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 999
  7. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 664
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 648
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu