SME

Dacia Logan - dlhodobý test na 50 000 km

Na tachometri Dacie Logan , ktorú podrobujeme dlhodobému testu, pribudlo prvých desaťtisíc kilometrov. Kým v podmienkach testu túto vzdialenosť Dacia prešla za mesiac a pol, v bežnej slovenskej rodine to môže byť aj ročná dávka kilometrov.

Na tachometri Dacie Logan , ktorú podrobujeme dlhodobému testu, pribudlo prvých desaťtisíc kilometrov. Kým v podmienkach testu túto vzdialenosť Dacia prešla za mesiac a pol, v bežnej slovenskej rodine to môže byť aj ročná dávka kilometrov. Preto sme spočítali všetky náklady na prevádzku Dacie Logan, ktoré môžu majiteľa čakať v prvom roku alebo pri najazdení 10 000 km. Približne tretina kilometrov pribudla v meste a jeho blízkom okolí, ďalšia časť na cestách stredného Slovenska na rozbitých cestách a diaľniciach. Približne štyritisíc kilometrov predstavovala cesta do Chorvátska a Čiernej hory. Najvzdialenejším miestom, kde sa Dacia ocitla, bola obrovská pláž Ulcinj pri hraniciach Čiernej Hory s Albánskom. V priebehu prvej pätiny testu sa nám problémy vyhli a zatiaľ nebolo potrebné dopĺňať motorový olej ani chladiacu kvapalinu. Aby sme test považovali za úspešný, nemal by sa na Logane v priebehu 50 000 km vyskytnúť ani najmenší problém. Na reportážnej ceste k Jadranskému moru nás zaujímal najmä cestovný komfort a spotreba. Krátko po zábehu motora i mechaniky automobilu nadišiel čas na skúšky stability a ovládania Dacie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V rámci dlhodobého testu sme navštívili Chorvátsko a Čiernu Horu. Na slnečnom poreží Jadranského mora nám chýbala klimatizácia a v extrémnych stúpaniach lepší krútiaci moment motora. Na rozbitých horských cestách Národného parku Lovčen v Čiernej Hore vynikla nadštandardná svetlá výška podvozka. Za štyri dni tak na tachometri pribudlo štyritisíc kilometrov.

 

Priemerná spotreba 7,42 l/100 km
Stredobodom záujmu dlhodobého testu Dacie Logan je technický stav, pohodlie cestovania a prirodzene priemerná spotreba, ktorú vyhodnocujeme pri každom dotankovaní a následne aj po väčšom počte najazdených kilometrov. Doterajšiu priemernú spotrebu 7,42 l/100km považujeme za smerodajnú hodnotu a reálny priemer, nakoľko Dacia Logan jazdí v meste a po všetkých druhoch ciest. Mimochodom za sebou má cestu do Čiernej Hory. Po prekročení šesť tisíc najazdených kilometrov spotreba mierne klesla a subjektívne sa nám zdá aj motor pružnejší i tichší. Priemernú spotrebu udávanú výrobcom (6,8 l/100km) zatiaľ prekračujeme o 0,62 l/100 km. Pri bežnej jazde mimo mesta nás potešila spotreba od 5,6 do 6,4 l/100 km. Výrazný nárast spotreby však nastal v uliciach Bratislavy, kde sa priemer pohybuje od 7 l/100km do 9 l/100km. Výrobca udáva v meste spotrebu 9,2 l/100 km, mimo mesta 5,5 l/100km. Rýchla jazda na Chorvátskych diaľniciach (cca 150 km/h) vychádzala na 8,9 l/100km. Cestou do Čiernej Hory pri dodržiavaní rýchlostí Logan spotreboval 6,0 l/100km a smerom späť pri rýchlom tempe 7,8 l/100km. Potvrdilo sa, že motor 1,4 MPI je dimenzovaný na plynulú jazdu. Nad hranicou 4000 ot/min Logan jazdí celkom svižne ale s citeľným dopadom na spotrebu.

SkryťVypnúť reklamu

Spotreba veľmi presne vyjadruje prostredie, v ktorom sa Dacia Logan pohybuje. Dobrý priemer na cestách mimo mesta zhoršili skúšky jazdných vlastností na letisku a rýchla jazda po chorvátskych diaľniciach. Vzhľadom na veľké vonkajšie rozmery i aerodynamický odpor karosérie je motor Loganu citlivý na svižnú jazdu a vysoké otáčky. Podľa výrobcu má nádrž objem 50 l, ale nám sa podarilo natankovať aj 54,8 l a to nebola nádrž úplne prázdna. Kvôli meraniu spotreby plníme nádrž až po hrdlo.


Prevádzkové náklady pri najazdení 10 269 km

Prihlásenie vozidla
na dopravnom inšpektoráte                      2000 Sk
Ročná diaľničná známka pre SR                1000 Sk
Povinné zmluvné poistenie (štvrťročne)      1958 Sk
Havarijné poistenie na rok                     15 432 Sk
Náklady na záručné prehliadky                      0 Sk
Náklady na servis                                         0 Sk
Umývanie a čistenie                                  600 Sk
Náklady na pohonné hmoty                   28 387 Sk

SkryťVypnúť reklamu

Priame náklady na prevádzku:               28 987 Sk
Náklady celkom :                              49 387 Sk

Spotreba paliva v priebehu 10 269 km

Dopĺňanie oleja do motora                          0 l
Dopĺňanie chladiacej zmesi                         0 l
Spotrebované pohonné hmoty (l) :      761,97 l
Spotrebované pohonné hmoty (Sk):   28 387 Sk
Priemerná spotreba :                    7,42 l/100 km
Minimálna spotreba :                     5,11 l/100 km
Maximálna spotreba:                     9,88 l/100 km

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Jazdné vlastnosti
Desiatky hodín za volantom Loganu nás utvrdili v presvedčení, že posilňovač riadenia je v tomto aute nevyhnutný. Potvrdili to najmä skúšky jazdnej stability, kedy sa testovací Logan s posilňovačom ovládal oveľa ľahšie a presnejšie, než skúšané verzie bez posilňovača. Záujemcom o najlacnejšie verzie odporúčame zvážiť svoj zámer a vybrať si z príplatkového vybavenia aspoň posilňovač. Výškové nastavovanie volantu (ktoré sa do Dacie Logan nedodáva) nám zatiaľ nechýba, pretože posed vodiča s vyššie položeným sedadlom si to nevyžaduje. Dacia naďalej prekonáva nekvalitný povrch cesty s úžasnou ľahkosťou a veľmi komfortne. Okrem naladenia podvozka majú na tom podiel pneumatiky rozmeru 165/80 R14 85 T. Nevýhodou tohto obutia je však horšie vedenie stopy v zákrutách kvôli vysokému bočnému profilu pneumatiky. Štandardné pneumatiky si dovolíme označiť za rodinné obutie, vhodné buď do mesta alebo do horských oblastí. K profesionálnemu využitiu Loganu odporúčame kvalitnejšie obutie s nižším profilovým číslom. O vlastnostiach použitých pneumatík nám veľa povedal vyhýbací manéver a slalom, kde sa podvozok správal prijateľne, ale pneumatiky rýchlo ukázali svoje hranice. Vďaka dlhému rázvoru náprav Logan celkom dobre drží stopu aj vo vysokých rýchlostiach. Pri prudkých manévroch na diaľnici však treba byť opatrný s vedomím, že ide o konzumný druh automobilu, ktorý je športovým limuzínam vzdialený. Na zlom povrchu cesty však patrí k špičke medzi lacnými osobnými automobilmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V kritckej situácii opúšťa zvolený smer zadná časť auta, pretáčavý šmyk sa však ľahko koriguje. Limitujúcim faktorom boli v tomto prípade pneumatiky.

 

 

Vnútorný hluk
Presné meranie vnútornej hlučnosti, pružnosti motora a brzdnej dráhy je naplánované na tento týždeň, no tieto parametre subjektívne vnímame už do začiatku testu. Aerodynamický hluk výraznejšie stúpa v rýchlosti nad 130 km/h, ale motor sa hlasnejším dunením prejavuje o niečo skôr od 3500 do 4000 otáčok/min. Paradoxne na diaľnici sa príjemnejšie cestuje v rýchlosti nad 140 km/h, pretože otáčky motora vtedy prekročia hranicu štyroch tisíc a dunenie zanikne.

Od 3500 otáčok preniká do interiéru brumenie, ktoré po prekročení 4000 ot./min zanikne a hlas motora je na "uši" príjemnejší. Motor sa dokáže odmeniť dobrou spotrebou vodičom, ktorí ho priveľmi nenaháňajú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kontrola podvozka

Po špecializovanom meraní účinnosti tlmičov a bŕzd v nezávislom autoservise určenom pre značky VW a Audi prišla na rad kontrola v autorizovanom servise Dacia. V prvej fáze testu to bola kontrola tesnení, gumených manžiet, stav brzdových doštičiek a brzdového obloženia. Žiaľ v priebehu siedmych mesiacov dlhodobého testu sa nebude mať kedy prejaviť odolnosť karosérie proti prehrdzaveniu. Zaujímať nás však bude odolnosť ochranných náterov podvozka, tesnenia na motore a prevodovke a hlavne stav výfukového potrubia.

Ďaleko väčšiu výpovednú hodnotu bude mať pohľad na podvozok Loganu po najazdení niekoľko desiatok tisíc kilometrov. Olejovú vaňu motora chráni pevný kryt, ostatné časti podvozka sú vystavené nástrahám počasia i ciest.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

 

S Loganom pri mori

Na skutočnú dovolenku s päťčlennou rodinou Logan zatiaľ čaká, ale reportážnu cestu k moru má úspešne za sebou. Na naše prekvapenie, štyri tisícky kilometrov za štyri dni neboli také nepohodlné, ako by sa od auta za 300 000 Sk dalo čakať. Logan má veľký priestor pre posádku, pohodlné sedadlá, prijateľnú spotrebu a do rýchlosti 120 km/h tichý interiér. Tesne nad touto rýchlosťou sa dostaví brumenie motora, ktoré poľaví až pri 140 km/h. Na slnku nám chýbala klimatizácia a pri krátkych zastávkach zase otváranie veka batožinového priestoru z miesta vodiča. Do kufra sa vmestí veľa vecí, jeho objem a využitie však znižuje konzola veka batožinového priestoru. Chýbali nám odkladacie priestroi pris tredovej konzole. Okrem úzkych boxov vo dverách a dvoch držiakov na nápoje pri radiacej páke je k dispozícii iba polička kde v mieste kde býva airbag spolujazdca. Chaotická premávka v Čiernej Hore si vyžaduje používanie klaksónu, žiaľ Logan má jeho spinač umiestnený na páčke smerových svetiel a nie na volante ako býva dobrým zvykom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Pred cestou do Chorvátska sme s rezervou zbalili všetky potrebné veci. Veľkolepý objem 510 l kufra však výrazne zmenšuje konzola, na ktorej sa otvára veko. Počas nakladania batožiny treba vymedziť priestor, do ktorého sa konzola po zatvorení v mestí. Pri prevoze väčších krabíc alebo kočíka to môže byť problém. Pri krátkych zastávkach na parkovisku nám chýbalo otváranie batožinového priestoru z miesta vodiča, ktoré sa do Dacie Logan zatiaľ nedodáva.

Na dlhej ceste k moru sme ocenili vzdušný interiér pre posádku, miesto na nohy, príjmné sedadlá a veľký batožinový priestor. Pri chýbajúcej klimatizácii nám vadilo prehrievanie interiéru a aróma rozpálenej prístrojovej dosky. Do úzkych boxov vo dverách sa nám nevmestil autoatlas formátu A4 a cestou na dovolenku by padlo vhod viac odkladacích priestorov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
pozn: Ak máte praktické skúsenosti s Daciou Logan, napíšte nám prosím svoje pripomienky a návrhy k dlhodobému testu na sdresu rastislav.chvala@smeonline.sk

Autor: Rastislav Chvála

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  4. Prvý mobil: míľnik dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  5. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  7. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Po mape s EUROVIA SK: Objavujeme Spiš a Gemer
  2. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  3. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  5. Jesenné tvorenie pre krajší domov aj nápaditý šatník
  6. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  7. AL-AUTO dokazuje, že špičkový autoservis môže byť women-friendly
  8. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  1. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 6 646
  2. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 176
  3. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 5 994
  4. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 5 349
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 860
  6. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 479
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 3 584
  8. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac? 2 997
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Valchár: Kauza slovenských sviatkov a nezmyselnosť ľavice a pravice
  2. Martin Balajty: Cherry picking v článku na portály Closer.
  3. Simona Šramová: Hodnoty v AI: Technológia s dušou svojich tvorcov
  4. Štefan Šturdzík: Vtip roka - štát na sebe ušetrí 1,3 miliardy eur. Pre socialistov fikcia.
  5. Ján Valchár: Cui bono Kirk? Cui bono poľské drony?
  6. Marek Tocimák: Zrkadlo Stáda
  7. Jozef Černek: Muž s fotoaparátom v detskom parku
  8. Dávid Polák: Izrael, Západný breh a medzinárodné právo. Časť 2.
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 65 035
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 259
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 9 457
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 8 287
  5. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 221
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 214
  7. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 5 009
  8. Rudolfa Vallová: Hrmelo už dávno, no Booking.com sa neobával 4 363
  1. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  2. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  3. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
  4. Věra Tepličková: ... a voľ nebyť, ako byť otrokom
  5. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  6. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  7. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  8. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
SkryťZatvoriť reklamu