SME
Streda, 1. apríl, 2020 | Meniny má Hugo
INZERCIA

Sú pridrahé alebo majú krátky dojazd. Jeden elektromobil vyniká

Automobilka zvolila najlepší prístup.

(Zdroj: Andrew Roberts)

So snahou o moderný život často prichádza sklamanie. Papierové slamky sa nám na rozdiel od plastových postupne rozpúšťajú v ústach a mútia nápoje, eko či bio čistiace prostriedky zas poriadne nečistia a nevoňajú.

Žiť moderne však neznamená mať sa horšie alebo musieť si niečo odopierať. Naopak, ak nájdete správnu modernú alternatívu, možno zistíte, že život s ňou je oveľa pohodlnejší. Kto sa presťahoval do pasívneho domu, v ktorom sa neotvárajú okná, pochvaľuje si úsporu za kúrenie aj čerstvejší vzduch. Kto znížil množstvo mäsa v potrave, hovorí, že sa mu zlepšilo trávenie a cíti sa zdravšie.

Donedávna bola situácia s elektromobilmi podobná ako s tými papierovými slamkami – boli drahšie ako ich „ropná“ alternatívna a vydržali kratšie.

Dnes však môže byť elektromobil naozaj pohodlnejšou voľbou. Na trh dokonca prišli elektromobily, ktoré nestoja viac ako bežné auto, neobmedzujú vás kratším dojazdom, rýchlo sa dobíjajú a jazdí sa s nimi príjemnejšie.

Koľko prejde elektromobil? Menej ako váš mechúr

Ešte pred tromi, štyrmi rokmi bola ponuka elektromobilov veľmi obmedzená. Bohatí si mohli kúpiť elektromobily s vysokým výkonom a dojazdom, no aj cenovkou. Za nimi bola na trhu veľká medzera a na jej opačnom konci lacnejšie elektroautá. Vyšli vás síce na polovicu či tretinu, ale mali dojazd len okolo 200 kilometrov.

Prvé „lacné“ elektromobily si tak najčastejšie kupovali firmy ako súčasť svojej prezentácie a taxikári, ktorí využívali možnosť bezplatného nabíjania v obchodných centrách. V prípade súkromných osôb mohol elektromobil plniť úlohu nanajvýš druhého auta v rodine.

Dôvod, ktorý najviac odrádzal zákazníkov od kúpy elektromobilu, bol strach z malého dojazdu. Lacné elektromobily majú totiž oficiálny dojazd okolo 250 kilometrov, reálne však prejdú o trochu menej a zákazníkom to nestačí.

Podľa výskumu z roku 2012 najazdí priemerný európsky vodič 40 až 80 kilometrov denne. Elektromobil by tak mal ponúkať dojazd aspoň na tri či štyri dni, ideálne na celý pracovný týždeň. Pri dlhších cestách je ideálne, ak elektromobil netreba nabíjať častejšie, než je „technická“ prestávka pasažierov v aute, teda každé dve až tri hodiny. Pri bežnej diaľničnej rýchlosti by mal teda elektromobil pohodlne prejsť aspoň 250 až 300 kilometrov.

Auto si nedávate nabíjať do nabíjačky

Okrem samotného dojazdu je dôležitá aj dĺžka doby nabíjania elektromobilu. Prakticky každý sa z bežnej zásuvky dokáže dobiť doplna „od večera do rána“. Rozhodujúce však je, o koľko sa elektromobil dobije na verejnej stanici za hodinu, keď ho tam odstavíte počas obeda či nákupu.

Treba si uvedomiť, že nabíjačkou nie je tá škatuľka na stene ani stĺp na parkovisku, to sú len nabíjacie stanice. Tie poskytujú energiu, no do batérií ju ukladá nabíjačka, ktorú si nesie každý elektromobil na palube.

Kombinácia nabíjacej stanice a nabíjačky určuje, ako rýchlo sa vie elektromobil dobiť. Preto je zbytočné parkovať pri výkonnej nabíjacej stanici s autom, ktoré rýchlonabíjanie nepodporuje a, naopak, vám nepomôže, ak vaše auto rýchlonabíjanie podporuje a stojíte pri stanici s nižším výkonom. V oboch prípadoch sa auto bude nabíjať pomaly.

Pred kúpou elektromobilu si preto overte, aký najvyšší nabíjací výkon zabudovaná nabíjačka v aute podporuje. Po kúpe možno objavíte rýchlejšiu nabíjaciu stanicu, ale nabíjačku v aute už nevymeníte.

Čo vznikne, keď skrížite lacný a drahý elektromobil?

Keď sa raz rozhodnete kúpiť si elektromobil a budete hľadať niečo pre masy, z pomerne širokej ponuky nezostane takmer nič. Stačí zohľadniť niekoľko základných kritérií a elektromobily budú rad-radom mykať plecami, že tak to teda nevyšlo.

Prvým kritériom by mohol byť dojazd, aby ste na jedno nabitie prešli aspoň 400 kilometrov a kontrolka vybitia sa neozvala skôr ako príroda. Vhodných kandidátov dnes môžete hľadať najskôr v kategórii od 70-tisíc eur vyššie, no nájdu sa aj lacnejšie.

Väčšinu z nich však vyraďuje chýbajúca možnosť rýchlonabíjania. A to sme ešte nezačali filtrovať autá podľa kritérií ako SUV alebo cena. Keby ste ich zohľadnili všetky a chceli by ste, aby bol elektromobil lacný, s dobrým dojazdom, rýchlym nabíjaním a vo veľkosti kompaktného SUV, preškrtali by ste sa len k jednému. Hyundai Kona.

Neostane vám zlý pocit na jazyku

Hyundai Kona nie je kompromisom ako tá papierová slamka, ktorá dopraví nápoj do úst len za cenu, že sa sama rozpustí na jazyku. Má dostatočne veľkú batériu, vysoký dojazd aj možnosť rýchlonabíjania, navyše v cenovo výhodnom balení.

Kona má výkon 200 koní a točivý moment 395 newtonmetrov, avšak na rozdiel od podobne výkonných dvojlitrových dieselov okamžite reaguje na každé stlačenie pedála a motor je tichý a bez vibrácií. Batérie uložené v podlahe znamenajú nízke ťažisko, vďaka čomu Kona dobre sedí na ceste a príliš sa nenakláňa.

Podľa výberu modelu prejde na jedno nabitie 289 až 449 kilometrov. Dojazd na jedno nabitie je dôležitý aj pri dlhých cestách. Napríklad pri plánovaní cesty s elektromobilom s udávaným dojazdom 250 kilometrov by ste mali hľadať nabíjaciu stanicu každých 180 kilometrov, takže na prejdenie 600-kilometrovej trasy potrebujete zastaviť a nabíjať trikrát (po 180, 360 a 540 kilometroch). S Hyundaiom Kona s väčšou batériou prejdete tú istú trasu pohodlne na jedno nabitie po 300 kilometroch.

Prvé elektromobily boli známe tým, že sa ich batéria rýchlejšie opotrebúvala a strácala kapacitu vplyvom zimy a horúčav. Kona však má vyhrievanú a chladenú batériu, takže dojazd neklesá ani v zime. Navyše na ňu výrobca dáva záruku osem rokov.

Ak ju budete nabíjať cez noc na domácej nabíjačke, môžete si nastaviť, aby v požadovaný čas bolo auto vyhriate alebo vychladené. Na 100-kilowattovej rýchlonabíjačke sa dokáže batéria Kony nabiť z 0 na 80 percent kapacity za 54 minút.

Znamená to, že ak idete na dlhšiu cestu, počas polhodinovej hygienickej prestávky môže Kona získať dojazd približne 200 kilometrov. Stačí ju pripojiť do elektrickej siete, vypiť jeden nápoj cez papierovú slamku a môžete pokračovať.

Tento článok vám prináša Hyundai.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  2. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  3. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár, Sulík a ďalší?
  4. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  5. Bude dobre!
  6. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok
  7. "Škoda riskovať!"
  8. Fixné výnosy do 8 % p.a. v závetrí mimo otriasajúcej sa burzy
  9. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť?
  10. Nestarnú, ale dozrievajú
  1. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  2. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár, Sulík a ďalší?
  3. Daj ľuďom voľnú ruku a prinesie to želané ovocie
  4. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  5. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  6. Bude dobre!
  7. V pôrodnici v Šaci sa rodí stále viac detí
  8. Chic, fully-equipped offices in prime Bratislava locations
  9. Aj u vás doma môžete dýchať 3x čistejší a zdravší vzduch
  10. Pravda o kamerách do auta - reportáž serveru Volant.TV
  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 30 231
  2. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 21 190
  3. "Škoda riskovať!" 16 111
  4. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 14 143
  5. Pivný duel: Aké pivo pijú muži a aké viac chutí ženám? 11 242
  6. Madeira je rajom pre milovníkov prírody 11 047
  7. Aké novinky pripravili kúpeľné domy na Slovensku? 9 741
  8. Sú pridrahé alebo majú krátky dojazd. Jeden elektromobil vyniká 9 647
  9. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 9 595
  10. Mobil a voda nestačia. Čo by vám na horách nemalo chýbať? 9 128

Téma: Elektromobily

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Hyundai, SUV

Neprehliadnite tiež

Zdieľaná doprava funguje aj v čase pandémie
Škoda Octavia Combi

Tatra okolo sveta pokračuje, koronavírus výprave zmenil trasu

Za mesiac prešla výprava vyše 6600 kilometrov.

Tatra okolo sveta 2 pred chrámom Hagia Sofia v Istanbule.
BMW 330d xDrive Touring