SME

Sú pridrahé alebo majú krátky dojazd. Jeden elektromobil vyniká

Automobilka zvolila najlepší prístup.

(Zdroj: Andrew Roberts)

So snahou o moderný život často prichádza sklamanie. Papierové slamky sa nám na rozdiel od plastových postupne rozpúšťajú v ústach a mútia nápoje, eko či bio čistiace prostriedky zas poriadne nečistia a nevoňajú.

Žiť moderne však neznamená mať sa horšie alebo musieť si niečo odopierať. Naopak, ak nájdete správnu modernú alternatívu, možno zistíte, že život s ňou je oveľa pohodlnejší. Kto sa presťahoval do pasívneho domu, v ktorom sa neotvárajú okná, pochvaľuje si úsporu za kúrenie aj čerstvejší vzduch. Kto znížil množstvo mäsa v potrave, hovorí, že sa mu zlepšilo trávenie a cíti sa zdravšie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Donedávna bola situácia s elektromobilmi podobná ako s tými papierovými slamkami – boli drahšie ako ich „ropná“ alternatívna a vydržali kratšie.

Dnes však môže byť elektromobil naozaj pohodlnejšou voľbou. Na trh dokonca prišli elektromobily, ktoré nestoja viac ako bežné auto, neobmedzujú vás kratším dojazdom, rýchlo sa dobíjajú a jazdí sa s nimi príjemnejšie.

Koľko prejde elektromobil? Menej ako váš mechúr

Ešte pred tromi, štyrmi rokmi bola ponuka elektromobilov veľmi obmedzená. Bohatí si mohli kúpiť elektromobily s vysokým výkonom a dojazdom, no aj cenovkou. Za nimi bola na trhu veľká medzera a na jej opačnom konci lacnejšie elektroautá. Vyšli vás síce na polovicu či tretinu, ale mali dojazd len okolo 200 kilometrov.

Prvé „lacné“ elektromobily si tak najčastejšie kupovali firmy ako súčasť svojej prezentácie a taxikári, ktorí využívali možnosť bezplatného nabíjania v obchodných centrách. V prípade súkromných osôb mohol elektromobil plniť úlohu nanajvýš druhého auta v rodine.

Dôvod, ktorý najviac odrádzal zákazníkov od kúpy elektromobilu, bol strach z malého dojazdu. Lacné elektromobily majú totiž oficiálny dojazd okolo 250 kilometrov, reálne však prejdú o trochu menej a zákazníkom to nestačí.

Podľa výskumu z roku 2012 najazdí priemerný európsky vodič 40 až 80 kilometrov denne. Elektromobil by tak mal ponúkať dojazd aspoň na tri či štyri dni, ideálne na celý pracovný týždeň. Pri dlhších cestách je ideálne, ak elektromobil netreba nabíjať častejšie, než je „technická“ prestávka pasažierov v aute, teda každé dve až tri hodiny. Pri bežnej diaľničnej rýchlosti by mal teda elektromobil pohodlne prejsť aspoň 250 až 300 kilometrov.

Auto si nedávate nabíjať do nabíjačky

Okrem samotného dojazdu je dôležitá aj dĺžka doby nabíjania elektromobilu. Prakticky každý sa z bežnej zásuvky dokáže dobiť doplna „od večera do rána“. Rozhodujúce však je, o koľko sa elektromobil dobije na verejnej stanici za hodinu, keď ho tam odstavíte počas obeda či nákupu.

Treba si uvedomiť, že nabíjačkou nie je tá škatuľka na stene ani stĺp na parkovisku, to sú len nabíjacie stanice. Tie poskytujú energiu, no do batérií ju ukladá nabíjačka, ktorú si nesie každý elektromobil na palube.

Kombinácia nabíjacej stanice a nabíjačky určuje, ako rýchlo sa vie elektromobil dobiť. Preto je zbytočné parkovať pri výkonnej nabíjacej stanici s autom, ktoré rýchlonabíjanie nepodporuje a, naopak, vám nepomôže, ak vaše auto rýchlonabíjanie podporuje a stojíte pri stanici s nižším výkonom. V oboch prípadoch sa auto bude nabíjať pomaly.

Pred kúpou elektromobilu si preto overte, aký najvyšší nabíjací výkon zabudovaná nabíjačka v aute podporuje. Po kúpe možno objavíte rýchlejšiu nabíjaciu stanicu, ale nabíjačku v aute už nevymeníte.

Čo vznikne, keď skrížite lacný a drahý elektromobil?

Keď sa raz rozhodnete kúpiť si elektromobil a budete hľadať niečo pre masy, z pomerne širokej ponuky nezostane takmer nič. Stačí zohľadniť niekoľko základných kritérií a elektromobily budú rad-radom mykať plecami, že tak to teda nevyšlo.

Prvým kritériom by mohol byť dojazd, aby ste na jedno nabitie prešli aspoň 400 kilometrov a kontrolka vybitia sa neozvala skôr ako príroda. Vhodných kandidátov dnes môžete hľadať najskôr v kategórii od 70-tisíc eur vyššie, no nájdu sa aj lacnejšie.

Väčšinu z nich však vyraďuje chýbajúca možnosť rýchlonabíjania. A to sme ešte nezačali filtrovať autá podľa kritérií ako SUV alebo cena. Keby ste ich zohľadnili všetky a chceli by ste, aby bol elektromobil lacný, s dobrým dojazdom, rýchlym nabíjaním a vo veľkosti kompaktného SUV, preškrtali by ste sa len k jednému. Hyundai Kona.

Neostane vám zlý pocit na jazyku

Hyundai Kona nie je kompromisom ako tá papierová slamka, ktorá dopraví nápoj do úst len za cenu, že sa sama rozpustí na jazyku. Má dostatočne veľkú batériu, vysoký dojazd aj možnosť rýchlonabíjania, navyše v cenovo výhodnom balení.

Kona má výkon 200 koní a točivý moment 395 newtonmetrov, avšak na rozdiel od podobne výkonných dvojlitrových dieselov okamžite reaguje na každé stlačenie pedála a motor je tichý a bez vibrácií. Batérie uložené v podlahe znamenajú nízke ťažisko, vďaka čomu Kona dobre sedí na ceste a príliš sa nenakláňa.

Podľa výberu modelu prejde na jedno nabitie 289 až 449 kilometrov. Dojazd na jedno nabitie je dôležitý aj pri dlhých cestách. Napríklad pri plánovaní cesty s elektromobilom s udávaným dojazdom 250 kilometrov by ste mali hľadať nabíjaciu stanicu každých 180 kilometrov, takže na prejdenie 600-kilometrovej trasy potrebujete zastaviť a nabíjať trikrát (po 180, 360 a 540 kilometroch). S Hyundaiom Kona s väčšou batériou prejdete tú istú trasu pohodlne na jedno nabitie po 300 kilometroch.

Prvé elektromobily boli známe tým, že sa ich batéria rýchlejšie opotrebúvala a strácala kapacitu vplyvom zimy a horúčav. Kona však má vyhrievanú a chladenú batériu, takže dojazd neklesá ani v zime. Navyše na ňu výrobca dáva záruku osem rokov.

Ak ju budete nabíjať cez noc na domácej nabíjačke, môžete si nastaviť, aby v požadovaný čas bolo auto vyhriate alebo vychladené. Na 100-kilowattovej rýchlonabíjačke sa dokáže batéria Kony nabiť z 0 na 80 percent kapacity za 54 minút.

Znamená to, že ak idete na dlhšiu cestu, počas polhodinovej hygienickej prestávky môže Kona získať dojazd približne 200 kilometrov. Stačí ju pripojiť do elektrickej siete, vypiť jeden nápoj cez papierovú slamku a môžete pokračovať.

Tento článok vám prináša Hyundai.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Elektromobily

Súvisiace témy: Hyundai, SUV
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 955
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 489
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 321
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 575
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 861
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 290
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 008
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 771
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  2. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  3. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  4. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  5. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  6. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  7. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  8. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 76 862
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 776
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 186
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 166
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 046
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 229
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 050
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 755
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu