SME
Nedeľa, 31. máj, 2020 | Meniny má Petronela, PetranaKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Sú pridrahé alebo majú krátky dojazd. Jeden elektromobil vyniká

Automobilka zvolila najlepší prístup.

(Zdroj: Andrew Roberts)

So snahou o moderný život často prichádza sklamanie. Papierové slamky sa nám na rozdiel od plastových postupne rozpúšťajú v ústach a mútia nápoje, eko či bio čistiace prostriedky zas poriadne nečistia a nevoňajú.

Žiť moderne však neznamená mať sa horšie alebo musieť si niečo odopierať. Naopak, ak nájdete správnu modernú alternatívu, možno zistíte, že život s ňou je oveľa pohodlnejší. Kto sa presťahoval do pasívneho domu, v ktorom sa neotvárajú okná, pochvaľuje si úsporu za kúrenie aj čerstvejší vzduch. Kto znížil množstvo mäsa v potrave, hovorí, že sa mu zlepšilo trávenie a cíti sa zdravšie.

Donedávna bola situácia s elektromobilmi podobná ako s tými papierovými slamkami – boli drahšie ako ich „ropná“ alternatívna a vydržali kratšie.

Dnes však môže byť elektromobil naozaj pohodlnejšou voľbou. Na trh dokonca prišli elektromobily, ktoré nestoja viac ako bežné auto, neobmedzujú vás kratším dojazdom, rýchlo sa dobíjajú a jazdí sa s nimi príjemnejšie.

Koľko prejde elektromobil? Menej ako váš mechúr

Ešte pred tromi, štyrmi rokmi bola ponuka elektromobilov veľmi obmedzená. Bohatí si mohli kúpiť elektromobily s vysokým výkonom a dojazdom, no aj cenovkou. Za nimi bola na trhu veľká medzera a na jej opačnom konci lacnejšie elektroautá. Vyšli vás síce na polovicu či tretinu, ale mali dojazd len okolo 200 kilometrov.

Prvé „lacné“ elektromobily si tak najčastejšie kupovali firmy ako súčasť svojej prezentácie a taxikári, ktorí využívali možnosť bezplatného nabíjania v obchodných centrách. V prípade súkromných osôb mohol elektromobil plniť úlohu nanajvýš druhého auta v rodine.

Dôvod, ktorý najviac odrádzal zákazníkov od kúpy elektromobilu, bol strach z malého dojazdu. Lacné elektromobily majú totiž oficiálny dojazd okolo 250 kilometrov, reálne však prejdú o trochu menej a zákazníkom to nestačí.

Podľa výskumu z roku 2012 najazdí priemerný európsky vodič 40 až 80 kilometrov denne. Elektromobil by tak mal ponúkať dojazd aspoň na tri či štyri dni, ideálne na celý pracovný týždeň. Pri dlhších cestách je ideálne, ak elektromobil netreba nabíjať častejšie, než je „technická“ prestávka pasažierov v aute, teda každé dve až tri hodiny. Pri bežnej diaľničnej rýchlosti by mal teda elektromobil pohodlne prejsť aspoň 250 až 300 kilometrov.

Auto si nedávate nabíjať do nabíjačky

Okrem samotného dojazdu je dôležitá aj dĺžka doby nabíjania elektromobilu. Prakticky každý sa z bežnej zásuvky dokáže dobiť doplna „od večera do rána“. Rozhodujúce však je, o koľko sa elektromobil dobije na verejnej stanici za hodinu, keď ho tam odstavíte počas obeda či nákupu.

Treba si uvedomiť, že nabíjačkou nie je tá škatuľka na stene ani stĺp na parkovisku, to sú len nabíjacie stanice. Tie poskytujú energiu, no do batérií ju ukladá nabíjačka, ktorú si nesie každý elektromobil na palube.

Kombinácia nabíjacej stanice a nabíjačky určuje, ako rýchlo sa vie elektromobil dobiť. Preto je zbytočné parkovať pri výkonnej nabíjacej stanici s autom, ktoré rýchlonabíjanie nepodporuje a, naopak, vám nepomôže, ak vaše auto rýchlonabíjanie podporuje a stojíte pri stanici s nižším výkonom. V oboch prípadoch sa auto bude nabíjať pomaly.

Pred kúpou elektromobilu si preto overte, aký najvyšší nabíjací výkon zabudovaná nabíjačka v aute podporuje. Po kúpe možno objavíte rýchlejšiu nabíjaciu stanicu, ale nabíjačku v aute už nevymeníte.

Čo vznikne, keď skrížite lacný a drahý elektromobil?

Keď sa raz rozhodnete kúpiť si elektromobil a budete hľadať niečo pre masy, z pomerne širokej ponuky nezostane takmer nič. Stačí zohľadniť niekoľko základných kritérií a elektromobily budú rad-radom mykať plecami, že tak to teda nevyšlo.

Prvým kritériom by mohol byť dojazd, aby ste na jedno nabitie prešli aspoň 400 kilometrov a kontrolka vybitia sa neozvala skôr ako príroda. Vhodných kandidátov dnes môžete hľadať najskôr v kategórii od 70-tisíc eur vyššie, no nájdu sa aj lacnejšie.

Väčšinu z nich však vyraďuje chýbajúca možnosť rýchlonabíjania. A to sme ešte nezačali filtrovať autá podľa kritérií ako SUV alebo cena. Keby ste ich zohľadnili všetky a chceli by ste, aby bol elektromobil lacný, s dobrým dojazdom, rýchlym nabíjaním a vo veľkosti kompaktného SUV, preškrtali by ste sa len k jednému. Hyundai Kona.

Neostane vám zlý pocit na jazyku

Hyundai Kona nie je kompromisom ako tá papierová slamka, ktorá dopraví nápoj do úst len za cenu, že sa sama rozpustí na jazyku. Má dostatočne veľkú batériu, vysoký dojazd aj možnosť rýchlonabíjania, navyše v cenovo výhodnom balení.

Kona má výkon 200 koní a točivý moment 395 newtonmetrov, avšak na rozdiel od podobne výkonných dvojlitrových dieselov okamžite reaguje na každé stlačenie pedála a motor je tichý a bez vibrácií. Batérie uložené v podlahe znamenajú nízke ťažisko, vďaka čomu Kona dobre sedí na ceste a príliš sa nenakláňa.

Podľa výberu modelu prejde na jedno nabitie 289 až 449 kilometrov. Dojazd na jedno nabitie je dôležitý aj pri dlhých cestách. Napríklad pri plánovaní cesty s elektromobilom s udávaným dojazdom 250 kilometrov by ste mali hľadať nabíjaciu stanicu každých 180 kilometrov, takže na prejdenie 600-kilometrovej trasy potrebujete zastaviť a nabíjať trikrát (po 180, 360 a 540 kilometroch). S Hyundaiom Kona s väčšou batériou prejdete tú istú trasu pohodlne na jedno nabitie po 300 kilometroch.

Prvé elektromobily boli známe tým, že sa ich batéria rýchlejšie opotrebúvala a strácala kapacitu vplyvom zimy a horúčav. Kona však má vyhrievanú a chladenú batériu, takže dojazd neklesá ani v zime. Navyše na ňu výrobca dáva záruku osem rokov.

Ak ju budete nabíjať cez noc na domácej nabíjačke, môžete si nastaviť, aby v požadovaný čas bolo auto vyhriate alebo vychladené. Na 100-kilowattovej rýchlonabíjačke sa dokáže batéria Kony nabiť z 0 na 80 percent kapacity za 54 minút.

Znamená to, že ak idete na dlhšiu cestu, počas polhodinovej hygienickej prestávky môže Kona získať dojazd približne 200 kilometrov. Stačí ju pripojiť do elektrickej siete, vypiť jeden nápoj cez papierovú slamku a môžete pokračovať.

Tento článok vám prináša Hyundai.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými?
  2. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  3. Need an insight into the topic of investment and trust funds?
  4. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky
  5. Zabezpečujeme certifikované MBA programy
  6. Ako efektívne ušetriť na platbách za energie?
  7. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo
  8. Podvodníci na internete útočia počas koronakrízy agresívnejšie
  9. Výnos od 5,5 % do 15 % p.a
  10. Nový portál Volvujem.sk je ako virtuálny showroom
  1. 5 užitočných rád, ako si vybrať správnu klimatizáciu
  2. Ako vyberať AKU techniku?
  3. Sunar s ešte lepšou receptúrou a v novom šate
  4. Night Vision: Jak dobre vidí vaša autokamera v noci?
  5. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  6. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  7. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  8. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými?
  9. Minerálna vlna má vysokú pevnosť aj vo väčších hrúbkach
  10. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  1. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky 22 506
  2. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými? 21 285
  3. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku 18 095
  4. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo 12 114
  5. Pandémia odhalila, ako fungujú vysielače v krajine 10 254
  6. Tieto veci robí banka, aby bola v bankomatoch hotovosť 10 196
  7. Ako správne dezinfikovať byt, bytový dom, auto či firmu 10 070
  8. Ako vytriediť Mekáč doma? 9 665
  9. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME 9 525
  10. 5 tipov, ako si vlastnoručne zlepšiť bývanie. Zvládne ich každý 9 503
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Elektromobily

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Hyundai, SUV
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault redukuje výrobnú kapacitu a prepustí takmer 15-tisíc ľudí

Zatváranie závodov a prepúšťanie je súčasťou trojročného plánu reštrukturalizácie.

Ilustračná fotografia.
Elektrické Mini SE

Ako s autom správne jazdiť pri prietrži mračien?

Zachovajte chladnú hlavu a prejazd zaplaveným úsekom dobre zvážte.

BMW radu 5 prešlo modernizáciou, kontroverznú masku nedostalo

Plug-in hybrid bude dostupný už aj ako kombi.