i Elegance.
Euroauto
Dizajn Sonaty zaujal už na jesennom autosalóne v Paríži a musíme priznať, že autu európsky strih pristane. Rešpekt vzbudil aj priestranný interiér odetý do bledej kože a v zaujímavej farebnej kombinácii. Prístrojovú dosku tvorcovia rozdelili horizontálne na dve časti. Opticky tak dosiahli zaujímavý efekt a netradičné umiestnenie výduchov ventilácie v prostriedku stredovej konzoly. Príjemne nás prekvapilo vypracovanie a použité materiály, napokon v tejto triede už nepresnosti nie sú dovolené ani pri lacnejších modeloch, medzi ktoré Sonata patrí. Za niečo viac ako osemstotisíc korún ponúka kožený interiér šesť airbagov, ABS, ESP, kompletnú "elektriku" vrátane elektrického nastavovania sedadla vodiča, tempomat, stmievacie spätné zrkadlo, aktívne opierky hlavy, kotevné body pre detské autosedačky a automatickú klimatizáciu s kontrolou kvality vzduchu. Danému vybaveniu nemôžeme nič vytknúť, lepšie by mohlo byť akurát odhlučnenie od motora a presnejšia kulisa radiacej páky. Dlhému pobytu za volantom je prispôsobený počet a tvary odkladacích priestorov. Domontované autorádio má diaľkové o vládanie a ergonomicky správne umiestnenie navrchu prístrojovej dosky. Na slnku bol displej takmer nečitateľný. Pod vplyvom nových štandardov sa na prístrojovke objavila veľká kontrolka nezapnutých bezpečnostných pásov a nekonečné kvílenie systému, ktorý hlasito upozorňuje na to isté. Pri schopnostiach Sonaty slušne držať stopu v zákrutách by sme privítali lepšie tvarované sedadlá.
Pohodlie aj vzadu
K prednostiam kórejských limuzín vždy patril priestor vzadu a je to tak aj naďalej, pretože na zadných sedadlách Sonaty je miesta nadostač. Poteší tiež lakťová opierka s držiakmi na nápoje. Nezaškodila by však účinnejšia ventilácia, aby sa kúrenie alebo chladenie prejavilo skôr aj na zadných sedadlách. Batožinový priestor pripomína veľký trezor objemu 523 litrov. Uzamykateľné sklápanie zadných operadiel bráni zlodejom vykradnúť kufor, ak rozbijú okno a vniknú do interiéru. Veľkosť nakladacieho otvoru je na tento typ auta celkom prijateľný.
Detaily a motor
Okrem odkladacích priestorov a háčikov na tašky pribudla aj plynová vzpera slúžiaca na ľahké otváranie prednej kapoty. Sonata má zatiaľ v ponuke iba dva benzínové motory a pre Európanov zaujímavý moderný diesel sa ešte len pripravuje. My sme vyskúšali tradičného predstaviteľa z východu, konkrétne objemný štvorvalec 2,4 CVVT s výkonom 119 kW (162 k). Palubný počítač nás spočiatku strašil priemernou spotrebou 11,5 l/100 km, skutočná spotreba však bola 10,39/100 km. Ani pri rozvážnej jazde sme nedosiahli výrobcom udávaný priemer 8,5 l/100 km. V nižších otáčkach nevýrazný motor odhalil svoje svetlé stránky až po ráznejšom vytočení. To však nejde o štandardný spôsob jazdy, ktorý znamená aj vyššiu spotrebu.
Príjemne nás prekvapil podvozok stavaný aj na svižnú jazdu. Na Sonate nás pri prvom teste zaujal vnútorný priestor, rozsiahle štandardné vybavenie, cestovný komfort a cena. Rozhodne viac sme čakali od motora a v slalome sklamalo servoriadenie s variabilným účinkom.
Prepracované zavesenie predných kolies a viacprvková zadná náprava znamenajú prínos pre komfort jazdy a stabilitu. Sonata drží stopu aj pri neskorom brzdení v zákrute alebo prudkých manévroch vo vyššej rýchlosti. Predná náprava je citlivá na nerovnosti v zákrute, ktoré prenáša do riadenia. Servoriadenie v slalome po prejazde treťou bránkou nepríjemne stuhlo.
Priestor na zadných sedadlách môžu Sonate závidieť mnohí konkurenti v danej triede. Ako je pre limuzíny tejto triedy dobrým zvykom, cestujúcich vzadu chráni hlavový airbag.