BONN. Ambiciózny projekt elektrických dodávok sa ukázal ako stratový a končí. Doručovateľská spoločnosť DHL patriaca nemeckej pošte oznámila, že nebude ďalej pokračovať s výrobou ľahkých dodávok značky StreetScooter, ktoré mali byť návodom, ako výrazne znížiť cenu elektromobilov.
Celý príbeh sa začal v roku 2014, keď sa v Deutsche Post rozhodli svoju flotilu približne 70-tisíc doručovateľských dodávok postupne elektrifikovať a prejsť na nulové emisie.
V tom čase pošta používala najmä Volkswageny Caddy s naftovým motorom. Cena za nové elektrické dodávky od Volkswagenu, prípadne Mercedesu sa v tom čase ukázala ako privysoká.
Vlastné bolo lacnejšie
StreetScooter Work Box:
- Synchrónny elektromotor
- Výkon: 68 kW (92 koní)
- Max. krút. moment: 205 Nm
- Kapacita batérie: 40 kWh
- Max. rýchlosť: 120 km/h
- Ložná plocha: 4 - 7,7 m3
- Dojazd: 158 km (WLTP)
- Nabíjanie: AC Typ 2, 11 kW
- Cena: 42 750 € (bez DPH)
Nemecká pošta sa preto rozhodla podporiť a neskôr odkúpiť startupovú spoločnosť StreetScooter, ktorá pôvodne vznikla ako univerzitný projekt v Aachene.
Dokázala elektrické dodávky vyrobiť lacnejšie, keďže z veľkej časti išlo o stavebnicu z dostupných komponentov na trhu.
Okrem lacnejšej výroby mali dodávky priniesť DHL zisk v podobe výroby pre ďalších záujemcov.
Po sľubnom štarte dokázal StreetScooter v roku 2018 vyprodukovať 4214 dodávok. Okrem nie príliš vzhľadného modelu Work, išlo aj o väčšie elektrifikované dodávky na báze Fordu Transit.
Koniec v strate
Finančná riaditeľka Deutsche Post Melanie Kreisová priznala, že celý projekt len prehlbuje stratu.

„Dospeli sme tak k rozhodnutiu, že koncom roka 2020 zastavíme výrobu StreetScooterov,“ oznámila Kreisová a zároveň priznala, že celý projekt za šesť rokov vygeneroval stratu odhadom až 400 miliónov eur.
Nepomohol už ani minuloročný príchod niekdajších manažérov z Tesly a Fordu, ktorí mali na starosti expanziu značky StreetScooter. v rámci spolupráce s automobilkou Chery plánovali presunúť výrobu do Číny.
Nový hráč
Správa o ukončení výroby žltých poštárskych elektromobilov prichádza necelý rok po tom, čo sa Amazon a Ford rozhodli investovať vyše miliardu dolárov do amerického startupu elektrických vozidiel Rivian.
Výsledkom je elektrická podvozková platforma pre Ford a jeho značku Lincoln a najmä kontrakt na 100-tisíc elektrických dodávok pre Amazon.
Na záver treba dodať, že Deutsche Post si ponechá flotilu bezemisných dodávok, ktoré bude StreetScooter ďalej servisovať a postupne ich doplní nový elektromobilmi, tentokrát zrejme už od Volkswagenu.