BOULOGNE-BILLANCOURT. Nikto nevie, čo presne prinesie budúcnosť. Pred sto rokmi sme očakávali lietajúce autá, skutočnosť je však trochu iná.
Renault sa rozhodol odhadnúť, ako bude vyzerať autá po roku 2025. Už v takejto krátkej budúcnosti vidí francúzsky výrobca zaujímavé a odvážne riešenia.
Nová štúdia elektrického SUV dostala názov Morphoz. Stojí na úplne novej platforme CMF-EV, ktorú Renault využije pre svoj plánovaný elektrický crossover. Ten by mal byť predstavený ešte počas tohto roka a Morphoz môže naznačiť smer, akým sa bude uberať jeho dizajn.
Nízka línia strechy a ostrý sklon zadného okna dodávajú dizajnu SUV trocha atletickejšie tvary. Prioritou však bol vnútorný priestor, ktorého je požehnane vďaka kolesám umiestneným čo najviac v rohoch karosérie.
Rozťahovacie auto
Ak by bolo priestoru predsa málo, Morphoz má v rukáve ešte jedno eso, vďaka ktorému si vyslúžil aj svoj názov. Dokáže totiž meniť svoju dĺžku. Môže fungovať v dvoch režimoch, mestský City alebo režim Travel určený na dlhšie trasy.
Pri prepnutí do cestovného módu narastie jeho rázvor z 2 730 na 2 930 milimetrov, celková dĺžka auta sa zmení z 4 400 na 4 800 milimetrov. Viac priestoru pre posádku a batožinu však nie je jedinou výhodou tohto triku.

Uvoľní sa totiž aj trochu priestoru pod kapotou, kam sa dá v špeciálnej stanici umiestniť ďalšia batéria s kapacitou 50 kWh. V mestskom režime Morphoz využíva 40 kWh batériu ktorá stačí na dojazd 400 km, s prídavnou batériou stúpne na 700 km.

Takýto prístup nie len predvádza flexibilitu novej platformy, jeho výhodou tiež je, že by si majitelia nemuseli kupovať elektromobily so zbytočne veľkou batériou, ktorú po väčšinu času nebudú využívať. So stúpajúcou hmotnosťou batérie stúpa aj spotreba elektriny, a tak by toto auto bolo aj efektívnejšie.
Batérie ktoré by boli uložené v staniciach by zatiaľ poslúžili na uloženie elektriny z obnoviteľných zdrojov a mohli by energiu posielať naspäť do elektrickej siete.
Volant zatiaľ ostáva
V kabíne sa nachádzajú štyri pohodlne pôsobiace žlté sedačky, pričom sedadlo spolujazdca sa dá preklopiť do proti smeru jazdy. Vodič si tento luxus dovoliť nemôže, Morphoz ako koncept pre blízku budúcnosť ešte nepočíta s plne autonómnym riadením.

Dnes už povinnosťou sú ekologické materiály v kabíne, a tak sa touto cestou vydal aj Renault. Okrem dreveného obloženia a textilných poťahov tu nájdeme aj recyklované plasty v podlahe.
Napriek možnosti meniť svoju veľkosť je Morphoz oveľa bližšie produkčnému modelu ako mnohé iné štúdie. Pri prvom elektrickom SUV od Renaultu by sme však s touto schopnosťou nepočítali, koncept by nám mohol dať aspoň približnú predstavu o jeho vzhľade.