MOSKVA. Ak sa povie ruský off-road, zrejme každý si predstaví legendárnu Ladu 4x4, ktorá je dodnes známa ako Niva. Lenže ak by si nejeden Rus mal vybrať terénne auto, s ktorým ukáže svoj status, bude to s veľkou pravdepodobnosťou hranatý Mercedes triedy G.
Aleksandr Isaev, mladý dizajnér z Petrohradu, sa rozhodol tieto dve autá spojiť do moderného konceptu s názvom G-Niva.
Keďže ruský AvtoVAZ vyrába Ladu 4x4 už od roku 1977, objavilo sa množstvo návrhov, ako by moderná interpretácia tohoto jednoduchého tereňáka mala vyzerať. Isaevov návrh je síce len vo virtuálnej forme, ale je vypracovaný do najmenšieho detailu.
Proporcie jasne vychádzajú z Nivy, no technické riešenia aj pohľad do interiéru naznačujú, že návrh má bližšie k luxusným autám.
Predok sa nijak netají inšpiráciou v Mercedese G, dokonca nechýba ani trojcípa hviezda.

Sklon pomerne veľkého zadného skla aj úzke horizontálne svetlá sú zase jasným odkazom na Nivu.
Zaujímavé je riešenie strechy v štýle targy. Presklené panely a bočné nosníky sa dajú odmontovať, stĺpiky medzi dverami chýbajú a okná sú bezrámové, takže v lete sa môže G-Niva zmeniť na kabriolet.
Projekt zjavne myslel aj na konštrukčnú tuhosť, tá si vybrala daň v podobe zhoršeného výhľadu šikmo vpred.
Prístrojová doska síce využíva dvojicu veľkých obrazoviek, no tvrdé čierne plasty a dvojramenný volant už opäť pripomínajú pôvodný ruský off-road. Do auta sa dá sadnúť aj virtuálne.
Skutočná budúcnosť Nivy je nateraz otázna. V réžii Chevroletu už nevznikne a samotný AvtoVAZ je po predstavení vlastného konceptu novej Lady 4x4 už dva roky ticho. Priaznivcom Nivy teraz neostáva nič iné, len dúfať, že terénna ikona sa raz dočká podareného nástupcu.