LEUVEN. Každé dva roky mení organizácia Euro NCAP podmienky, podľa ktorých hodnotí bezpečnosť nových áut na európskom trhu. V posledných rokoch sa zmeny týkali hlavne aktívnych bezpečnostných prvkov.
Následkom toho sa napríklad zastaralý Fiat Punto stal prvým autom, ktoré nedostalo ani jedinú hviezdičku.
Teraz testy prechádzajú najväčšími zmenami za posledné desaťročie. Nové pravidlá majú zlepšiť bezpečnosť posádky, ochranu po náraze a podporiť rozšírenie najnovších asistenčných systémov.
Vyhodnotia aj druhé vozidlo
Najvýraznejšia zmena prichádza v teste čiastočného čelného nárazu, kde deformovateľnú bariéru po 23 rokoch nahradí pohyblivá bariéra. Vyhodnocovať sa už nebude iba ochrana posádky testovaného vozidla, ale aj následky čelného nárazu na druhom vozidle.

Pri nových testoch čelných zrážok bude tiež po prvý krát využitá figurína THOR, ktorá je v súčasnosti technologicky najpokročilejšou figurínou na svete.
Veľký dôraz sa kladie aj na bočný náraz, ktorý je druhou najčastejšou príčinou vážnych poranení alebo úmrtia v prípade havárie.
Pri nových testoch sa bude simulovať náraz ťažšieho vozidla pri vyššej rýchlosti.
Pri týchto testoch sa doteraz neprihliadalo na pasažierov, ktorí sa nachádzajú na opačnej strane vozidla. Euro NCAP bude po novom skúmať aj interakciu vodiča a spolujazdca pri bočnom náraze, ktorá môže viesť k ďalším zraneniam. Problémom je najmä pri menších autách, následky môže zmierniť novinka v podobe stredového airbagu.
Dôkladnejšie hodnotené budú tiež moderné asistenčné systémy. Prísnejšie podmienky čakajú testy automatického núdzového brzdenia, ochrany chodcov a cyklistov, a vôbec prvýkrát bude hodnotená tiež efektivita systémov detekcie únavy vodiča.
Hodnotia aj bezpečnosť po náraze
Bezpečnosť posádky sa už nebude hodnotiť iba pri kolízii samotnej, ale aj po nej.
Euro NCAP v spolupráci s Medzinárodnou asociáciou hasičských a záchranných služieb CTIF pripravujú kritéria na hodnotenie vyslobodzovania z vozidiel či množstvo a presnosť informácii, ktoré záchranným zložkám dodá automatický systém eCall.
Automobilky budú navyše odmenené za dostupnosť a rozsah informácii, ktoré môžu záchranárom pomôcť pri zásahu. Nové zmeny približuje video nižšie.
Veľké zmeny v testoch so sebou prinesú aj veľké zmeny vo výsledkoch. Prísnejšie kritéria budú pravdepodobne viesť k nižším hodnoteniam v porovnaní s uplynulými rokmi, čo nemusí nutne znamenať nižšiu bezpečnosť vozidiel.
Plných päť hviezdičiek tak dostanú iba tie skutočne najbezpečnejšie automobily, ktoré využívajú všetky dnes dostupné prostriedky na ochranu posádky.
Kvôli pandémii koronavírusu bolo pozastavené aj testovanie nových áut, prvé výsledky podľa nových testov Euro NCAP tak uvidíme až po skončení leta.