SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Testy Euro NCAP prechádzajú najväčšimi zmenami za desaťročie

Po 23 rokoch sa mení bariéra pri teste čiastočnej čelnej zrážky.

Nová pohyblivá bariéra používaná v testoch Euro NCAP.Nová pohyblivá bariéra používaná v testoch Euro NCAP. (Zdroj: Euro NCAP)

LEUVEN. Každé dva roky mení organizácia Euro NCAP podmienky, podľa ktorých hodnotí bezpečnosť nových áut na európskom trhu. V posledných rokoch sa zmeny týkali hlavne aktívnych bezpečnostných prvkov.

Následkom toho sa napríklad zastaralý Fiat Punto stal prvým autom, ktoré nedostalo ani jedinú hviezdičku.

Teraz testy prechádzajú najväčšími zmenami za posledné desaťročie. Nové pravidlá majú zlepšiť bezpečnosť posádky, ochranu po náraze a podporiť rozšírenie najnovších asistenčných systémov.

Vyhodnotia aj druhé vozidlo

Najvýraznejšia zmena prichádza v teste čiastočného čelného nárazu, kde deformovateľnú bariéru po 23 rokoch nahradí pohyblivá bariéra. Vyhodnocovať sa už nebude iba ochrana posádky testovaného vozidla, ale aj následky čelného nárazu na druhom vozidle.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Nárazové testy odhalili slabinu Peugeotu 208 a Jeepu Cherokee Čítajte 

Pri nových testoch čelných zrážok bude tiež po prvý krát využitá figurína THOR, ktorá je v súčasnosti technologicky najpokročilejšou figurínou na svete.

Veľký dôraz sa kladie aj na bočný náraz, ktorý je druhou najčastejšou príčinou vážnych poranení alebo úmrtia v prípade havárie.

Pri nových testoch sa bude simulovať náraz ťažšieho vozidla pri vyššej rýchlosti.

Pri týchto testoch sa doteraz neprihliadalo na pasažierov, ktorí sa nachádzajú na opačnej strane vozidla. Euro NCAP bude po novom skúmať aj interakciu vodiča a spolujazdca pri bočnom náraze, ktorá môže viesť k ďalším zraneniam. Problémom je najmä pri menších autách, následky môže zmierniť novinka v podobe stredového airbagu.

Dôkladnejšie hodnotené budú tiež moderné asistenčné systémy. Prísnejšie podmienky čakajú testy automatického núdzového brzdenia, ochrany chodcov a cyklistov, a vôbec prvýkrát bude hodnotená tiež efektivita systémov detekcie únavy vodiča.

Skryť Vypnúť reklamu

Hodnotia aj bezpečnosť po náraze

Bezpečnosť posádky sa už nebude hodnotiť iba pri kolízii samotnej, ale aj po nej.

Euro NCAP v spolupráci s Medzinárodnou asociáciou hasičských a záchranných služieb CTIF pripravujú kritéria na hodnotenie vyslobodzovania z vozidiel či množstvo a presnosť informácii, ktoré záchranným zložkám dodá automatický systém eCall.

Automobilky budú navyše odmenené za dostupnosť a rozsah informácii, ktoré môžu záchranárom pomôcť pri zásahu. Nové zmeny približuje video nižšie.

Načítavam video...

Veľké zmeny v testoch so sebou prinesú aj veľké zmeny vo výsledkoch. Prísnejšie kritéria budú pravdepodobne viesť k nižším hodnoteniam v porovnaní s uplynulými rokmi, čo nemusí nutne znamenať nižšiu bezpečnosť vozidiel.

Plných päť hviezdičiek tak dostanú iba tie skutočne najbezpečnejšie automobily, ktoré využívajú všetky dnes dostupné prostriedky na ochranu posádky.

Skryť Vypnúť reklamu

Kvôli pandémii koronavírusu bolo pozastavené aj testovanie nových áut, prvé výsledky podľa nových testov Euro NCAP tak uvidíme až po skončení leta.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 218
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 974
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 661
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 251
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 722
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 105
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 742
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 374
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 296
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 5 855
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Crash testy áut

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

6 h
Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

5 h

Rozhovory ZKH s primátorom Bratislavy Matúšom Vallom.

4 h