SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Testy Euro NCAP prechádzajú najväčšimi zmenami za desaťročie

Po 23 rokoch sa mení bariéra pri teste čiastočnej čelnej zrážky.

Nová pohyblivá bariéra používaná v testoch Euro NCAP.Nová pohyblivá bariéra používaná v testoch Euro NCAP. (Zdroj: Euro NCAP)

LEUVEN. Každé dva roky mení organizácia Euro NCAP podmienky, podľa ktorých hodnotí bezpečnosť nových áut na európskom trhu. V posledných rokoch sa zmeny týkali hlavne aktívnych bezpečnostných prvkov.

Následkom toho sa napríklad zastaralý Fiat Punto stal prvým autom, ktoré nedostalo ani jedinú hviezdičku.

Teraz testy prechádzajú najväčšími zmenami za posledné desaťročie. Nové pravidlá majú zlepšiť bezpečnosť posádky, ochranu po náraze a podporiť rozšírenie najnovších asistenčných systémov.

Vyhodnotia aj druhé vozidlo

Najvýraznejšia zmena prichádza v teste čiastočného čelného nárazu, kde deformovateľnú bariéru po 23 rokoch nahradí pohyblivá bariéra. Vyhodnocovať sa už nebude iba ochrana posádky testovaného vozidla, ale aj následky čelného nárazu na druhom vozidle.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Nárazové testy odhalili slabinu Peugeotu 208 a Jeepu Cherokee Čítajte 

Pri nových testoch čelných zrážok bude tiež po prvý krát využitá figurína THOR, ktorá je v súčasnosti technologicky najpokročilejšou figurínou na svete.

Veľký dôraz sa kladie aj na bočný náraz, ktorý je druhou najčastejšou príčinou vážnych poranení alebo úmrtia v prípade havárie.

Pri nových testoch sa bude simulovať náraz ťažšieho vozidla pri vyššej rýchlosti.

Pri týchto testoch sa doteraz neprihliadalo na pasažierov, ktorí sa nachádzajú na opačnej strane vozidla. Euro NCAP bude po novom skúmať aj interakciu vodiča a spolujazdca pri bočnom náraze, ktorá môže viesť k ďalším zraneniam. Problémom je najmä pri menších autách, následky môže zmierniť novinka v podobe stredového airbagu.

Dôkladnejšie hodnotené budú tiež moderné asistenčné systémy. Prísnejšie podmienky čakajú testy automatického núdzového brzdenia, ochrany chodcov a cyklistov, a vôbec prvýkrát bude hodnotená tiež efektivita systémov detekcie únavy vodiča.

Skryť Vypnúť reklamu

Hodnotia aj bezpečnosť po náraze

Bezpečnosť posádky sa už nebude hodnotiť iba pri kolízii samotnej, ale aj po nej.

Euro NCAP v spolupráci s Medzinárodnou asociáciou hasičských a záchranných služieb CTIF pripravujú kritéria na hodnotenie vyslobodzovania z vozidiel či množstvo a presnosť informácii, ktoré záchranným zložkám dodá automatický systém eCall.

Automobilky budú navyše odmenené za dostupnosť a rozsah informácii, ktoré môžu záchranárom pomôcť pri zásahu. Nové zmeny približuje video nižšie.

Načítavam video...

Veľké zmeny v testoch so sebou prinesú aj veľké zmeny vo výsledkoch. Prísnejšie kritéria budú pravdepodobne viesť k nižším hodnoteniam v porovnaní s uplynulými rokmi, čo nemusí nutne znamenať nižšiu bezpečnosť vozidiel.

Plných päť hviezdičiek tak dostanú iba tie skutočne najbezpečnejšie automobily, ktoré využívajú všetky dnes dostupné prostriedky na ochranu posádky.

Skryť Vypnúť reklamu

Kvôli pandémii koronavírusu bolo pozastavené aj testovanie nových áut, prvé výsledky podľa nových testov Euro NCAP tak uvidíme až po skončení leta.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Zelená Bratislava
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 089
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 692
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 301
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 12 804
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 580
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 107
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 568
  8. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 550
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 081
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 037
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Crash testy áut

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.