SME
Piatok, 10. júl, 2020 | Meniny má AmáliaKrížovkyKrížovky

Testy Euro NCAP prechádzajú najväčšimi zmenami za desaťročie

Po 23 rokoch sa mení bariéra pri teste čiastočnej čelnej zrážky.

Nová pohyblivá bariéra používaná v testoch Euro NCAP.Nová pohyblivá bariéra používaná v testoch Euro NCAP. (Zdroj: Euro NCAP)

LEUVEN. Každé dva roky mení organizácia Euro NCAP podmienky, podľa ktorých hodnotí bezpečnosť nových áut na európskom trhu. V posledných rokoch sa zmeny týkali hlavne aktívnych bezpečnostných prvkov.

Následkom toho sa napríklad zastaralý Fiat Punto stal prvým autom, ktoré nedostalo ani jedinú hviezdičku.

Teraz testy prechádzajú najväčšími zmenami za posledné desaťročie. Nové pravidlá majú zlepšiť bezpečnosť posádky, ochranu po náraze a podporiť rozšírenie najnovších asistenčných systémov.

Vyhodnotia aj druhé vozidlo

Najvýraznejšia zmena prichádza v teste čiastočného čelného nárazu, kde deformovateľnú bariéru po 23 rokoch nahradí pohyblivá bariéra. Vyhodnocovať sa už nebude iba ochrana posádky testovaného vozidla, ale aj následky čelného nárazu na druhom vozidle.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Nárazové testy odhalili slabinu Peugeotu 208 a Jeepu Cherokee Čítajte 

Pri nových testoch čelných zrážok bude tiež po prvý krát využitá figurína THOR, ktorá je v súčasnosti technologicky najpokročilejšou figurínou na svete.

Veľký dôraz sa kladie aj na bočný náraz, ktorý je druhou najčastejšou príčinou vážnych poranení alebo úmrtia v prípade havárie.

Pri nových testoch sa bude simulovať náraz ťažšieho vozidla pri vyššej rýchlosti.

Pri týchto testoch sa doteraz neprihliadalo na pasažierov, ktorí sa nachádzajú na opačnej strane vozidla. Euro NCAP bude po novom skúmať aj interakciu vodiča a spolujazdca pri bočnom náraze, ktorá môže viesť k ďalším zraneniam. Problémom je najmä pri menších autách, následky môže zmierniť novinka v podobe stredového airbagu.

Dôkladnejšie hodnotené budú tiež moderné asistenčné systémy. Prísnejšie podmienky čakajú testy automatického núdzového brzdenia, ochrany chodcov a cyklistov, a vôbec prvýkrát bude hodnotená tiež efektivita systémov detekcie únavy vodiča.

Skryť Vypnúť reklamu

Hodnotia aj bezpečnosť po náraze

Bezpečnosť posádky sa už nebude hodnotiť iba pri kolízii samotnej, ale aj po nej.

Euro NCAP v spolupráci s Medzinárodnou asociáciou hasičských a záchranných služieb CTIF pripravujú kritéria na hodnotenie vyslobodzovania z vozidiel či množstvo a presnosť informácii, ktoré záchranným zložkám dodá automatický systém eCall.

Automobilky budú navyše odmenené za dostupnosť a rozsah informácii, ktoré môžu záchranárom pomôcť pri zásahu. Nové zmeny približuje video nižšie.

Načítavam video...

Veľké zmeny v testoch so sebou prinesú aj veľké zmeny vo výsledkoch. Prísnejšie kritéria budú pravdepodobne viesť k nižším hodnoteniam v porovnaní s uplynulými rokmi, čo nemusí nutne znamenať nižšiu bezpečnosť vozidiel.

Plných päť hviezdičiek tak dostanú iba tie skutočne najbezpečnejšie automobily, ktoré využívajú všetky dnes dostupné prostriedky na ochranu posádky.

Skryť Vypnúť reklamu

Kvôli pandémii koronavírusu bolo pozastavené aj testovanie nových áut, prvé výsledky podľa nových testov Euro NCAP tak uvidíme až po skončení leta.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si správne vybrať akumulátorovú techniku?
  2. Rozdávajú sa dotácie na tepelné čerpadlá. Využite to, kým sa dá
  3. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  4. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku
  5. Slovenskí študenti rozumejú financiám čoraz lepšie
  6. Morské oko vzniklo pred miliónmi rokov
  7. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  8. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  9. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  10. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  1. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku
  2. Slovenskí študenti rozumejú financiám čoraz lepšie
  3. Rozdávajú sa dotácie na tepelné čerpadlá. Využite to, kým sa dá
  4. Morské oko vzniklo pred miliónmi rokov
  5. Keď sa inšpiráciou stane samotné víno
  6. Nezávislý test autokamer TESTADO dal vysoké hodnocení 9.1! Komu?
  7. O2 poľudštilo svoju zákaznícku linku
  8. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  9. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  10. Garmin pridáva technológiu solárneho dobíjania
  1. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 42 987
  2. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 16 145
  3. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 15 815
  4. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 14 566
  5. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 14 394
  6. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 12 520
  7. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 12 128
  8. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 422
  9. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 10 129
  10. Morské oko vzniklo pred miliónmi rokov 8 809
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Crash testy áut

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rozhovor

Andrej Kiska: Matovič ma pri Kollárovi sklamal (rozhovor)

Kiska chce za šéfku Za ľudí Remišovú.

Bývalý prezident a šéf strany Za ľudí Andrej Kiska
Podcast Dobré Ráno.
Bödör bude stíhaný väzobne.
Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Land Rover Defender 110
Toyota Corolla Cross

Seat sa rozhodol elektromobil el-Born posunúť značke Cupra

Na 260-kilometrový dojazd stačí pol hodina nabíjania.

Cupra el-Born
Audi Q5