SME
Piatok, 10. júl, 2020 | Meniny má AmáliaKrížovkyKrížovky

Jeden z najradikálnejších Renaultov oslavuje 25 rokov

Medzi príplatkové položky patrilo rádio či čelné sklo, kúrenie v ponuke nebolo.

Renault Sport SpiderRenault Sport Spider (Zdroj: Renault Sport)

Francúzsky Renault počas svojej histórie vypustil do sveta niekoľko naozaj neobvyklých automobilov. Väčšina z nich vznikla iba v pomerne malých počtoch a dnes sú z nich hodnotné zberateľské kúsky.

Spomeňme napríklad trojdverový Avantime, ktorý kombinoval prvky kupé a MPV. A kto by mohol zabudnúť na šialené Clio V6, malý hatchback so zadným náhonom a motorom namiesto zadných sedadiel?

Niekoľko rokov pred ním však v dielni Renault Sport vzniklo auto, ktoré sa okamžite zapísalo medzi najradikálnejšie počiny značky. Bol ním Renault Sport Spider, ktorý tento rok oslavuje 25. narodeniny.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Dnes je Renault Sport známa firma, ktorá si vybudovala meno najmä ako odborník na rýchle hatchbacky. Začiatkom deväťdesiatych rokov bola však situácia iná.

Renault zažíval úspešné obdobie, autá sa predávali a v seriáli Formuly 1 ich motory zbierali jedno víťazstvo za druhým. Nechýbala preto odvaha skúsiť niečo iné.

Súvisiaci článok Francúzsky športiak Alpine A110 je terapia radosťou z jazdy (test) Čítajte 

A tak mohla verejnosť v roku 1995 na autosalóne v Ženeve po prvý raz uzrieť nový Renault Sport Spider. Novovzniknutá divízia mala vďaka svojmu prvému počinu o poriadnu reklamu postarané.

Produkcia začala o rok neskôr v továrni v Dieppe, kde sa predtým vyrábalo kupé Alpine A610. S príchodom novej A110 sa do sídla Renault Sport nedávno opäť vrátila výroba športiakov Alpine, to je však iný príbeh.

Len to najnutnejšie

Pod názvom Spider sa skrývalo skutočne extrémne auto, ktoré pripomína skôr Lotus než bežnú produkciu Renaultu. Filozofia je rovnaká, na prvom mieste je nízka hmotnosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Produkčná verzia vážila iba 930 kilogramov vďaka využitiu hliníka a ľahkých kompozitných materiálov. Aby ho nezaťažovala zbytočne luxusná výbava, žiadnu nedostal.

Možno to znie trocha prehnane, majiteľ Spideru sa však s výbavou musel skutočne uskromniť. Autu chýbali airbagy či akékoľvek asistenčné systémy, nemalo kúrenie a rádio bolo za príplatok. Priplatiť ste si museli dokonca aj za čelné sklo, ktoré prvý rok nebolo dostupné, strecha nebola v ponuke nikdy.

Poháňal ho dvojlitrový štvorvalec s výkonom 152 koní a krútiacim momentom 185 Nm, ktorý sa objavil napríklad aj v Cliu Williams. Tentokrát bol však netradične umiestnený tesne za vodičom a roztáčal zadnú nápravu.

Rýchlosti vodič volil prostredníctvom päťstupňovej manuálnej prevodovky. Stovku zvládol za menej ako 7 sekúnd, no prioritou pri tejto motokáre bola zjavne ovládateľnosť, nie hrubá sila.

Skryť Vypnúť reklamu

Renault pre novinku plánoval aj seriál pretekov jednej značky, podobné šampionáty organizoval už od 80. rokov pre modely 5 Turbo, 21 Turbo alebo Clio. Pre preteky bol vyvinutý špeciál Spider Trophy ktorého váha klesla na 850 kg, no výkon sa vyšplhal na 180 koní. Z tejto verzie sa vyrobilo iba 80 kusov.

Žiaľ, Spider sa nikdy nedočkal úspechu. Renault totiž načasoval jeho uvedenie na trh dosť nešťastne a iba chvíľu po ňom bol predstavený rýchlejší a lacnejší Lotus Elise.

Načítavam video...

Jeho krátka výroba sa skončila už v roku 1999 s menej ako 1800 vyrobenými kusmi. Prvé auto ktoré nieslo známe označenie Renault Sport je tak dnes skôr zberateľskou kuriozitou.

Ak chcete mať tento kúsok francúzskej automobilovej histórie v garáži, pripravte si aspoň 40 000 eur. Približne na tejto úrovni totiž začínajú jazdené kusy na nemeckom trhu, a to napriek tomu, že mnohé nemajú ani rádio či čelné sklo.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  2. Ako si správne vybrať akumulátorovú techniku?
  3. Rozdávajú sa dotácie na tepelné čerpadlá. Využite to, kým sa dá
  4. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku
  5. Slovenskí študenti rozumejú financiám čoraz lepšie
  6. Morské oko vzniklo pred miliónmi rokov
  7. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  8. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  9. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  10. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  1. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku
  2. Slovenskí študenti rozumejú financiám čoraz lepšie
  3. Rozdávajú sa dotácie na tepelné čerpadlá. Využite to, kým sa dá
  4. Morské oko vzniklo pred miliónmi rokov
  5. Keď sa inšpiráciou stane samotné víno
  6. Nezávislý test autokamer TESTADO dal vysoké hodnocení 9.1! Komu?
  7. O2 poľudštilo svoju zákaznícku linku
  8. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  9. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  10. Garmin pridáva technológiu solárneho dobíjania
  1. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 42 994
  2. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 16 102
  3. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 15 821
  4. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 14 520
  5. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 14 359
  6. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 12 478
  7. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 12 088
  8. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 384
  9. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 10 091
  10. Morské oko vzniklo pred miliónmi rokov 8 816
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Renault

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Kabriolety
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rozhovor

Andrej Kiska: Matovič ma pri Kollárovi sklamal (rozhovor)

Kiska chce za šéfku Za ľudí Remišovú.

Bývalý prezident a šéf strany Za ľudí Andrej Kiska
Podcast Dobré Ráno.
Bödör bude stíhaný väzobne.
Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Land Rover Defender 110
Toyota Corolla Cross

Seat sa rozhodol elektromobil el-Born posunúť značke Cupra

Na 260-kilometrový dojazd stačí pol hodina nabíjania.

Cupra el-Born
Audi Q5