SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Nie je hybrid ako hybrid, ako sa v nich vyznať?

Najlacnejší mild-hybrid stojí pod 10-tisíc eur.

Logo Toyoty Yaris HybridLogo Toyoty Yaris Hybrid (Zdroj: Toyota)

BRATISLAVA. Časy, keď hybridy boli na cestách len ojedinelým zjavom, sú už dávno preč. Nenápadne sa rozšírili a v dobe prísneho znižovania emisií oxidu uhličitého ich automobilky zaraďujú do ponuky čoraz častejšie.

Kde sa však hybridy vzali, ako fungujú a aké typy hybridných pohonov vlastne poznáme? Pomôžeme vám sa v nich trochu lepšie zorientovať.

Prvé hybridy sa začali objavovať v čase, keď bol automobil ešte v plienkach. Experimentovalo sa s rôznymi druhmi pohonu a benzín nebol zďaleka hlavným palivom. Jedným z jeho súperov bola práve elektrina.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Spaľovací motor a elektrina prvýkrát spojili sily už pred 120 rokmi. Prvým vozidlom s hybridným pohonom sa stal už v roku 1900 Lohner-Porsche Semper Vivus.

Ten však nefungoval ako väčšina moderných hybridných áut, bol to takzvaný sériový hybrid. Spaľovací motor nebol fyzicky pripojený ku kolesám, slúžil iba na výrobu energie pre elektromotor. Podobný systém často využívajú lode či lokomotívy, v autách sme ho mohli vidieť napríklad v BMW i3 alebo v Chevrolete Volt.

Moderné hybridy začali v Japonsku

Automobilky hybridné pohony na dlhú dobu opustili a dominovať začali spaľovacie motory na benzín a neskôr aj naftu. Hybridy sa opäť vrátili až koncom dvadsiateho storočia, keď v roku 1997 Toyota na trh uviedla model Prius.

Hoci zo začiatku zostala iba na domácom japonskom trhu, stala sa prvým sériovo vyrábaným hybridným vozidlom. V tesnom závese ju nasledovala Honda Insight, ktorá sa do mnohých častí sveta dostala skôr, než Prius.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Alternatívne palivá nie sú novinkou, sú tu vyše 200 rokov Čítajte 

Pri týchto moderných hybridoch už spaľovací motor neslúži iba na výrobu elektriny, na pohone sa môže podieľať spaľovací motor rovnako ako elektromotor. Takémuto systému sa hovorí paralelný hybrid.

Dnes sa často využívajú pokročilé sériovo-paralelné systémy, napríklad vo vozidlách Lexus alebo Toyota. Takéto systémy umožňujú jazdiť výlučne s použitím elektromotra, spaľovacieho motora, alebo tieto dva pohony ľubovoľne kombinovať pre čo najvyššiu efektivitu.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  2. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  3. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  4. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  5. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  6. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  7. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  8. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  9. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  10. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 480
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 052
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 805
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 488
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 357
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 3 772
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 3 471
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 098
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 513
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lieky proti covidu od spoločnosti Merck.

Doteraz sa podalo približne 4800 dávok protilátok.


28. nov

Tak nejak sme čakali, že najviac roboty s Ficom budú mať dnes úplne iní ľudia.


Peter Schut.

Všetky lieky majú aj nevýhody.


28. nov
Ilustračné foto.

Týka sa to zatiaľ deviatich okresov.


21 h

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


3 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


23 h
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  2. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  3. Jana Hanuliaková: Pol milióna ľudí na Slovensku bez pitnej vody z verejného vodovodu.
  4. Marián Lukáč: Blog č. 57- Vzdelávanie, školstvo a zelené investície
  5. Stanislav Pánis: Panika z omicronu nie je namieste!
  6. Štefan Vidlár: Dilemno dúchotcu
  7. Stanislav Martinčko: Kde boli 12 rokov Fico a Pelle so svojou tlačovkovou múdrosťou ??
  8. Rudolf Pado: Spoločenstvo pozitívnej deviácie alebo ako prežiť pandémiu
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 164
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 792
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 7 402
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 941
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 851
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 289
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 005
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 769
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu