SME
Piatok, 2. október, 2020 | Meniny má LevoslavKrížovkyKrížovky

Ford Ranger Raptor sa zmenil z pracanta na pretekára (test)

Športové tlmiče FOX z neho robia na európskom trhu unikát.

Ford Ranger Raptor (Zdroj: Filip Režný)
Ford Ranger Raptor 2.0 TDCi Ecoblue BiTurbo
Cena od / verzia od (eur)33 348 / 57 588
Priemerná spotreba / test (l)7,6 - 7,9 / 10,2
Rozmery nákladového priestoru - dĺžka; šírka; hĺbka (mm)1 575; 1 560; 541
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)3 220; 5 363; 2 028; 1 873

Ak na našich cestách stretnete pick-up, je veľmi pravdepodobné, že to bude práve Ford Ranger. Stalo sa z neho obľúbené pracovné auto, no jeho tvary mu zároveň dodávajú atraktívny nádych Ameriky.

V minulosti sme sa s ním dôverne zoznámili aj počas redakčného testu, kedy sme si vyskúšali v tom čase najdrahšiu výbavu WildTrak. Na vrchole ponuky ho však odvtedy nahradilo úplne iné zviera.

Je ním Ford Ranger Raptor, ktorý verziu WildTrak cenou prevyšuje takmer o 10 000 eur. Už pri prvom pohľade je však jasné, že toto nebude služobné auto záhradníka.

Označenie Raptor sa už roky používa za veľkou mlákou, kde pod týmto názvom Ford uviedol športovú verziu pick-upu F-150. Po rokoch sa ponuka rozrástla o ďalší Raptor, ktorý sa však dá kúpiť aj u nás.

Pozornosť si pýta

Pri pohľade na nový Ranger Raptor je ťažké uveriť, že toto je ten menší model. Oproti obyčajnému Rangeru sedí o 50 milimetrov vyššie, výrazne rozšírené blatníky vypĺňajú terénne pneumatiky BFGoodrich All-Terrain na 17-palcových diskoch. Pritom Ranger už v základe nepatrí k najmenším.

Medzi vizuálne zmeny patria tiež nárazníky unikátne pre Raptor či pevnejšie pôsobiace čierne stúpadlá, ktoré uľahčujú nastupovanie a chránia boky karosérie. Neprehliadnuteľný je tiež masívny nápis v prednej mriežke chladiča.

Ťažko to povedať inak, Raptor jednoducho vyzerá drsne. Viac ako sériový model pripomína dielo úpravcu, a to aj pri pohľade na pretekárske off-roadové tlmiče FOX skryté za kolesami. Celé odpruženie vozidla prešlo obrovskými zmenami, o ktorých si viac povieme neskôr.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Od prvého momentu je jasné, že ide o špeciálne auto, hoci občas pripomína, že jeho pôvod je v úžitkovom pick-upe. Odolné materiály a veľké tlačidlá v kabíne sú kombinované s mäkčenými plastmi, unikátnym čalúnením a modrým prešívaním.

Ak by napriek všetkému vodič stále zabúdal v akom aute sedí, logo Raptor zdobí sedadlá aj športový volant s kovovými radiacimi páčkami. Pekným detailom je červený prúžok označujúci stredovú polohu volantu.

Súvisiaci článok Ford Ranger 3,2 TDCi Wildtrack: Komfortný pick-up zvláda blato i diaľnicu Čítajte 

Minimálne po dizajnovej stránke sa Raptor skutočne vydaril. Všade kde prejde priťahuje zvedavé pohľady a zanecháva dojem ako iba máloktoré iné auto. Najviac mu to však pristane keď sa trocha ušpiní.

Všetka táto kozmetická paráda je fajn, ale trochu zbytočná, ak k nej nedokáže podať aj náležitý výkon. Zo začiatku sa nám zdal príplatok poriadne mastný, no pick-up na nás vytiahol veľmi presvedčivé argumenty.

V Európe dáva zmysel diesel

Ak pod kapotou čakáte vidlicový osemvalcový motor ako v prípade F-150, ani nedúfajte. Ranger poháňa naftový dvojliter, ktorý je do našich končín oveľa vhodnejšou voľbou.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Motor pochádza priamo z bežnej ponuky, nejde o žiadnu špecialitu určenú výhradne pre túto verziu. Vďaka dvom turbodúchadlám dodáva zdravých 213 koní, a hlavne zaujímavejších 500 Nm krútiaceho momentu.

Výber pohonnej jednotky bol pre mnohých sklamaním, nemožno sa ubrániť dojmu, že ide skôr o kompromis. Športová verzia by si možno zaslúžila silnejší motor, ale naftový štvorvalec je aspoň pomerne šetrný k peňaženke.

Výkon putuje primárne na zadnú nápravu prostredníctvom desaťstupňovej automatickej prevodovky s redukciou. Samozrejmosťou je pri takomto aute voliteľný pohon všetkých kolies, vybavené je tiež mechanickou uzávierkou diferenciálu na zadnej náprave.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavným esom v rukáve Raptora je však spomínaný podvozok, ktorý je zodpovedný za nezanedbateľnú časť cenového rozdielu oproti WildTraku.

Najpodstatnejšie zmeny sa udiali na zadnej náprave, ktorá je po novom vybavená Wattovým priamovodom a pridanými pozdĺžnymi stabilizátormi. Listové pružiny zmizli a nájdeme tu vinuté pružiny a tlmiče FOX Pro. Vpredu zostáva zavesenie typu MacPherson, taktiež s novými tlmičmi.

Odvezie menej, ale rýchlejšie

Práve toto športové odpruženie robí z Raptora na európskom trhu unikát, tento športový terénny pick-up si vytvoril vlastný segment, v ktorom nemá konkurenciu.

Samozrejme, dajú sa nájsť mnohé automobily, ktoré sú už v sériovej podobe veľmi schopné v teréne. V pamäti sa vynára napríklad nedávno testovaný Land Rover Defender alebo staromódnejšie Mitsubishi L200.

Súvisiaci článok S Land Roverom Defender sa dá hrať ako s veľkým legom (test) Čítajte 

Raptor si hravo poradí s brodením vodou či šplhaním po skalách, oproti takýmto tradičnejším terénnym autám má však jednu výhodu. Bol totiž navrhnutý špeciálne pre rýchlu jazdu po nerovnostiach.

Výsledok je takmer až absurdný, Raptor sa dokáže rútiť po prašnej ceste stovkou a pôsobiť pri tom oveľa istejšie ako niektoré menšie hatchbacky na diaľnici. Auto je krásne predvídateľné, terénne pneumatiky poskakujú hore-dole a tlmiče s ľahkosťou hltajú nerovnosti.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Nemenej prekvapivé je jeho správanie na hladkom asfalte, kde tiež benefituje z úprav podvozku. Samozrejme sa dynamikou nemôže porovnávať s menšími osobnými autami, na 2,5 tony vážiaci terénny pick-up je to však obdivuhodné.

Jazdiť s Raptorom kdekoľvek je zábava. Aj napriek nie úplne ideálnemu motoru dokáže tento pick-up vo vodičovi prebudiť malé dieťa, ktoré sníva o tom, ako bude pretekárom. A to aj napriek tomu, že na stovku potrebuje až 10,5 sekundy.

Takéto auto má však samozrejme aj množstvo nevýhod. Rozpisovať sa o parkovaní nemá zmysel, asi každý si vie predstaviť ako náročné je s podobným kolosom zaparkovať. Jeho výška je tiež problémom pri vjazde do niektorých podzemných garáží, o manévrovaní v úzkych priestoroch ani nehovoriac.

Menej zjavným problémom môže byť jeho nosnosť. Úpravy zavesenia zadných kolies majú na svedomí pokles užitočného zaťaženia z jednej tony iba na 620 kg, a namiesto 3,5 tony vážiaceho prívesu utiahne Raptor iba 2,5 tony.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Utrpela tak jeho využiteľnosť, ale čo si budeme klamať. Túto verziu si nikto nebude kupovať za účelom prevážania paliet cementu. Kým bežný Ranger je poctivý pracant, Raptor si radšej vyrazí za zábavou.

Ako hračka pre dospelých však funguje dokonale, napriek nedostatkom si svoju vyššiu cenu perfektne obhájil. Nie je to pick-up, ktorý potrebujete, ale po ktorom túžite.

Z testovacieho zápisníka:
Značka a modelFord Ranger
VerziaRaptor 2.0 TDCi Ecoblue BiTurbo
Cena modelu od / verzie od / testovací model (eur)33 348 / 57 588 / 58 883
Motornaftový štvorvalec s dvoma turbami, 1 995 cm3
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min)157 (213) / 3 750
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)500 / 1 750 - 2 000
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická / 10
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s)10,5
Spotreba - výrobca / test (l/100 km)7,6 - 7,9 / 10,2
Objem palivovej nádrže (l)80
Rozmer pneumatík285/70 R17
Pohotovostná hmotnosť (kg)2 585
Rozmery nákladového priestoru - dĺžka, šírka, hĺbka (mm)1 575; 1 560; 541
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)3 220; 5 363; 2 028; 1 873
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Ford

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Pick-upy
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

V Rooseveltovej nemocnici ordinovali lekári nakazení Covidom, ktorí však nemali príznaky.
Dobré ráno

Dobre ráno: Interrupčnú tabletku nemáme kvôli ideológii. Veda hovorí jasne

Prečo ju používajú všetky západné krajiny v EÚ a Slovensko nie?

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovičova melodráma pandémiu neporazí

Populizmus počas pandémie je zdrojom chaosu, ak nie priameho ohrozenia zdravia obyvateľstva.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Futbalisti AC Miláno sa radujú z postupu.

Neprehliadnite tiež

Renault E-Tech

V Bratislave začali vyrábať najvýkonnejší Touareg R

Na stovku zrýchli za 4,9 sekundy a pomáha si elektrinou.

Volkswagen Touareg R

Dacia odhalila všetky podrobnosti o novom Logane aj Sandere

Novinky sú postavené na rovnakom základe.

Nová Dacia Sandero Stepway, Logan a Sandero.

Francúzska ikona Renault Clio oslavuje 30 rokov

Najväčším úletom bola verzia so šesťvalcom uprostred.

30 rokov Renaultu Clio.