SME
Piatok, 22. september, 2023 | Meniny má Móric
reklama

Škoda oslavuje 125 rokov. Pozrite si ikonické modely

Najstarší model sa stretol s najnovším.

Najdôležitejšie modely v 125-ročnej histórii Škody.Najdôležitejšie modely v 125-ročnej histórii Škody. (Zdroj: Škoda)

MLADÁ BOLESLAV. Pochváliť sa 125-ročnou tradíciou nemôže každá automobilka, no Škoda medzi takýchto oslávencov tento rok patrí.

Hoci hromadných osláv s fanúšikmi okrídleného šípu sa pre koronu už zrejme nedočkáme, v Škode si bohatú históriu pripomenuli aspoň štýlovou jazdou dvanástich áut. Každé reprezentuje nejakú etapu v dejinách Škody.

Vozidlá vyštartovali od Škoda Múzea v Mladej Boleslavi, prešli okolo zámkov Mcely a Loučeň a zastavili sa v testovacom centre automobilky v Úhelniciach. Pripomeňme si autá, ktoré formovali históriu Škody.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Laurin & Klement Voiturette A (1905)

História Škody sa píše rokom 1895, keď Václav Laurin a Václav Klement začali vyrábať bicykle a motocyklety značky Slavia, prvé auto prišlo až v roku 1905.

Bol to Laurin & Klement Voiturette A - dvojmiestne otvorené vozidlo s dvojvalcovým motorom vlastnej konštrukcie s výkonom 5,2 kW (7 koní), ktorý dosahoval rýchlosť 40 km/h.

Aj vďaka malej Voiturette sa automobilka L&K pomerne rýchlo vypracovala na najväčšiu v Rakúsko-Uhorsku. Postupne v ponuke pribúdali aj úžitkové a luxusné vozidlá, ktoré poháňal napríklad aj radový osemvalec.

V prípade Voiturette A ide o ročník výroby 1906, je to jeden z približne piatich dochovaných kusov. Ako vidieť, stále je vo funkčnom stave a zdobí zbierku Škoda Múzea.

Škoda Superb 3000 OHV (1939)

V roku 1925 výrobu Laurin&Klement postupne pohltil plzenský strojársky koncern Škoda a spojená automobilka už pokračuje pod týmto menom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vo výročnej jazde medzivojnové obdobie zastupovala vlajková loď Škoda Superb 3000 OHV už v neskoršej verzii z roku 1939. Limuzínu najčastejšie poháňal radový trojlitrový šesťvalec, ktorý dokázal vyvinúť rýchlosť 125 km/h. Stačiť musel výkon 62,6 kW, teda 85 koní.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Podpora systému je slabá, je to na jednotlivcoch
  2. Prišli na to, že odpad je cenný
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  7. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Prišli na to, že odpad je cenný
  2. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  3. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  4. Autocentrá AURES Holdings obslúžili už 3 milióny zákazníkov
  5. Príďte ochutnať ocenené destiláty
  6. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  7. Politici dobrovoľne posielajú slovenské ženy pod nôž
  8. IT expertka: Iba mobil deťom na učenie naozaj nestačí
  1. Ľuboš Fellner opäť pozýva. Kam volá turistov teraz? 14 014
  2. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 788
  3. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 9 598
  4. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 5 509
  5. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 213
  6. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 067
  7. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 666
  8. Veľké Karlovice: wellness oáza kúsok od hraníc 2 527
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (22. - 28.9.1923)
  2. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali.
  3. Radko Mačuha: Čo je to Liberalizmus?
  4. Rado Surovka: Kto by nás mal zastupovať v parlamente ?
  5. Vladimír Krátky: Do plynu s nimi !
  6. Ivan Mlynár: Progresívne Slovensko – nebojte sa, prestaňte sa báť a dáme to
  7. Peter Kurčík: Existuje čas?
  8. Jaromír Novak: Prvý jesenný. Zas
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 60 892
  2. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 38 503
  3. Ján Šeďo: Mestskí policajti to pokašľali na celej čiare. 29 916
  4. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 13 167
  5. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 062
  6. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 213
  7. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 6 836
  8. Adriana Boysová: Kto mrzačí naše deti? 5 708
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu