SME
Piatok, 2. október, 2020 | Meniny má LevoslavKrížovkyKrížovky

Škoda oslavuje 125 rokov. Pozrite si ikonické modely

Najstarší model sa stretol s najnovším.

Najdôležitejšie modely v 125-ročnej histórii Škody.Najdôležitejšie modely v 125-ročnej histórii Škody. (Zdroj: Škoda)

MLADÁ BOLESLAV. Pochváliť sa 125-ročnou tradíciou nemôže každá automobilka, no Škoda medzi takýchto oslávencov tento rok patrí.

Hoci hromadných osláv s fanúšikmi okrídleného šípu sa pre koronu už zrejme nedočkáme, v Škode si bohatú históriu pripomenuli aspoň štýlovou jazdou dvanástich áut. Každé reprezentuje nejakú etapu v dejinách Škody.

Vozidlá vyštartovali od Škoda Múzea v Mladej Boleslavi, prešli okolo zámkov Mcely a Loučeň a zastavili sa v testovacom centre automobilky v Úhelniciach. Pripomeňme si autá, ktoré formovali históriu Škody.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Laurin & Klement Voiturette A (1905)

História Škody sa píše rokom 1895, keď Václav Laurin a Václav Klement začali vyrábať bicykle a motocyklety značky Slavia, prvé auto prišlo až v roku 1905.

Bol to Laurin & Klement Voiturette A - dvojmiestne otvorené vozidlo s dvojvalcovým motorom vlastnej konštrukcie s výkonom 5,2 kW (7 koní), ktorý dosahoval rýchlosť 40 km/h.

Aj vďaka malej Voiturette sa automobilka L&K pomerne rýchlo vypracovala na najväčšiu v Rakúsko-Uhorsku. Postupne v ponuke pribúdali aj úžitkové a luxusné vozidlá, ktoré poháňal napríklad aj radový osemvalec.

V prípade Voiturette A ide o ročník výroby 1906, je to jeden z približne piatich dochovaných kusov. Ako vidieť, stále je vo funkčnom stave a zdobí zbierku Škoda Múzea.

Škoda Superb 3000 OHV (1939)

V roku 1925 výrobu Laurin&Klement postupne pohltil plzenský strojársky koncern Škoda a spojená automobilka už pokračuje pod týmto menom.

SkryťVypnúť reklamu

Vo výročnej jazde medzivojnové obdobie zastupovala vlajková loď Škoda Superb 3000 OHV už v neskoršej verzii z roku 1939. Limuzínu najčastejšie poháňal radový trojlitrový šesťvalec, ktorý dokázal vyvinúť rýchlosť 125 km/h. Stačiť musel výkon 62,6 kW, teda 85 koní.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C76HA na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M76HA na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Toto jedlo si v čínskej reštaurácii objednávajú iba tí, ktorí sa vyznajú
  2. Krízový balíček vám dokáže ušetriť až 1 000 eur
  3. Októbrové číslo magazínu SME Ženy je už v predaji
  4. S rodinou, turistika, vo dvojici: Ako je vaša ideálna dovolenka?
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili
  6. Viete na čo sa pripraviť po zmene zdravotnej poisťovne?
  7. Prešov získa značky, ktoré nemajú ani v Košiciach
  8. UPC teraz ponúka internet 300 Mb/s len za 10,90 €
  9. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom)
  10. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  1. Krízový balíček vám dokáže ušetriť až 1 000 eur
  2. S rodinou, turistika, vo dvojici: Ako je vaša ideálna dovolenka?
  3. Blíži sa chrípková sezóna: Ako ju odlíšiť od Covid-19?
  4. Októbrové číslo magazínu SME Ženy je už v predaji
  5. Najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku má Orange
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili
  7. Káva – odhaľte všetky jej neznáme
  8. Viete na čo sa pripraviť po zmene zdravotnej poisťovne?
  9. Prešov získa značky, ktoré nemajú ani v Košiciach
  10. Na reštaurácie a hotely sa valí druhá vlna pandémie
  1. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 27 998
  2. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 23 429
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 20 480
  4. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 18 872
  5. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom) 12 095
  6. Prešov získa značky, ktoré nemajú ani v Košiciach 11 410
  7. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy 11 389
  8. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test) 11 189
  9. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 10 358
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 9 839
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: História

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
história, Škoda, História áut
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

V Rooseveltovej nemocnici ordinovali lekári nakazení Covidom, ktorí však nemali príznaky.
Dobré ráno

Dobre ráno: Interrupčnú tabletku nemáme kvôli ideológii. Veda hovorí jasne

Prečo ju používajú všetky západné krajiny v EÚ a Slovensko nie?

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovičova melodráma pandémiu neporazí

Populizmus počas pandémie je zdrojom chaosu, ak nie priameho ohrozenia zdravia obyvateľstva.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Futbalisti AC Miláno sa radujú z postupu.

Neprehliadnite tiež

Renault E-Tech

V Bratislave začali vyrábať najvýkonnejší Touareg R

Na stovku zrýchli za 4,9 sekundy a pomáha si elektrinou.

Volkswagen Touareg R

Dacia odhalila všetky podrobnosti o novom Logane aj Sandere

Novinky sú postavené na rovnakom základe.

Nová Dacia Sandero Stepway, Logan a Sandero.

Francúzska ikona Renault Clio oslavuje 30 rokov

Najväčším úletom bola verzia so šesťvalcom uprostred.

30 rokov Renaultu Clio.