SME

Škoda oslavuje 125 rokov. Pozrite si ikonické modely

Najstarší model sa stretol s najnovším.

Najdôležitejšie modely v 125-ročnej histórii Škody.Najdôležitejšie modely v 125-ročnej histórii Škody. (Zdroj: Škoda)

MLADÁ BOLESLAV. Pochváliť sa 125-ročnou tradíciou nemôže každá automobilka, no Škoda medzi takýchto oslávencov tento rok patrí.

Hoci hromadných osláv s fanúšikmi okrídleného šípu sa pre koronu už zrejme nedočkáme, v Škode si bohatú históriu pripomenuli aspoň štýlovou jazdou dvanástich áut. Každé reprezentuje nejakú etapu v dejinách Škody.

Vozidlá vyštartovali od Škoda Múzea v Mladej Boleslavi, prešli okolo zámkov Mcely a Loučeň a zastavili sa v testovacom centre automobilky v Úhelniciach. Pripomeňme si autá, ktoré formovali históriu Škody.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Laurin & Klement Voiturette A (1905)

História Škody sa píše rokom 1895, keď Václav Laurin a Václav Klement začali vyrábať bicykle a motocyklety značky Slavia, prvé auto prišlo až v roku 1905.

Bol to Laurin & Klement Voiturette A - dvojmiestne otvorené vozidlo s dvojvalcovým motorom vlastnej konštrukcie s výkonom 5,2 kW (7 koní), ktorý dosahoval rýchlosť 40 km/h.

Aj vďaka malej Voiturette sa automobilka L&K pomerne rýchlo vypracovala na najväčšiu v Rakúsko-Uhorsku. Postupne v ponuke pribúdali aj úžitkové a luxusné vozidlá, ktoré poháňal napríklad aj radový osemvalec.

V prípade Voiturette A ide o ročník výroby 1906, je to jeden z približne piatich dochovaných kusov. Ako vidieť, stále je vo funkčnom stave a zdobí zbierku Škoda Múzea.

Škoda Superb 3000 OHV (1939)

V roku 1925 výrobu Laurin&Klement postupne pohltil plzenský strojársky koncern Škoda a spojená automobilka už pokračuje pod týmto menom.

SkryťVypnúť reklamu

Vo výročnej jazde medzivojnové obdobie zastupovala vlajková loď Škoda Superb 3000 OHV už v neskoršej verzii z roku 1939. Limuzínu najčastejšie poháňal radový trojlitrový šesťvalec, ktorý dokázal vyvinúť rýchlosť 125 km/h. Stačiť musel výkon 62,6 kW, teda 85 koní.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C76HA na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

História

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Tridsať rokov učí ľudí šoférovať. Čo je problém dnešných vodičov?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  2. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 19 865
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 064
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 237
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 885
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 924
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 640
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 1 643
  8. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac 1 590
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anna Miľanová: Moja fotografia: Nežiaduci prienik...
  2. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  3. Peter Gregor: Interview s Petrom Gregorom (cestovateľom a predstaviteľom hudobného žánru Dungeon Synth)
  4. Irena Šimuneková: Kvety našich lesov a lúk
  5. Dominik Sumbal: Pán premiér, Slovensko sa dusí. A Vy Ste ten, kto drží v rukách veko
  6. Vladimír Bojničan: Kto po poslednom Devíne nevidí, kam Slovensko smeruje, tak ten je už len slepo veriaci užitočný idiot nastupujúcej nacionalistickej teokracie.
  7. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  8. Stop alibizmu: Dá sa problém párov rovnakého pohlavia znormalizovať?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 000
  2. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 20 097
  3. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 14 654
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 283
  5. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 11 029
  6. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 8 053
  7. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 888
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 6 934
  1. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  2. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  3. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  4. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  5. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  6. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
  7. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  8. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
SkryťZatvoriť reklamu