SME
Utorok, 22. september, 2020 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Vyskúšali sme Zetor, ktorý sa nechystá do dôchodku ani po 67 rokoch

Dvojvalcovému dieselu stačilo 24 koní.

Zetor 25 K (Zdroj: Filip Režný)

Stroje sú v očiach detí často niečím čarovným. Kto z nás si ako malý chlapec nechcel vyskúšať, aké je to jazdiť s traktorom alebo s buldozérom?

Mnohí zostali bagristami iba na pieskovisku a detská fascinácia mašinkami sa pomaly vytratila. Z nákladiakov, lokomotív a kombajnov sa stal len stroj, ktorý nám uľahčuje život.

Niektorým z nás táto náklonnosť k strojom zostala, niektorí s nimi denne pracujú, iní na to zabudli úplne. Niekedy však život prinesie príležitosť dávny detský sen si splniť, a takéto ponuky sa neodmietajú.

Platí to dvojnásobne, ak ide o taký archívny kúsok, akým je traktor Zetor z roku 1953. Aj keď k poľnohospodárskym strojom nemáte žiadny vzťah, nemožno mu uprieť jeho veteránsky šarm.

Zadanie pre Zbrojovku

História firmy Zetor sa začala písať tesne po druhej svetovej vojne. Československo potrebovalo ľahký traktor s nízkou cenou, a tak sa zrodil prvý traktor tejto značky s označením Z 25. Prvé tri kusy dorazili k zákazníkom 15. marca 1946.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Vyrábali sa v továrni Zbrojovky Brno, odkiaľ pochádza aj názov značky. "Zet" je fonetický prepis písmena v logu zbrojovky, posledné dve písmená si vypožičali zo slova traktor. Zetor bol na svete.

Už o rok neskôr sa predalo takmer 3 500 traktorov. Tretina z nich mierila na export do Írska, Dánska, Belgicka alebo Poľska. V zahraničí si ich tiež obľúbili, najmä vďaka ich spoľahlivosti a dlhej životnosti.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C77B2 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M77B2 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Píše Ivan Mikloš

O nevypočítateľnosti Trumpa a Matoviča (píše Ivan Mikloš)

Čo určuje nevypočítateľnosť Igora Matoviča a ako môže táto hnacia sila ovplyvniť budúcnosť krajiny?

Premiér Igor Matovič (OĽaNO).

Cigániková: Obchodovať so Záborskou o interrupciách v podstatných veciach nebudem

Rozhovory ZKH s poslankyňou za SaS Jankou Bittó Cigánikovou.

Cigániková

Hygienici prispôsobujú opatrenia Matovičovi, rozhodovať majú odborne

Ani predseda vlády nemôže hygienikom nariadiť, aké opatrenia majú zaviesť

Marek Krajčí a Igor Matovič počas tlačovej konferencie po zasadnutí konzília odborníkov o opatreniach proti šíreniu ochorenia COVID-19 v apríli 2020.

Neprehliadnite tiež

Opel Mokka-e

Škoda Octavia dostala ďalšie verzie. Vyskúšali sme ich

Klasická verzia RS je od plug-in hybridnej výrazne lacnejšia.

Elektrifikované verzie Škody Octavia

Nissan Z Proto je lákavou ochutnávkou nového modelu

Sériová podoba je za rohom, v Európe sa predávať nebude.

Nissan Z Proto

Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR