SME
Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Vyskúšali sme Zetor, ktorý sa nechystá do dôchodku ani po 67 rokoch

Dvojvalcovému dieselu stačilo 24 koní.

Zetor 25 K (Zdroj: Filip Režný)

Stroje sú v očiach detí často niečím čarovným. Kto z nás si ako malý chlapec nechcel vyskúšať, aké je to jazdiť s traktorom alebo s buldozérom?

Mnohí zostali bagristami iba na pieskovisku a detská fascinácia mašinkami sa pomaly vytratila. Z nákladiakov, lokomotív a kombajnov sa stal len stroj, ktorý nám uľahčuje život.

Niektorým z nás táto náklonnosť k strojom zostala, niektorí s nimi denne pracujú, iní na to zabudli úplne. Niekedy však život prinesie príležitosť dávny detský sen si splniť, a takéto ponuky sa neodmietajú.

Platí to dvojnásobne, ak ide o taký archívny kúsok, akým je traktor Zetor z roku 1953. Aj keď k poľnohospodárskym strojom nemáte žiadny vzťah, nemožno mu uprieť jeho veteránsky šarm.

Zadanie pre Zbrojovku

História firmy Zetor sa začala písať tesne po druhej svetovej vojne. Československo potrebovalo ľahký traktor s nízkou cenou, a tak sa zrodil prvý traktor tejto značky s označením Z 25. Prvé tri kusy dorazili k zákazníkom 15. marca 1946.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Vyrábali sa v továrni Zbrojovky Brno, odkiaľ pochádza aj názov značky. "Zet" je fonetický prepis písmena v logu zbrojovky, posledné dve písmená si vypožičali zo slova traktor. Zetor bol na svete.

Už o rok neskôr sa predalo takmer 3 500 traktorov. Tretina z nich mierila na export do Írska, Dánska, Belgicka alebo Poľska. V zahraničí si ich tiež obľúbili, najmä vďaka ich spoľahlivosti a dlhej životnosti.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C77B2 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M77B2 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Francis Fukuyama.

Hlavná myšlienka konca dejín platí dodnes, hovorí americký politológ.


10. jún
Matúš Krčmárik.

Kazateľ konca dejín si za ideou stojí.


10. jún
Christian Eriksen.

Zápas EURO 2020 prerušili, po dohode oboch tímov sa zápas dohral.


Sportnet 6 h

Takýto drastický záver školského roka sme si mohli odpustiť.


11. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Multivan

Už nemá podvozok dodávky a dostal plug-in hybrid.


11. jún
Opel Grandland

Nový je interiér aj systém nočného videnia.


11. jún
Seat Arona Xperiance

Malé mestské SUV ostáva v ponuke aj so štvorvalcom.


10. jún
Všetky elektromobily mali rovnaké podmienky, keďže išli naraz za sebou.

S autami jazdili až do úplného vybitia batérie.


9. jún