Paríž 5. júna (TASR) Ruský automobilový priemysel, hrdosť bývalého Sovietskeho zväzu (ZSSR), začína pociťovať bolestné dopady zahraničnej konkurencie, informoval o tom francúzsky denník Le Figaro.
Predstavitelia najväčšieho ruského automobilového konštruktéra AvtoVAZ nedávno oznámili, že sa zruší 4 000 pracovných miest. Niektorí zamestnanci pôjdu do predčasného dôchodku, iní budú premiestnení na výrobu modelu Kalina. Od neho vedenie AvtoVAZ očakáva, že sa mu podarí zlepšiť situáciu automobilky. V každom prípade však zamestnancov čaká skrátenie pracovného času, keďže manažment skrátil pracovný týždeň zo 6 na 5 dní v týždni. Ruská skupina AvtoVAZ ráta v tomto roku s výrobou 694 000 vozidiel, kým vlani ich vyrobila 718 000.
Príklad AvtoVAZ-u je symptómom krízy, ktorá ohrozuje celý ruský automobilový priemysel, konštatoval denník Le Figaro v internetovej verzii. Druhý najväčší konštruktér v Rusku IžAvto po rokoch rýchleho rastu nedávno oznámil, že do konca tohto roka tiež zruší 4 000 pracovných miest. Aj ďalší výrobcovia automobilov v Rusku začínajú vykazovať straty. UAZ, ktorý vyrába vozidlá s pohonom všetkých štyroch kolies (4X4) nedávno oznámil výsledky za prvý štvrťrok 2005: sú negatívne v sume 71 miliónov rubľov (2,5 milióna USD, v prepočte 79,3 milióna SKK), hoci ešte vlani v rovnakom období UAZ vykázal zisk 17 miliónov rubľov.
Hlavnou príčinou tohto javu je zahraničná konkurencia a silný rubeľ, uvádza ďalej Le Figaro. Predaj domácich ruských automobilov sa minulý rok spomalil a stagnoval, kým nákup áut zahraničných značiek sa výrazne zvýšil. Ešte v roku 2003 ruskí výrobcovia automobilov kontrolovali domáci trh, na ktorom mali podiel 61 %, ale tento podiel sa v tomto roku podľa očakávaní zníži na 54 %.
K úspechu dovážaných vozidiel treba prirátať aj nárast záujmu o zahraničné autá montované v Rusku. Tento nárast predstavuje takmer 10 % z počtu vyrobených automobilov v krajine (v roku 2004), čo je 1,06 milióna kusov.
Diagnóza súčasného ruského automobilového priemyslu je jednoduchá: domáce autá sú v porovnaní so západnými modelmi zastarané. V súčasnosti už nezodpovedajú požiadavkám rastúcej strednej vrstve obyvateľstva, ktorá je náročná na kvalitu. Ak sa na tomto poli nič neurobí, ruské značky zaniknú. K tomu dopomôže aj silný rubeľ. Ten sa má v tomto roku podľa oficiálnych odhadov zhodnotiť o 10 %, dodal Le Figaro.
(1 USD = 31,728 SKK)