SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR (Zdroj: Marek Čepa)
Seat Leon SP FR 1,5 eTSI mHEV 150 7DSG
Cena od / verzia od (eur)16 890 / 25 910
Spotreba WLTP výrobca / test (l)5,6 - 6,4 / 6,2
Objem batožinového priestoru (l)620
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2 684; 4 642; 1 799; 1 437

Štvrtá generácia Seatu Leon nás o svojich kvalitách stihla presvedčiť už pri našom prvom zoznámení. Vtedy sme si vyskúšali kratší hatchback, teraz prichádza na rad nový Leon Sportstourer.

Súvisiaci článok Seat Leon FR je o návrate španielskych emócií (prvá jazda) Čítajte 

Za týmto názvom sa opäť skrýva praktickejšie kombi, ktoré tvorilo podstatnú časť predajov tretej generácie.

Modely s pohonom všetkých kolies ako Leon X-Perience alebo rýchla Cupra 300 4Drive sa dokonca dali kúpiť iba vo verzii kombi.

Tentokrát nejde o žiadnu takúto špecialitu, iba o priestrannejšiu verziu bežného Leonu s mild-hybridom eTSI pod kapotou. Športovejší charakter mu dodáva výbava FR, má však aj primerané jazdné vlastnosti, alebo ide iba o pózu?

V koncernovej ponuke bol Seat vždy značkou, ktorá útočila na emócie. Kým Škoda sa snažila osloviť praktického zákazníka a Volkswagen vyzdvihoval kvalitu svojich produktov, Seat sľuboval v prvom rade zážitok za volantom.

Krajší ako hatchback

Tento zámer je jasný aj pri pohľade na nový Leon Sportstourer. Dynamický a čistý dizajn novej generácie funguje na dlhšej karosérii minimálne rovnako dobre ako na hatchbacku, ak nie aj lepšie.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Priestor navyše získalo kombi vďaka dlhému zadnému previsu, ktorý oproti hatchbacku narástol až o 27 centimetrov. Hoci mnohé kombíky môžu pôsobiť vizuálne nevyvážené, Leonu sa tento problém vyhol a dĺžka mu iba pridáva na elegancii.

Čistý dizajn skvelo vynikol v jednoduchej bielej farbe, ktorá je trochu prekvapivo v ponuke za príplatok 265 eur. Bez príplatku dostanete Leon iba v červenej.

So svetlou farbou kontrastovali tmavo lakované doplnky ako spätné zrkadlá či rám prednej mriežky. Spolu s 18-palcovými kolesami v brúsenom dizajne ide o skutočne atraktívnu kombináciu.

Dobré dojmy pokračujú aj v interiéri, kde nájdeme ostré uhly a hrany typické pre značku. Materiály pôsobia kvalitne, hoci miestami menej hodnotne. To platí najmä v oblasti dverí, ale aj o plastových lištách s imitáciou brúseného hliníku.

Rozmiestnenie ovládacích prvkov je zvládnuté výborne, koncern našťastie upustil od ovládania tempomatu páčkou za volantom a presedlal na intuitívnejšie ovládanie na volante. Jediné čo sa dá vytknúť je dotykové ovládanie klímy a hlasitosti, ktoré pôsobí efektne, ale nie je najpraktickejším riešením.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Pochvalu si zaslúži infotainment na vysokej úrovni. Prehľadný 10-palcový displej umožňuje rýchly prístup ku všetkým používaným funkciám, a ešte pri tom zvláda vyzerať efektne. To je dobre, pretože cez obrazovku sa ovláda takmer všetko.

Dopĺňa ju digitálny prístrojový štít, ktorý už z koncernových modelov dôverne poznáme. Vo verzii FR sa dodáva štandardne.

Priestoru pribudlo len v kufri

Keďže rázvor náprav zostal nezmenený, cestujúci v zadnom rade si viac priestoru ako pri hatchbacku neužijú. Ten ostal vyhradený iba pre kufor, ktorý narástol z 380 na 620 litrov. Praktická podlaha umožňuje podľa potreby buď vytvoriť falošné dno, alebo využiť maximálny objem batožinového priestoru.

Musíme žiaľ konštatovať, že medzigeneračne trochu utrpel práve zážitok za volantom, ktorý Seat odlišoval od koncernových súrodencov. Napriek tomu je z trojice Golf, Octavia a Leon citeľne najšportovejšie ladený.

Leon vo svojej aktuálnej generácii prišiel na trh nabitý technológiami, ktoré z neho robia lepšieho spoločníka na každý deň, no uberajú cit z riadenia aj pedálov. Je to však iba malá daň za pokrok.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Seat si navyše zachováva svoj ostrejší charakter aj vďaka odlišne nastavenému riadeniu, v športovom režime je stále vyslovene radosť s ním jazdiť. Univerzálnosť auta ešte zdôrazňuje príplatkový adaptívny podvozok, ktorý bol ešte nedávno v autách tejto triedy raritou.

S ostrejšie ladeným podvozkom však trochu trpí pohodlie, najmä na efektných, no tvrdých 18-palcových kolesách. Ak je pre vás prioritou komfort, opäť bude lepšou voľbou Octavia.

Súvisiaci článok Prečo nás nová Škoda Octavia okamžite zaujala (prvá jazda) Čítajte 

S pridanou hmotnosťou auto cez nerovnosti v porovnaní s hatchbackom o niečo viac pláve, pôsobí pohodlnejšie. Keďže pridaná váha je prevažne za zadnou nápravou, trochu sa zmenilo aj správanie auta v zákrutach, kde viac vynáša zadok. Dlhší previs si však najviac všimnete pri manévrovaní v užších priestoroch.

Jediné, čo kazilo športový charakter auta, boli jeho neustále pripomienky. Zvykli sme si na rôzne eko-tipy a podobné záležitosti, no skutočne nám prekážalo upozornenie, aby sme sa držali uprostred jazdného pruhu. Jedinou alternatívou bolo vypnúť Lane Assist úplne a užívať si výraznú varovnú kontrolku.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hybrid z radosti neuberá

Aj keď by sa mohlo zdať, že hybridný systém uberie z jazdného zážitku, našťastie pohonu skutočne nemáme čo vytknúť. Benzínový motor 1,5 TSI dopĺňa po novom 48-voltová mild-hybridná technológia.

Štvorvalcovému turbomotoru elektrina pomáha najmä so znižovaním spotreby v meste, jeho prítomnosť si takmer nevšimnete. Prejaví sa v prvom rade na spomínanej spotrebe, ktorá sa po týždni ustálila na hodnote 6,2 litra.

K mild-hybridu je jedinou možnosťou sedemstupňová dvojspojková prevodovka DSG, ktorá radí rýchlo a motor zbytočne nedusí. Masívna páka je minulosťou, aj Leon zvolil oveľa subtílnejší volič prevodovky doplnený o páčky za volantom.

Podobne ako pri poslednej generácii, Leon Sportstourer opäť trafil skvelý kompromis medzi radosťou z jazdy a použiteľnosťou. Bohatá ponuka asistentov spríjemňuje každodenný život, no úplne nezabíja charakter auta.

Seat Leon Sportstourer ukazuje, že aj v dnešnej dobe plnej bezpečnostných nariadení a emisných limitov sa dá vytvoriť zábavné a praktické auto, ktoré sa dá obhájiť pred rodinou. A navyše pri tom vyzerá dobre.

Z testovacieho zápisníka:
Značka a modelSeat Leon SP
VerziaFR 1,5 eTSI mHEV 150 7DSG
Cena modelu od / verzie od / testovací model16 890 / 25 910 / 29 028
Motorpreplňovaný benzínový štvorvalec s mild-hybridom, 1 498 cm3
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min)110 (150) / 5000 - 6000
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)250 / 1500 - 3500
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická dvojspojková DSG / 7
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s)8,9
Spotreba WLTP - výrobca / test (l/100 km)5,6 - 6,4 / 6,2
Objem palivovej nádrže (l)45
Pohotovostná hmotnosť (kg)1 410
Rozmer pneumatík225 / 40 R18 92Y
Objem batožinového priestoru (l)620
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)

2 684; 4 642; 1 799; 1 437

Tento článok pre vás odomkla spoločnosť Porsche Slovakia - Seat.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Kombi

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Seat, Seat Leon
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Oravčanov hanili za svadby, teraz sú vzorom. A poďakujte vojakom, znelo z každej dediny

Celoštátne testovanie ohrozuje neistá ochota zdravotníkov.

Rad v Donom Kubíne pred mestským kultúrnym strediskom o 8:55 h.

Prvá západná krajina, ktorá sa pokúša plošne testovať, píšu o Slovensku

Netreba odhaliť každého pozitívneho, vysvetľuje odborník.

Odberové miesto v dolnokubínskej nemocnici.
Komentár Bena Cunninghama

Mýli sa pápež?

Akú hodnotu má vyhlásenie cirkvi, ak sa dá jednoducho zmeniť?

Ben Cunningham.
Limuzína, v ktorej sa viezol predseda parlamentu Boris Kollár.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.