SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Vo videu sme sa pozreli na asistenčné systémy Seatu Leon

Auto vie predísť viacerým chybám zo strany vodiča.

Seat Leon FR (Zdroj: Michal Švančara)
Seat Leon 5D FR FR 1,5 TSI 130 6MT
Cena od / verzia od (eur)15 990 / 20 750
Spotreba WLTP výrobca / test (l)5,3 / 6,2
Objem batožinového priestoru (l)380
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2684, 4368, 1800, 1442

Asistenčné systémy sú už neoddeliteľnou súčasťou dnešných vozidiel. Šoférom majú poskytovať podporu a znižovať pravdepodobnosť ich chyby. My sme sa pozreli, ako fungujú v novom Leone.

Nový Leon nás pokrokom v oblasti asistenčných systémov neohúril. Zavádzanie noviniek do praxe v tejto oblasti je totiž vyhradené takmer výlučne pre drahé prémiové autá. Do ich ceny sa nové a nie lacné prvky skryjú oveľa ľahšie.

Leon nám však ukazuje, že nové technológie postupne znižujú cenu a môžu šoférom pomáhať aj v dostupnejších autách.

Vo videu sme sa zoznámili s novým multimediálnym systémom, predstavili si niektoré asistenčné systémy a ukázali, ako majú fungovať v praxi. Po natočení videa nasledoval týždenný test, ktorý nám odhalil ich reálne schopnosti aj nedostatky. V texte pod videom prinášame už reálne skúsenosti po najazdení prvých tisíc kilometrov.

Načítavam video...

Side Asist

Side assist alebo sledovanie slepého uhla je jednoznačne najvýraznejšou novinkou v Leone. Niežeby takýto systém nemal už v minulosti, ale spôsob akým upozorňuje vodiča na vozidlo v jeho bezprostrednej blízkosti je jedným slovom výborný.

Rozsvietenie LED pásu vo dverách, ako sme to ukázali vo videu, šoféra neruší, zároveň ho však oveľa lepšie vníma aj periférne. Je takmer neprehliadnuťeľný a v prípade, že by upozornenie aj tak z nejakého dôvodu ignoroval a rozhodol sa zmeniť jazdný pruh, tak nasleduje výstražné zablikanie.

Volant navyše zavibruje a kladie citeľný odpor proti snahe vodiča odbočiť do dráhy vozidla v blízkosti. Počas týždňa sa nám nepodarilo vyskúšať akurát jeho fungovanie v hustom daždi. Za zlého počasia sa v minulosti zvykol tento asistenčný systém mýliť.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Exit Warning

Na upozornenie posádky na prichádzajúce vozidlo alebo cyklistu pri otváraní dverí počas státia tiež slúžia LED pásy v predných dverách. Okrem toho je posádka na nebezpečenstvo upozornená aj akusticky.

Posádka vzadu sa môže spoliehať hlavne na akustické upozornenie, keďže sa rozblikajú LED časti predných dverí a palubnej dosky.

Kedykoľvek sme počas týždňa systém vedome skúšali, vždy na prichádzajúce vozidlo zareagoval.

Prediktívny adaptívny tempomat

Testované vozidlo nebolo vybavené systémom Travel Assist, ktorý kombinuje adaptívny tempomat a udržiavanie v jazdnom pruhu. Tento asistent navyše zvláda aj jazdu v dopravných zápchach.

Skúšaný Leon však bol vybavený prediktívnym adaptívnym tempomatom, ktorý bol spomedzi asistenčných systémov najväčším sklamaním. Na jednej strane sa nám páčí, že Leon na digitálnom prístrojovom paneli zobrazuje, ako systém vidí vozidlo vpredu. Šofér vie vďaka tomu presne odhadnúť, kedy začne Leon kvôli nedostatočnému odstupu spomaľovať, a tým pádom nastal správny moment na zmenu jazdného pruhu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Na druhej strane nová funkcia prediktívneho tempomatu bola v praxi nepoužiteľná. Máme na mysli prispôsobovanie nastavenia rýchlosti tempomatu údajom z navigácie a dopravnému značeniu.

Na diaľnici D1 z Bratislavy sú značky, s ktorými si tempomat ešte nevie poradiť (napríklad miesta, kde sa rýchlosť v jednotlivých pruhoch líši). Takmer po každej križovatke na rozostavanej časti D1 si vozidlo vytiahlo z navigácie údaj 130 km/h, 100 metrov za križovatkou v mieste osadenej značky 110 km/h už poctivo brzdilo a takto dookola. Logiku toto správanie malo, ale šoféra rozhodne nepotešilo.

Zlyhávanie na nedokončenej "trojpruhovej" časti diaľnice D1 by sme Leonu odpustili, ale veľká chybovosť systému pokračovala aj neskôr na rýchlostnej ceste R1. Sem-tam za to mohla nepresná navigácia.

Súvisiaci článok Seat Leon FR je o návrate španielskych emócií (prvá jazda) Čítajte 

Vozidlo sa chybne domnievalo, že sme na zjazde z rýchlostnej cesty R1 do Nitry a okamžite znížilo nastavenú rýchlosť na 60 km/h. My sme pritom pokračovali ďalej po R1, našťastie reakciou nebolo prudké brzdenie, ale pozvoľné spomaľovanie.

Občas sa vyskytla zmena nastavenia rýchlosti, ktorej dôvod sme vôbec neodhalili. Výsledkom je, že funkciu automatického nastavenia rýchlosti tempomatu podľa značiek a údajov z navigácie treba vypnúť, tým pádom ostane funkčný iba klasický adaptívny tempomat.

Na obranu Leonu môžeme povedať, že prediktívny adaptívny tempomat nefunguje bezchybne ani pri výrazne drahších autách, aj keď chybovosť je výrazne nižšia. Viackrát sa nám stalo, že prémiové auto prečítalo nálepku "90 km/h" nalepenú na kamióne a považovalo ju za dopravnú značku, znižujúcu rýchlosť.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Light Assist

Za týmto názvom sa schováva automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel. Nejde o novinku, ale o rokmi dobre vyladenú technológiu. Svetlá Leonu nerobili chyby. Za celý týždeň nás nik blikaním neupozornil na potrebu stlmiť svetlá. My by sme svetlá stlmili možno o moment skôr pri dobiehaní vozidla v našom smere.

Okrem popísaných asistenčných systémov možno mať v Leone ešte Exit Assist a Emergency Assist. Prvý kontroluje vozidlá prichádzajúce zboku pri cúvaní z parkovacieho miesta.

Systém vodiča upozorní akusticky aj vizuálne a v prípade núdze automaticky zabrzdí. Druhý pomôže pri indispozícii vodiča. Ak kapacitné senzory vo volante zaregistrujú, že vodič nemá dlhšie ako 15 sekúnd na volante položenú aspoň jednu ruku, alebo že neovláda vozidlo, systém aktivuje akustickú a vizuálnu výstrahu.

Ak vodič na tieto upozornenia nereaguje, asistenčný systém Emergency Assist postupne automaticky zastaví Seat Leon. Pritom aktivuje výstražné svetlá a automaticky uskutoční núdzové volanie pomocou systému eCall.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Z testovacieho zápisníka:
Značka a modelSeat Leon 5D
VerziaFR 1,5 TSI 130 6MT
Cena modelu od / verzie od / testovací model15 990 / 20 750 / 22 612
Motorpreplňovaný benzínový štvorvalec, 1 498 cm3
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min)96 (130) / 5 000 – 6 000
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)200 / 1 400 - 4 000
Typ prevodovky / počet stupňovmanuálna / 6
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s)9,4
Spotreba WLTP - výrobca / test (l/100 km)5,3 / 6,2
Objem palivovej nádrže (l)45
Pohotovostná hmotnosť (kg)1318
Rozmer pneumatík225 / 40 R18 92Y
Objem batožinového priestoru (l)380 - 1301
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2684, 4368, 1800, 1442

Článok vznikol v spolupráci s Auto.sk

Tento článok pre vás odomkla spoločnosť Porsche - Slovakia.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Kompaktné autá

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Výbava moderného auta, Adaptívny tempomat, Seat, Seat Leon
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na celoplošné testovanie budeme potrebovať zhruba 48-tisíc ľudí. Otázka je, kde ich zoberieme

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric
Jedným z finalistov ankety Autobest 2021 je Citroën C4.