SME
Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

Európa pripravuje poslednú emisnú normu pre spaľovacie motory

Do roku 2050 by malo mať každé nové auto nulové emisie.

Mercedes testuje škodlivosť naftového motora v bežnej premávkeMercedes testuje škodlivosť naftového motora v bežnej premávke (Zdroj: Mercedes-Benz)

Sprísňovanie európskych emisných noriem sa rokom 2020 nekončí a nekončí sa ani hrozba pokút, ktoré automobilky čakajú za prekročenie limitov.

Tento rok bol totiž zatiaľ iba prechodným obdobím, počas ktorého sa do flotilových emisií výrobcov zarátavalo iba 95 percent áut s najnižšími emisiami. Zvyšok produkcie mohol limity prekročiť aj bez pokuty.

To však nebude platiť od budúceho roka, keďže do flotilových emisií sa už bude započítavať každé vyrobené auto. Všetky tieto normy sa však venujú prevažne emisiám oxidu uhličitého (CO2).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Pravda je taká, že z výfukov automobilov sa do ovzdušia dostáva oveľa väčšie množstvo iných nebezpečných splodín, ktoré sú v súčasnosti regulované iba málo alebo vôbec.

Normy neodrážajú technologický pokrok

Spomeňme si napríklad na emisný škandál Volkswagenu, ktorý pred niekoľkými rokmi pritiahol pozornosť na nekalé praktiky, ktorými automobilky obchádzali normy. Ten sa napríklad týkal oxidov dusíka (NOx).

Súvisiaci článok Začali platiť prísnejšie emisné normy, ceny nových áut budú stúpať Čítajte 

Európa síce tieto emisie reguluje, no za inými krajinami začína zaostávať. Kým u nás je limit nastavený na 80mg/km pre naftové a 60mg/km pre benzínové autá, Čína ho znižuje až na 35mg/km pre oba druhy paliva.

Predpisy z roku 2007 totiž nebrali do úvahy obrovský pokrok, ktorý sa podarilo dosiahnuť v technológiách na redukciu škodlivých emisií.

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa Európa bude držať súčasného plánu, začne v roku 2023 zaostávať za prísnejšími limitmi v Číne, v roku 2025 dokonca aj za Spojenými štátmi, ktoré boli známe skôr veľkými motormi než ekológiou.

V súčasnosti sa už pracuje na nových štandardoch, ktoré nahradia súčasné normy Euro-6. Ak všetko pôjde podľa plánu, je pravdepodobné, že pôjde o posledné emisné normy pre Európu. Do roku 2050 by totiž každé predané auto malo mať nulové emisie skleníkových plynov.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 701
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 11 092
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 343
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 633
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 5 401
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 792
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 743
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 036
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


5 h

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Hyundai Ioniq 6

Koeficient odporu vzduchu má iba 0,21.


30. jún

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  2. Ján Raclavský: Atómovky, ktoré ohrozujú samosprávy
  3. Vladimír Krátky: VOLVO do Košíc !
  4. Věra Tepličková: Pozri, kto ťa šikanuje...
  5. Eva Fedurcová: Zmeníme systém, alebo systém zmení nás.
  6. Jozo Peric: Pokles cien ropy sa blíži
  7. Štefan Vidlár: Hybrid Volvo
  8. Peter Svoreň: Ako sa darí farmaceutickým spoločnostiam, po tom ako sa Covid upokojil
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 499
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 615
  3. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 7 539
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 6 946
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 176
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 801
  7. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 686
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 397
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu