V posledný májový deň bolo v okolí českého Kolína rušno. Novinárov z celého sveta pozvali na oficiálne otvorenie výroby malých automobilov Citroen C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo v továrni TPCA (Toyota Peugeot Citroen Automobile).
Závod TPCA slávnostne uviedli do prevádzky tri mesiace po začiatku sériovej výroby a štyri roky po ukončení prvotnej štúdie projektu spoločnej výroby malého automobilu. Automobilky Toyota, Peugeot a Citroen o ňom začali rokovať v roku 2000. Lokalitu vyberali v druhej polovici roka 2001 a už 10. apríla 2002 sa začali prvé zemné práce na pozemku (rozloha 124 hektárov), kde dnes stojí moderný závod s ročnou kapacitou 300 000 vozidiel. Na každú značku pripadne presne tretina kapacity. Z konečného počtu 3000 zamestnancov ich v Kolíne pracuje 2500, zvyšok pribudne v krátkom čase, pretože začiatkom 2006 má výroba dosiahnuť plnú kapacitu v dvoch zmenách a troch pracovných tímoch.
Just in time
Výrobný závod prevzal od Toyoty riadenie výroby a systém montáže TPS (Toyota Production System). Pozostáva z troch častí. Prvá TPS Kaizen zabezpečuje neustály proces vylepšovania výroby a zabezpečenie kvality. Systém Just-in-time zase riadi výrobu prirodzeným pravidlom dopytu a ponuky. Dodávky dielov do výroby sú riadené podľa momentálnej potreby výrobnej linky. Tretí pilier Jidoka umožňuje zastaviť výrobnú linku kedykoľvek v priebehu výroby, ak sa na linke vyskytne problém.
Peniaze pre región
V Česku už v nasledujúcom roku závod TPCA spolu so Škodovkou vyprodukujú trištvrte milióna automobilov. Z nového závodu bude ťažiť hlavne mesto Kolín a priľahlé oblasti. Závod TPCA založil grantový program na zlepšenie kvality života občanov regiónu, v roku 2005 tu preinvestuje 870 000 eur. Kolín sa však kvôli výstavbe TPCA musel zadlžiť a investovať okolo miliardy českých korún. Štát sľúbil postaviť 856 bytov, zatiaľ sa tak nestalo, a tak automobilka zabezpečuje zamestnancom náhradné bývanie v ubytovniach.
Zamestnanci môžu neustále sa meniaci proces výroby sledovať na svetelnej tabuli. Ak pracovník pri linke zistí problém alebo chybu na automobile, musí okamžite zastaviť výrobu a privolať zodpovedného pracovníka.
Lisovňa s rozlohou 19 600 m2 spracuje denne 180 ton plechu, z ktorého na dvoch paralelných linkách vznikajú jednotlivé diely karosérie. Tie sa vo zvarovni spájajú do väčších celkov. Kompletizácia karosérie prebieha na automatizovanej linke s milimetrovou presnosťou. Spolu so 710 ľuďmi pracuje vo zvarovni dvesto robotov.
Karosériu v lakovni najskôr predhrejú na 180 stupňov, aby zhoreli všetky organické látky, ktoré môžu v budúcnosti spôsobiť koróziu. Až potom prichádza na rad protikorózna ochrana, základné nátery i povrchové laky.
Keď príde karoséria na linku finálnej montáže, dostane ochranné plasty proti poškriabaniu a robot odmontuje dvere, ktoré putujú nad karosérou až na koniec linky, kde ich späť namontujú. Zabráni sa tak poškrabaniu dverí a zlepší sa prístup do vozidla. Na najväčšom úseku finálnej montáže pracuje až 1250 zamestnancov.
Prvým automobilom z kolínskeho závodu TPCA, ktorý sa objavil na našom trhu, je Citroen C1. Iba 3,4 m dlhé autíčko má troj- alebo päťdverovú karosériu a miesto pre štyroch pasažierov. Kvôli rozsiahlej štandardnej výbave nebude patriť medzi najlacnejšie. Štandardná výbava malého Citroenu obsahuje ABS, nový systém riadenia stability vozidla v ostrých zákrutách CSC a dva čelné airbagy. Na výber sú dva motory, jeden benzínový motor Toyota objemu 1,0 l a naftový motor 1,4 HDi od koncernu PSA.
Autor: Rastislav Chvála (foto autor a TPCA)