Z KOLÍNA VYPUSTIA ROČNE 300-TISÍC AUTÍČOK

Na nášteve v automobilke TPCA Kolín

V posledný májový deň bolo v okolí českého Kolína rušno. Novinárov z celého sveta pozvali na oficiálne otvorenie výroby malých automobilov Citroen C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo v továrni TPCA (Toyota Peugeot Citroen Automobile).

V posledný májový deň bolo v okolí českého Kolína rušno. Novinárov z celého sveta pozvali na oficiálne otvorenie výroby malých automobilov Citroen C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo v továrni TPCA (Toyota Peugeot Citroen Automobile).

Závod TPCA slávnostne uviedli do prevádzky tri mesiace po začiatku sériovej výroby a štyri roky po ukončení prvotnej štúdie projektu spoločnej výroby malého automobilu. Automobilky Toyota, Peugeot a Citroen o ňom začali rokovať v roku 2000. Lokalitu vyberali v druhej polovici roka 2001 a už 10. apríla 2002 sa začali prvé zemné práce na pozemku (rozloha 124 hektárov), kde dnes stojí moderný závod s ročnou kapacitou 300 000 vozidiel. Na každú značku pripadne presne tretina kapacity. Z konečného počtu 3000 zamestnancov ich v Kolíne pracuje 2500, zvyšok pribudne v krátkom čase, pretože začiatkom 2006 má výroba dosiahnuť plnú kapacitu v dvoch zmenách a troch pracovných tímoch.


Just in time

Výrobný závod prevzal od Toyoty riadenie výroby a systém montáže TPS (Toyota Production System). Pozostáva z troch častí. Prvá TPS Kaizen zabezpečuje neustály proces vylepšovania výroby a zabezpečenie kvality. Systém Just-in-time zase riadi výrobu prirodzeným pravidlom dopytu a ponuky. Dodávky dielov do výroby sú riadené podľa momentálnej potreby výrobnej linky. Tretí pilier Jidoka umožňuje zastaviť výrobnú linku kedykoľvek v priebehu výroby, ak sa na linke vyskytne problém.

Peniaze pre región

V Česku už v nasledujúcom roku závod TPCA spolu so Škodovkou vyprodukujú trištvrte milióna automobilov. Z nového závodu bude ťažiť hlavne mesto Kolín a priľahlé oblasti. Závod TPCA založil grantový program na zlepšenie kvality života občanov regiónu, v roku 2005 tu preinvestuje 870 000 eur. Kolín sa však kvôli výstavbe TPCA musel zadlžiť a investovať okolo miliardy českých korún. Štát sľúbil postaviť 856 bytov, zatiaľ sa tak nestalo, a tak automobilka zabezpečuje zamestnancom náhradné bývanie v ubytovniach.


Zamestnanci môžu neustále sa meniaci proces výroby sledovať na svetelnej tabuli. Ak pracovník pri linke zistí problém alebo chybu na automobile, musí okamžite zastaviť výrobu a privolať zodpovedného pracovníka.

 Lisovňa s rozlohou 19 600 m2 spracuje denne 180 ton plechu, z ktorého na dvoch paralelných linkách vznikajú jednotlivé diely karosérie. Tie sa vo zvarovni spájajú do väčších celkov. Kompletizácia karosérie prebieha na automatizovanej linke s milimetrovou presnosťou. Spolu so 710 ľuďmi pracuje vo zvarovni dvesto robotov.

 

 

Karosériu v lakovni najskôr predhrejú na 180 stupňov, aby zhoreli všetky organické látky, ktoré môžu v budúcnosti spôsobiť koróziu. Až potom prichádza na rad protikorózna ochrana, základné nátery i povrchové laky.

 Keď príde karoséria na linku finálnej montáže, dostane ochranné plasty proti poškriabaniu a robot odmontuje dvere, ktoré putujú nad karosérou až na koniec linky, kde ich späť namontujú. Zabráni sa tak poškrabaniu dverí a zlepší sa prístup do vozidla. Na najväčšom úseku finálnej montáže pracuje až 1250 zamestnancov.

 

 

 

Prvým automobilom z kolínskeho závodu TPCA, ktorý sa objavil na našom trhu, je Citroen C1. Iba 3,4 m dlhé autíčko má troj- alebo päťdverovú karosériu a miesto pre štyroch pasažierov. Kvôli rozsiahlej štandardnej výbave nebude patriť medzi najlacnejšie. Štandardná výbava malého Citroenu obsahuje ABS, nový systém riadenia stability vozidla v ostrých zákrutách CSC a dva čelné airbagy. Na výber sú dva motory, jeden benzínový motor Toyota objemu 1,0 l a naftový motor 1,4 HDi od koncernu PSA.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  4. Investment Advisory Guide for Slovakia
  5. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  7. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  8. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  10. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  1. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  2. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  3. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  5. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  6. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  7. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  8. Investment Advisory Guide for Slovakia
  9. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  10. Spolupráca Katedry architektúry SvF s mestskou časťou Dúbravka
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 25 457
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 198
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 16 277
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 14 588
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 12 594
  6. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 11 207
  7. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 10 903
  8. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 835
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 4 263
  10. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 3 455