SME

Na nášteve v automobilke TPCA Kolín

V posledný májový deň bolo v okolí českého Kolína rušno. Novinárov z celého sveta pozvali na oficiálne otvorenie výroby malých automobilov Citroen C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo v továrni TPCA (Toyota Peugeot Citroen Automobile).

V posledný májový deň bolo v okolí českého Kolína rušno. Novinárov z celého sveta pozvali na oficiálne otvorenie výroby malých automobilov Citroen C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo v továrni TPCA (Toyota Peugeot Citroen Automobile).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Závod TPCA slávnostne uviedli do prevádzky tri mesiace po začiatku sériovej výroby a štyri roky po ukončení prvotnej štúdie projektu spoločnej výroby malého automobilu. Automobilky Toyota, Peugeot a Citroen o ňom začali rokovať v roku 2000. Lokalitu vyberali v druhej polovici roka 2001 a už 10. apríla 2002 sa začali prvé zemné práce na pozemku (rozloha 124 hektárov), kde dnes stojí moderný závod s ročnou kapacitou 300 000 vozidiel. Na každú značku pripadne presne tretina kapacity. Z konečného počtu 3000 zamestnancov ich v Kolíne pracuje 2500, zvyšok pribudne v krátkom čase, pretože začiatkom 2006 má výroba dosiahnuť plnú kapacitu v dvoch zmenách a troch pracovných tímoch.

SkryťVypnúť reklamu

Just in time

Výrobný závod prevzal od Toyoty riadenie výroby a systém montáže TPS (Toyota Production System). Pozostáva z troch častí. Prvá TPS Kaizen zabezpečuje neustály proces vylepšovania výroby a zabezpečenie kvality. Systém Just-in-time zase riadi výrobu prirodzeným pravidlom dopytu a ponuky. Dodávky dielov do výroby sú riadené podľa momentálnej potreby výrobnej linky. Tretí pilier Jidoka umožňuje zastaviť výrobnú linku kedykoľvek v priebehu výroby, ak sa na linke vyskytne problém.

Peniaze pre región

V Česku už v nasledujúcom roku závod TPCA spolu so Škodovkou vyprodukujú trištvrte milióna automobilov. Z nového závodu bude ťažiť hlavne mesto Kolín a priľahlé oblasti. Závod TPCA založil grantový program na zlepšenie kvality života občanov regiónu, v roku 2005 tu preinvestuje 870 000 eur. Kolín sa však kvôli výstavbe TPCA musel zadlžiť a investovať okolo miliardy českých korún. Štát sľúbil postaviť 856 bytov, zatiaľ sa tak nestalo, a tak automobilka zabezpečuje zamestnancom náhradné bývanie v ubytovniach.

SkryťVypnúť reklamu

Zamestnanci môžu neustále sa meniaci proces výroby sledovať na svetelnej tabuli. Ak pracovník pri linke zistí problém alebo chybu na automobile, musí okamžite zastaviť výrobu a privolať zodpovedného pracovníka.

 Lisovňa s rozlohou 19 600 m2 spracuje denne 180 ton plechu, z ktorého na dvoch paralelných linkách vznikajú jednotlivé diely karosérie. Tie sa vo zvarovni spájajú do väčších celkov. Kompletizácia karosérie prebieha na automatizovanej linke s milimetrovou presnosťou. Spolu so 710 ľuďmi pracuje vo zvarovni dvesto robotov.

 

 

Karosériu v lakovni najskôr predhrejú na 180 stupňov, aby zhoreli všetky organické látky, ktoré môžu v budúcnosti spôsobiť koróziu. Až potom prichádza na rad protikorózna ochrana, základné nátery i povrchové laky.

SkryťVypnúť reklamu

 Keď príde karoséria na linku finálnej montáže, dostane ochranné plasty proti poškriabaniu a robot odmontuje dvere, ktoré putujú nad karosérou až na koniec linky, kde ich späť namontujú. Zabráni sa tak poškrabaniu dverí a zlepší sa prístup do vozidla. Na najväčšom úseku finálnej montáže pracuje až 1250 zamestnancov.

 

 

 

Prvým automobilom z kolínskeho závodu TPCA, ktorý sa objavil na našom trhu, je Citroen C1. Iba 3,4 m dlhé autíčko má troj- alebo päťdverovú karosériu a miesto pre štyroch pasažierov. Kvôli rozsiahlej štandardnej výbave nebude patriť medzi najlacnejšie. Štandardná výbava malého Citroenu obsahuje ABS, nový systém riadenia stability vozidla v ostrých zákrutách CSC a dva čelné airbagy. Na výber sú dva motory, jeden benzínový motor Toyota objemu 1,0 l a naftový motor 1,4 HDi od koncernu PSA.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autor: Rastislav Chvála (foto autor a TPCA)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 462
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 327
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 902
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 807
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 561
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 425
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 135
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 772
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 532
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 307
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 242
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 039
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu