Z KOLÍNA VYPUSTIA ROČNE 300-TISÍC AUTÍČOK

Na nášteve v automobilke TPCA Kolín

V posledný májový deň bolo v okolí českého Kolína rušno. Novinárov z celého sveta pozvali na oficiálne otvorenie výroby malých automobilov Citroen C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo v továrni TPCA (Toyota Peugeot Citroen Automobile).

V posledný májový deň bolo v okolí českého Kolína rušno. Novinárov z celého sveta pozvali na oficiálne otvorenie výroby malých automobilov Citroen C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo v továrni TPCA (Toyota Peugeot Citroen Automobile).

Závod TPCA slávnostne uviedli do prevádzky tri mesiace po začiatku sériovej výroby a štyri roky po ukončení prvotnej štúdie projektu spoločnej výroby malého automobilu. Automobilky Toyota, Peugeot a Citroen o ňom začali rokovať v roku 2000. Lokalitu vyberali v druhej polovici roka 2001 a už 10. apríla 2002 sa začali prvé zemné práce na pozemku (rozloha 124 hektárov), kde dnes stojí moderný závod s ročnou kapacitou 300 000 vozidiel. Na každú značku pripadne presne tretina kapacity. Z konečného počtu 3000 zamestnancov ich v Kolíne pracuje 2500, zvyšok pribudne v krátkom čase, pretože začiatkom 2006 má výroba dosiahnuť plnú kapacitu v dvoch zmenách a troch pracovných tímoch.


Just in time

Výrobný závod prevzal od Toyoty riadenie výroby a systém montáže TPS (Toyota Production System). Pozostáva z troch častí. Prvá TPS Kaizen zabezpečuje neustály proces vylepšovania výroby a zabezpečenie kvality. Systém Just-in-time zase riadi výrobu prirodzeným pravidlom dopytu a ponuky. Dodávky dielov do výroby sú riadené podľa momentálnej potreby výrobnej linky. Tretí pilier Jidoka umožňuje zastaviť výrobnú linku kedykoľvek v priebehu výroby, ak sa na linke vyskytne problém.

Peniaze pre región

V Česku už v nasledujúcom roku závod TPCA spolu so Škodovkou vyprodukujú trištvrte milióna automobilov. Z nového závodu bude ťažiť hlavne mesto Kolín a priľahlé oblasti. Závod TPCA založil grantový program na zlepšenie kvality života občanov regiónu, v roku 2005 tu preinvestuje 870 000 eur. Kolín sa však kvôli výstavbe TPCA musel zadlžiť a investovať okolo miliardy českých korún. Štát sľúbil postaviť 856 bytov, zatiaľ sa tak nestalo, a tak automobilka zabezpečuje zamestnancom náhradné bývanie v ubytovniach.


Zamestnanci môžu neustále sa meniaci proces výroby sledovať na svetelnej tabuli. Ak pracovník pri linke zistí problém alebo chybu na automobile, musí okamžite zastaviť výrobu a privolať zodpovedného pracovníka.

 Lisovňa s rozlohou 19 600 m2 spracuje denne 180 ton plechu, z ktorého na dvoch paralelných linkách vznikajú jednotlivé diely karosérie. Tie sa vo zvarovni spájajú do väčších celkov. Kompletizácia karosérie prebieha na automatizovanej linke s milimetrovou presnosťou. Spolu so 710 ľuďmi pracuje vo zvarovni dvesto robotov.

 

 

Karosériu v lakovni najskôr predhrejú na 180 stupňov, aby zhoreli všetky organické látky, ktoré môžu v budúcnosti spôsobiť koróziu. Až potom prichádza na rad protikorózna ochrana, základné nátery i povrchové laky.

 Keď príde karoséria na linku finálnej montáže, dostane ochranné plasty proti poškriabaniu a robot odmontuje dvere, ktoré putujú nad karosérou až na koniec linky, kde ich späť namontujú. Zabráni sa tak poškrabaniu dverí a zlepší sa prístup do vozidla. Na najväčšom úseku finálnej montáže pracuje až 1250 zamestnancov.

 

 

 

Prvým automobilom z kolínskeho závodu TPCA, ktorý sa objavil na našom trhu, je Citroen C1. Iba 3,4 m dlhé autíčko má troj- alebo päťdverovú karosériu a miesto pre štyroch pasažierov. Kvôli rozsiahlej štandardnej výbave nebude patriť medzi najlacnejšie. Štandardná výbava malého Citroenu obsahuje ABS, nový systém riadenia stability vozidla v ostrých zákrutách CSC a dva čelné airbagy. Na výber sú dva motory, jeden benzínový motor Toyota objemu 1,0 l a naftový motor 1,4 HDi od koncernu PSA.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  2. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  3. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  7. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  8. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  9. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  10. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  1. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  2. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  5. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  6. Equal treatment is a must for successful companies of the future
  7. Aj v Poluse chránime vaše srdcia
  8. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  9. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  10. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 866
  2. Najužitočnejšia appka 17 768
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 123
  4. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 9 192
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 8 114
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 5 384
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 382
  8. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 677
  9. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 235
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 822

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ako sa z mafiánov stávajú ctihodní občania

Mafiánom pomáhajú kontakty s políciou.

ŠPORT

Najlepším hráčom na svete je Modrič, porazil aj Ronalda

Pozrite si ocenených v ankete The Best FIFA Football Awards.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Fico bojuje o všetko, vrátil sa do formy

Šéf Smeru je späť, skúša starú formu.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Súd podľa Fica

Fico svoj návrh nemyslí celkom vážne.

Neprehliadnite tiež

Test: Zabudnite na A8, Q8 je nová vlajková loď Audi

Je najlepšie preto, že je najnovšie.

Rusi sa novej Nivy od Chevroletu zrejme nedočkajú

Automobilka sa postupne sťahuje z ruského trhu.

Nové autá pustili proti stene, Suzuki Jimny pohorelo

Hodnotiace kritéria sa stále sprísňujú.