SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky
Z KOLÍNA VYPUSTIA ROČNE 300-TISÍC AUTÍČOK

Na nášteve v automobilke TPCA Kolín

V posledný májový deň bolo v okolí českého Kolína rušno. Novinárov z celého sveta pozvali na oficiálne otvorenie výroby malých automobilov Citroen C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo v továrni TPCA (Toyota Peugeot Citroen Automobile).

V posledný májový deň bolo v okolí českého Kolína rušno. Novinárov z celého sveta pozvali na oficiálne otvorenie výroby malých automobilov Citroen C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo v továrni TPCA (Toyota Peugeot Citroen Automobile).

Závod TPCA slávnostne uviedli do prevádzky tri mesiace po začiatku sériovej výroby a štyri roky po ukončení prvotnej štúdie projektu spoločnej výroby malého automobilu. Automobilky Toyota, Peugeot a Citroen o ňom začali rokovať v roku 2000. Lokalitu vyberali v druhej polovici roka 2001 a už 10. apríla 2002 sa začali prvé zemné práce na pozemku (rozloha 124 hektárov), kde dnes stojí moderný závod s ročnou kapacitou 300 000 vozidiel. Na každú značku pripadne presne tretina kapacity. Z konečného počtu 3000 zamestnancov ich v Kolíne pracuje 2500, zvyšok pribudne v krátkom čase, pretože začiatkom 2006 má výroba dosiahnuť plnú kapacitu v dvoch zmenách a troch pracovných tímoch.


Just in time

Výrobný závod prevzal od Toyoty riadenie výroby a systém montáže TPS (Toyota Production System). Pozostáva z troch častí. Prvá TPS Kaizen zabezpečuje neustály proces vylepšovania výroby a zabezpečenie kvality. Systém Just-in-time zase riadi výrobu prirodzeným pravidlom dopytu a ponuky. Dodávky dielov do výroby sú riadené podľa momentálnej potreby výrobnej linky. Tretí pilier Jidoka umožňuje zastaviť výrobnú linku kedykoľvek v priebehu výroby, ak sa na linke vyskytne problém.

Peniaze pre región

V Česku už v nasledujúcom roku závod TPCA spolu so Škodovkou vyprodukujú trištvrte milióna automobilov. Z nového závodu bude ťažiť hlavne mesto Kolín a priľahlé oblasti. Závod TPCA založil grantový program na zlepšenie kvality života občanov regiónu, v roku 2005 tu preinvestuje 870 000 eur. Kolín sa však kvôli výstavbe TPCA musel zadlžiť a investovať okolo miliardy českých korún. Štát sľúbil postaviť 856 bytov, zatiaľ sa tak nestalo, a tak automobilka zabezpečuje zamestnancom náhradné bývanie v ubytovniach.


Zamestnanci môžu neustále sa meniaci proces výroby sledovať na svetelnej tabuli. Ak pracovník pri linke zistí problém alebo chybu na automobile, musí okamžite zastaviť výrobu a privolať zodpovedného pracovníka.

 Lisovňa s rozlohou 19 600 m2 spracuje denne 180 ton plechu, z ktorého na dvoch paralelných linkách vznikajú jednotlivé diely karosérie. Tie sa vo zvarovni spájajú do väčších celkov. Kompletizácia karosérie prebieha na automatizovanej linke s milimetrovou presnosťou. Spolu so 710 ľuďmi pracuje vo zvarovni dvesto robotov.

 

 

Karosériu v lakovni najskôr predhrejú na 180 stupňov, aby zhoreli všetky organické látky, ktoré môžu v budúcnosti spôsobiť koróziu. Až potom prichádza na rad protikorózna ochrana, základné nátery i povrchové laky.

 Keď príde karoséria na linku finálnej montáže, dostane ochranné plasty proti poškriabaniu a robot odmontuje dvere, ktoré putujú nad karosérou až na koniec linky, kde ich späť namontujú. Zabráni sa tak poškrabaniu dverí a zlepší sa prístup do vozidla. Na najväčšom úseku finálnej montáže pracuje až 1250 zamestnancov.

 

 

 

Prvým automobilom z kolínskeho závodu TPCA, ktorý sa objavil na našom trhu, je Citroen C1. Iba 3,4 m dlhé autíčko má troj- alebo päťdverovú karosériu a miesto pre štyroch pasažierov. Kvôli rozsiahlej štandardnej výbave nebude patriť medzi najlacnejšie. Štandardná výbava malého Citroenu obsahuje ABS, nový systém riadenia stability vozidla v ostrých zákrutách CSC a dva čelné airbagy. Na výber sú dva motory, jeden benzínový motor Toyota objemu 1,0 l a naftový motor 1,4 HDi od koncernu PSA.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 504
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 072
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 939
  4. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 16 456
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 516
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 765
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 072
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 874
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 728
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 058
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Roberta Fica a Roberta Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.
Minister obrany Jaroslav Naď.
Boris Kollár.
Celoplošné testovanie na Covid-19 na Slovensku.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.